Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld

Flight Simulator was ooit een van de redenen om een pc te kopen. De franchise werd echter door Microsoft in de koelkast gezet… tot nu. Maar zitten we nog wel te wachten op een realistische vliegsimulator zonder wapens?

Het is moeilijk om te beschrijven hoe groot het contrast is tussen de vorige Flight Simulator (X) en Flight Simulator 2020. Als je eerder met X het virtuele luchtruim betrad, voelt 2020 spelen aan als overstappen van Pong naar Playstation 5. Vanaf het moment dat je in de cockpit zit en om je heen kijkt, is het duidelijk dat je in een extreem realistische kopie van de echte wereld bent gestapt.

De makers claimen dat de Aarde dankzij Bing Maps in zijn geheel gesimuleerd is. Nu zou je kunnen denken dat dit een platte kaart oplevert, bestaande uit foto’s van het landschap. Maar dankzij ’machine learning’ zijn huizen en landmarks heel realistische nagebootst, zelfs als er geen mensenhanden aan te pas kwamen om een bepaalde woonwijk (in mijn geval een buitenwijk van Lelystad) tot in detail te renderen.

©GMRimport

Deprimerend Lelystad

Je vraagt je misschien af waarom ik voor mijn eerste vlucht met Flight Simulator 2020 kies voor luchthaven Lelystad. Het is wellicht de meest deprimerende luchthaven van Nederland met de meest saaie omgeving ooit, namelijk Lelystad. Maar het is ook de eerste en enige luchthaven waar ik zelf ooit een Cesna heb gevlogen tijdens een vliegles.

Omdat dit mijn enige ervaring is met het besturen van een echte kist, leek mij dit voor mijn proefvlucht een goed uitgangspunt. En ja: alles ziet er uit zoals ik me herinner. Ik heb de sim voor het gemakt even op ‘medium’ gezet (je kan ook voor ultra realistisch kiezen, maar voor nu lijkt me dat overkill) en een moment later verkies ik wat onwennig het luchtruim.

Het uitzicht is fenomenaal. Al snel volg ik de provinciale weg, waar auto’s rijden en nog even later vind ik het Ketelmeer om zo het water van de IJssel te volgen naar mijn woonplaats Kampen. Onderweg passeer ik het ‘Oog’, een kunstmatig eilandje waar ik pas nog met de auto langs ben gereden. Alles ziet er uit alsof ik werkelijk uit het raam van een echte Cesna kijk.

©GMRimport

Zelfs Kampen

En dan bereik ik mijn woonplaats. Zelfs Kampen ziet er vanuit de lucht ongeveer uit zoals het echt is. Ik zeg ‘zelfs’, want ik weet zeker dat de makers van Flight Sim dit stadje niet handmatig hebben gebouwd. Alles is op basis van een computerinterpretatie van de Bing-kaartdata uit de virtuele grond gestampt. En dat is goed genoeg om mijn huis te vinden. Verbluffend.

Vliegen in de Cesna op de gemiddelde moeilijkheidsgraad is een heel plezierige en ontspannen bezigheid. Misschien té ontspannen. Ik besluit wat duikvluchten uit te voeren en weet uiteindelijk met zweetdruppels op het voorhoofd de kist aan de grond te zetten op een weiland naast de N50. Daar kijk ik uit het raam en zie ik gras, huizen en auto’s. Ik ken deze plek. Ik ben er vaak langsgereden.

Wauw

Voor de volgende vlucht kies ik een wat meer exotische locatie. Opstijgen vanaf San Fransisco Airport levert opnieuw geen problemen op en weer wat later vlieg ik over de Bay, zie ik de Golden Gate-brug en scheur ik over de stad waar Fuller House zich afspeelt. Waarom een verwijzing naar Fuller House? Omdat het kan. Hoe dan ook geeft het een bizar gevoel van vrijheid (Flight Simulator, niet Fuller House) dat de hele wereld nu opeens in één sim zit. Licht, wolken, water: het ziet er uit zoals in het echt. Grafisch is dit de meest indrukwekkende simulatie die ik ooit heb gezien. Het klopt gewoon allemaal. Niet langer hoef je je te focussen op je instrumenten - je kan echt als toerist de wereld overvliegen om plekken te zien die je altijd al had willen zien.

©GMRimport

Voor wie denkt dat ik nu volledig ben overdonderd door de graphics en niet al te veel aandacht besteed aan het simulatiegedeelte: dat klopt. Voor de review ga ik mij daar in verdiepen. Maar voor deze hands-on besluit ik vooral te genieten van het uitzicht. Het fantastische, formidabele en realistische uitzicht.

Gevoel

En te genieten van het gevoel. Zelfs met de minder realistische moeilijkheidsgraad is vliegen met Flight Simulator 2020 gewoon ontzettend ontspannen en leuk. Voor de hands-on maak ik gebruik van een Yoke en roerpedalen, waardoor ik dus een haast één-op-één gevoel krijg van het vliegen zoals ik me dat herinner tijdens mijn eigen les. Ook hier klopt alles zo op het eerste gezicht enorm goed met een echt vliegtuig. Deze haast stressloze eerste kennismaking voelt als een gateway drug om verder en hoger te gaan. De sim biedt uitgebreide instructies om uiteindelijk zelfs passagierstoestellen te leren besturen. Als je dat wil. Persoonlijk wil ik nog wel een uur of twintig sightseeing doen met ‘mijn’ virtuele Cesna. Zelden gaf een game me zo’n vakantiegevoel.

Microsoft Flight Simulator 2020 verschijnt op 18 augustus op pc, en op een latere datum voor Xbox One. Lees ook ons interview met het team achter de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!