Metroid Prime 3 zou eerst open wereld bevatten
Er waren tijdens de ontwikkeling van Metroid Prime 3: Corruption plannen om de game een open spelwereld te geven.
Dat heeft Bryan Walker, die de senior producer was van Metroid Prime 2 en 3, onthuld in een
. Volgens hem was een van de plannen gedurende de ontwikkeling om een grotere, open spelwereld in de game te verwerken.
Het schip van hoofdpersonage Samus Aran zou daarbij een grotere rol bekleden. Hoewel hij niet veel details geeft over de precieze werking ervan, is het waarschijnlijk dat het de bedoeling was dat de speler met het schip zich sneller tussen twee plekken in de open spelwereld kon verplaatsen. De open spelwereld moest volgens Walker "veel minder lineair worden".
Metroid Prime 3: Corruption verscheen in augustus 2007 op de Wii. Walker meldt dat Retro Studios het idee voor de open spelwereld had toen de studio nog niet wist wat voor console de Wii ging worden. "We wisten wat de Xbox 360 en PS3 zouden gaan bieden en de specificaties die we van de Wii kregen waren op het gebied van hardware en geheugen niet competitief... er kleefden allerlei nadelen aan. We waren bezorgd, en toen toonden ze de Wii-remote en zei iedereen in het team tegelijk: 'Ah! Oké,"
Spijt van het eindresultaat heeft Walker niet. "We zijn nog steeds erg, erg trots op Prime 3 - het is een geweldige game geworden. Maar ik ben erg benieuwd wat de reactie zou zijn - zeker van de fans - als we de rol van het schip hadden uitgebreid en een non-lineaire ervaring hadden geboden."
Retro Studios werkt nu aan Metroid Prime 4. Daar is nog geen releasedatum voor. Aanstaande vrijdag komt echter ook de 2D-metroidvania Metroid Dread uit, ontwikkeld door Nintendo in samenwerking met MercurySteam.