Magic Arena gaat de strijd aan met Hearthstone
Nieuws

Magic Arena gaat de strijd aan met Hearthstone

Magic the Gathering is een ruilkaartspel dat inmiddels alweer ruim 25 jaar op de markt is. Nog steeds komt er elke drie maanden een nieuwe set uit met daarin honderden nieuwe kaarten. Onlangs werd bekendgemaakt dat uitgever Wizards of the Coast maar liefst tien miljoen dollar investeert in Magic Arena, een nieuwe poging om het spel te vertalen naar een toegankelijke digitale variant. Hoewel Magic Online al een tijd bestaat, gaat Arena vol de strijd aan met Hearthstone via een toegankelijke interface en meer focus op animaties en geluidseffecten.

Magic Arena heeft als doel om het originele kaartspel in zijn volledige vorm te digitaliseren, op een manier die ook voor de casual speler interessant is. Want hoewel Magic in de basis niet zozeer een moeilijk spel is, moeten de programmeurs rekening houden met de diepste lagen van de regels en interacties die het spel op competitief niveau met zich mee brengt. Ondanks dat de game op het moment nog in de bètafase zit, is het al mogelijk je via Arena te kwalificeren voor de grootste kampioenschappen. Dat de makers een interface hebben gecreëerd die zowel vlot als diepgaand is, mag daarom erg indrukwekkend genoemd worden.

©GMRimport

Verschillen met Hearthstone

Hoewel Magic de grondlegger is van het Trading Card Game -genre, domineerde Hearthstone de afgelopen jaren het online landschap. Hoewel de games veel overeenkomsten hebben en dezelfde essentie bevatten (breng de levenspunten van je tegenstander omlaag doormiddel van monsters en spreuken), zijn er veel verschillen tussen de twee. Waar je in Hearthstone kiest of je een speler of creature aanvalt, val je in Magic de speler aan en mag de verdediger kiezen of hij hier creatures voor wil gooien. Dit zorgt er voor dat Hearthstone meer als een puzzel aanvoelt. Elke beurt zoek je naar de meest positieve uitkomst van een gevecht, met volledig open informatie. Doordat Magic je de mogelijkheid geeft om dubbel, alles of niets te blocken, weet je als aanvallende speler vaak niet hoe het slagveld er aan het einde van de beurt uitziet.

Dit effect wordt versterkt door het feit dat sommige spreuken en effecten ook in de beurt van je tegenstander en tussen een actie door gespeeld kunnen worden. Stel, je valt aan met een 3/3 creature omdat je tegenstander enkel een 2/2 creature heeft. Opeens kan een spreuk deze creature +2+2 geven en kijk je tegen een 4/4 aan. Maar ook jij kan hier weer op reageren, wat kan resulteren in meerdere spreuken die heen en weer vliegen en de uitkomst van het gevecht constant veranderen. Magic is hierdoor soms een stuk lastiger, maar ook dynamischer dan Hearthstone.

Magic Arena maakt op een zeer succesvolle manier Magic voor iedereen toegankelijk.

-

Kleuren, landen en mana

De manier waarop je daadwerkelijk je kaarten kan uitspelen verschilt ook flink. In Hearthstone kies je voor de pot begint een class. Je deck kan enkel bestaan uit neutrale kaarten en kaarten van je class, en elke beurt krijg je een extra mana crystal om steeds duurdere en sterkere kaarten te kunnen spelen. Magic bestaat daarentegen uit vijf kleuren (Wit, Blauw, Zwart, Rood en Groen), die elk gerepresenteerd worden door vijf verschillende landen (Plains, Island, Swamp, Mountain en Forest). Landkaarten zitten in je deck en elke beurt mag je er maximaal eentje uit je hand spelen.

Het kan hierdoor gebeuren dat je pech hebt en een beurt achter begint te lopen ten opzichte van je tegenstander, of dat je juist te veel of verkeerde landkaarten pakt. Het goed combineren en afstellen van je deck is daarom cruciaal. Omdat je niet beperkt bent tot een class, maar in theorie alle vijf de kleuren in een deck kan stoppen, is deckbuilding in Magic dan ook veel uitgebreider dan in Hearthstone. Gelukkig helpt Arena je een handje door bij het bouwen automatisch een voorstel te doen van zowel het aantal landen als de kleurverhouding. Ook zijn er verschillende, duidelijke statistieken aanwezig om je te helpen.

©GMRimport

Presentatie

Magic gaat dus een stukje dieper dan Hearthstone. Toch probeert Wizards met Magic Arena juist de kant van Hearthstone op te bewegen wat betreft presentatie. Er is flink wat moeite gestoken in het papieren kaartspel omtoveren tot iets wat niet alleen soepel draait, maar ook vermakelijk oogt. Grafisch gezien ziet alles er prima uit, en hoewel sommige animaties wat overdreven aanvoelen zijn deze enkel aanwezig bij het uitspelen van de zeldzaamste kaarten. De geluidseffecten zijn prima en de muziek is subtiel op de achtergrond aanwezig en stoort daardoor niet. Hoewel het in het begin even wennen is wat betreft heen en weer wisselen tussen zogenoemde priority (de momenten waarop spelers hun kaarten mogen spelen of reageren), is dit na een beetje ervaring behoorlijk intuïtief.

Ook is de game gestroomlijnd om standaard de cornercase te negeren, maar met één druk op de knop schakel je full-control in om diepgaandere interacties uit te kunnen spelen. Denk hierbij ook aan het feit dat de game automatisch de beurt doorgeeft als je niets meer kan doen, maar dat je soms hier een kleine pauze wil inlassen om te bluffen. Wel jammer is dat dit een beetje omslachtig is om constant te doen in casual play, maar de game anders wel meteen verklapt dat je niets kan. Op dit soort momenten merk je dat Arena nooit helemaal de ervaring van face-to-face Magic kan evenaren, al doet het een dappere poging.

©GMRimport

Bèta

Ondanks dat Magic Arena officieel nog in zijn bèta zit, is de game al een behoorlijk compleet pakket. Free Play, Ranked Play, Sealed en Draft zijn allen aanwezig, inclusief varianten waarin je slechts één potje speelt in plaats van de klassieke beste uit drie potjes. Hierdoor is Arena een stuk beter tussendoor te spelen, aangezien een set normaal vaak drie kwartier kost. Belangrijk detail is wel dat vanwege de interacties in elkaars beurt je in tegenstelling tot Hearthstone echt moet opletten in een pot en je niet even een drankje kan pakken. Magic is daardoor iets vermoeiender om te spelen, zeker als je de regels nog niet helemaal onder de knie hebt.

Wie de game - die overigens gratis te downloaden is - opstart, wordt doormiddel van een tutorial wegwijs gemaakt in de regels en interface van Magic. Ook ontvang je een aantal starterdecks en quests om extra kaarten en goud vrij te spelen. Hoewel dit even duurt, is de game behoorlijk vrijgevig in het opstarten van een collectie. Wil je meteen competitief mee komen in Ranked Play, dan ontkom je er helaas niet aan om wat geld te investeren. Toch hoeven nieuwe spelers niet bang te zijn dat de game volledig pay-to-win is. In Draft en Sealed ontvangen spelers bijvoorbeeld een random verzameling kaarten om een deck mee te bouwen en wint de persoon die het meeste geld aan het spel heeft uitgegeven dus niet per se. Het laatste grote toernooi is bijvoorbeeld gewonnen door één van de goedkoopste decks in de game. Het is dus niet nodig om grote investeringen te doen om veel plezier aan Magic Arena te beleven.

Magic Arena maakt op een zeer succesvolle manier Magic voor iedereen toegankelijk. Of je nu een competitieve speler bent die zich wil kwalificeren voor de Mythic Championship, een oud-speler die weer eens een kijkje wil nemen, of een nieuwkomer: met Arena zit je goed.

©GMRimport

Magic Arena is op het moment in bètavorm gratis beschikbaar op pc.

Laatste previews op Gamer.nl:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht
Nieuws

Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht

Zowel via de PlayStation Store als in de vorm van fysieke exemplaren

Exemplaren van Assassin's Creed Shadows zijn naar verluidt te vroeg verkocht, waardoor de kans bestaat dat er spoilers rondom de game op internet verschijnen.

Hoewel de game officieel pas op 20 maart uitkomt, meldt YouTuber The Hidden One dat hij iemand kent die de game al speelt omdat "de PlayStation Store een fout heeft gemaakt" (via Eurogamer). Let op, hier volgt een kleine spoiler over de gameplay in het spel: De YouTuber onthulde daarbij dat de zogeheten 'Animus-anomalies' terugkeren in de game - iets dat nog niet officieel is bevestigd.

Daarnaast wordt op de Gaming Leaks and Rumours-redditpagina gemeld dat sommige mensen al een fysiek exemplaar van de game hebben weten te verkrijgen. Er wordt daarbij zelfs een korte video als bewijs geplaatst. Hoe dan ook zijn op moment van schrijven nog geen uitgebreide gameplaybeelden van de uiteindelijke versie van de game online verschenen. Toch wordt aangeraden voor mensen die geen spoilers willen meekrijgen om de komende weken uit te kijken wanneer ze op internet rondstruinen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
T-1000 komt op 18 maart naar Mortal Kombat 1
Nieuws

T-1000 komt op 18 maart naar Mortal Kombat 1

Op 25 maart kan iedereen het personage aanschaffen

Het speelbare personage T-1000 is vanaf 18 maart beschikbaar in Mortal Kombat 1 voor Kombat Pack 2- en Khaos Reigns-eigenaren.

Alle andere spelers kunnen het personage op 25 maart lost kopen. De T-1000 is een personage uit de film Terminator 2: Judgment Day. In de film wordt de rol vertolkt door Robert Patrick. In de game oogt de robot ook als de acteur, en hij heeft ook zijn stem.

In onderstaande video is het personage in actie te zien. Daarbij wordt ook de Kameo-vechter Madam Bo getoond, die op 18 maart ook naar alle Khaos Reigns-eigenaren komt en uiteindelijk door andere spelers los kan worden gekocht.

T-1000 één van de zes personages die onderdeel uitmaken van Kombat Pack 2 (dat weer onderdeel uitmaakt van Khaos Reigns). Ghostface (Scream), Noob Saibot, Sektor, Cyrax en Conan the Barbarian zijn de andere personages.

Mortal Kombat 1 is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Tom Kerkhof beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-review: "Mortal Kombat 1 haalt vooral kracht uit de formule die de serie groot heeft gemaakt. Dat betekent een hoge mate van toegankelijkheid, compleet bizarre en groteske personages en uiteraard bloed dat (zeer) rijkelijk vloeit. De Kameo-vechters zijn daarbij een uitstekende toevoeging die de gameplay de nodige diepgang geven. Hierdoor blijft Mortal Kombat 1 lang leuk om te spelen, ook als je al op de gruwelijke fatalities bent uitgekeken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!