Metroid Dread weet wat Samus cool maakt
Gamer.nl
Nieuws

Metroid Dread weet wat Samus cool maakt

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Thijs met Metroid Dread.

Metroid Fusion was de allereerste Metroid die ik ooit speelde en ik was meteen verkocht. Ik wist niet dat een 2D-game op het slecht verlichtte Game Boy Advance-scherm zó verschrikkelijk spannend kon zijn. Ik kan mij nog goed herinneren hoe ingewikkeld ik die wereld in elkaar vond steken. Hoewel het ruimtestation BSL in duidelijke gebieden verdeeld was, had ik simpelweg nog nooit eerder een metroidvania gespeeld. Het feit dat elke zone uiteindelijk met elkaar verbonden bleek, was daardoor een verbazingwekkende ontdekking. 

©GMRimport

Het was ook het begin van mijn liefde voor Metroid. Helaas moest ik zeer lang wachen voordat het verhaal uit Fusion werd vervolgd. Er zijn tussen 2002 en 2020 een heleboel Metroid-games verschenen - van briljant tot best slecht - maar ze speelden zich allemaal af voor Fusion.

Geen Other M

Het heeft waarschijnlijk te maken met dat ik op precies het juiste moment in mijn leven Metroid Prime speelde, maar nog steeds vind ik de lore in Metroid heel erg tof. Natuurlijk is het grotendeels gejat van de film Alien en de vele vervolgen, maar ik smul van de details over het leven van de uitgestorven Chozo en hun dodelijke creatie in de vorm van de Metroid. Ook niet onbelangrijk is het feit dat Metroid een van de weinige reeksen van Nintendo is die een semi-volgbare verhaallijn heeft. Dat Metroid Dread dit jaar de draad eindelijk weer heeft opgepakt is daarom een belangrijke mijlpaal voor fans.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Metroid Dread gaat niet alleen verder waar Fusion was gebleven, maar rondt het overkoepelende verhaal ook op perfecte wijze af. Dat doet het spel op een verraderlijke simpele manier. In tegenstelling tot het terecht verguisde Metroid: Other M snapt dit spel wel wat de stilzwijgende premiejager Samus Aran zo cool maakt. In ieder tussenfilmpje steelt ze de show door altijd haar hoofd koel te houden. De spaarzame woorden die ze in deze game spreekt, illustreren alleen maar haar ‘niet lullen maar poetsen’-aanpak. Geen fan die iets te klagen had over hoe Samus in deze game werd neergezet. 

Dreadtroidvania

Maar is Metroid Dread ook een goede metroidvania? Daar lijken de meningen toch iets meer over te verschillen. De insteek van dit spel is simpelweg anders dan bijvoorbeeld Super Metroid. De speler wordt deze keer veel minder losgelaten, wat als gevolg heeft dat de volgende vaardigheid nooit ver uit de buurt is van je net verkregen upgrade. In Super Metroid was verdwalen en upgrades in verschillende volgordes vinden een belangrijker spelelement. Dread heeft dit zogenaamde ‘sequence breaking’ ook nog steeds - met de instant kill op Kraid als Samus de morph ball al heeft als ultiem voorbeeld - maar echt verdwalen doe je niet.

Watch on YouTube

De spaarzame woorden die Samus in deze game spreekt, illustreren alleen maar haar ‘niet lullen maar poetsen’-aanpak.

-

De gemiddelde speler heeft er waarschijnlijk geen besef van en als groot liefhebber van het genre heb ik mij nergens gestoord aan de wat meer afgesloten opzet van Metroid Dread. De kritiek dat dit deel nauwelijks een metroidvania genoemd mag worden gaat mij dan ook veel te ver. Het genre is inmiddels zo groot en veelzijdig geworden, dat een gestroomlijnde game zoals Dread er net zo goed in thuis past als een veel vrijere, moderne klassieker als Hollow Knight. 

Twee keer het spelen waard

Metroid Dread doet ondertussen zowel grote als kleine dingen heel erg goed. Neem bijvoorbeeld de EMMI, die voor de nodige afwisseling zorgen, net zoals de torenhoge eindbazen. Halverwege de game worden deze tegenstanders steeds uitdagender. Daarmee wordt de strijd om ze te verslaan ook steeds spectaculairder. Het absolute hoogtepunt van het spel is de eindbaas - een ouderwetse uitputtingsslag. Het type rotzak die je na uren proberen en meer pogingen dan je durft te tellen niet kan verslaan, waarna je het spel gefrustreerd uitzet. Vervolgens leg je hem de volgende dag in één keer het zwijgen op. Dread begrijpt de kracht van een eindbaas die je zo erg gaat haten, dat hem verslaan gewoon persoonlijk wordt.

©GMRimport

Dan zijn er nog de kleine details. De extreem vloeiende animaties en nieuwe subtiele wijzigingen in Samus’ houding wanneer ze een nieuwe upgrade vindt bijvoorbeeld. Let maar eens op hoe ze tegen muren met een opening leunt voor- en nadat ze de morph ball heeft verkregen. Als je Dread al niet een tweede keer hebt uitgespeeld, kan ik je het van harte aanraden. Juist bij de tweede ronde door de ondergrondse gangenstelsels van ZDR valt op hoe snel en pijnloos Samus door de wereld vliegt en hoeveel leuker het navigeren wordt met iedere nieuwe vaardigheid.

Het maakt van Metroid Dread misschien niet de ultieme metroidvania, maar het bewijst wel dat de reeks nog meer dan genoeg leven in zich heeft. Na de bestverkopende game uit de hele reeks, laat een direct vervolg vast niet weer negentien jaar op zich wachten.

Metroid Dread is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel
Gamer.nl
Nieuws

Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel

De remake komt naar pc, PS5 en Xbox Series-consoles

Een nieuwe making-of video van de Gothic Remake behandelt de veranderingen in de nieuwe versie ten opzichte van het origineel.

In de video vertelt ontwikkelaar Alkimia Interactive over de balans tussen het eren van het origineel en verbeteringen doorvoeren om de remake naar de moderne tijd te brengen. Zo vond de ontwikkelaar het verhaal uit het origineel nog prima, maar zijn er wel plotgaten en onlogische aspecten te vinden, en die worden in de remake als het goed is opgelost. Ook het bouwen van complexe dialoogsystemen en het creëren van een dynamische open spelwereld is belangrijk.

De Gothic-remake werd in 2019 op speciale wijze aangekondigd: er werd een speelbare teaser van de game uitgebracht. THQ Nordic liet toen al weten er een volledige game van te willen maken als genoeg mensen positief waren over de teaser. In 2020 werd aangekondigd dat de game in ontwikkeling is en op een nog onbekend moment naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc komt. Een releasedatum is nog altijd niet aangekondigd. Een demo is op Steam beschikbaar.

Het door Piranha Bytes ontwikkelde Gothic kwam in 2001 uit op pc. De game speelt zich af in Myrtana, waar men te kampen heeft met een invasie van Orcs. Criminelen worden de mijnen ingestuurd om een speciaal, extra sterk erts te vergaren waar wapens mee gemaakt kunnen worden. Spelers kruipen in de huid van zo'n gevangene, maar weten al snel te ontsnappen. Het spel staat vooral bekend om de enorme vrijheid die het spelers biedt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld

In totaal komen er twaalf nieuwe spellen uit

Tijdens een recentelijk uitgezonden livestream werden er een aantal games voor het aankomende tweede seizoen van de Playdate-handheld onthuld.

Een van de games is van Subset Games, de ontwikkelaar van FTL en Into the Breach. Hun Playdate-game heet Fulcrum Defender en daagt spelers uit zolang mogelijk te overleven terwijl er golven aan vijanden verschijnen. De hendel aan de handheld kan gebruikt worden om te mikken op de vijanden.

De andere games die werden onthuld zijn de adventuregame Shadowgate PD van Pixel Ghost, een physics gebaseerde puzzel-platformer genaamd Taria & Como van Popseed Studio Inc en JuVee Productions, en Dig! Dig! Dino! van Dom 2D en Fáyer, waarin spelers dinosaurusbotten moeten opgraven.

Het tweede seizoen van Playdate begint op 29 mei. Elke week komen er twee nieuwe spellen uit - in totaal verschijnen er twaalf nieuwe games. De volgende acht spellen behoren daar ook onder, al moeten die nog worden onthuld:

  • Chance's Lucky Escape (door Goloso Games en Julia Minamata)

  • Otto's Galactic Groove - (door Team Otto)

  • Catchadiablos (door Amano Games)

  • The Whiteout (door Scenic Route Software)

  • Black Hole Havoc (door Cosmic Bros)

  • Wheelsprung (door Nino van Hooff en Julie Bjørnskov)

  • Tiny Turnip (door Luke Sanderson)

  • Long Puppy (door Indiana-Jonas)

  • ▀▄▀▄▀▄ (door Dustin Mierau)

De stijlvol ogende Playdate heeft een soort zwengel aan de handheld hangen waarmee vaak unieke besturingen in de bijbehorende games mogelijk zijn. Daarnaast worden spellen in zwart-wit graphics weergegeven. De handheld kan via de officiële website gekocht worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!