Medal of Honor VR plaatst je midden in de strijd
Nieuws

Medal of Honor VR plaatst je midden in de strijd

Wie teleurgesteld was dat Respawns vr-game teruggrijpt naar de klassieke Medal of Honor-franchise, kan opgelucht ademhalen. Want hoewel het spel uiteraard weer terugkeert naar de Tweede Wereldoorlog, is er niets ouderwets aan deze volwaardige vr-shooter.

De eerste stappen in de tutorial van Medal of Honor VR laten al zien dat we met iets bijzonders te maken hebben. Ja, natuurlijk is de schaal weer overdonderend. Een vliegtuig dat vlak naast ons trainingsterrein geparkeerd staat, is op zich al indrukwekkend. Net zoals de vele details in de omgeving. De tutorial geeft ons de kans om met enkele van de wapens te oefenen. Ze voelen ‘zwaar’ in vr, wat een knappe illusie is gezien het feit dat we echt alleen twee standaard Touch-controllers vasthouden.

Schieten vraagt oefening, net als het herladen. Niet alleen moet je nieuwe magazijnen in je wapen schuiven, maar het vuurwapen ook doorladen voor je weer kan schieten. Granaten blijken ook een eigen gebruiksaanwijzing te hebben. Ja, je kan er één met je rechterhand van je koppel halen en met je linker de pin eruit trekken. Maar als je de granaat dicht bij je mond houdt, ‘trek’ je de pin er met je tanden uit.

Na de oefenronde is het tijd om een missie te ondernemen. Onze opdracht is het binnendringen van een Gestapo-hoofdkwartier, om daar in de kluis een lijst met verzetsnamen te verbranden. De nazi’s binnen vinden het uiteraard geen goed idee dat we zomaar binnenwandelen, intolerant als ze zijn.

©GMRimport

Lopen

Bij het betreden van het hoofdkwartier vallen de vele, vele details in de omgeving op. Heel veel voorwerpen in de omgeving kunnen we oppakken en zelfs als wapen gebruiken. Niet dat we daar de kans voor krijgen wanneer we onmiddellijk dekking moeten zoeken en de kogels ons om de oren vliegen. De besturing bestaat uit traditionele voortbeweging, dus geen teleportatie. Met de stick bewegen we door de ruimte, en behalve dat is het ook een goed idee om fysiek gebruik te maken van de ruimte. Al snel staan we met de rug tegen een muur en leunen we om de hoek van de deurpost om de vijand te beschieten.

Dat valt nog niet mee, want de wapens gebruiken vraagt de nodige oefening. Er is geen (of in elk geval weinig merkbare) hulp bij het richten, maar de precisie van de besturing is goed genoeg om toch succesvol een aantal kogels door de koppen van het nazituig te jagen. Hier speelt dat virtuele gewicht van de wapens ook een belangrijke rol in. Er zit een soort vertraging in de beweging, net zoals we dat zagen in Robo Recall. Hierdoor is het ook met een sluipschuttersgeweer mogelijk om via de scope accuraat te mikken.

Dit is door en door een actiegame, maar eentje die vele malen fysieker en intenser is

-

Tsjik sjik

Dat sluipschuttersgeweer is in de gangen en kamers van het Gestapo-gebouw natuurlijk niet bijzonder handig. Beter is het jachtgeweer dat we gaandeweg oppakken. Met een enorm bevredigende knal schieten we een soldaat vol in het gezicht. Boem, headshot! Herladen valt vervolgens niet mee. Het duurt even voordat we doorhebben hoe we de kolf los moeten laten en met de linkerhand het wapen op en neer moeten schudden, waarna we het tsjik sjik horen van het doorladen van de patronen.

Er zijn meerdere routes mogelijk door het gebouw. Wij belanden in de keuken, waar we nog proberen om een steelpan naar een soldaat te gooien. We missen helaas. Een granaat doet beter werk. Boem, dag nazi, je krijgt de groeten van Churchill!

Ondertussen zwelt de muziek aan, wat de ervaring nog filmischer en meeslepender maakt. Het geluidsontwerp is excellent. Wapens, stemmen, voetstappen, omvallende voorwerpen, stuiterende granaten: het is alsof we in een dure actiefilm lopen. Dat lopen gaat overigens beter dan we hadden verwacht. Op geen enkel moment voelt het ongemakkelijk of misselijkmakend. Dat kan te maken hebben met het feit dat we al best sterke vr-benen hebben, maar het is ook te danken aan een aantal subtiele hulpmiddelen. Zo verduistert de rand van ons blikveld wanneer we lopen een beetje, wat een bekend trucje is om simziekte te voorkomen.

©GMRimport

Tempo

Ook opvallend is het hoge tempo waarin dit alles zich afspeelt. Wie bang is dat een vr-shooter trager of minder spectaculair aanvoelt dan bijvoorbeeld Call of Duty op een plat scherm, kunnen we geruststellen. Dit is door en door een actiegame, maar eentje die vele malen fysieker en intenser is.

Uiteindelijk bereiken we de kluis. Deze is uiteraard dicht (nazi’s hebben zoals bekend de neiging om hun compromitterende documenten achter slot en grendel te bewaren) en dus moeten we wat dynamiet plaatsen. Met een aansteker ontsteken we de lont en krijgen we de hint in beeld dat we afstand moeten nemen. Ja, zover waren we al. We rennen de kamer uit, horen de knal en komen terug om met dezelfde aansteker de lijst te verbranden.

De missie eindigt en de headset gaat af. En hoewel het natuurlijk maar een klein onderdeel was van een game die nog volop in productie is, moge duidelijk zijn dat dit een vr-game is van een ander niveau. Hier is tijd, geld en liefde in gestoken. Het is een echte, volwaardige first person shooter van het soort waar gamers sinds de introductie van consumenten-vr om vragen. Dit is geen schattige indiegame met gestileerde graphics. Dit speelt, voelt en ziet er uit als een écht grote titel.

Althans, de demo. Het is te hopen dat dit voorproefje een goede weergave is van de uiteindelijk game (die volgens ontwikkelaar Respawn ”vele malen groter is geworden dan de tien uur die ze in eerste instantie van plan waren”).

Medal of Honor leek bij de laatste game in 2012 vastgeroest in het verleden. Deze vr-game laat zien dat deze Tweede Wereldoorlog-reeks absoluut toekomst heeft.

Medal of Honor verschijnt in 2020 voor pc met Oculus Rift.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!