Matchfixing in eSports: de grootste schandalen
Nieuws

Matchfixing in eSports: de grootste schandalen

Het zal je hoogstwaarschijnlijk niet verbazen, maar ook in eSports zijn er een aantal atleten die expres wedstrijden verliezen voor een som geld. Vooral toen eSports nog niet op zo’n grote schaal beoefend werd, waren er een aantal spelers die een matchfixingaanbod accepteerden. De grootste schandalen kan je in dit overzicht vinden.

StarCraft 2-schandaal

Het eerste gigantische matchfixing-schandaal komt op naam van een groep Koreaanse StarCraft 2-spelers. In totaal waren elf Koreanen betrokken bij het schandaal. Zij maakten weddenschappen op wedstrijden en zorgden er vervolgens voor dat deze in het voordeel van hen uitpakten. Soms wedden ze tegen zichzelf en verloren ze expres, andere keren maakten ze afspraken met elkaar voor het verliezen van wedstrijden.

De elf spelers – sAviOr, By.1st, DarkElf, Go.go, Hwasin, Justin, Luxury, ShinHwA, type-b, Upmagic en Yellow(ArnC) – werden allemaal verbannen van eSports door de Koreaanse overheidsinstantie KeSPA, die de eSports in het Aziatische land reguleert. Behalve de schorsing kregen de spelers ook andere straffen, die verschilden van werkstraffen tot boetes van meer dan tienduizend euro.

©GMRimport

Dignitas en Curse gooien het op een akkoordje

Wat doe je als een team aanbiedt expres te verliezen als het prijzengeld daarna eerlijk wordt verdeeld? Dignitas dacht dat het wel een goed idee was, toen Curse het aanbood. Voor Dignitas was het een goede deal, want behalve een flinke som geld kreeg het ook de eerste plek, waardoor het extra punten verdiende voor de kwalificatie van een vervolgtoernooi. Punten die het team hard nodig had.

Wat vervolgens gebeurde was nog dommer dan het accepteren van het aanbod; beide teams maakten pijnlijk duidelijk dat er een akkoord was, door een ARAM-wedstrijd (all random all mid) te houden. Tijdens zo'n wedstrijd kiezen spelers willekeurige personages en gebruiken ze maar een klein deel van de map. In League of Legends is dit een gamemode die voor de lol wordt gespeeld, maar competitief niet wordt gebruikt. Dit was overigens ook niet op een klein toernooi, maar tijdens het Major League Gaming Summer Championship 2012, één van de meest bekeken League of Legends-toernooien op dat moment.


Beide teams werden een dag later gediskwalificeerd en kregen geen geld noch punten. Omdat tijdens de wedstrijd al evident was dat het geen eerlijke partij was, besloot de organisatie niet over te gaan tot een prijsuitreiking. Direct na de wedstrijd werd de stream op zwart gezet. Beide organisaties boden later hun excuses aan, maar lieten weten de showmatch deels te houden, omdat ze op deze manier een leukere wedstrijd aan de supporters konden voorschotelen.







Valve bant professionele teams wegens matchfixing

In 2014 waren er een paar Counter-Strike: Global Offensive-wedstrijden met twijfelachtige uitkomsten. Een hoop mensen waren achterdochtig, maar er was geen hard bewijs dat er sprake was van een vies spelletje. Althans tot één van de ex-vriendinnen van de spelers uit de school klapte.

In augustus van 2014 speelde iBUYPOWER, een van de betere CS:GO-teams, tegen NetcodeGuides, een team waar veel mensen nog nooit van hadden gehoord. iBUYPOWER werd met de grond gelijkgemaakt en verloor met 16-4. Wat alles nog schimmiger maakte, was het feit dat de iBUYPOWER-spelers lachten wanneer ze keer op keer dood werden gemaakt door de relatief onbekende tegenstander.

De aap kwam uiteindelijk uit de mouw toen een ex-vriendin van één van de iBUYPOWER-spelers een aantal berichten openbaar maakte. In die berichten was de speler aan het opscheppen dat hij de wedstrijd expres had verloren. Niet veel later bekende ook een tweede speler dat hij tegen zijn eigen team had gewed. In totaal zou er ruim tienduizend dollar winst zijn gemaakt, daarnaast zouden er ook in-game skins ter waarde van zevenduizend dollar naar de mannen van iBUYPOWER zijn gegaan. Alle spelers die betrokken waren, werden even later verbannen voor alle door Valve georganiseerde toernooien.

©GMRimport

Ondergang van een supertalent

Lee ‘Life’ Seung-hyun was het grootste StarCraft 2-talent dat de wereld ooit had gezien. Hij was de speler die de game zou gaan domineren en werd de grote favoriet voor het wereldkampioenschap. In 2016 liep het helaas helemaal anders. In april van dat jaar werd bekend dat Life zich voor 70.000 dollar had laten omkopen om twee wedstrijden te verliezen. Een StarCraft 2-legende werd binnen een dag een paria in eSports.

Toen Life bijna een jaar geleden opgepakt werd door de politie was hij nog maar negentien jaar. Hij staat nummer twee op de lijst van meest gewonnen grote toernooien en is de StarCraft 2-speler met de hoogste toernooi-inkomsten, zo’n 475.000 dollar in een paar jaar tijd. Op het moment van het schandaal was hij tevens de beste speler van de wereld, met een gouden toekomst in het verschiet.

Later bleek dat Life een gokverslaving had. Binnen de game hielp hem dat, want hij was ongeëvenaard in het lezen van zijn tegenstander en daarom pakten zijn gokjes vaak goed uit. Buiten StarCraft 2 ruïneerde het hem. Er gingen verhalen dat hij tienduizenden dollars per nacht verloor met gokken. Uiteindelijk verloor hij er dus ook zijn carrière mee. Wat voor straf Life precies heeft gekregen is niet bekend, wel weten we dat we hem waarschijnlijk nooit meer terug zullen zien in eSports.

322

Ergens is het begrijpelijk dat een hoop jonge spelers zwichten voor het grote geld. Andere spelers daarentegen verraden hun team al voor een paar honderd dollar. Alexei ‘Solo’ Berezin, een professionele Dota 2-speler, behoort tot die laatste categorie. De Rus werd in 2013 verbannen van de Starladder-series vanwege het expres verliezen van een wedstrijd.

Het aparte aan dit verhaal is de inzet van de weddenschap. Waar in de vorige verhalen grote belangen op het spel stonden, ware het in geld of in punten voor kwalificatie, deed Solo niet zo moeilijk over matchfixing. Solo zette honderd dollar tegen zijn eigen team in. Hij wilde zijn investering natuurlijk niet verliezen en speelde expres een dramatische wedstrijd. Het bedrag dat hij door zijn plan wist te winnen? 322 dollar.

De hele affaire was voor een aantal fans zo lacherig dat 322 een meme werd in de Dota 2-wereld; wanneer een speler slecht speelt, wordt heel vaak ‘322’ gespamd in de Twitch-chat. Voor Solo ging het na de weddenschap aanvankelijk nog slechter, want hij zou de 322 dollar nooit ontvangen hebben van het Russische wedkantoor.

Nu zijn schorsing is afgelopen doet hij het overigens een stuk beter; hij pakte zijn Dota 2-carrière op en de afgelopen jaren wist hij honderdduizenden dollars te winnen samen met zijn teamgenoten.

Gelukkig zijn dit zeldzame incidenten in eSports. De League of Legends Championship Series of de CS:GO ESL Pro League bijvoorbeeld zijn gewoon erg clean. Beide kan je live zien op Twitch of bij eSportsTV. Deze zender richt zich volledig op eSports en zit standaard in het zenderpakket van onze sponsor CanalDigitaal.

©GMRimport

Door: Danny van Gend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error