Met State of Play kan Sony toch de E3 winnen
Nieuws

Met State of Play kan Sony toch de E3 winnen

Een tijd geleden werd Nintendo nog voor gek versleten dat ze geen persconferentie meer tijdens de E3 hielden, maar een vooraf opgenomen Nintendo Direct uitzonden tijdens de beurs. Nu heeft bijna iedereen die vorm van communicatie overgenomen.

Sony’s nieuwste initiatief bewijst het, want met de State of Play gaan ze gewoon Nintendo achterna. Een opgenomen boodschap met een aaneenschakeling van trailers, onthullingen van releasedatums en meer informatie over aankomende titels. Het is een soepele manier om veel informatie in één keer over te brengen op klanten, en tegelijk enthousiasme op te wekken voor projecten die anders op weinig aandacht kunnen rekenen.

Sony kondigde eerder al aan dat State of Play meerdere keren per jaar voorbij zou komen, en na een eerste aflevering met vooral VR-titels, zagen we dit keer een paar kleine games, een uitbreiding voor Monster Hunter World en een langverwachte update over Final Fantasy 7 Remake. Kennelijk heeft Sony er ook geen moeite mee om een video uit te brengen als ze eigenlijk weinig te melden hebben, want de korte presentatie van 10 minuten was de moeite van het wakker blijven niet waard. Met alleen de FF7-trailer hadden ze ook al kunnen scoren.

Sony springt met deze aanpak als laatste op een trend die al een tijde gaande is. Microsoft timmert al langer aan de weg met Inside Xbox, een maandelijkse show met nieuwtjes uit de Xbox-wereld. Daar komt vaak echter zo weinig nieuws uit, dat het lang niet zoveel hype genereert als State of Play of Nintendo Direct. Daarnaast begon Microsoft onlangs met ID@Xbox Game Pass, een serie waarin de nieuwe indietitels die naar Game Pass komen, worden uitgelicht. Op die manier krijgt een aantal kleinere games een flinke scheut aandacht.

©GMRimport

Believe the hype

Het is een tactiek die duidelijk zijn vruchten afwerpt. Als Sony een enkele PSVR-titel zou aankondigen, zou daar nauwelijks iemand naar omkijken. Maar door het als een heel pakketje te verpakken in een complete uitzending, weet het bedrijf meer kijkers voor kleinere titels te boeien.

Je kijkt toch al snel de hele State of Play af, ook al zitten er een paar titels tussen die je normaal gesproken niet interesseren. En misschien zie je op die manier wel iets waar je nog nooit van had gehoord, maar ineens toch naar uitkijkt. Dit keer trok Away bijvoorbeeld mijn aandacht, omdat die vliegende eekhoorn (?) er toch wel erg schattig uitziet.

Het is een veel directere en effectievere manier van communiceren dan een gigantische E3-persconferentie. Natuurlijk, die presentaties op een podium geven je wat meer spektakel, maar ze duren vaak ook ellenlang en voelen een beetje afstandelijk. Verlegen ontwikkelaars klimmen het podium op om hun game te laten zien, waarbij zo’n demo ook nog eens de mist in kan lopen. Bij vooraf opgenomen video’s kan er niks fout gaan en zijn blunders niet mogelijk. Voor ons is dat ergens wel een beetje jammer, want die E3-blunders zijn juist altijd zo leuk, maar voor heldere communicatie kan een bedrijf geen betere keuze maken.

Mijn voorspelling voor de marketingstrategie van Sony: in de week voor E3 brengen ze een nieuwe State of Play uit

-

Verwachtingsmanagement

Ooit dacht ik dat er ook een stukje hype verloren zou gaan bij het inruilen van live conferenties voor opgenomen video’s, maar niets is minder waar gebleken. Als Nintendo een nieuwe Direct aankondigt, zit de hele wereld er klaar voor. Zeker wanneer ze erbij zeggen waar het over gaat – ‘kom alles te weten over de nieuwe Pokémon!’ – is de hype er als vanouds.

Qua verwachtingsmanagement kan Sony nog wel wat leren van Nintendo. Voor de eerste State of Play gingen er geruchten rond over grote games die mogelijk getoond zouden worden, maar uiteindelijk bleek het vooral een verzameling kleinere titels. Ook in deze tweede uitzending bleven de gigantische verrassingen uit – op de trailer van FF7 na dan - en zagen we vooral een prettige, doch kleine selectie titels. We zijn nou eenmaal gewend dat als Sony iets te melden heeft, het meestal groot nieuws is. Met deze nieuwe videovorm moeten we toch even wennen aan de kleinere opzet van de consolefabrikant.

©GMRimport

Einde van E3?

Bedrijven als Sony, Microsoft en Nintendo hebben een beurs als E3 allang niet meer nodig om met hun (potentiële) klanten te communiceren. Via dit soort videoseries gaat dat een stuk directer. Vroeger hadden ze E3 nodig om aandacht te genereren, een plekje in belangrijke tijdschriften te verwerven of inkopers te overtuigen dat hun games massaal in de schappen moesten liggen. Tegenwoordig gaat dat allemaal via internet en lijkt E3 vooral nog groot te zijn omdat dat nou eenmaal traditie is.

Toch genereert de beurs nog steeds veel aandacht, en mijn inschatting is dat Sony dat niet ongemerkt voorbij wil laten gaan, ook al zijn ze er dit jaar niet bij. Daarom hierbij mijn voorspelling voor de marketingstrategie van Sony: in de week voor E3 brengen ze een nieuwe State of Play uit. Daarin tonen ze een fantastische trailer van een van de drie grote PS4-games die nog uit moeten komen – Death Stranding, Ghosts of Tsushima of The Last of Us 2 – en onthullen ze een releasedatum. Het resultaat is dat veel bezoekers en journalisten op de beurs over die game zullen praten, zodat Sony toch nog boven de markt hangt, zonder een cent uit te geven aan een booth of een persconferentie. Het wordt een gigantische verrassing voor gamers en tegelijk zal het bewijzen dat E3 als hypemachine zijn langste tijd gehad heeft. Helaas.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaanse game-uitgever Acclaim keert terug
Nieuws

Amerikaanse game-uitgever Acclaim keert terug

Gaat zich op indiegames en klassieke IP's richten

De Amerikaanse game-uitgever Acclaim die in 2004 failliet ging is nieuw leven ingeblazen.

Meer dan twintig jaar na het sluiten van de uitgever heeft het bedrijf een statement naar buiten gebracht dat de naam Acclaim terugkeert. Het bedrijf wil in eerste instantie indieontwikkelaars ondersteunen en "klassieke franchises nieuw leven inblazen", al meldt men niet om welke franchises het gaat.

Alex Josef - de oprichter en voormalige CEO van Turnip Boy Commits Tax Evasion-ontwikkelaar Graffiti Games - is de huidige CEO van het bedrijf. Daarnaast is een adviesraad opgericht voor de uitgever met diverse experts op allerlei vlakken, waaronder de voormalige worstelaar Jeff Jarrett.

Acclaim werd in 1987 opgericht door een drietal voormalige Activision-werknemers. Het bedrijf was bovenal bekend om zijn games gebaseerd op populaire bestaande IP's, waaronder Alien, Batman, WWF, Spider-Man en The Simpsons. Het bedrijf gaf ook Mortal Kombat-spellen, Turok: Dinosaur Hunter, Shadow Man en Theme Park uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Enter the Gungeon en meer binnenkort naar Xbox Game Pass
Nieuws

Enter the Gungeon en meer binnenkort naar Xbox Game Pass

Ook 33 Immortals en One Lonely Outpost volgen

Microsoft heeft aangekondigd welke spellen er de komende weken aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Zo is vandaag Monster Train teruggekeerd nadat het in 2023 al van de service werd verwijderd. De bejubelde roguelike deck-builder is beschikbaar voor console, pc en cloud via Game Pass Standard, Ultimate en Game Pass voor pc.

Vanaf morgen wordt Galacticare aan Game Pass Standard toegevoegd voor Xbox Series-consoles. In deze managementgame bouwen spelers hun eigen intergalactische ziekenhuis waarin verschillende buitenaardse wezens behandeld moeten worden. Een dag later volgt One Lonely Outpost voor console, pc en cloud via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc. Ook dit spel heeft een focus op buitenaardse perikelen, maar in dit geval runnen spelers hun eigen buitenaardse boerderij.

Op 11 maart wordt Enter the Gungeon aan Game Pass Standard, Ultimate en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Ook deze game stond eerder al eens op de service en keert dus terug. In deze dungeon crawler moeten spelers op jacht gaan naar de ultieme schat, een geweer die het verleden kan 'doden'. Op 13 maart volgt de kleurrijke shooter Mullet Madjack voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Spelers hebben hierin maar tien seconden om een level te verkennen, maar door vijanden te doden krijgt men er meer tijd bij.

Op 18 maart to slot volgt 33 Immortals via Game Preview op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Het is meteen de early access-releasedatum van deze coöperatieve actie-roguelike waarin spelers het als een vervloekte ziel opnemen tegen monsters en het oordeel van God. Dit kan samen met 32 andere spelers. Meer informatie over de toevoegingen is op Xbox Wire te vinden.

Op 15 maart verdwijnen ook weer acht games van Game Pass. In dit nieuwtje van gisteren valt te lezen om welke spellen het gaat.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!