Man poogt een week lang in virtual reality te leven
Gamer.nl
Nieuws

Man poogt een week lang in virtual reality te leven

Door middel van een experiment hoopt Jak Wilmot te ontdekken wat de effecten zijn van het doorbrengen van een lange tijd in virtual reality. Een week lang gaat hij leven in een virtuele wereld en dit is live te volgen.

Jak Wilmot is bezig met een persoonlijk experiment waarin hij een hele week gaat doorbrengen in virtual reality. Hij is mede-oprichter van Disrupt VR, een bedrijf dat vr-applicaties ontwikkelt en experimenten organiseert. Wilmot begon gisteravond om 18:00 uur aan de uitdaging en heeft dus nog een lange tijd te gaan.

Er zijn een aantal regels verbonden aan het virtual reality-experiment. Wilmot mag bijvoorbeeld dertig seconden gebruiken om een andere vr-bril op te zetten als hij gaat eten, slapen of douchen. Ook zijn alle ramen in zijn appartement geblindeerd, zodat hij enkel een besef van tijd heeft door middel van een gesimuleerde dag- en nachtcyclus in zijn headset.

Wilmot gaat deze uitdaging aan omdat hij van mening is dat smartphones in 2038 volledig vervangen zullen zijn door virtual- en augmented reality. De vr-ontwikkelaar wilt zelf ervaren hoe deze toekomstige wereld er uit gaat zien en heeft dus besloten om een week lang in in een virtuele wereld te leven. Met dit experiment hoopt hij te ontdekken wat de effecten zijn van het doorbrengen van een lange tijd in virtual reality en hoe hij deze symptomen tegen kan gaan.

Het experiment van Wilmot is live te volgen op Twitch en

Watch on YouTube

. Ook worden er updates geplaatst op Twitter, waarin Wilmot laat zien hoe hij omgaat met de problemen die hij tegenkomt tijdens zijn uitdaging. Zo ging hij een half uur lang boksen gevolgd door vijftien minuten aan yoga, om weer tot rust te komen nadat hij last kreeg van claustrofobie.

Dit is niet de eerste keer dat iemand een lange tijd doorbrengt in virtual reality. In 2016 deed Thorsten Wiedemann mee aan het experiment genaamd disconnected, waarin hij 48 uur lang leefde in een virtuele wereld. Wiedemann sliep maar twee-en-een-half uur per dag, maar zei geen last te hebben van fysieke problemen zoals brandende ogen of hoofdpijn.

Embed not supported

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fromsoftware deelt meer info over multiplayeraspect van The Duskbloods
Gamer.nl
Nieuws

Fromsoftware deelt meer info over multiplayeraspect van The Duskbloods

Game komt in 2026 uit voor Nintendo Switch 2

Nintendo en Fromsoftware hebben een uitgebreid interview gepubliceerd waarin regisseur Hidetaka Miyazaki meer vertelt over de aankomende Nintendo Switch 2-game The Duskbloods.

Kort na de onthulling in de Direct-uitzending deze week kwam er al wat meer informatie over The Duskbloods naar buiten. Zo bleek dat het om een PvPvE-game voor maximaal acht spelers gaat, waarbij spelers het zowel tegen computergestuurde vijanden als tegen elkaar opnemen.

In een interview op de Nintendo-website deelt Miyazaki meer info over de game. Zo starten spelers in een hub-gebied waar men een personage kan kiezen en deze naar eigen smaak aan kan passen. Vervolgens wordt men naar de online multiplayer getransporteerd, waar het meestal de bedoeling is om als laatste over te blijven. Soms zijn er echter ook andere doelen, zoals samen een baas zien te doden. Spelers verdienen beloningen die ze weer kunnen gebruiken om hun personage aan te passen en te verbeteren wanneer ze terugkeren naar het hub-gebied.

Spelers besturen zogeheten 'Bloodsworn'. Dit zijn wezens die menselijke krachten zijn ontstegen dankzij het speciale bloed dat door hun aderen stroomt. Ze nemen het tegen elkaar op in een gewelddadig gevecht voor 'First Blood', terwijl het einde van de mensheid nabij is. Vanwege het einde van de mensheid zijn er gebieden in de spelwereld te vinden die uit verschillende tijdperken lijken te komen.

Miyazaki onthult ook dat de game oorspronkelijk in ontwikkeling was voor de eerste Switch, maar dat Nintendo Fromsoftware benaderde om voor te stellen de game op de Switch 2 uit te brengen. Dankzij onder andere GameChat heeft de Switch 2 een sterkere focus op online gaming, wat goed bij het spel past.

Overigens laat Miyazaki weten dat de game ook leuk moet zijn voor spelers die niet graag tegen andere spelers vechten. "Ik ben daar zelf ook niet zo van, en ik wilde iets maken dat ook leuk is voor spelers zoals ik." Zo bevatten potjes persoonlijke doelen die unieke beloningen opleven.

The Duskbloods verschijnt ergens in 2026 voor Nintendo Switch 2. Hieronder kan nog eens de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Beelden en info van stand-alone Disco Elysium-uitbreiding gelekt
Gamer.nl
Nieuws

Beelden en info van stand-alone Disco Elysium-uitbreiding gelekt

Locust Coty - An Alysium Story is inmiddels geannuleerd

Eerder deze week is er een presentatie met beelden van een stand-alone uitbreiding voor Disco Elysium op internet gelekt.

De presentatie van de inmiddels geannuleerde uitbreiding werd geupload door Disco Elysium-fan Jamrock Hobo. De beelden zijn inmiddels weer verwijderd, al zijn hieronder enkele screenshots te zien.

De stand-alone uitbreiding heette Locust Coty - An Alysium Story, en zou draaien om Cuno en Cunoesse, twee grofgebekte kinderen die in de kuststad Revachol leven. In de video gaven diverse ontwikkelaars, waaronder de nu bij Summer Eternal werkzame Dora Klindžić, hun visie op het product.

De productie van Locust City - An Elysium Story zou volgens Jamrock Hobo ongeveer negen maanden hebben geduurd, maar rond februari vorig jaar zijn beëindigd. Dat beaamt ook Klindžić aan Polygon. Dat valt ongeveer samen met het moment dat het grootste gedeelte van het ontwikkelteam werd ontslagen.

Na het uitlekken van de presentatie bracht ontwikkelaar ZA/Um een statement naar buiten waarin staat dat het bedrijf op de hoogte is van het lek. "Dit project werd tijdens de pre-productiefase geannuleerd." Ook betreurt de ontwikkelaar de gelekte beelden, aangezien het de privacy van werknemers zou schenden.

ZA/UM kondigde afgelopen maand Project C4 aan, een nieuwe spionage-rpg die losstaat van Disco Elysium. Ook moet aankomende zomer een Android-versie van Disco Elysium uitkomen.

ZA/UM heeft dan wel de rechten op de Disco Elysium in handen, maar veel sleutelfiguren binnen de ontwikkeling zijn inmiddels vertrokken en hebben eigen studio's opgericht naar aanleiding van claims over giftig werkgedrag en ontslagrondes. Zo zijn studio's als Dark Math Games, Summer Eternal en Longdue ontstaan.

View post on Instagram
 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!