Mafia: Definitive Edition vergeleken met het origineel
Nieuws

Mafia: Definitive Edition vergeleken met het origineel

Mafia: Definitive Edition werd weliswaar door ontwikkelaar Hangar 13 helemaal vanaf de grond opnieuw gemaakt, maar de game is zo trouw aan het bronmateriaal als een Consigliere aan een Don. Voor fans is de remake een aaneenschakeling van warme herinneringen, maar voor iedereen is het leuk om de twee games naast elkaar te zien. Zo ziet achttien jaar progressie eruit!

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door 2K Games. Lees hier wat dat betekent.

De nieuwe versie van Mafia draait op dezelfde engine als Mafia 3. Dat is misschien niet de allermooiste game van deze generatie, maar wel eentje met een heel uitgesproken grafische stijl. Dramatische belichting en oog voor details, zoals materialen en stoffen, zijn sfeerbepalend. Bovendien zijn er voor Mafia: Definitive Edition echte acteurs de motion capture-studio ingedoken. Het verschil met het origineel is in de allereerste scène dan ook al gelijk levensgroot.

©GMRimport

©GMRimport

Het zonlicht buiten steekt fel af bij het donkere interieur van dit bruin café, en in plaats van een emotieloze pasfoto-op-een-houten-klaas zit daar een echt persoon. Maar misschien nog wel belangrijker voor de sfeer is de half losgetrokken stropdas om Tommy’s nek. Meteen is duidelijk: deze man heeft iets te vertellen.

Eenmaal op de straten van Lost Heaven aanbeland, blijft het verschil imposant. Het mag natuurlijk geen verrassing heten dat Mafia: Definitive Edition mooier is, met een grotere kijkafstand en simpelweg meer details. Ook hier zorgt de belichting weer voor een fraai plaatje. Kleuren spatten van het scherm af, zonder oververzadigd te zijn.

©GMRimport

©GMRimport

Maar let ook eens op de andere details. De weg is breder en er is op deze plek nu een stoep, waardoor de straat levendiger oogt en het makkelijker is om te navigeren nu er meer verkeer op de weg is. Het zijn kleine, maar slimme aanpassingen om de game modern aan te laten voelen.

Ach, de race. Wat moeten we hier nu over zeggen? Nou ja, wederom springt de belichting in het oog, alsook de schitteringen in de glimmende rode sportwagen, maar interessanter is dat je nu maar drie rondjes hoeft te rijden in plaats van vijf. Drie rondjes volbrengen zonder al te grote ongelukken is al uitdagend genoeg!

©GMRimport

©GMRimport

Valse herinneringen tot leven wekken

Mafia: Definitive Edition balanceert heel knap tussen nieuw en oud. Hoewel alles opnieuw is gemaakt en opgenomen, zijn sommige shots toch bijna exact hetzelfde gebleven. De game speelt met je herinneringen: herinneringen zijn bijna altijd mooier dan de realiteit destijds was, dus Mafia: Definitive Edition is ongeveer zo mooi als Mafia in je herinneringen. Snap je het nog? Nee? Kijk dan eens naar het volgende voorbeeld.

©GMRimport

©GMRimport

Dit is geen ander shot in dezelfde scène, nee, het is exact hetzelfde moment. Het camerastandpunt is filmischer en de houding van Tommy natuurlijker. Zijn pose in de oorspronkelijke game oogt eerlijk gezegd oncomfortabel, maar met die gekruiste benen staat hij sowieso niet paraat, nog even los van de clipping van z’n benen. In de Definitive Edition oogt hij óók ontspannen en rookt hij relaxt een sigaretje, maar staat hij meer klaar voor als het fout gaat – wat het natuurlijk ook gaat, welgeteld drie seconden na het nemen van de screenshot.

De volgende scène is hier ook een mooi voorbeeld van. Let op hoe de vier bad guys in het origineel exact dezelfde lichaamshouding hebben terwijl ze expressieloos hun wapens leegschieten. Het is gewoon vier keer hetzelfde poppetje met een ander gezicht. Dan de vier maffiosi in de Definitive Edition: allemaal anders gekleed, allemaal een andere houding en allemaal een eigen smug face.

©GMRimport

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition is als herinterpretatie zeker geslaagd. De klassieke versie en de nieuwe editie zijn zichtbaar uit hetzelfde hout gesneden, maar Hangar 13 doet op het gebied van belichting, gezichtsanimaties en details in lichaamshoudingen en materialen dingen die Illusion Softworks achttien jaar geleden simpelweg niet kon. Mafia: Definitive Edition is als totaalproduct heus niet perfect, maar voor wie warme herinneringen aan het origineel koestert is dit eigenlijk wel een aanbod dat je niet kan weigeren.

De screenshots van Mafia: Definitive Edition zijn gemaakt op een PS4 Pro met HDR ingeschakeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error