Mario Strikers: Battle League brengt de lol terug naar Mario-sportgames
Gamer.nl
Nieuws

Mario Strikers: Battle League brengt de lol terug naar Mario-sportgames

Na het uitstekende Luigi’s Mansion 3 is ontwikkelaar Next Level Games onderdeel geworden van Nintendo, waarmee het overduidelijk toegang krijgt tot alle middelen voor een volwaardige first-partygame. Dat terwijl de Mario-sportgames op de Switch tot nu toe niet boven de middenmoot uitstijgen – met name door het gebrek aan content. Of dat ook voor Mario Strikers: Battle League geldt is nog onduidelijk, maar op alle andere vlakken scoort de game vooralsnog een voltreffer.

Mario Strikers is zo’n franchise voor de vocale minderheid. Liefhebbers van met name Mario Smash Football op de GameCube vragen al jaren om een nieuw deel, dat er nu dus eindelijk aankomt. Wel belangrijk om te weten is dat de games, inclusief Battle League, vrij weinig te maken hebben met het echte voetbal.

Oké, spelers moeten de bal aan de overzijde in het doel pingelen, maar verder breekt het alle regels. Wario pakt in Battle League zonder blikken of blozen de bal met z’n handen op, letterlijke trappen in het gezicht zijn geoorloofd en anime-achtige Hyper Strikes blazen alles en iedereen weg op het veld. Het zorgt voor een Mario Kart-achtig plezier dat ontbrak in Mario Tennis: Aces en Mario Golf: Tour.

©GMRimport

Apenkanon

Onze speelsessie voor deze preview richt zich met name op de spelmechanieken, die redelijk wat oefening vereisen om onder de knie te krijgen. De tutorial doet dan ook denken aan die van een vechtgame – vrij essentieel als je serieus mee wilt komen. Het venijn zit hem met name in de timing van bepaalde bewegingen, zoals het spelen van een hoge bal om direct met een volley op doel te schieten, of het ontwijken van een sliding waar menig scheenbeen van gruwelt. Is de timing perfect, dan krijgen schoten meer vaart en is de kans op een doelpunt groter.

Daarbij moet je ook rekening houden met de statistieken van ieder personage. In Battle League speel je namelijk niet meer als een teamcaptain met ‘minions’, maar wissel je tussen allerlei personages uit het Mario-universum. Ieder personage kent belangrijke eigenschappen, zoals techniek, schotkracht en snelheid, die worden beïnvloed door aan te schaffen uitrusting. Met de schotkrachtuitrusting verandert Donkey Kong bijvoorbeeld in een kanon en schiet hij – in ons geval – de bal kéíhard in het gezicht van een arme Toad, die vervolgens laveloos blijft liggen.

Je kunt dan ook duidelijk zien dat Next Level Games onwijs veel lol heeft gehad met het tot leven brengen van personages. Persoonlijkheidstrekjes als een ingetogen Peach of een charmerende Waluigi komen dankzij de uitstekende animaties en leuke tussenfilmpjes uitstekend naar voren. Daarbij loopt een potje met vier spelers al gauw uit op totale chaos: schilden uit itemboxen vliegen over het veld, Yoshi’s worden in de omringende elektrische muur van het veld gebeukt en Hyper Strikes-schoten zetten kort het spel stil voor een spectaculair schot op doel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Soms is het lastig om het overzicht van het spel te behouden. Ondanks een gekleurde ring rondom de bal is deze bijvoorbeeld enkele momenten lastig te volgen. Ook worden spelers aangegeven met een cijfer in plaats van een naam – niet ideaal als je constant moet onthouden welk nummer je bent te midden van de chaos. Hopelijk wordt daar voor verschijning van de game nog wat aan gedaan.

Heerlijke multiplayergame

Los daarvan lijkt Mario Strikers: Battle League een heerlijke multiplayergame te worden die het plezier van sportgames weer terugbrengt. De game biedt daarnaast een aantal randzaken, zoals een solomodus waarin spelers zich naar de top werken en een Strikers Club waarin spelers namens hun zelfgemaakte club tegen anderen strijden. Elke wedstrijd levert punten op die bepalen welke rang een club behaalt.

Helaas hebben we bovenstaande mogelijkheden nog niet onder de knoppen gehad, dus blijft het lastig te beoordelen hoeveel content Battle League bij verschijning exact biedt. Zo is het maar de vraag of de solomodus niet wederom een veredelde tutorial is, en is nog niet duidelijk hoeveel verschillende personages en arena’s – die bestaan uit ieder een gekozen helft – beschikbaar komen. Wat dat betreft houden we nog een slag om de arm.

©GMRimport

Verder belooft Mario Strikers: Battle League veel goeds. Het voelt bij uitstek als een multiplayergame die dieper gaat dan op het eerste gezicht lijkt en genoeg plezier biedt om potje na potje te blijven spelen. Mocht Next Level Games voldoende body aan de game weten te geven, dan kan het Mario-sportgames wellicht weer op de kaart zetten als essentiële Nintendo-titels.

Mario Strikers: Battle League verschijnt op 10 juni voor Nintendo Switch. Nintendo Switch Online-bezitters kunnen de game op 4 en 5 juni alvast uitproberen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!