Marvel’s Avengers: Visuele overdaad met bekende gameplay
Nieuws

Marvel’s Avengers: Visuele overdaad met bekende gameplay

Alle ogen waren voor E3 op Square Enix gericht. Bij andere persconferenties waren al enorm veel aankondigingen en trailers gelekt, terwijl er bij de eerder aangekondigde Avengers-game nog veel vraagtekens stonden. De trailer die werd getoond liet een third person actiegame zien met een nieuw verhaal in het Marvel-universum, maar over de daadwerkelijke gameplay werd niet veel gecommuniceerd. Gelukkig kregen we tijdens een afspraak op de booth van Square Enix een gameplaydemo voorgeschoteld die live werd gespeeld door een medewerker van Crystal Dynamics.

Na een introducerend filmpje (waarvan het gros van de beelden ook in de trailer zat) draait de camera, zodat je tegen de rug van Thor aankijkt en de gameplay kan beginnen. De flink beschadigde Golden Gate Bridge, met overal kapotte auto’s en brokstukken, vormt een perfect speelveld om een aantal vijanden tot moes te slaan. Dit is dan ook de voornaamste bezigheid in de korte demo die we zagen.

Iedereen komt aan bod

Je gebruikt veel mêlee-aanvallen en strategische ontwijkmanoeuvres, terwijl je als Thor de iconische hamer Mjolnir naar vijanden gooit zoals Kratos dat al sierlijk deed in God of War. Het publiek in de mediaruimte moest even goed grinniken wanneer een vijand meters ver de lucht in werd gestuurd dankzij de oneindige voortstuwing van de hamer. Na een dozijn vijanden met gemak te hebben verslagen en een burger te hebben gered vanonder een verongelukte bus, schakel je naar de volgende held.

Als Iron Man is combat ook een van de voornaamste bezigheden, maar dan wel met de nodige lasers. Bovendien vlieg en zweef je op spectaculaire wijze door het level heen, waar menig Marvel-fan ongetwijfeld blij van gaat worden. De drie andere Marvel-helden die centraal staan in deze game - Captain America, Black Widow en de Hulk - kwamen vervolgens om de beurt aan bod. Ieder heeft zijn of haar eigen speciale eigenschappen die je prima kan raden als je ook maar een klein beetje verstand van Marvel hebt. Dit betekent echter niet dat het slecht of ongeïnspireerd is. In tegendeel zelfs; het schild van Captain America als dodelijke boemerang gebruiken of als Hulk met brokstukken smijten lijkt uiterst bevredigend. Gelukkig is er per superheld genoeg variatie aanwezig in het soort aanvallen, zodat je niet steeds naar dezelfde animaties kijkt.

©GMRimport

Bekende gameplay

Op het eerste gezicht lijkt de pure gameplay niet veel baanbrekends te bieden. Het voelt op veel momenten zelfs een beetje ouderwets aan; alsof je een lanceringstitel voor de Xbox 360 speelt. De combat die we te zien kregen is gewoon een beetje simpel. We moeten niet vergeten dat we een korte demo helemaal aan het begin van de game hebben gezien, dus de kans is groot dat de speelervaring nog flink wordt uitgebreid naarmate de game vordert. Zo hoorde collega Wouter Brugge al van creative director Noah Hughes dat een endgame, skill tree, specialisaties en allerlei gear hoogstwaarschijnlijk aanwezig zijn in de game. De Marvel-films hebben een breed publiek en datzelfde geldt dan ook voor de games. Een bombastische game met veel filmische momenten en niet al te diepgaande gameplay klinkt als een prima zet. Met te ingewikkelde systemen schrik je wellicht nieuwe spelers af, die vooral via Google Stadia wel eens in grote getalen kunnen binnendruppelen.

Visuele overdaad

Deze Avengers-game blinkt vooral uit op visueel vlak. De hoofdpersonages zien er zeer goed uit en zijn fantastisch geanimeerd. Daarnaast is het level dat we zagen erg dynamisch opgezet. De manier waarop alles en iedereen verschuift en verzakt door de verwoesting van de bekende brug is van een niveau dat we niet eerder hebben gezien. Voor release mogen er zeker nog wat schoonheidsfoutjes worden opgepoetst, maar we kunnen al vrij zeker stellen dat de visuele overdaad van de Marvel-films op gepaste wijze in de game is beland. De game doet in ieder geval niet onder voor de virtuele wereld die Insonniac vorig jaar met Marvel’s Spider-Man naar de PS4 bracht. Wel is het nog even wennen dat de superhelden erg veel lijken op hun tegenhangers op het witte doek, maar toch net even anders zijn. Het is bijna alsof je naar de stuntmannen van de bekende acteurs kijkt.

Wat we zagen was een extreem gelikte, maar lineaire demo, met degelijke gameplay. Hoewel we eindelijk een idee hebben over wat de game gaat bieden, zijn er nog veel vragen. Zo zijn we erg benieuwd naar hoe de dynamiek van de multiplayer gaat werken, of er een open wereld aanwezig is, hoe lang de game wordt met zulke productiewaarden en wat voor verrassingen we nog kunnen verwachten. Marvel-fans kunnen zich in ieder geval alvast opmaken voor een waardige game met hun geliefde kameraden.

©GMRimport

Marvel’s Avengers verschijnt op 15 mei voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!