Luigi's Mansion 3: Spookhotel met genoeg ruimte voor creativiteit
Nieuws

Luigi's Mansion 3: Spookhotel met genoeg ruimte voor creativiteit

De schijnwerpers die op Mario gericht staan zijn nog even fel als altijd, maar zijn broer hoeft gelukkig niet altijd in zijn schaduw te staan. Later dit jaar verschijnt Luigi's Mansion 3 voor Nintendo Switch, waarvan we al een aardig stuk hebben mogen spelen voordat de E3 zelf losbarst.

Bij de lancering van de GameCube verscheen het eerste vrolijke horrorverhaal van Luigi, waarin hij met ondersteuning van de prettig gestoorde Professor E. Gadd op spokenjacht gaat om zijn grote broer te redden. Wat de gedachtengang van Nintendo (of misschien zelfs Miyamoto) was om een griezelige spin-off te maken van de vrolijke Mario-franchise, blijft gissen. We kunnen inmiddels wel stellen dat het een slimme zet is geweest voor een creatieve game die behoorlijk afwijkt van traditionele Nintendo-games. Het tweede deel, dat exclusief voor de 3DS-familie verscheen, bracht tien jaar later wat behapbaardere gameplay op meerdere kleine locaties en een aantal handige toevoegingen aan Luigi’s vaardigheden. De grote vraag is nu: hoe gaat Nintendo verder met de franchise?

©GMRimport

Luigi’s Hotel

Eigenlijk hadden ze dit derde deel beter Luigi’s Hotel kunnen noemen. De game speelt zich namelijk volledig af in een prachtig gouden hotel. Althans, zo ziet het er in eerste instantie uit. Mario, Peach, Luigi en wat Toads proberen daar te genieten van een welverdiende vakantie wanneer blijkt dat het hotel niet helemaal niet zo gastvrij is. Iedereen behalve Luigi wordt omgetoverd tot schilderij, wat ertoe leidt dat deze laatstgenoemde zijn angsten weer moet overwinnen om zijn geliefden te redden. Dit moet hij doen door de bovenste verdieping van een hotel te bereiken waarin elke verdieping anders is. Door op elke verdieping een knop voor de lift te vinden, kan Luigi de volgende etage betreden en een stapje dichterbij zijn doel komen.

Interessant is dat elke verdieping in uniek thema is ontworpen. Tot nu toe hebben we alleen nog een middeleeuws thema gezien, maar we zijn al enthousiast over het idee dat er meer dan genoeg variatie dan voorheen zit. Waar de eerste Luigi’s Mansion zich puur en alleen in het spookhuis afspeelt en Dark Moon zich richt op een aantal kleine locaties, kan Nintendo het nu zo gek maken als ze willen met de verschillende verdiepingen.

Smijten, ploppen en springen

Niet alleen de structuur van de levels is aangepast in Luigi’s Mansion 3. Ook heeft Luigi zijn vaardigheden verbeterd, wat voor wat fijne vernieuwingen zorgt die de dynamiek van de game wat veranderen. De belangrijkste update laat je spoken op extreem bevredigende wijze tegen de grond, andere spoken of objecten in de omgeving smijten terwijl je ze opzuigt met je Poltergust G-00. Ook kan je met deze geüpgradede stofzuiger een ontstopper afschieten en deze vervolgens opzuigen om bijvoorbeeld schilden van venijnige vijanden weg te trekken of de omgeving te manipuleren. Een andere toevoeging zorgt ervoor dat Luigi een klein sprongetje maakt als je twee schouderknoppen tegelijkertijd indrukt. Hiermee kan je vijanden afschrikken en ook objecten in de omgeving activeren. Dit soort tactiele interacties met de omgeving lijken centraal te staan in de game. Elk stuk meubel of object dat je tegenkomt lijkt echt te reageren op jouw bewegingen, waardoor je geneigd bent om elk onderdeel van een kamer te ontdekken. Door puur een kleine animatie af te spelen als je ergens tegenaan loopt, is het haast té verleidelijk om alles op je pad aan te raken. Dit is maar goed ook, want er zijn nogal wat collectibles en geheimen te vinden.

©GMRimport

Niet meer in je eentje de duisternis trotseren

Spelers van de 3DS-remaster van de eerste game zullen de vloeibare doppelganger Gooigi misschien herkennen, hoewel deze alleen nog voorkwam in de multiplayerstand. In deel 3 gebruik je hem echter ook in singleplayer-modus. Door op de rechterstick in te drukken valt Luigi in slaap en verschijnt de kloon van Luigi, die volledig bestaat uit groen slijm. Dit stelt hem in staat om over stekels te lopen, door deuren heen te lopen of door kieren in de grond te vallen. De aanwezigheid van Gooigi creëert een nieuwe dynamiek met nieuwe puzzels, maar we vragen ons alleen af of dit in de volledige game niet een tikkeltje vermoeiend wordt om te wisselen van personages. In het korte level dat wij mochten spelen was het vooralsnog een prima toevoeging, maar we zijn wel benieuwd hoe de mechaniek wordt toegepast op alle levels.

Iedereen weet dat op jacht gaan naar spoken het allerbeste werkt als je in je eentje in een donkere kamer speelt. Luigi’s Mansion is natuurlijk geen pure horrorgame, dus de nieuwe plezierige multiplayer-modus past er prima bij. De volledig nieuwe Skyscraper-stand laat je met maximaal drie andere Luigi’s in ander kleuren gezamenlijk strijden tegen de spoken. Het doel is om een verdieping in deze wolkenkrabber uit te spelen door bijvoorbeeld een bepaald aantal spoken te vangen of Toads te redden voordat de tijd is verstreken. Haal je een verdieping? Dan mag je door naar de volgende, die overigens allemaal een willekeurige indeling hebben zodat je ze niet uit je hoofd kan leren. We waren uiteindelijk aangenaam verrast door de uitdagende modus, die valt of staat bij goede communicatie binnen het team. Wel zijn we nog benieuwd hoe leuk de modus voor ervaren spelers is, wanneer nieuwe spelers ervoor zorgen dat je je doel niet haalt.

©GMRimport

Luigi’s Mansion 3 lijkt op het eerste gezicht een uitstekend vervolg te worden en een goede toevoeging te zijn aan de steeds verdere groeiende line-up van first party-games voor de Switch. De graphics, muziek en algemene presentatie zijn van hoog niveau, ondanks dat de game niet intern bij Nintendo wordt gemaakt. De Canadese studio Next Level Games, die overigens ook verantwoordelijk waren voor deel twee en door Nintendo-veteraan Kensuke Tanabe wordt begeleid, besteden duidelijk veel zorg aan de game. Luigi zal zijn grote broer nooit van de troon kunnen stoten, maar gelukkig kan hij met Luigi’s Mansion 3 zij aan zij staan met de games waarin Mario de hoofdrol heeft opgeëist.

Luigi’s Mansion 3 verschijnt later dit jaar Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error