Metroid Dread en de comeback van de metroidvania
Nieuws

Metroid Dread en de comeback van de metroidvania

Met Metroid Dread krijgen fanatieke gamers eindelijk weer een nieuwe metroidvaniagame binnen de reeks die min of meer het startschot gaf voor dit subgenre. Een genre dat zeker de laatste jaren weer aan populariteit wint, terwijl het volgens sommigen niet eens officieel bestaat. Hoe zit dat precies en waar kun je een metroidvania zoal aan herkennen?

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Nintendo. Lees hier wat dat betekent.

De onthullingstrailer van Metroid Dread tijdens Nintendo’s E3 Direct-uitzending afgelopen juli kon op veel enthousiasme rekenen. Een nieuwe Metroid-game blijft immers een bijzondere gebeurtenis, omdat er niet zo vaak nieuwe games in de franchise uitkomen in vergelijking met andere Nintendo-kopstukken als Mario en Zelda. Het is daarbij de eerste volledig nieuwe, tweedimensionale Metroid-game sinds Metroid: Zero Mission uit 2004. Eindelijk wordt het lange wachten van veel gamers beloond.

Pret met Metroid Dread

Die eerste trailer, en de vele andere video’s en gameplaybeelden die sindsdien zijn uitgebracht, maken het wachten op de release van de Nintendo Switch-game op 8 oktober alleen maar zwaarder. De game heeft alles in zich om een geliefd nieuw deel in de reeks te worden. Zo spreekt de setting van de mysterieuze planeet ZDR die hoofdpersonage Samus Aran bezoekt tot de verbeelding. De lugubere EMMI, een stel op hol geslagen robots die je blijven achtervolgen zolang ze je horen of zien, lijken een angstaanjagend nieuw element aan de decennia oude reeks toe te voegen. Je kunt deze robot immers niet vernietigen, dus de enige manier om aan zijn dodelijke greep te ontkomen is vluchten. Ze roepen een naargeestig gevoel – oftewel een gevoel van ‘dread’ (vrees) – op.

Voor veel fanatieke spelers is dit allemaal echter bijzaak. Hun fantasie wordt juist geprikkeld door de terugkeer van de typische gameplay waar de Metroid-reeks – en het metroidvaniagenre an sich – om bekendstaat. De duizelingwekkende gangenstelsels van het ruimtestation in Dread doen meteen denken aan de eerste Metroid-delen, terwijl de flarden aan wilde natuur die tot nu toe zijn getoond herinneringen oproepen aan de driedimensionale Metroid Prime-reeks. Het beste van beide werelden dus.

©GMRimport

Wat is een metroidvania?

Het metroidvaniagenre is ondanks bovenstaande lofzang nogal controversieel. Sommige gamers zijn namelijk van mening dat het geen echt bestaand genre is. Toegegeven: games die onder dit subgenre worden gecategoriseerd, zou je inderdaad net zo goed als actiespellen – of actievolle platformers – kunnen betitelen. Maar net zoals Zelda: Breath of the Wild een geheel nieuwe insteek aan het openwereldgenre gaf en Demon’s Souls en Dark Souls binnen het actie-adventuregenre aan de wieg stonden van de ‘soulslike’, kenmerken metroidvaniagames zich door enkele specifieke eigenschappen. Ben je je daar eenmaal van bewust, dan herken je nieuwe spellen in dit genre haast meteen en oefenen ze een onweerstaanbare aantrekkingskracht op je uit.

Hoewel de meeste metroidvaniagames in twee dimensies worden weergegeven – dus met de actie vanuit een zijwaarts perspectief – kan dat net zo goed in drie dimensies worden weergegeven. Dat hebben de Metroid Prime-games immers wel bewezen. Belangrijker is dat alle spellen in dit genre een grote, overkoepelende spelwereld bevatten met vele deuren, gangen en platforms die in eerste instantie nog niet bereikbaar zijn. Je hebt misschien nog niet de juiste sleutel om die deur door te gaan, of nog geen krachtige move om dat hoger gelegen platform te bereiken. In plaats daarvan neem je een andere weg, waar je uiteindelijk op het juiste item stuit of de juiste move aanleert om vervolgens terug te keren naar het eerdere gebied en aldaar een nieuwe weg in te slaan.

Dat resulteert in de meeste metroidvania’s in een doolhofachtige spelwereld waar je vaker wel dan niet een duidelijke plattegrond benodigd hebt om al die verschillende (om)wegen niet te vergeten. Gelukkig zit het met heldere plattegronden wel goed in de Metroid-games, en ook Metroid Dread laat je tot in den treure toe in- en uitzoomen op de al betreden en nog niet verkende paden.

Ook kenmerkend voor dit subgenre is natuurlijk dat heerlijke ‘aha!’-gevoel dat je op vele momenten ervaart. Na uren de wereld uitpluizen stuit je eindelijk op die nieuwe move of route die je nieuw inzicht geeft over je eigen kunnen en de manier waarop de spelwereld om je heen in elkaar steekt. “Aha, dus zó kom ik in dat nieuwe gebied”, stel je opgelucht terwijl je je avontuur voortzet – soms wel na urenlang peinzen en zoeken. Dat ultieme gevoel is een ware traktatie voor gamers en is een vaste waarde in dit soort spellen.

©GMRimport

Grondleggers en volgers

Bovenstaande beschrijving van het subgenre is bijna geheel te danken aan de grondlegger, Metroid. Dit spel verscheen in 1988 in Europa en pakte de lineaire gameplay van spellen als Super Mario Bros., en gaf daar een duizelingwekkend open karakter aan. Zeker volwassen en ervaren gamers konden de uitdagende gameplay en doolhofachtige omgevingen waarderen. Ook Castlevania – verantwoordelijk voor de andere helft van de naam van dit genre – staat deels aan de wieg van dit ontstaan. Ontwikkelaar Konami wilde spelers na de eerste paar delen steeds intenser blijven uitdagen en voegde langzaam maar zeker elementen uit Metroid en diens vervolgen toe. Dat leverde in 1997 de klassieke PlayStation-game Castlevania: Symphony of the Night op, dat het lineaire karakter van voorgaande delen geheel inwisselde voor een open spelwereld.

Inmiddels is het metroidvaniagenre uitgegroeid tot een vaste waarde binnen de game-industrie. Grondlegger Metroid zelf blijft miljoenen gamers aanspreken dankzij diverse vervolgen, waaronder het alom geprezen Super Metroid en de driedimensionale Metroid Prime-trilogie – waar overigens een vierde deel van in ontwikkeling is op de Nintendo Switch. Maar er zijn sindsdien ook genoeg compleet nieuwe franchises ontstaan die zich in meer of mindere mate binnen dit subgenre bevinden.

Zeker onafhankelijke ontwikkelaars, die vaker durven te experimenteren, laten zich gretig inspireren door de Metroids van deze wereld. Spellen als Axiom Verge, Yoku’s Island Express en Steamworld Dig hebben allemaal een publiek gevonden met hun eigen insteek gebaseerd op de metroidvania. Ze behouden de basiselementen van het genre – een doolhofachtige spelwereld waarin je al spelenderwijs meer wegen en nieuwe gebieden opent – maar maken dit concept hun eigen met compleet andere omgevingen en gameplayelementen uit andere genres. Eén van de absolute hoogtepunten onder de ‘nieuwkomers’ is zonder twijfel Hollow Knight, dat het verkennende aspect van de spelwereld combineert met uitdagende gameplay die niet in een soulslike zou misstaan. Ook grotere bedrijven durven een experiment binnen het genre aan; denk bijvoorbeeld aan Ori and the Blind Forest en het nóg sterkere vervolg, dat de focus vooral op snelle platformactie legt.

©GMRimport

Meer Metroid

Maar de alom geprezen klassieke reeks binnen het genre blijft toch Metroid. Het stoere hoofdpersonage in de vorm van de vrouwelijke premiejager Samus Aran; de duizelingwekkende lore die niet zou misstaan in een spectaculaire science-fictionfilm; de tot de verbeelding sprekende omgevingen en dat ultieme gevoel van helemaal in je eentje een gigantische wereld verkennen: Metroid heeft het allemaal. Vanaf 8 oktober is het dan eindelijk tijd om een compleet nieuw avontuur op de Nintendo Switch te beleven in de vorm van Metroid Dread.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!