Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld
Nieuws

Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld

Flight Simulator was ooit een van de redenen om een pc te kopen. De franchise werd echter door Microsoft in de koelkast gezet… tot nu. Maar zitten we nog wel te wachten op een realistische vliegsimulator zonder wapens?

Het is moeilijk om te beschrijven hoe groot het contrast is tussen de vorige Flight Simulator (X) en Flight Simulator 2020. Als je eerder met X het virtuele luchtruim betrad, voelt 2020 spelen aan als overstappen van Pong naar Playstation 5. Vanaf het moment dat je in de cockpit zit en om je heen kijkt, is het duidelijk dat je in een extreem realistische kopie van de echte wereld bent gestapt.

De makers claimen dat de Aarde dankzij Bing Maps in zijn geheel gesimuleerd is. Nu zou je kunnen denken dat dit een platte kaart oplevert, bestaande uit foto’s van het landschap. Maar dankzij ’machine learning’ zijn huizen en landmarks heel realistische nagebootst, zelfs als er geen mensenhanden aan te pas kwamen om een bepaalde woonwijk (in mijn geval een buitenwijk van Lelystad) tot in detail te renderen.

©GMRimport

Deprimerend Lelystad

Je vraagt je misschien af waarom ik voor mijn eerste vlucht met Flight Simulator 2020 kies voor luchthaven Lelystad. Het is wellicht de meest deprimerende luchthaven van Nederland met de meest saaie omgeving ooit, namelijk Lelystad. Maar het is ook de eerste en enige luchthaven waar ik zelf ooit een Cesna heb gevlogen tijdens een vliegles.

Omdat dit mijn enige ervaring is met het besturen van een echte kist, leek mij dit voor mijn proefvlucht een goed uitgangspunt. En ja: alles ziet er uit zoals ik me herinner. Ik heb de sim voor het gemakt even op ‘medium’ gezet (je kan ook voor ultra realistisch kiezen, maar voor nu lijkt me dat overkill) en een moment later verkies ik wat onwennig het luchtruim.

Het uitzicht is fenomenaal. Al snel volg ik de provinciale weg, waar auto’s rijden en nog even later vind ik het Ketelmeer om zo het water van de IJssel te volgen naar mijn woonplaats Kampen. Onderweg passeer ik het ‘Oog’, een kunstmatig eilandje waar ik pas nog met de auto langs ben gereden. Alles ziet er uit alsof ik werkelijk uit het raam van een echte Cesna kijk.

©GMRimport

Zelfs Kampen

En dan bereik ik mijn woonplaats. Zelfs Kampen ziet er vanuit de lucht ongeveer uit zoals het echt is. Ik zeg ‘zelfs’, want ik weet zeker dat de makers van Flight Sim dit stadje niet handmatig hebben gebouwd. Alles is op basis van een computerinterpretatie van de Bing-kaartdata uit de virtuele grond gestampt. En dat is goed genoeg om mijn huis te vinden. Verbluffend.

Vliegen in de Cesna op de gemiddelde moeilijkheidsgraad is een heel plezierige en ontspannen bezigheid. Misschien té ontspannen. Ik besluit wat duikvluchten uit te voeren en weet uiteindelijk met zweetdruppels op het voorhoofd de kist aan de grond te zetten op een weiland naast de N50. Daar kijk ik uit het raam en zie ik gras, huizen en auto’s. Ik ken deze plek. Ik ben er vaak langsgereden.

Wauw

Voor de volgende vlucht kies ik een wat meer exotische locatie. Opstijgen vanaf San Fransisco Airport levert opnieuw geen problemen op en weer wat later vlieg ik over de Bay, zie ik de Golden Gate-brug en scheur ik over de stad waar Fuller House zich afspeelt. Waarom een verwijzing naar Fuller House? Omdat het kan. Hoe dan ook geeft het een bizar gevoel van vrijheid (Flight Simulator, niet Fuller House) dat de hele wereld nu opeens in één sim zit. Licht, wolken, water: het ziet er uit zoals in het echt. Grafisch is dit de meest indrukwekkende simulatie die ik ooit heb gezien. Het klopt gewoon allemaal. Niet langer hoef je je te focussen op je instrumenten - je kan echt als toerist de wereld overvliegen om plekken te zien die je altijd al had willen zien.

©GMRimport

Voor wie denkt dat ik nu volledig ben overdonderd door de graphics en niet al te veel aandacht besteed aan het simulatiegedeelte: dat klopt. Voor de review ga ik mij daar in verdiepen. Maar voor deze hands-on besluit ik vooral te genieten van het uitzicht. Het fantastische, formidabele en realistische uitzicht.

Gevoel

En te genieten van het gevoel. Zelfs met de minder realistische moeilijkheidsgraad is vliegen met Flight Simulator 2020 gewoon ontzettend ontspannen en leuk. Voor de hands-on maak ik gebruik van een Yoke en roerpedalen, waardoor ik dus een haast één-op-één gevoel krijg van het vliegen zoals ik me dat herinner tijdens mijn eigen les. Ook hier klopt alles zo op het eerste gezicht enorm goed met een echt vliegtuig. Deze haast stressloze eerste kennismaking voelt als een gateway drug om verder en hoger te gaan. De sim biedt uitgebreide instructies om uiteindelijk zelfs passagierstoestellen te leren besturen. Als je dat wil. Persoonlijk wil ik nog wel een uur of twintig sightseeing doen met ‘mijn’ virtuele Cesna. Zelden gaf een game me zo’n vakantiegevoel.

Microsoft Flight Simulator 2020 verschijnt op 18 augustus op pc, en op een latere datum voor Xbox One. Lees ook ons interview met het team achter de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!