Metroid Dread weet wat Samus cool maakt
Nieuws

Metroid Dread weet wat Samus cool maakt

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Thijs met Metroid Dread.

Metroid Fusion was de allereerste Metroid die ik ooit speelde en ik was meteen verkocht. Ik wist niet dat een 2D-game op het slecht verlichtte Game Boy Advance-scherm zó verschrikkelijk spannend kon zijn. Ik kan mij nog goed herinneren hoe ingewikkeld ik die wereld in elkaar vond steken. Hoewel het ruimtestation BSL in duidelijke gebieden verdeeld was, had ik simpelweg nog nooit eerder een metroidvania gespeeld. Het feit dat elke zone uiteindelijk met elkaar verbonden bleek, was daardoor een verbazingwekkende ontdekking. 

©GMRimport

Het was ook het begin van mijn liefde voor Metroid. Helaas moest ik zeer lang wachen voordat het verhaal uit Fusion werd vervolgd. Er zijn tussen 2002 en 2020 een heleboel Metroid-games verschenen - van briljant tot best slecht - maar ze speelden zich allemaal af voor Fusion.

Geen Other M

Het heeft waarschijnlijk te maken met dat ik op precies het juiste moment in mijn leven Metroid Prime speelde, maar nog steeds vind ik de lore in Metroid heel erg tof. Natuurlijk is het grotendeels gejat van de film Alien en de vele vervolgen, maar ik smul van de details over het leven van de uitgestorven Chozo en hun dodelijke creatie in de vorm van de Metroid. Ook niet onbelangrijk is het feit dat Metroid een van de weinige reeksen van Nintendo is die een semi-volgbare verhaallijn heeft. Dat Metroid Dread dit jaar de draad eindelijk weer heeft opgepakt is daarom een belangrijke mijlpaal voor fans.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Metroid Dread gaat niet alleen verder waar Fusion was gebleven, maar rondt het overkoepelende verhaal ook op perfecte wijze af. Dat doet het spel op een verraderlijke simpele manier. In tegenstelling tot het terecht verguisde Metroid: Other M snapt dit spel wel wat de stilzwijgende premiejager Samus Aran zo cool maakt. In ieder tussenfilmpje steelt ze de show door altijd haar hoofd koel te houden. De spaarzame woorden die ze in deze game spreekt, illustreren alleen maar haar ‘niet lullen maar poetsen’-aanpak. Geen fan die iets te klagen had over hoe Samus in deze game werd neergezet. 

Dreadtroidvania

Maar is Metroid Dread ook een goede metroidvania? Daar lijken de meningen toch iets meer over te verschillen. De insteek van dit spel is simpelweg anders dan bijvoorbeeld Super Metroid. De speler wordt deze keer veel minder losgelaten, wat als gevolg heeft dat de volgende vaardigheid nooit ver uit de buurt is van je net verkregen upgrade. In Super Metroid was verdwalen en upgrades in verschillende volgordes vinden een belangrijker spelelement. Dread heeft dit zogenaamde ‘sequence breaking’ ook nog steeds - met de instant kill op Kraid als Samus de morph ball al heeft als ultiem voorbeeld - maar echt verdwalen doe je niet.

Watch on YouTube

De spaarzame woorden die Samus in deze game spreekt, illustreren alleen maar haar ‘niet lullen maar poetsen’-aanpak.

-

De gemiddelde speler heeft er waarschijnlijk geen besef van en als groot liefhebber van het genre heb ik mij nergens gestoord aan de wat meer afgesloten opzet van Metroid Dread. De kritiek dat dit deel nauwelijks een metroidvania genoemd mag worden gaat mij dan ook veel te ver. Het genre is inmiddels zo groot en veelzijdig geworden, dat een gestroomlijnde game zoals Dread er net zo goed in thuis past als een veel vrijere, moderne klassieker als Hollow Knight. 

Twee keer het spelen waard

Metroid Dread doet ondertussen zowel grote als kleine dingen heel erg goed. Neem bijvoorbeeld de EMMI, die voor de nodige afwisseling zorgen, net zoals de torenhoge eindbazen. Halverwege de game worden deze tegenstanders steeds uitdagender. Daarmee wordt de strijd om ze te verslaan ook steeds spectaculairder. Het absolute hoogtepunt van het spel is de eindbaas - een ouderwetse uitputtingsslag. Het type rotzak die je na uren proberen en meer pogingen dan je durft te tellen niet kan verslaan, waarna je het spel gefrustreerd uitzet. Vervolgens leg je hem de volgende dag in één keer het zwijgen op. Dread begrijpt de kracht van een eindbaas die je zo erg gaat haten, dat hem verslaan gewoon persoonlijk wordt.

©GMRimport

Dan zijn er nog de kleine details. De extreem vloeiende animaties en nieuwe subtiele wijzigingen in Samus’ houding wanneer ze een nieuwe upgrade vindt bijvoorbeeld. Let maar eens op hoe ze tegen muren met een opening leunt voor- en nadat ze de morph ball heeft verkregen. Als je Dread al niet een tweede keer hebt uitgespeeld, kan ik je het van harte aanraden. Juist bij de tweede ronde door de ondergrondse gangenstelsels van ZDR valt op hoe snel en pijnloos Samus door de wereld vliegt en hoeveel leuker het navigeren wordt met iedere nieuwe vaardigheid.

Het maakt van Metroid Dread misschien niet de ultieme metroidvania, maar het bewijst wel dat de reeks nog meer dan genoeg leven in zich heeft. Na de bestverkopende game uit de hele reeks, laat een direct vervolg vast niet weer negentien jaar op zich wachten.

Metroid Dread is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!