Luigi's Mansion 3: Spookhotel met genoeg ruimte voor creativiteit
Nieuws

Luigi's Mansion 3: Spookhotel met genoeg ruimte voor creativiteit

De schijnwerpers die op Mario gericht staan zijn nog even fel als altijd, maar zijn broer hoeft gelukkig niet altijd in zijn schaduw te staan. Later dit jaar verschijnt Luigi's Mansion 3 voor Nintendo Switch, waarvan we al een aardig stuk hebben mogen spelen voordat de E3 zelf losbarst.

Bij de lancering van de GameCube verscheen het eerste vrolijke horrorverhaal van Luigi, waarin hij met ondersteuning van de prettig gestoorde Professor E. Gadd op spokenjacht gaat om zijn grote broer te redden. Wat de gedachtengang van Nintendo (of misschien zelfs Miyamoto) was om een griezelige spin-off te maken van de vrolijke Mario-franchise, blijft gissen. We kunnen inmiddels wel stellen dat het een slimme zet is geweest voor een creatieve game die behoorlijk afwijkt van traditionele Nintendo-games. Het tweede deel, dat exclusief voor de 3DS-familie verscheen, bracht tien jaar later wat behapbaardere gameplay op meerdere kleine locaties en een aantal handige toevoegingen aan Luigi’s vaardigheden. De grote vraag is nu: hoe gaat Nintendo verder met de franchise?

©GMRimport

Luigi’s Hotel

Eigenlijk hadden ze dit derde deel beter Luigi’s Hotel kunnen noemen. De game speelt zich namelijk volledig af in een prachtig gouden hotel. Althans, zo ziet het er in eerste instantie uit. Mario, Peach, Luigi en wat Toads proberen daar te genieten van een welverdiende vakantie wanneer blijkt dat het hotel niet helemaal niet zo gastvrij is. Iedereen behalve Luigi wordt omgetoverd tot schilderij, wat ertoe leidt dat deze laatstgenoemde zijn angsten weer moet overwinnen om zijn geliefden te redden. Dit moet hij doen door de bovenste verdieping van een hotel te bereiken waarin elke verdieping anders is. Door op elke verdieping een knop voor de lift te vinden, kan Luigi de volgende etage betreden en een stapje dichterbij zijn doel komen.

Interessant is dat elke verdieping in uniek thema is ontworpen. Tot nu toe hebben we alleen nog een middeleeuws thema gezien, maar we zijn al enthousiast over het idee dat er meer dan genoeg variatie dan voorheen zit. Waar de eerste Luigi’s Mansion zich puur en alleen in het spookhuis afspeelt en Dark Moon zich richt op een aantal kleine locaties, kan Nintendo het nu zo gek maken als ze willen met de verschillende verdiepingen.

Smijten, ploppen en springen

Niet alleen de structuur van de levels is aangepast in Luigi’s Mansion 3. Ook heeft Luigi zijn vaardigheden verbeterd, wat voor wat fijne vernieuwingen zorgt die de dynamiek van de game wat veranderen. De belangrijkste update laat je spoken op extreem bevredigende wijze tegen de grond, andere spoken of objecten in de omgeving smijten terwijl je ze opzuigt met je Poltergust G-00. Ook kan je met deze geüpgradede stofzuiger een ontstopper afschieten en deze vervolgens opzuigen om bijvoorbeeld schilden van venijnige vijanden weg te trekken of de omgeving te manipuleren. Een andere toevoeging zorgt ervoor dat Luigi een klein sprongetje maakt als je twee schouderknoppen tegelijkertijd indrukt. Hiermee kan je vijanden afschrikken en ook objecten in de omgeving activeren. Dit soort tactiele interacties met de omgeving lijken centraal te staan in de game. Elk stuk meubel of object dat je tegenkomt lijkt echt te reageren op jouw bewegingen, waardoor je geneigd bent om elk onderdeel van een kamer te ontdekken. Door puur een kleine animatie af te spelen als je ergens tegenaan loopt, is het haast té verleidelijk om alles op je pad aan te raken. Dit is maar goed ook, want er zijn nogal wat collectibles en geheimen te vinden.

©GMRimport

Niet meer in je eentje de duisternis trotseren

Spelers van de 3DS-remaster van de eerste game zullen de vloeibare doppelganger Gooigi misschien herkennen, hoewel deze alleen nog voorkwam in de multiplayerstand. In deel 3 gebruik je hem echter ook in singleplayer-modus. Door op de rechterstick in te drukken valt Luigi in slaap en verschijnt de kloon van Luigi, die volledig bestaat uit groen slijm. Dit stelt hem in staat om over stekels te lopen, door deuren heen te lopen of door kieren in de grond te vallen. De aanwezigheid van Gooigi creëert een nieuwe dynamiek met nieuwe puzzels, maar we vragen ons alleen af of dit in de volledige game niet een tikkeltje vermoeiend wordt om te wisselen van personages. In het korte level dat wij mochten spelen was het vooralsnog een prima toevoeging, maar we zijn wel benieuwd hoe de mechaniek wordt toegepast op alle levels.

Iedereen weet dat op jacht gaan naar spoken het allerbeste werkt als je in je eentje in een donkere kamer speelt. Luigi’s Mansion is natuurlijk geen pure horrorgame, dus de nieuwe plezierige multiplayer-modus past er prima bij. De volledig nieuwe Skyscraper-stand laat je met maximaal drie andere Luigi’s in ander kleuren gezamenlijk strijden tegen de spoken. Het doel is om een verdieping in deze wolkenkrabber uit te spelen door bijvoorbeeld een bepaald aantal spoken te vangen of Toads te redden voordat de tijd is verstreken. Haal je een verdieping? Dan mag je door naar de volgende, die overigens allemaal een willekeurige indeling hebben zodat je ze niet uit je hoofd kan leren. We waren uiteindelijk aangenaam verrast door de uitdagende modus, die valt of staat bij goede communicatie binnen het team. Wel zijn we nog benieuwd hoe leuk de modus voor ervaren spelers is, wanneer nieuwe spelers ervoor zorgen dat je je doel niet haalt.

©GMRimport

Luigi’s Mansion 3 lijkt op het eerste gezicht een uitstekend vervolg te worden en een goede toevoeging te zijn aan de steeds verdere groeiende line-up van first party-games voor de Switch. De graphics, muziek en algemene presentatie zijn van hoog niveau, ondanks dat de game niet intern bij Nintendo wordt gemaakt. De Canadese studio Next Level Games, die overigens ook verantwoordelijk waren voor deel twee en door Nintendo-veteraan Kensuke Tanabe wordt begeleid, besteden duidelijk veel zorg aan de game. Luigi zal zijn grote broer nooit van de troon kunnen stoten, maar gelukkig kan hij met Luigi’s Mansion 3 zij aan zij staan met de games waarin Mario de hoofdrol heeft opgeëist.

Luigi’s Mansion 3 verschijnt later dit jaar Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!