Maquette is goed op een schaal van 1 tot 10
Reviews

Maquette is goed op een schaal van 1 tot 10

Annapurna Interactive houdt er een vrij duidelijke smaak op na: de uitgever tekent hoofdzakelijk kleinschalige games met een uitgesproken stijl, bijzonder spelconcept en intiem verhaal. Zie het als de indiepop van de game-industrie. Maquette volgt die blauwdruk één-op-één

Het idee van Maquette snap je als speler vrijwel meteen. Dit moeten uitleggen aan iemand anders is een ander verhaal. Eigenlijk bevat de game drie spelwerelden, die als een soort matroesjkapoppen over elkaar heen zijn gelegd. Je hebt een miniatuurmodel, een wereld met normale afmetingen en een gigantische versie. Het zijn exacte kopieën van elkaar, maar op een grotere schaal is alles logischerwijs groter. Plotseling is een doodnormale trap een onoverkoombaar obstakel, omdat je als speler niet eens half zo hoog reikt als één trede. Omgekeerd ben je in de Madurodam-modus een reus en kun je plekken bereiken waar je anders nooit bij zou kunnen.

Maquette is duidelijk op zijn best wanneer het je dwingt om te experimenteren met dit bijzondere concept. Je hersenkwab volgt het nog wel wanneer een minuscule kubus binnen de maquette in de ‘gewone’ spelwereld als een veel groter object verschijnt. Het begint te duizelen zodra je die kubus terug de miniatuurwereld in sleept en dat ding plotseling boven alle huisjes uittorent. De eerste helft van het spel puzzel je er driftig op los en leer je de rare regels van Maquette steeds beter kennen.

©GMRimport

Het perfecte koppel

Die leercurve loopt mooi parallel aan het verhaal dat zich om je heen ontvouwt. Maquette gaat over de opbloeiende relatie tussen Michael en Kenzie. De dialogen zijn soms wat statisch, maar dankzij uitstekend stemwerk van Bryce Dallas Howard en haar man Seth Gabel komt hun relatie alsnog tot leven. Je hoort waar ze elkaar ontmoet hebben en hoe ze verliefd op elkaar werden. De spelwereld verandert zodra ze de volgende stap zetten in de relatie en wordt zelfs letterlijk groter naarmate hun band groeit. Gameplay en verhaal vormen zo een mooi koppel. De puzzels zijn gelukkig niet te complex - je wordt vooral uitgedaagd om de bovennatuurlijke wetten van de maquette steeds net wat anders te interpreteren.

Helaas begint die fundering al snel scheurtjes te vertonen, ongeveer vanaf het moment dat Michael en Kenzie voor het eerst ruzie krijgen. Maquette laat zijn overkoepelende mechanieken los en wil ineens een soort Dear Esther zijn. Het concept van spelen met schaal verdwijnt naar de achtergrond en maakt plaats voor andere puzzels, het type zonder duidelijke regels waardoor de oplossing meer voelt als geluk dan wijsheid. Tegen het einde wordt die balans wel weer rechtgetrokken, maar in een game die ‘slechts’ drie uur duurt is zo’n wisselvallig niveau zonde. Zeker omdat er echt nog wel rek zit in de puzzels waarbij schaalvergroting (of verkleining) een sleutelrol speelt.

Watch on YouTube

Love is in the ear

De aankleding van Maquette maakt gelukkig veel goed. Zoals in de meeste opbloeiende relaties is alles voor Michael en Kenzie mooi, leuk en sprookjesachtig, en dat zie je meteen terug in de omgevingen. Die straalt liefde uit, tot het dat niet meer doet en de wereld bedolven wordt onder deprimerende drab. De symboliek ligt er dik bovenop en het liefdesverhaal is nogal volgens het boekje, maar de boodschap komt goed over. De gelicenseerde liedjes verdienen daarbij een eervolle vermelding, want liefde en muziek gaan nu eenmaal goed samen. Op bepalende momenten in de relatie (en in het spel) knalt er mierzoete dan wel melancholische indiepop uit je speakers. Misschien een beetje cliché, maar nog altijd meer dan welkom. Dat zouden meer spellen mogen doen.

Maquette is verkrijgbaar voor Playstation 5, PlayStation 4 en pc. De PS5-versie is in maart zonder extra kosten te downloaden voor PlayStation Plus-leden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht, Twitch-streams betreffen previewbuild
Nieuws

Update: Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht, Twitch-streams betreffen previewbuild

Zowel via de PlayStation Store als in de vorm van fysieke exemplaren

Exemplaren van Assassin's Creed Shadows zijn naar verluidt te vroeg verkocht, waardoor de kans bestaat dat er spoilers rondom de game op internet verschijnen.

Update 2: In de loop van de dag zijn verschillende kanalen op Twitch verschenen die de game streamen (via VGC). Volgens een woordvoerder van Ubisoft gaat het echter om beelden van de afgelopen previewsessie die opnieuw wordt uitgezonden.

In hoeverre de game daadwerkelijk te vroeg is verkocht, kan de uitgever niet zeggen.

Oorspronkelijk bericht: Hoewel de game officieel pas op 20 maart uitkomt, meldt YouTuber The Hidden One dat hij iemand kent die de game al speelt omdat "de PlayStation Store een fout heeft gemaakt" (via Eurogamer). Let op, hier volgt een kleine spoiler over de gameplay in het spel: De YouTuber onthulde daarbij dat de zogeheten 'Animus-anomalies' terugkeren in de game - iets dat nog niet officieel is bevestigd.

Daarnaast wordt op de Gaming Leaks and Rumours-redditpagina gemeld dat sommige mensen al een fysiek exemplaar van de game hebben weten te verkrijgen. Er wordt daarbij zelfs een korte video als bewijs geplaatst. Hoe dan ook zijn op moment van schrijven nog geen uitgebreide gameplaybeelden van de uiteindelijke versie van de game online verschenen. Toch wordt aangeraden voor mensen die geen spoilers willen meekrijgen om de komende weken uit te kijken wanneer ze op internet rondstruinen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dave Bautista spreekt wederom wens uit om in Gears of War-film te spelen
Nieuws

Dave Bautista spreekt wederom wens uit om in Gears of War-film te spelen

'Jullie moeten een petitie starten'

Acteur een voormalige WWE-ster Dave Bautista heeft zich wederom uitgesproken over het feit dat hij hoopt dat Netflix hem in de geplande Gears of War-verfilming cast.

In gesprek met ComicBook begon Bautista uit zichzelf over de Gears of War-film. "Hey, begin een online ding over Gears of War", zo spoorde hij fans aan. "Kom op Netflix, kom op." De interviewer antwoordde daarop dat fans al geruime tijd duidelijk maken dat Bautista een goede Marcus Fenix zou kunnen spelen. Bautista: "Man, het is niet alsof ik (Netflix) niet lastig val. Jullie moeten een petitie starten. Kom op Netflix, maak er werk van."

Bautista meldde in 2019 al dat hij graag in een Gears of War-film zou spelen. "Ze luisteren... en het boeit ze helemaal niets!" zo stelde hij toen. In 2022 kwam naar buiten dat Netflix samen met gameontwikkelaar The Coalition aan een live-actionfilm en animatieserie gebaseerd op de Gears-reeks werkt. Bautista herhaalde dat jaar nog eens dat hij graag de rol van Fenix op zich zou nemen.

Overigens heeft Bautista buiten zijn gespierde uiterlijk nog een connectie met de Gears-franchise: via gratis dlc konden spelers Fenix in Gears 5 vervangen met het uiterlijk en de stem van Bautista.

Het is al geruime tijd stil rondom de Gears-film, al kondigde Netflix in 2023 wel aan dat Jon Spaihts het script voor de film schrijft. Spaihts werd genomineerd voor een Oscar voor zijn werk aan de script voor Dune.

Er wordt ook een nieuwe Gears of War-game ontwikkeld. Gears of War: E-Day werd afgelopen zomer tijdens de Xbox Games Showcase aangekondigd. De game speelt zich veertien jaar voor de eerste Gears of War af en toont hoe de mensheid kennismaakt met de Locust op de planeet Sera. Aangezien de game zich ver voor de eerdere games afspeelt, is ook een jongere Marcus Fenix te zien. Ook Dom keert terug. Hun vriendschap is een belangrijk element van de game. Gears of War: E-Day komt op een nog onbekend moment uit op Xbox en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!