Mafia: Definitive Edition vergeleken met het origineel
Nieuws

Mafia: Definitive Edition vergeleken met het origineel

Mafia: Definitive Edition werd weliswaar door ontwikkelaar Hangar 13 helemaal vanaf de grond opnieuw gemaakt, maar de game is zo trouw aan het bronmateriaal als een Consigliere aan een Don. Voor fans is de remake een aaneenschakeling van warme herinneringen, maar voor iedereen is het leuk om de twee games naast elkaar te zien. Zo ziet achttien jaar progressie eruit!

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door 2K Games. Lees hier wat dat betekent.

De nieuwe versie van Mafia draait op dezelfde engine als Mafia 3. Dat is misschien niet de allermooiste game van deze generatie, maar wel eentje met een heel uitgesproken grafische stijl. Dramatische belichting en oog voor details, zoals materialen en stoffen, zijn sfeerbepalend. Bovendien zijn er voor Mafia: Definitive Edition echte acteurs de motion capture-studio ingedoken. Het verschil met het origineel is in de allereerste scène dan ook al gelijk levensgroot.

©GMRimport

©GMRimport

Het zonlicht buiten steekt fel af bij het donkere interieur van dit bruin café, en in plaats van een emotieloze pasfoto-op-een-houten-klaas zit daar een echt persoon. Maar misschien nog wel belangrijker voor de sfeer is de half losgetrokken stropdas om Tommy’s nek. Meteen is duidelijk: deze man heeft iets te vertellen.

Eenmaal op de straten van Lost Heaven aanbeland, blijft het verschil imposant. Het mag natuurlijk geen verrassing heten dat Mafia: Definitive Edition mooier is, met een grotere kijkafstand en simpelweg meer details. Ook hier zorgt de belichting weer voor een fraai plaatje. Kleuren spatten van het scherm af, zonder oververzadigd te zijn.

©GMRimport

©GMRimport

Maar let ook eens op de andere details. De weg is breder en er is op deze plek nu een stoep, waardoor de straat levendiger oogt en het makkelijker is om te navigeren nu er meer verkeer op de weg is. Het zijn kleine, maar slimme aanpassingen om de game modern aan te laten voelen.

Ach, de race. Wat moeten we hier nu over zeggen? Nou ja, wederom springt de belichting in het oog, alsook de schitteringen in de glimmende rode sportwagen, maar interessanter is dat je nu maar drie rondjes hoeft te rijden in plaats van vijf. Drie rondjes volbrengen zonder al te grote ongelukken is al uitdagend genoeg!

©GMRimport

©GMRimport

Valse herinneringen tot leven wekken

Mafia: Definitive Edition balanceert heel knap tussen nieuw en oud. Hoewel alles opnieuw is gemaakt en opgenomen, zijn sommige shots toch bijna exact hetzelfde gebleven. De game speelt met je herinneringen: herinneringen zijn bijna altijd mooier dan de realiteit destijds was, dus Mafia: Definitive Edition is ongeveer zo mooi als Mafia in je herinneringen. Snap je het nog? Nee? Kijk dan eens naar het volgende voorbeeld.

©GMRimport

©GMRimport

Dit is geen ander shot in dezelfde scène, nee, het is exact hetzelfde moment. Het camerastandpunt is filmischer en de houding van Tommy natuurlijker. Zijn pose in de oorspronkelijke game oogt eerlijk gezegd oncomfortabel, maar met die gekruiste benen staat hij sowieso niet paraat, nog even los van de clipping van z’n benen. In de Definitive Edition oogt hij óók ontspannen en rookt hij relaxt een sigaretje, maar staat hij meer klaar voor als het fout gaat – wat het natuurlijk ook gaat, welgeteld drie seconden na het nemen van de screenshot.

De volgende scène is hier ook een mooi voorbeeld van. Let op hoe de vier bad guys in het origineel exact dezelfde lichaamshouding hebben terwijl ze expressieloos hun wapens leegschieten. Het is gewoon vier keer hetzelfde poppetje met een ander gezicht. Dan de vier maffiosi in de Definitive Edition: allemaal anders gekleed, allemaal een andere houding en allemaal een eigen smug face.

©GMRimport

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition is als herinterpretatie zeker geslaagd. De klassieke versie en de nieuwe editie zijn zichtbaar uit hetzelfde hout gesneden, maar Hangar 13 doet op het gebied van belichting, gezichtsanimaties en details in lichaamshoudingen en materialen dingen die Illusion Softworks achttien jaar geleden simpelweg niet kon. Mafia: Definitive Edition is als totaalproduct heus niet perfect, maar voor wie warme herinneringen aan het origineel koestert is dit eigenlijk wel een aanbod dat je niet kan weigeren.

De screenshots van Mafia: Definitive Edition zijn gemaakt op een PS4 Pro met HDR ingeschakeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!