Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld
Nieuws

Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld

Flight Simulator was ooit een van de redenen om een pc te kopen. De franchise werd echter door Microsoft in de koelkast gezet… tot nu. Maar zitten we nog wel te wachten op een realistische vliegsimulator zonder wapens?

Het is moeilijk om te beschrijven hoe groot het contrast is tussen de vorige Flight Simulator (X) en Flight Simulator 2020. Als je eerder met X het virtuele luchtruim betrad, voelt 2020 spelen aan als overstappen van Pong naar Playstation 5. Vanaf het moment dat je in de cockpit zit en om je heen kijkt, is het duidelijk dat je in een extreem realistische kopie van de echte wereld bent gestapt.

De makers claimen dat de Aarde dankzij Bing Maps in zijn geheel gesimuleerd is. Nu zou je kunnen denken dat dit een platte kaart oplevert, bestaande uit foto’s van het landschap. Maar dankzij ’machine learning’ zijn huizen en landmarks heel realistische nagebootst, zelfs als er geen mensenhanden aan te pas kwamen om een bepaalde woonwijk (in mijn geval een buitenwijk van Lelystad) tot in detail te renderen.

©GMRimport

Deprimerend Lelystad

Je vraagt je misschien af waarom ik voor mijn eerste vlucht met Flight Simulator 2020 kies voor luchthaven Lelystad. Het is wellicht de meest deprimerende luchthaven van Nederland met de meest saaie omgeving ooit, namelijk Lelystad. Maar het is ook de eerste en enige luchthaven waar ik zelf ooit een Cesna heb gevlogen tijdens een vliegles.

Omdat dit mijn enige ervaring is met het besturen van een echte kist, leek mij dit voor mijn proefvlucht een goed uitgangspunt. En ja: alles ziet er uit zoals ik me herinner. Ik heb de sim voor het gemakt even op ‘medium’ gezet (je kan ook voor ultra realistisch kiezen, maar voor nu lijkt me dat overkill) en een moment later verkies ik wat onwennig het luchtruim.

Het uitzicht is fenomenaal. Al snel volg ik de provinciale weg, waar auto’s rijden en nog even later vind ik het Ketelmeer om zo het water van de IJssel te volgen naar mijn woonplaats Kampen. Onderweg passeer ik het ‘Oog’, een kunstmatig eilandje waar ik pas nog met de auto langs ben gereden. Alles ziet er uit alsof ik werkelijk uit het raam van een echte Cesna kijk.

©GMRimport

Zelfs Kampen

En dan bereik ik mijn woonplaats. Zelfs Kampen ziet er vanuit de lucht ongeveer uit zoals het echt is. Ik zeg ‘zelfs’, want ik weet zeker dat de makers van Flight Sim dit stadje niet handmatig hebben gebouwd. Alles is op basis van een computerinterpretatie van de Bing-kaartdata uit de virtuele grond gestampt. En dat is goed genoeg om mijn huis te vinden. Verbluffend.

Vliegen in de Cesna op de gemiddelde moeilijkheidsgraad is een heel plezierige en ontspannen bezigheid. Misschien té ontspannen. Ik besluit wat duikvluchten uit te voeren en weet uiteindelijk met zweetdruppels op het voorhoofd de kist aan de grond te zetten op een weiland naast de N50. Daar kijk ik uit het raam en zie ik gras, huizen en auto’s. Ik ken deze plek. Ik ben er vaak langsgereden.

Wauw

Voor de volgende vlucht kies ik een wat meer exotische locatie. Opstijgen vanaf San Fransisco Airport levert opnieuw geen problemen op en weer wat later vlieg ik over de Bay, zie ik de Golden Gate-brug en scheur ik over de stad waar Fuller House zich afspeelt. Waarom een verwijzing naar Fuller House? Omdat het kan. Hoe dan ook geeft het een bizar gevoel van vrijheid (Flight Simulator, niet Fuller House) dat de hele wereld nu opeens in één sim zit. Licht, wolken, water: het ziet er uit zoals in het echt. Grafisch is dit de meest indrukwekkende simulatie die ik ooit heb gezien. Het klopt gewoon allemaal. Niet langer hoef je je te focussen op je instrumenten - je kan echt als toerist de wereld overvliegen om plekken te zien die je altijd al had willen zien.

©GMRimport

Voor wie denkt dat ik nu volledig ben overdonderd door de graphics en niet al te veel aandacht besteed aan het simulatiegedeelte: dat klopt. Voor de review ga ik mij daar in verdiepen. Maar voor deze hands-on besluit ik vooral te genieten van het uitzicht. Het fantastische, formidabele en realistische uitzicht.

Gevoel

En te genieten van het gevoel. Zelfs met de minder realistische moeilijkheidsgraad is vliegen met Flight Simulator 2020 gewoon ontzettend ontspannen en leuk. Voor de hands-on maak ik gebruik van een Yoke en roerpedalen, waardoor ik dus een haast één-op-één gevoel krijg van het vliegen zoals ik me dat herinner tijdens mijn eigen les. Ook hier klopt alles zo op het eerste gezicht enorm goed met een echt vliegtuig. Deze haast stressloze eerste kennismaking voelt als een gateway drug om verder en hoger te gaan. De sim biedt uitgebreide instructies om uiteindelijk zelfs passagierstoestellen te leren besturen. Als je dat wil. Persoonlijk wil ik nog wel een uur of twintig sightseeing doen met ‘mijn’ virtuele Cesna. Zelden gaf een game me zo’n vakantiegevoel.

Microsoft Flight Simulator 2020 verschijnt op 18 augustus op pc, en op een latere datum voor Xbox One. Lees ook ons interview met het team achter de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!