Microsoft: 'Bethesda-games hoeven niet meer op andere systemen uit te komen'
Nieuws

Microsoft: 'Bethesda-games hoeven niet meer op andere systemen uit te komen'

Bethesda-games hoeven niet meer op andere systemen buiten die van Microsoft te verschijnen om de kosten van de aankoop terug te betalen.

Dat meldt Xbox-baas Phil Spencer in een interview met Kotaku. Sinds Microsofts aankoop van Bethesda's moederbedrijf Zenimax vragen gamers zich af of Bethesda-games nog op andere systemen kunnen verschijnen. Of zouden spellen als The Elder Scrolls 6 en Starfield exclusief op Xbox-consoles en pc uitkomen? Spencer bevestig of ontkent dit niet direct, maar laat wel weten dat toekomstige Bethesda-games uitbrengen op Xbox-consoles en pc volstaat om de uitgegeven 7,5 miljard dollar uiteindelijk terug te verdienen.

"Deze deal is niet gemaakt om games van andere systemen af te pakken. Nergens in de documentatie viel er te lezen: 'Hoe zorgen we dat andere spelers deze games niet meer kunnen spelen?' We willen dat meer mensen games kunnen spelen, niet minder mensen. Maar ik moet ook zeggen - en ik beantwoord de vraag die je stelt direct - als ik denk aan de plekken waar mensen deze spellen kunnen spelen - we hebben xCloud, pc, Game Pass en onze consoles - we hoeven de games niet op andere platforms buiten degenen die wij ondersteunen uit te brengen om de deal te laten werken. Wat dat ook maar moge betekenen."

Spencer bevestigt dus niet dat Bethesda-games nooit meer op concurrerende systemen verschijnen, maar hij zegt ook dat het niet per se nodig is om de kosten terug te verdienen.

Spencer praat in het interview ook over de samenwerking tussen Microsoft en Nintendo. Zo zijn eerder Banjo en Kazooie aan Super Smash Bros. Ultimate toegevoegd en zijn de Ori-games op de Switch verschenen. Hij meldt dat dit uitzonderingen waren en dat het onwaarschijnlijk is dat dit vaak gaat gebeuren. Volgens hem is het uitbrengen van meer Xbox-exclusives op de Switch "niet houdbaar". Het is wel mogelijk dat bijvoorbeeld Xbox Game Pass naar de Switch komt, maar dat is aan Nintendo.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!