Metroid Dread lijkt het lange wachten waard
Gamer.nl
Nieuws

Metroid Dread lijkt het lange wachten waard

Het heeft even mogen duren, maar in oktober verschijnt eindelijk Metroid Dread. ‘Eindelijk’, omdat het niet alleen de eerste Metroid-game in HD betreft, maar ook omdat de naam ‘Dread’ al meer dan tien jaar de ronde doet in allerlei geruchten. Voor de die-hard Metroid-fans is dit een bijzondere gebeurtenis. Dread zet namelijk ook de verhaallijn voort die in 2002 met Metroid Fusion is gestart.

Omdat Fusion alweer even geleden verscheen, start Metroid Dread met een introductievideo die de gebeurtenissen uit de voorgaande games handig samenvat. Het universum is namelijk al meerdere keren gered door hoofdpersonage en premiejager Samus Aran. Eerst van de bloeddorstige Metroids en daarna van de levensgevaarlijke X-parasiet. Ook die laatste invasieve levensvorm leek uitgestorven te zijn, maar een teken van leven op de planeet ZDR doet het tegendeel vermoeden. Als de enige persoon in het universum die bestand is tegen deze parasiet wordt Samus er weer op uitgestuurd.

Aangekomen op de planeet blijkt de vork toch iets anders in de steel te zitten. Samus ontwaakt diep in de ondergrondse gangenstelsels van ZDR en is daarbovenop beroofd van bijna al haar vaardigheden. Het doel is meteen duidelijk: onderzoeken wat er op deze plek aan de hand is en terugkeren naar haar ruimteschip aan het aardoppervlak.

©GMRimport

Razendsnel

Na die korte introductie krijgen spelers de controle over Samus. Dan valt ook meteen op hoe razendsnel de premiejager deze keer door de spelwereld beweegt; het tempo ligt in Dread een stuk hoger dan in voorgaande games. Dat is deels te danken aan de countermove die eerder werd geintroduceerd in de remake Metroid: Samus Returns. Het is daarmee niet langer meer nodig om vijanden van een veilig afstandje te beschieten, hun aanvallen kunnen gemakkelijk gepareerd worden waarna ze geen enkel obstakel meer vormen.

Minstens zo snel is de slide. In de eerste paar uur van Metroid Dread is de Morph Ball nog nergens te bekennen, waardoor deze nieuwe beweging goed van pas komt. Kleine openingen zijn met een aanloopje te betreden en het is zelfs mogelijk om al glijdend te schieten. Voor wat meer precisie is het echter beter om stil te staan en met behulp van een laser exact te richten. Op die manier kan Samus, wederom net zoals in Samus Returns, in een cirkel om haar heen schieten.

Het tempo ligt in Dread een stuk hoger dan in voorgaande games.

-

Metroid Horror

De flitsende gameplay van Dread wordt gecombineerd met de opzet van een klassieke 2D Metroid. Dat betekent dat nieuwe vaardigheden naar voorheen onbegaanbare delen van het het ondergrondse doolhof leiden. Die vaardigheden zijn vaak multifunctioneel. Zo verkrijgt Samus al snel een upgrade waarmee ze tijdelijk onzichtbaar kan worden. Deuren met bewegingssensoren zijn hiermee te misleiden, maar het is ook een cruciale upgrade in de strijd tegen de EMMI’s.

Voordat Samus op ZDR arriveerde heeft de intergalactische federatie namelijk ook al een stel geavanceerde robots naar de mysterieuze planeet gestuurd. In de ondergrondse gangenstelsel zijn de EMMI echter doorgedraaid, waardoor ze nu ook Samus als vijand zien. Na een eerste aanvaring met een defect exemplaar blijkt al snel dat vechten geen optie is. Samus moet vluchten of uit het zicht blijven.

©GMRimport

Vluchten en terugvechten

De EMMI patrouilleren duidelijk in aangegeven gebieden op de kaart. Als ze Samus zien of horen, dan gaan ze meteen op onderzoek uit. Dat geeft een nieuwe twist aan de formule, want in tegenstelling tot de strak geregisseerde SA-X-achtervolging uit Metroid Fusion zijn er meer ontsnappingsroutes. Wie een beetje geduldig speelt kan de EMMI zelfs compleet ontwijken. Omdat die beveiligingszones vaak cruciale kruispunten zijn is Samus wel genoodzaakt om steeds terug te keren naar deze levensgevaarlijke plekken, waardoor de speler de ruimte krijgt om meerdere tactieken toe te passen.

Helemaal hulpeloos is Samus niet tegen de EMMI. De eerder genoemde countermove is tegen de killerrobots te gebruiken, maar vraagt om een extreem goed gevoel voor timing. Het is bovendien geen permanente oplossing. Alleen de kostbare Omega Beam kan voor eens en altijd afrekenen met een EMMI, met als enige nadeel dat de energie voor dit wapen lastig te vinden is en zelfs met de juiste munitie enige tijd vergt om goed in te zetten. Eerst moet de bepantsering van de beveiligingsrobots namelijk gesmolten worden met wat losse schoten voordat de verlossende lading afgevuurd kan worden.

©GMRimport

Een goede start

Hoe de aanvaringen met de EMMI zich blijven ontwikkelen in het volledige spel is ook van belang. Deze ijzersterke robots hebben de potentie om al snel vervelend te worden als de weg naar een nieuwe upgrade compleet onduidelijk is. Weten ze Samus namelijk te pakken te krijgen, dan is het meteen game over. Dread lijkt zich gelukkig bewust van het feit dat frustratie hierbij al snel op de loer kan liggen. Hoewel er ook vaste plekken op de kaart zijn waar voortgang wordt opgeslagen, bevat het spel ook autosaves vlak voor eindbazen en de EMMI-zones.

De eerste paar uur van een metroidvania zijn natuurlijk niet genoeg om een oordeel te vellen over de rest van het spel. In geen ander genre is het steeds grotere arsenaal aan vaardigheden zo cruciaal. Metroid Dread smaakt echter wel naar meer. Het speelt allemaal als een trein en zelfs in het eerste gebied is het gevoel van verkenning groot. In de beginuren zit de spelwereld al vol met valse muren en geheime gangetjes naar optionele upgrades. De toon is daarmee voor de rest van de Dread hopelijk gezet.

Metroid Dread verschijnt op 8 oktober voor de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!