Met State of Play kan Sony toch de E3 winnen
Nieuws

Met State of Play kan Sony toch de E3 winnen

Een tijd geleden werd Nintendo nog voor gek versleten dat ze geen persconferentie meer tijdens de E3 hielden, maar een vooraf opgenomen Nintendo Direct uitzonden tijdens de beurs. Nu heeft bijna iedereen die vorm van communicatie overgenomen.

Sony’s nieuwste initiatief bewijst het, want met de State of Play gaan ze gewoon Nintendo achterna. Een opgenomen boodschap met een aaneenschakeling van trailers, onthullingen van releasedatums en meer informatie over aankomende titels. Het is een soepele manier om veel informatie in één keer over te brengen op klanten, en tegelijk enthousiasme op te wekken voor projecten die anders op weinig aandacht kunnen rekenen.

Sony kondigde eerder al aan dat State of Play meerdere keren per jaar voorbij zou komen, en na een eerste aflevering met vooral VR-titels, zagen we dit keer een paar kleine games, een uitbreiding voor Monster Hunter World en een langverwachte update over Final Fantasy 7 Remake. Kennelijk heeft Sony er ook geen moeite mee om een video uit te brengen als ze eigenlijk weinig te melden hebben, want de korte presentatie van 10 minuten was de moeite van het wakker blijven niet waard. Met alleen de FF7-trailer hadden ze ook al kunnen scoren.

Sony springt met deze aanpak als laatste op een trend die al een tijde gaande is. Microsoft timmert al langer aan de weg met Inside Xbox, een maandelijkse show met nieuwtjes uit de Xbox-wereld. Daar komt vaak echter zo weinig nieuws uit, dat het lang niet zoveel hype genereert als State of Play of Nintendo Direct. Daarnaast begon Microsoft onlangs met ID@Xbox Game Pass, een serie waarin de nieuwe indietitels die naar Game Pass komen, worden uitgelicht. Op die manier krijgt een aantal kleinere games een flinke scheut aandacht.

©GMRimport

Believe the hype

Het is een tactiek die duidelijk zijn vruchten afwerpt. Als Sony een enkele PSVR-titel zou aankondigen, zou daar nauwelijks iemand naar omkijken. Maar door het als een heel pakketje te verpakken in een complete uitzending, weet het bedrijf meer kijkers voor kleinere titels te boeien.

Je kijkt toch al snel de hele State of Play af, ook al zitten er een paar titels tussen die je normaal gesproken niet interesseren. En misschien zie je op die manier wel iets waar je nog nooit van had gehoord, maar ineens toch naar uitkijkt. Dit keer trok Away bijvoorbeeld mijn aandacht, omdat die vliegende eekhoorn (?) er toch wel erg schattig uitziet.

Het is een veel directere en effectievere manier van communiceren dan een gigantische E3-persconferentie. Natuurlijk, die presentaties op een podium geven je wat meer spektakel, maar ze duren vaak ook ellenlang en voelen een beetje afstandelijk. Verlegen ontwikkelaars klimmen het podium op om hun game te laten zien, waarbij zo’n demo ook nog eens de mist in kan lopen. Bij vooraf opgenomen video’s kan er niks fout gaan en zijn blunders niet mogelijk. Voor ons is dat ergens wel een beetje jammer, want die E3-blunders zijn juist altijd zo leuk, maar voor heldere communicatie kan een bedrijf geen betere keuze maken.

Mijn voorspelling voor de marketingstrategie van Sony: in de week voor E3 brengen ze een nieuwe State of Play uit

-

Verwachtingsmanagement

Ooit dacht ik dat er ook een stukje hype verloren zou gaan bij het inruilen van live conferenties voor opgenomen video’s, maar niets is minder waar gebleken. Als Nintendo een nieuwe Direct aankondigt, zit de hele wereld er klaar voor. Zeker wanneer ze erbij zeggen waar het over gaat – ‘kom alles te weten over de nieuwe Pokémon!’ – is de hype er als vanouds.

Qua verwachtingsmanagement kan Sony nog wel wat leren van Nintendo. Voor de eerste State of Play gingen er geruchten rond over grote games die mogelijk getoond zouden worden, maar uiteindelijk bleek het vooral een verzameling kleinere titels. Ook in deze tweede uitzending bleven de gigantische verrassingen uit – op de trailer van FF7 na dan - en zagen we vooral een prettige, doch kleine selectie titels. We zijn nou eenmaal gewend dat als Sony iets te melden heeft, het meestal groot nieuws is. Met deze nieuwe videovorm moeten we toch even wennen aan de kleinere opzet van de consolefabrikant.

©GMRimport

Einde van E3?

Bedrijven als Sony, Microsoft en Nintendo hebben een beurs als E3 allang niet meer nodig om met hun (potentiële) klanten te communiceren. Via dit soort videoseries gaat dat een stuk directer. Vroeger hadden ze E3 nodig om aandacht te genereren, een plekje in belangrijke tijdschriften te verwerven of inkopers te overtuigen dat hun games massaal in de schappen moesten liggen. Tegenwoordig gaat dat allemaal via internet en lijkt E3 vooral nog groot te zijn omdat dat nou eenmaal traditie is.

Toch genereert de beurs nog steeds veel aandacht, en mijn inschatting is dat Sony dat niet ongemerkt voorbij wil laten gaan, ook al zijn ze er dit jaar niet bij. Daarom hierbij mijn voorspelling voor de marketingstrategie van Sony: in de week voor E3 brengen ze een nieuwe State of Play uit. Daarin tonen ze een fantastische trailer van een van de drie grote PS4-games die nog uit moeten komen – Death Stranding, Ghosts of Tsushima of The Last of Us 2 – en onthullen ze een releasedatum. Het resultaat is dat veel bezoekers en journalisten op de beurs over die game zullen praten, zodat Sony toch nog boven de markt hangt, zonder een cent uit te geven aan een booth of een persconferentie. Het wordt een gigantische verrassing voor gamers en tegelijk zal het bewijzen dat E3 als hypemachine zijn langste tijd gehad heeft. Helaas.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam
Nieuws

Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam

De fighter kan in 4K weergegeven worden

Sega werkt aan een remaster van het vechtspel Virtual Fighter 5, dat ergens aankomende winter op Steam verschijnt.

Volgens het bedrijf wordt Virtua Fighter 5 R.E.V.O., zoals de remaster heet, "de ultieme editie van de legendarische game". Het spel krijgt een 4K-resolutie en verbeterde textures. Ook wordt rollback netcode ondersteund voor mensen die game op competitief niveau willen spelen.

In 2021 kwam Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown al uit in Japanse arcades en op PlayStation 4. Dat is een opnieuw ontwikkelde versie van de fighter die op de Dragon Engine van Ryu Ga Gotoku Studio draait. Die versie van de game is echter nooit op pc uitgekomen.

Eerder deze maand liet Sega al weten een nieuwe Virtua Fighter-game in ontwikkeling te hebben. Het is niet duidelijk of daarmee deze Steam-versie wordt bedoeld, of een geheel nieuw deel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden
Nieuws

Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden

Eerder werd al beloofd dat dit opgelost zou worden

Bloober Team heeft een update voor de Silent Hill 2-remake uitgebracht die volgens hen de grafische problemen die met de PS5 Pro-update zijn meegekomen oplost.

Eerder bleek al dat dat PSSR, de ai-gedreven upscaletechnologie van de PS5 Pro, er voor zorgde dat de graphics van de game soms instabiel oogden en er zogeheten 'shimmering' zichtbaar was; een soort flikkering of ruis op in-game oppervlakten.

Ontwikkelaar Bloober Team liet eerder deze week al weten dit te onderzoeken, en inmiddels is patch 1.06 uitgebracht. Deze patch zou de "grafische glitches" in de game op PS5 Pro wegpoetsen. Daarnaast worden er diverse andere bugs in zowel de PS5- als de pc-versie aangepakt. Meer informatie is hier te vinden.

Ondanks de goede bedoelingen zijn de reacties van spelers op social media niet mals. Gamers claimen dat de update diverse problemen in de PS5 Pro-versie van de game niet oplost, en dat het spel daardoor nog altijd lelijker oogt dan op een reguliere PS5.

De Silent Hil 2-remake is zoals gezegd beschikbaar op PlayStation 5 en pc. Eerder bleek nog dat de game minstens jaar console-exclusief blijft voor PS5 - vanaf 8 oktober 2025 kan de game eventueel ook op andere consoles uitkomen.

Silent Hill 2 verscheen begin dit millennium op PlayStation 2, Xbox en pc. Het wordt door velen gezien als het beste deel in de survivalhorrorreeks. In het spel reist hoofdpersonage James Sunderland af naar het stadje Silent Hill nadat hij een brief van zijn overleden vrouw ontvangt. Daar komt hij in een bij tijden surrealistisch horrorscenario terecht. Buiten de setting heeft Silent Hill 2 qua verhaal geen connecties met het eerste deel, en zijn het spel en de aankomende remake van Bloober Team dus toegankelijk voor nieuwe spelers.

Tom Kerkhof gaf een 8,5 aan de game in de Gamer.nl-review: "Silent Hill 2 is een sfeervolle en vooral getrouwe remake, die het fantastische verhaal van de klassieker uit 2001 in een modern, toegankelijker jasje steekt."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!