Marvel’s Avengers: Visuele overdaad met bekende gameplay
Nieuws

Marvel’s Avengers: Visuele overdaad met bekende gameplay

Alle ogen waren voor E3 op Square Enix gericht. Bij andere persconferenties waren al enorm veel aankondigingen en trailers gelekt, terwijl er bij de eerder aangekondigde Avengers-game nog veel vraagtekens stonden. De trailer die werd getoond liet een third person actiegame zien met een nieuw verhaal in het Marvel-universum, maar over de daadwerkelijke gameplay werd niet veel gecommuniceerd. Gelukkig kregen we tijdens een afspraak op de booth van Square Enix een gameplaydemo voorgeschoteld die live werd gespeeld door een medewerker van Crystal Dynamics.

Na een introducerend filmpje (waarvan het gros van de beelden ook in de trailer zat) draait de camera, zodat je tegen de rug van Thor aankijkt en de gameplay kan beginnen. De flink beschadigde Golden Gate Bridge, met overal kapotte auto’s en brokstukken, vormt een perfect speelveld om een aantal vijanden tot moes te slaan. Dit is dan ook de voornaamste bezigheid in de korte demo die we zagen.

Iedereen komt aan bod

Je gebruikt veel mêlee-aanvallen en strategische ontwijkmanoeuvres, terwijl je als Thor de iconische hamer Mjolnir naar vijanden gooit zoals Kratos dat al sierlijk deed in God of War. Het publiek in de mediaruimte moest even goed grinniken wanneer een vijand meters ver de lucht in werd gestuurd dankzij de oneindige voortstuwing van de hamer. Na een dozijn vijanden met gemak te hebben verslagen en een burger te hebben gered vanonder een verongelukte bus, schakel je naar de volgende held.

Als Iron Man is combat ook een van de voornaamste bezigheden, maar dan wel met de nodige lasers. Bovendien vlieg en zweef je op spectaculaire wijze door het level heen, waar menig Marvel-fan ongetwijfeld blij van gaat worden. De drie andere Marvel-helden die centraal staan in deze game - Captain America, Black Widow en de Hulk - kwamen vervolgens om de beurt aan bod. Ieder heeft zijn of haar eigen speciale eigenschappen die je prima kan raden als je ook maar een klein beetje verstand van Marvel hebt. Dit betekent echter niet dat het slecht of ongeïnspireerd is. In tegendeel zelfs; het schild van Captain America als dodelijke boemerang gebruiken of als Hulk met brokstukken smijten lijkt uiterst bevredigend. Gelukkig is er per superheld genoeg variatie aanwezig in het soort aanvallen, zodat je niet steeds naar dezelfde animaties kijkt.

©GMRimport

Bekende gameplay

Op het eerste gezicht lijkt de pure gameplay niet veel baanbrekends te bieden. Het voelt op veel momenten zelfs een beetje ouderwets aan; alsof je een lanceringstitel voor de Xbox 360 speelt. De combat die we te zien kregen is gewoon een beetje simpel. We moeten niet vergeten dat we een korte demo helemaal aan het begin van de game hebben gezien, dus de kans is groot dat de speelervaring nog flink wordt uitgebreid naarmate de game vordert. Zo hoorde collega Wouter Brugge al van creative director Noah Hughes dat een endgame, skill tree, specialisaties en allerlei gear hoogstwaarschijnlijk aanwezig zijn in de game. De Marvel-films hebben een breed publiek en datzelfde geldt dan ook voor de games. Een bombastische game met veel filmische momenten en niet al te diepgaande gameplay klinkt als een prima zet. Met te ingewikkelde systemen schrik je wellicht nieuwe spelers af, die vooral via Google Stadia wel eens in grote getalen kunnen binnendruppelen.

Visuele overdaad

Deze Avengers-game blinkt vooral uit op visueel vlak. De hoofdpersonages zien er zeer goed uit en zijn fantastisch geanimeerd. Daarnaast is het level dat we zagen erg dynamisch opgezet. De manier waarop alles en iedereen verschuift en verzakt door de verwoesting van de bekende brug is van een niveau dat we niet eerder hebben gezien. Voor release mogen er zeker nog wat schoonheidsfoutjes worden opgepoetst, maar we kunnen al vrij zeker stellen dat de visuele overdaad van de Marvel-films op gepaste wijze in de game is beland. De game doet in ieder geval niet onder voor de virtuele wereld die Insonniac vorig jaar met Marvel’s Spider-Man naar de PS4 bracht. Wel is het nog even wennen dat de superhelden erg veel lijken op hun tegenhangers op het witte doek, maar toch net even anders zijn. Het is bijna alsof je naar de stuntmannen van de bekende acteurs kijkt.

Wat we zagen was een extreem gelikte, maar lineaire demo, met degelijke gameplay. Hoewel we eindelijk een idee hebben over wat de game gaat bieden, zijn er nog veel vragen. Zo zijn we erg benieuwd naar hoe de dynamiek van de multiplayer gaat werken, of er een open wereld aanwezig is, hoe lang de game wordt met zulke productiewaarden en wat voor verrassingen we nog kunnen verwachten. Marvel-fans kunnen zich in ieder geval alvast opmaken voor een waardige game met hun geliefde kameraden.

©GMRimport

Marvel’s Avengers verschijnt op 15 mei voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!