MAGFest ontvangt kritiek na steek richting gamesite Kotaku
Nieuws

MAGFest ontvangt kritiek na steek richting gamesite Kotaku

De organisatie van het Amerikaanse game-evenement MAGFest heeft kritiek ontvangen vanwege een steek richting gamewebsite Kotaku.

Kotaku deed begin vorig jaar verslag van MAGFest en meldde toen dat het een plek was waar het coronavirus werd verspreid. Op dit moment wordt MAGFest weer gehouden en daar hebben bezoekers een opvallende steek richting Kotaku ontdekt.

Op een banner vallen diverse plekken die op het evenement bezocht kunnen worden te zien. Onderaan de banner staat 'Kotaku's Journalistic Integrity' ('Kotaku's journalistieke integriteit') met daarnaast een icoontje dat aangeeft dat het niet gevonden is.

Kort nadat bezoekers foto's van de banner op social media plaatsten, werd de banner verwijderd. Op het officiële Twitter-account van MAGFest liet de organisatie weten dat het heeft beseft dat de grap niet in goede aarde valt. "Het was bedoeld als grap gebaseerd op het artikel over onze reactie op COVID vorig jaar. Het is meteen van de beursvloer verwijderd."

In een vervolgtweet liet de organisatie weten dat het mensen "onveilig" liet voelen. "Het betreft een gebrek aan besef bij ons. We hebben spijt richting onze gemeenschap en Kotaku, en zullen in de toekomst beter ons best doen."

Diverse mensen uit de game-industrie en leden van de gamesmedia hebben de grap inmiddels bekritiseerd. Daarbij wordt vooral de connectie gelegd met de Gamergate-beweging. Kotaku werd vorig decennium bekritiseerd omdat een reviewer die een positieve recensie over een game schreef een relatie zou hebben met een ontwikkelaar. Dit bleek uiteindelijk niet te kloppen. Volgens Video Game History-directeur Frank Cifaldi kan de grap op de banner als een 'dog whistle' worden gezien, een bedekte toespeling met een negatieve lading bedoeld om de reputatie van Kotaku te bekritiseren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!