Men of War 2 trekt een lijn in het zand
Nieuws

Men of War 2 trekt een lijn in het zand

Er is een soort real time strategie-renaissance gaande. Er verschijnen remasters van klassiekers zoals Red Alert en Age of Empires, maar ook hele nieuwe vervolgen van oude series, zoals Age of Empires. En nu dus ook Men of War 2, een vervolg op een hardcore, realistische rts.

De ontwikkelaars onthulden recentelijk details over hoe het nieuwste deel in de serie daadwerkelijk speelt. De IP, die in het Russisch ’Achter Vijandelijke Linies’ heet, bestaat al sinds 2004 en richt zich op de ‘hardcore’ strategiespeler. Dat is in het nieuwste deel niet anders, en je moet dan ook op een heleboel verschillende zaken letten. Pantsereenheden hebben bijvoorbeeld individuele zwakke plekken en de schade wordt daadwerkelijk gesimuleerd op basis van allerlei factoren. Wie ‘gewoon’ een leger sterke units wil groeperen en de vijand wil overrompelen, faalt dus.

©GMRimport

Dat komt mede door een nieuw spelsysteem dat uniek is voor Men of War 2, namelijk de frontlinie. Het spel draait om het veroveren van terrein op de vijand, en daarbij schuift een denkbeeldige frontlijn steeds verder op. Nou ja, denkbeeldig: deze heeft sterke invloed op je eenheden. Als je units namelijk zonder ondersteuning achter de vijandelijke lijn belanden, zijn ze een stuk minder sterk en ‘groeit’ hun bescherming veel trager weer aan.

De enige eenheden die de frontlijn kunnen verplaatsen zijn infanterie-eenheden, wat betekent dat je dus ook niet zomaar wat tanks richting de vijand kunt sturen. Die kunnen ondersteuning geven, maar het zijn de veel kwetsbaardere voetsoldaten die echt land kunnen veroveren.

Wie ‘gewoon’ een leger sterke units wil groeperen en de vijand wil overrompelen, faalt

-

©GMRimport

Directe besturing

Een ander belangrijk aspect in de reeks is de directe besturing van eenheden. Ook dat keert weer terug. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld een tank of een soldaat direct kan besturen, bijna alsof het een actiegame met een derdepersoonsaanzicht is. Een direct bestuurde eenheid heeft het voordeel van meer precisie en het is makkelijker om een specifieke eenheid op een specifieke plek dingen aan te laten vallen. Maar het blijft een rts, dus het grote plaatje is van groot belang.

Dit alles uiteraard volgens de ontwikkelaars zelf, want de presentatie gaf ons nog geen gelegenheid om de game zelf uit te proberen. Wel was er gelegenheid om vragen te stellen, zoals of de game nog steeds zo sterk op de hardcore spelers is gericht.

Duidelijker

Volgens de makers is dat nog steeds zo, maar worden de spelsystemen duidelijker uitgelegd dan voorheen. Ook is het mogelijk om verschillende commandostijlen te kiezen, wat betekent dat je in plaats van individuele eenheden groepen kunt aansturen, en zo meer of minder micromanagement hoeft te doen, naar gelang je smaak en tactische vermogens.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verder heeft Men of War 2 volledige mod-support, iets dat de makers meerdere malen benadrukten. Mocht je de game helemaal willen ombouwen met een total conversion: ga je gang. De makers willen de spelersgemeenschap daarin zoveel mogelijk vrijheid geven.

Op basis van de gameplaybeelden in de presentatie is duidelijk dat Men of War 2 heel sterk inzet op een realistische weergave van gevechten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat uit zich in gedetailleerde modellen die zich zoveel mogelijk gedragen als ‘in het echt’. Het idee van een oprukkende frontlinie hebben we wel eerder in games gezien (zoals de inmiddels nagenoeg vergeten Xbox 360-titel Frontline), maar lijkt in deze rts wel heel goed tot zijn recht te komen. Het ziet er in elk geval uit alsof dat spelers (er is uiteraard multiplayer) dwingt om te denken als een generaal. Je moet de vijand terugdringen, zelf posities verstevigen en zo langzaam de tegenstander in de hoek drukken. Dat is toch wat anders dan het inmiddels zo gebruikelijke ‘overspoel de vijandelijke basis’-systeem dat andere games hanteren.

Of Men of War 2 met zijn nieuwe ‘beginnersvriendelijke’ opties ook nieuwe fans gaat winnen, is nu natuurlijk nog niet duidelijk. Wel lijkt de game voor de hardcore Tweede Wereldoorlog-strateeg een mooie nieuwe toevoeging. We wachten de uiteindelijke release met spanning af.

Men of War 2 heeft nog geen releasedatum, maar verschijnt naar verwachting ergens in 2022 voor pc. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby
Nieuws

Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby

Weer een Microsoft-game naar PlayStation?

Age of Empires 2: Definitive Edition is mogelijk de volgende Microsoft-game die de overstap maakt naar PlayStation-consoles.

Op de subreddit van Age of Empires 2 werd door een oplettende speler een afbeelding geplaatst. Daarop zijn PlayStation-logo's te zien bij twee spelers in een multiplayer-lobby. De game is echter nooit uitgekomen voor PlayStation, dus het zou mogelijk om testers kunnen gaan.

Age of Empires 2: Definitive Edition verscheen in 2019 voor pc, maar kwam vorig jaar ook uit op Xbox-consoles. Het is een van de games die eerder dit jaar in geruchten genoemd werden en waarvan Microsoft zou overwegen om ze op andere platforms uit te brengen. Tot nu toe is een overstap naar PlayStation echter nooit bevestigd.

Bij die geruchten van journalist Tom Warren werd ook een remake van de eerste Halo-game genoemd, die mogelijk ook naar PlayStation-consoles zou komen. Andere games die volgens Warren overwogen worden voor een multiplatformrelease, zijn Starfield, Senua's Saga: Hellblade 2 en Age of Mythology. Hij meldde daarnaast dat Gears 6, Fable en South of Midnight vooralsnog niet worden overwogen voor een multiplatformrelease.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag
Nieuws

BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag

Niet zo massaal

BioWare heeft aangegeven dat fans geen groot nieuws hoeven te verwachten op Mass Effect-dag.

Komende donderdag is het 7 november, wat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot Mass Effect-dag. Het is een verwijzing naar N7, een speciale eenheid binnen het leger van de System Alliance in de gamewereld.

Ontwikkelaar BioWare heeft echter aangegeven dat er dit jaar weinig nieuws te verwachten valt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de studio net hun nieuwste game heeft uitgebracht, Dragon Age: The Veilguard. Ongetwijfeld wil de ontwikkelaar zichzelf niet voor de voeten rijden.

"We hopen dat iedereen geniet van hun tijd in Dragon Age: The Veilguard", schrijft BioWare op X. "Over een paar dagen is het N7 Day, en dit jaar wordt stiller vanwege de release." De studio geeft wel aan dat ze iets zullen doen voor de speciale dag, maar dat het niets groots zal zijn. "Maar kom wel terug voor iets leuks!"

Vorig jaar werd er tijdens N7 Day een korte teaser getoond voor het aankomende Mass Effect 5. Onlangs werd nog bekend dat het nieuwe deel een realistische stijl zal aanhouden, in tegenstelling tot het nieuwste deel in de Dragon Age-serie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!