Microsoft luisterde mee met Xbox-gebruikers
Nieuws

Microsoft luisterde mee met Xbox-gebruikers

Microsoft luisterde mee met de onbedoelde audio-opnames van Xbox-gebruikers. Dit wordt gemeld in een href="https://www.vice.com/en_us/article/43kv4q/microsoft-human-contractors-listened-to-xbox-owners-homes-kinect-cortana" rel="noopener noreferrer" target="_blank">verslag van Vice Motherboard</a>.

Het spraakopdrachtsysteem van de Xbox One kan geactiveerd worden met het woord ‘Xbox’ waarna de gebruiker bijvoorbeeld ‘help’ toevoegt of zoals bij het Cortana-programma, ‘Hé, Cortana’. Het was al bekend dat de Xbox audio opneemt, maar dit gold niet voor onbewuste opnames.

“De meeste Xbox-gerelateerde zaken die ik mij kan herinneren gedaan te hebben waren overduidelijk onbedoelde activaties waarin spelers Cortana ‘nee’ vertelde omdat ze midden in een game waren en gewoon aan het converseren waren met hun medespelers,” aldus een freelancer die gewerkt heeft voor Microsoft.

Motherboard had al eerder geschreven over het feit dat Microsoft meeluistert met Skype, waarna het bedrijf als reactie een pagina aanmaakte waar de gebruiker de opnames kan zien en kan verwijderen naar eigen wens. Ook het privacybeleid werd geüpdatet met het volgende; “Onze verwerking van persoonsgegevens voor deze doeleinden omvat zowel geautomatiseerde als handmatige (menselijke) verwerkingsmethoden.”

Microsoft luisterde naar de audio-opnames om hun systeem te verbeteren maar hebben in een e-mail aan Motherboard verteld dat zij hiermee zijn opgehouden: “Wij zijn een aantal maanden geleden opgehouden met het beluisteren van audio-opnames die gemaakt zijn door de Xbox om onze producten te verbeteren. Wij vonden dat dit niet meer nodig was en hebben geen plannen om dit in de toekomst weer op te starten.”

Verder zegt Microsoft het volgende, “Van tijd tot tijd luisteren wij wel naar een aantal opnames die gestuurd worden van Xbox-gebruiker naar Xbox-gebruiker als er meldingen zijn dat deze onze servicevoorwaarden schenden. Dit doen wij om de Xbox-gemeenschap veilig te houden en is duidelijk aangegeven in de Xbox-servicevoorwaarden.”

Microsoft heeft hun privacyverklaring aangepast om de gebruiker meer duidelijkheid te bieden en zegt dat het al lang bekend is dat audio verzamelt en onderzocht wordt, hoewel het privacybeleid pas na het bericht over Skype is aangepast om te melden dat dit ook met menselijke verwerkingsmethoden gedaan wordt.

Microsoft sluit af door te zeggen dat ze altijd de gebruikers toestemming vragen voor het verzamelen van audiodata en dat zij vereisen dat de verwerking van deze gegevens aan de hoogste privacynormen in de wet worden gehouden en dat zij actief werken om meer transparantie te bieden richting de gebruiker.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!