Metroid Dread en de comeback van de metroidvania
Nieuws

Metroid Dread en de comeback van de metroidvania

Met Metroid Dread krijgen fanatieke gamers eindelijk weer een nieuwe metroidvaniagame binnen de reeks die min of meer het startschot gaf voor dit subgenre. Een genre dat zeker de laatste jaren weer aan populariteit wint, terwijl het volgens sommigen niet eens officieel bestaat. Hoe zit dat precies en waar kun je een metroidvania zoal aan herkennen?

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Nintendo. Lees hier wat dat betekent.

De onthullingstrailer van Metroid Dread tijdens Nintendo’s E3 Direct-uitzending afgelopen juli kon op veel enthousiasme rekenen. Een nieuwe Metroid-game blijft immers een bijzondere gebeurtenis, omdat er niet zo vaak nieuwe games in de franchise uitkomen in vergelijking met andere Nintendo-kopstukken als Mario en Zelda. Het is daarbij de eerste volledig nieuwe, tweedimensionale Metroid-game sinds Metroid: Zero Mission uit 2004. Eindelijk wordt het lange wachten van veel gamers beloond.

Pret met Metroid Dread

Die eerste trailer, en de vele andere video’s en gameplaybeelden die sindsdien zijn uitgebracht, maken het wachten op de release van de Nintendo Switch-game op 8 oktober alleen maar zwaarder. De game heeft alles in zich om een geliefd nieuw deel in de reeks te worden. Zo spreekt de setting van de mysterieuze planeet ZDR die hoofdpersonage Samus Aran bezoekt tot de verbeelding. De lugubere EMMI, een stel op hol geslagen robots die je blijven achtervolgen zolang ze je horen of zien, lijken een angstaanjagend nieuw element aan de decennia oude reeks toe te voegen. Je kunt deze robot immers niet vernietigen, dus de enige manier om aan zijn dodelijke greep te ontkomen is vluchten. Ze roepen een naargeestig gevoel – oftewel een gevoel van ‘dread’ (vrees) – op.

Voor veel fanatieke spelers is dit allemaal echter bijzaak. Hun fantasie wordt juist geprikkeld door de terugkeer van de typische gameplay waar de Metroid-reeks – en het metroidvaniagenre an sich – om bekendstaat. De duizelingwekkende gangenstelsels van het ruimtestation in Dread doen meteen denken aan de eerste Metroid-delen, terwijl de flarden aan wilde natuur die tot nu toe zijn getoond herinneringen oproepen aan de driedimensionale Metroid Prime-reeks. Het beste van beide werelden dus.

©GMRimport

Wat is een metroidvania?

Het metroidvaniagenre is ondanks bovenstaande lofzang nogal controversieel. Sommige gamers zijn namelijk van mening dat het geen echt bestaand genre is. Toegegeven: games die onder dit subgenre worden gecategoriseerd, zou je inderdaad net zo goed als actiespellen – of actievolle platformers – kunnen betitelen. Maar net zoals Zelda: Breath of the Wild een geheel nieuwe insteek aan het openwereldgenre gaf en Demon’s Souls en Dark Souls binnen het actie-adventuregenre aan de wieg stonden van de ‘soulslike’, kenmerken metroidvaniagames zich door enkele specifieke eigenschappen. Ben je je daar eenmaal van bewust, dan herken je nieuwe spellen in dit genre haast meteen en oefenen ze een onweerstaanbare aantrekkingskracht op je uit.

Hoewel de meeste metroidvaniagames in twee dimensies worden weergegeven – dus met de actie vanuit een zijwaarts perspectief – kan dat net zo goed in drie dimensies worden weergegeven. Dat hebben de Metroid Prime-games immers wel bewezen. Belangrijker is dat alle spellen in dit genre een grote, overkoepelende spelwereld bevatten met vele deuren, gangen en platforms die in eerste instantie nog niet bereikbaar zijn. Je hebt misschien nog niet de juiste sleutel om die deur door te gaan, of nog geen krachtige move om dat hoger gelegen platform te bereiken. In plaats daarvan neem je een andere weg, waar je uiteindelijk op het juiste item stuit of de juiste move aanleert om vervolgens terug te keren naar het eerdere gebied en aldaar een nieuwe weg in te slaan.

Dat resulteert in de meeste metroidvania’s in een doolhofachtige spelwereld waar je vaker wel dan niet een duidelijke plattegrond benodigd hebt om al die verschillende (om)wegen niet te vergeten. Gelukkig zit het met heldere plattegronden wel goed in de Metroid-games, en ook Metroid Dread laat je tot in den treure toe in- en uitzoomen op de al betreden en nog niet verkende paden.

Ook kenmerkend voor dit subgenre is natuurlijk dat heerlijke ‘aha!’-gevoel dat je op vele momenten ervaart. Na uren de wereld uitpluizen stuit je eindelijk op die nieuwe move of route die je nieuw inzicht geeft over je eigen kunnen en de manier waarop de spelwereld om je heen in elkaar steekt. “Aha, dus zó kom ik in dat nieuwe gebied”, stel je opgelucht terwijl je je avontuur voortzet – soms wel na urenlang peinzen en zoeken. Dat ultieme gevoel is een ware traktatie voor gamers en is een vaste waarde in dit soort spellen.

©GMRimport

Grondleggers en volgers

Bovenstaande beschrijving van het subgenre is bijna geheel te danken aan de grondlegger, Metroid. Dit spel verscheen in 1988 in Europa en pakte de lineaire gameplay van spellen als Super Mario Bros., en gaf daar een duizelingwekkend open karakter aan. Zeker volwassen en ervaren gamers konden de uitdagende gameplay en doolhofachtige omgevingen waarderen. Ook Castlevania – verantwoordelijk voor de andere helft van de naam van dit genre – staat deels aan de wieg van dit ontstaan. Ontwikkelaar Konami wilde spelers na de eerste paar delen steeds intenser blijven uitdagen en voegde langzaam maar zeker elementen uit Metroid en diens vervolgen toe. Dat leverde in 1997 de klassieke PlayStation-game Castlevania: Symphony of the Night op, dat het lineaire karakter van voorgaande delen geheel inwisselde voor een open spelwereld.

Inmiddels is het metroidvaniagenre uitgegroeid tot een vaste waarde binnen de game-industrie. Grondlegger Metroid zelf blijft miljoenen gamers aanspreken dankzij diverse vervolgen, waaronder het alom geprezen Super Metroid en de driedimensionale Metroid Prime-trilogie – waar overigens een vierde deel van in ontwikkeling is op de Nintendo Switch. Maar er zijn sindsdien ook genoeg compleet nieuwe franchises ontstaan die zich in meer of mindere mate binnen dit subgenre bevinden.

Zeker onafhankelijke ontwikkelaars, die vaker durven te experimenteren, laten zich gretig inspireren door de Metroids van deze wereld. Spellen als Axiom Verge, Yoku’s Island Express en Steamworld Dig hebben allemaal een publiek gevonden met hun eigen insteek gebaseerd op de metroidvania. Ze behouden de basiselementen van het genre – een doolhofachtige spelwereld waarin je al spelenderwijs meer wegen en nieuwe gebieden opent – maar maken dit concept hun eigen met compleet andere omgevingen en gameplayelementen uit andere genres. Eén van de absolute hoogtepunten onder de ‘nieuwkomers’ is zonder twijfel Hollow Knight, dat het verkennende aspect van de spelwereld combineert met uitdagende gameplay die niet in een soulslike zou misstaan. Ook grotere bedrijven durven een experiment binnen het genre aan; denk bijvoorbeeld aan Ori and the Blind Forest en het nóg sterkere vervolg, dat de focus vooral op snelle platformactie legt.

©GMRimport

Meer Metroid

Maar de alom geprezen klassieke reeks binnen het genre blijft toch Metroid. Het stoere hoofdpersonage in de vorm van de vrouwelijke premiejager Samus Aran; de duizelingwekkende lore die niet zou misstaan in een spectaculaire science-fictionfilm; de tot de verbeelding sprekende omgevingen en dat ultieme gevoel van helemaal in je eentje een gigantische wereld verkennen: Metroid heeft het allemaal. Vanaf 8 oktober is het dan eindelijk tijd om een compleet nieuw avontuur op de Nintendo Switch te beleven in de vorm van Metroid Dread.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!