Met State of Play kan Sony toch de E3 winnen
Gamer.nl
Nieuws

Met State of Play kan Sony toch de E3 winnen

Een tijd geleden werd Nintendo nog voor gek versleten dat ze geen persconferentie meer tijdens de E3 hielden, maar een vooraf opgenomen Nintendo Direct uitzonden tijdens de beurs. Nu heeft bijna iedereen die vorm van communicatie overgenomen.

Sony’s nieuwste initiatief bewijst het, want met de State of Play gaan ze gewoon Nintendo achterna. Een opgenomen boodschap met een aaneenschakeling van trailers, onthullingen van releasedatums en meer informatie over aankomende titels. Het is een soepele manier om veel informatie in één keer over te brengen op klanten, en tegelijk enthousiasme op te wekken voor projecten die anders op weinig aandacht kunnen rekenen.

Sony kondigde eerder al aan dat State of Play meerdere keren per jaar voorbij zou komen, en na een eerste aflevering met vooral VR-titels, zagen we dit keer een paar kleine games, een uitbreiding voor Monster Hunter World en een langverwachte update over Final Fantasy 7 Remake. Kennelijk heeft Sony er ook geen moeite mee om een video uit te brengen als ze eigenlijk weinig te melden hebben, want de korte presentatie van 10 minuten was de moeite van het wakker blijven niet waard. Met alleen de FF7-trailer hadden ze ook al kunnen scoren.

Sony springt met deze aanpak als laatste op een trend die al een tijde gaande is. Microsoft timmert al langer aan de weg met Inside Xbox, een maandelijkse show met nieuwtjes uit de Xbox-wereld. Daar komt vaak echter zo weinig nieuws uit, dat het lang niet zoveel hype genereert als State of Play of Nintendo Direct. Daarnaast begon Microsoft onlangs met ID@Xbox Game Pass, een serie waarin de nieuwe indietitels die naar Game Pass komen, worden uitgelicht. Op die manier krijgt een aantal kleinere games een flinke scheut aandacht.

©GMRimport

Believe the hype

Het is een tactiek die duidelijk zijn vruchten afwerpt. Als Sony een enkele PSVR-titel zou aankondigen, zou daar nauwelijks iemand naar omkijken. Maar door het als een heel pakketje te verpakken in een complete uitzending, weet het bedrijf meer kijkers voor kleinere titels te boeien.

Je kijkt toch al snel de hele State of Play af, ook al zitten er een paar titels tussen die je normaal gesproken niet interesseren. En misschien zie je op die manier wel iets waar je nog nooit van had gehoord, maar ineens toch naar uitkijkt. Dit keer trok Away bijvoorbeeld mijn aandacht, omdat die vliegende eekhoorn (?) er toch wel erg schattig uitziet.

Het is een veel directere en effectievere manier van communiceren dan een gigantische E3-persconferentie. Natuurlijk, die presentaties op een podium geven je wat meer spektakel, maar ze duren vaak ook ellenlang en voelen een beetje afstandelijk. Verlegen ontwikkelaars klimmen het podium op om hun game te laten zien, waarbij zo’n demo ook nog eens de mist in kan lopen. Bij vooraf opgenomen video’s kan er niks fout gaan en zijn blunders niet mogelijk. Voor ons is dat ergens wel een beetje jammer, want die E3-blunders zijn juist altijd zo leuk, maar voor heldere communicatie kan een bedrijf geen betere keuze maken.

Mijn voorspelling voor de marketingstrategie van Sony: in de week voor E3 brengen ze een nieuwe State of Play uit

-

Verwachtingsmanagement

Ooit dacht ik dat er ook een stukje hype verloren zou gaan bij het inruilen van live conferenties voor opgenomen video’s, maar niets is minder waar gebleken. Als Nintendo een nieuwe Direct aankondigt, zit de hele wereld er klaar voor. Zeker wanneer ze erbij zeggen waar het over gaat – ‘kom alles te weten over de nieuwe Pokémon!’ – is de hype er als vanouds.

Qua verwachtingsmanagement kan Sony nog wel wat leren van Nintendo. Voor de eerste State of Play gingen er geruchten rond over grote games die mogelijk getoond zouden worden, maar uiteindelijk bleek het vooral een verzameling kleinere titels. Ook in deze tweede uitzending bleven de gigantische verrassingen uit – op de trailer van FF7 na dan - en zagen we vooral een prettige, doch kleine selectie titels. We zijn nou eenmaal gewend dat als Sony iets te melden heeft, het meestal groot nieuws is. Met deze nieuwe videovorm moeten we toch even wennen aan de kleinere opzet van de consolefabrikant.

©GMRimport

Einde van E3?

Bedrijven als Sony, Microsoft en Nintendo hebben een beurs als E3 allang niet meer nodig om met hun (potentiële) klanten te communiceren. Via dit soort videoseries gaat dat een stuk directer. Vroeger hadden ze E3 nodig om aandacht te genereren, een plekje in belangrijke tijdschriften te verwerven of inkopers te overtuigen dat hun games massaal in de schappen moesten liggen. Tegenwoordig gaat dat allemaal via internet en lijkt E3 vooral nog groot te zijn omdat dat nou eenmaal traditie is.

Toch genereert de beurs nog steeds veel aandacht, en mijn inschatting is dat Sony dat niet ongemerkt voorbij wil laten gaan, ook al zijn ze er dit jaar niet bij. Daarom hierbij mijn voorspelling voor de marketingstrategie van Sony: in de week voor E3 brengen ze een nieuwe State of Play uit. Daarin tonen ze een fantastische trailer van een van de drie grote PS4-games die nog uit moeten komen – Death Stranding, Ghosts of Tsushima of The Last of Us 2 – en onthullen ze een releasedatum. Het resultaat is dat veel bezoekers en journalisten op de beurs over die game zullen praten, zodat Sony toch nog boven de markt hangt, zonder een cent uit te geven aan een booth of een persconferentie. Het wordt een gigantische verrassing voor gamers en tegelijk zal het bewijzen dat E3 als hypemachine zijn langste tijd gehad heeft. Helaas.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames
Gamer.nl
Nieuws

The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames

Waaronder Duskfade, Void/Breaker en Outbound

De gisteren uitgezonden Triple-i Initiative bevatte meer dan dertig aankomende indiegames.

Organisator Evil Empire zond vorig jaar de eerste editie van The Triple-i Initiative uit, en gisteren verscheen de tweede editie online. Over Rematch, nieuwe Katana Zero-dlc en The Alters hebben we elders op de website al geschreven, maar er kwamen nog veel meer spellen voorbij.

Zo werden er games getoond als de roguelike Void/Breaker, Neverway van een van de mensen achter Celeste, de survivalshooter Frostrail, campingavontuur Outbound, een vervolg op Speedrunners, 3D-platformer Duskfade en adventuregame Ikuma: The Frozen Compass van de makers van Lost Ember.

Hieronder kan de volledige livestream worden bekeken, alsmede enkele uitgelichte trailers.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas

Die moet alsnog los gekocht worden

De betaalde downloadbare content voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild zit niet inbegrepen bij de Switch 2-versie van de game.

Dat heeft Nintendo bevestigd aan IGN. "The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Nintendo Switch 2 Edition bevat niet de The Legend of Zelda: Breath of the Wild Expansion Pass-dlc. Die dlc kan los gekocht worden."

Dat betekent dat mensen die de Switch-game met de Switch 2-upgrade kopen - zij het digitaal of fysiek - niet de betaalde dlc ontvangen. Wil men toegang tot de uitbreiding, dan moet men deze los aanschaffen. De uitbreidingspas kost 19,99 euro op de Switch eShop. In deze dlc zitten de zogeheten 'Master Trials' en 'The Champions' Ballad', compleet nieuwe uitdagingen binnen de spelwereld. Mensen die de Switch-versie van de game én de dlc al hebben gekocht, blijven dit natuurlijk wel bezitten wanneer ze de upgrade aanschaffen.

Overigens werd onlangs door Nintendo bevestigd dat de fysieke edities van Switch 2-versies van Switch-games wel de upgrade op de cartridge hebben staan. In eerste instantie ontstond er verwarring en werd er gedacht dat de upgrade als downloadcode bijgeleverd werd, maar dit blijkt dus niet het geval te zijn.

De Switch 2-upgrades van Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom gaan 10 dollar (waarschijnlijk ongeveer 10 euro) per stuk kosten voor mensen die de games al in het bezit hebben. Daarnaast kunnen leden van Nintendo Switch Online en de Expansion Pack de upgrades gratis downloaden. Beide games krijgen HDR-ondersteuning en verbeterde resoluties en framerates. Ook wordt Zelda Notes toegevoegd, waarmee spelers op hun smartphone de landkaart, achievements en andere extra's kunnen bekijken. De Switch 2 komt op 5 juni uit. Switch-games kunnen ook zonder betaalde upgrade op Switch 2 gespeeld worden via backward compatibility.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!