Metroid Prime-ontwikkelaars worden niet gemeld in credits van remaster
Nieuws

Metroid Prime-ontwikkelaars worden niet gemeld in credits van remaster

Diverse ontwikkelaars van de oorspronkelijke Metroid Prime worden niet vermeld in de pas uitgekomen remaster, tot teleurstelling van enkelen van hen.

Zoid Kirsch, de senior gameplay engineer van Metroid Prime, uitte zijn frustratie in een tweet. "Hoewel veel studio's ongelooflijk werk aan de remaster hebben verricht, ben ik teleurgesteld in het feit dat de oorspronkelijke credits niet in Metroid Prime Remastered zitten. Ik heb met zoveel geweldige mensen aan de game gewerkt en ieders naam zou in de remaster moeten zitten."

In plaats van dat iedereen die aan de oorspronkelijk game heeft gewerkt wordt vermeld, is er in de remaster één scherm te zien waarop het volgende te lezen valt: "Gebaseerd op het werk van de oorspronkelijke ontwikkelaars van Metroid Prime op Nintendo GameCube en Wii."

Jack Mathews, de technical lead engineer van Metroid Prime, is het met Kirsch eens: "Dit is een ramp. Niet alleen voor mijn eigen werk (hoewel veel van mijn code waarschijnlijk is vervangen), maar voor mensen wiens code en werk nog nagenoeg intact is gebleven in de game, zoals Mark HH, Steve McCrea, alle art die een hogere resolutie heeft gekregen en het gamedesign. Het is een schande."

Zo nu en dan ontstaat er controverse over (het gebrek aan) vermelding van game-ontwikkelaars in credits. Er zijn geen officiële wetten die forceren dat alle mensen die aan een game hebben gewerkt, daadwerkelijk vermeld worden in een game. Als gevolg daarvan uiten sommige ontwikkelaars - of een voormalige stagiairs - hun teleurstelling dat zij niet in de credits van een game - of een heruitgave - worden genoemd.

Metroid Prime Remastered is vorige week uitgekomen via de Switch eShop. Op 3 maart komt een fysieke editie van de game uit. Metroid Prime verscheen in 2002 op de GameCube. In plaats van de tweedimensionale metroidvaniagameplay uit eerdere delen, hield dit spel een eerspersoonsperspectief aan. De game werd ontwikkeld door Retro Studios, dat ook twee vervolgen maakte. Het is niet bekend of die vervolgen ook naar de Switch komen.

Ondertussen werkt Retro Studios aan Metroid Prime 4, dat in 2017 middels een logo werd aangekondigd. In 2019 werd bekendgemaakt dat de ontwikkeling van de game opnieuw was gestart, maar sindsdien is er niets over naar buiten gebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!