Marvel’s Avengers: Visuele overdaad met bekende gameplay
Nieuws

Marvel’s Avengers: Visuele overdaad met bekende gameplay

Alle ogen waren voor E3 op Square Enix gericht. Bij andere persconferenties waren al enorm veel aankondigingen en trailers gelekt, terwijl er bij de eerder aangekondigde Avengers-game nog veel vraagtekens stonden. De trailer die werd getoond liet een third person actiegame zien met een nieuw verhaal in het Marvel-universum, maar over de daadwerkelijke gameplay werd niet veel gecommuniceerd. Gelukkig kregen we tijdens een afspraak op de booth van Square Enix een gameplaydemo voorgeschoteld die live werd gespeeld door een medewerker van Crystal Dynamics.

Na een introducerend filmpje (waarvan het gros van de beelden ook in de trailer zat) draait de camera, zodat je tegen de rug van Thor aankijkt en de gameplay kan beginnen. De flink beschadigde Golden Gate Bridge, met overal kapotte auto’s en brokstukken, vormt een perfect speelveld om een aantal vijanden tot moes te slaan. Dit is dan ook de voornaamste bezigheid in de korte demo die we zagen.

Iedereen komt aan bod

Je gebruikt veel mêlee-aanvallen en strategische ontwijkmanoeuvres, terwijl je als Thor de iconische hamer Mjolnir naar vijanden gooit zoals Kratos dat al sierlijk deed in God of War. Het publiek in de mediaruimte moest even goed grinniken wanneer een vijand meters ver de lucht in werd gestuurd dankzij de oneindige voortstuwing van de hamer. Na een dozijn vijanden met gemak te hebben verslagen en een burger te hebben gered vanonder een verongelukte bus, schakel je naar de volgende held.

Als Iron Man is combat ook een van de voornaamste bezigheden, maar dan wel met de nodige lasers. Bovendien vlieg en zweef je op spectaculaire wijze door het level heen, waar menig Marvel-fan ongetwijfeld blij van gaat worden. De drie andere Marvel-helden die centraal staan in deze game - Captain America, Black Widow en de Hulk - kwamen vervolgens om de beurt aan bod. Ieder heeft zijn of haar eigen speciale eigenschappen die je prima kan raden als je ook maar een klein beetje verstand van Marvel hebt. Dit betekent echter niet dat het slecht of ongeïnspireerd is. In tegendeel zelfs; het schild van Captain America als dodelijke boemerang gebruiken of als Hulk met brokstukken smijten lijkt uiterst bevredigend. Gelukkig is er per superheld genoeg variatie aanwezig in het soort aanvallen, zodat je niet steeds naar dezelfde animaties kijkt.

©GMRimport

Bekende gameplay

Op het eerste gezicht lijkt de pure gameplay niet veel baanbrekends te bieden. Het voelt op veel momenten zelfs een beetje ouderwets aan; alsof je een lanceringstitel voor de Xbox 360 speelt. De combat die we te zien kregen is gewoon een beetje simpel. We moeten niet vergeten dat we een korte demo helemaal aan het begin van de game hebben gezien, dus de kans is groot dat de speelervaring nog flink wordt uitgebreid naarmate de game vordert. Zo hoorde collega Wouter Brugge al van creative director Noah Hughes dat een endgame, skill tree, specialisaties en allerlei gear hoogstwaarschijnlijk aanwezig zijn in de game. De Marvel-films hebben een breed publiek en datzelfde geldt dan ook voor de games. Een bombastische game met veel filmische momenten en niet al te diepgaande gameplay klinkt als een prima zet. Met te ingewikkelde systemen schrik je wellicht nieuwe spelers af, die vooral via Google Stadia wel eens in grote getalen kunnen binnendruppelen.

Visuele overdaad

Deze Avengers-game blinkt vooral uit op visueel vlak. De hoofdpersonages zien er zeer goed uit en zijn fantastisch geanimeerd. Daarnaast is het level dat we zagen erg dynamisch opgezet. De manier waarop alles en iedereen verschuift en verzakt door de verwoesting van de bekende brug is van een niveau dat we niet eerder hebben gezien. Voor release mogen er zeker nog wat schoonheidsfoutjes worden opgepoetst, maar we kunnen al vrij zeker stellen dat de visuele overdaad van de Marvel-films op gepaste wijze in de game is beland. De game doet in ieder geval niet onder voor de virtuele wereld die Insonniac vorig jaar met Marvel’s Spider-Man naar de PS4 bracht. Wel is het nog even wennen dat de superhelden erg veel lijken op hun tegenhangers op het witte doek, maar toch net even anders zijn. Het is bijna alsof je naar de stuntmannen van de bekende acteurs kijkt.

Wat we zagen was een extreem gelikte, maar lineaire demo, met degelijke gameplay. Hoewel we eindelijk een idee hebben over wat de game gaat bieden, zijn er nog veel vragen. Zo zijn we erg benieuwd naar hoe de dynamiek van de multiplayer gaat werken, of er een open wereld aanwezig is, hoe lang de game wordt met zulke productiewaarden en wat voor verrassingen we nog kunnen verwachten. Marvel-fans kunnen zich in ieder geval alvast opmaken voor een waardige game met hun geliefde kameraden.

©GMRimport

Marvel’s Avengers verschijnt op 15 mei voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!