Logitech G915 TKL – Draadloos toetsenbord zonder vertraging
Nieuws

Logitech G915 TKL – Draadloos toetsenbord zonder vertraging

Eind vorig jaar kwam Logitech met de G915, met afstand het dunste toetsenbord in hun huidige assortiment. Nu volgt de G915 TKL die vrijwel identiek is aan de G915, maar waarbij de numerieke toetsen zijn weggelaten zodat er meer ruimte is voor de muis.

Logitech G915 TKL

  • Layout: ISO Tenkeyless

  • Gewicht: 810g

  • Batterijduur: 40 uur met RGB, 220 uur zonder RGB

  • Connectiviteit: Lightspeed, Bluetooth en micro-USB B

  • Switches: GL Clicky, GL Tactile of GL Linear

  • Adviesprijs: €229

De belangrijkste reden voor gamers om een G915 TKL te halen is de Lightspeed-technologie van Logitech, die in tegenstelling tot andere draadloze technologieën een geringe vertraging belooft. Bluetooth heeft bijvoorbeeld een vertraging van tientallen milliseconden, waardoor toetsenborden die hiervan afhankelijk zijn minder geschikt zijn voor gamen. Logitech noemt voor zijn technologie geen exact getal als het om vertraging gaat, maar benadrukt dat het verschil tussen Lightspeed en een bedraad toetsenbord onmerkbaar is.

©GMRimport

Twee weken de G915 TKL testen in verschillende games wijst uit dat deze claim grotendeels terecht is. In geen enkele game of toepassing was het verschil tussen een bedraad toetsenbord en de G915 TKL merkbaar, met name bij gebruik van een monitor die een verversingssnelheid van 120Hz of lager heeft.

Switches

Een snel toetsenbord heb je natuurlijk weinig aan als de switches niet fijn zijn om op te typen. Voor de G915 TKL heeft Logitech de Kailh Choc White-switches gekozen als basis. Deze hebben standaard een werkingsafstand van 1,5mm en een totale afstand van 3mm, maar Logitech heeft de switches enigszins aangepast voor de G915 door de totale afstand te verlagen naar 2,7mm.

©GMRimport

Het resultaat van deze relatief kleine wijzigingen noemt Logitech de GL-switch. De G915 is verkrijgbaar met GL Clicky-, GL Tactile- of GL Linear-switches, respectievelijk vergelijkbaar met Cherry MX Blue-, Brown- en Red-switches. De gecombineerde ervaring van Logitech en Kailh resulteert in switches die zeker niet onderdoen voor het aanbod van Cherry. Het recensie-exemplaar dat wij hebben getest is voorzien van de GL Clicky-switches. Het klikmechanisme hier zit ’m in een platte veer die tegen de toets aanleunt. Dit levert een fijne lineaire aanslag op, met een goed hoorbare en voelbare klik nét voordat de toetsaanslag wordt geregistreerd.

Omdat de Kailh Choc-switches een ander type steel gebruiken dan de Cherry MX-series, zit het wisselen van de toetsen of het aanbrengen van o-ringen om het geluid te dempen er niet in. Dat de toetsen niet te vervangen zijn is extra pijnlijk vanwege het gebruik van het goedkope ABS-plastic. Dit type plastic slijt relatief snel vergeleken met duurdere kunststoffen, zoals PBT of PC, waardoor de toetsen na verloop van tijd gaan glimmen. De legenda’s op de toetsen zullen gelukkig niet slijten, want de G915 TKL maakt gebruik van een tweede stuk plastic dat in de toets is gezet. Omdat dit plastic transparant is zijn de legenda’s lastig te lezen wanneer de RGB-verlichting uitstaat, wat een minpunt kan zijn voor gamers die niet blind typen.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De G915 TKL bestaat uit twee delen: een dunne topplaat van geborsteld aluminium en een chassis van plastic. Dankzij deze topplaat voelt hij bijzonder stevig aan en buigt hij nauwelijks mee, zelfs wanneer de pootjes uitgeklapt zijn. Om het toetsenbord op te tillen heeft de G915 TKL twee pootjes: één paar voor vier graden verhoging en één paar voor acht graden verhoging.

©GMRimport

Boven de F-toetsen zitten acht rubberen toetsen: links vier toetsen om verbinding te maken met de ontvanger of een Bluetooth-apparaat en rechts vier mediatoetsen. Naast deze mediatoetsen zit een volumeknop die nauwelijks weerstand geeft, waardoor het erg moeilijk is om het volume precies in te stellen. Met deze prijs had een luxere volumeknop zeker niet misstaan.

Afgezien van het inherente voordeel dat een TKL-toetsenbord minder ruimte in beslag neemt, heeft de TKL-versie van de G915 een ander voordeel ten opzichte van de 100%-uitvoering: er zijn geen macrotoetsen te vinden aan de linkerkant. De uitvoering met numerieke toetsen heeft helemaal links op het toetsenbord, naast de Tab-, Caps Lock- en Shift-toetsen, vijf macrotoetsen die met behulp van de Logitech G Hub-software een toetsaanslag of reeks toetsaanslagen kunnen simuleren.

Deze macrotoetsen kunnen handig zijn in sommige games, MMO’s vooral, maar in andere genres zitten ze juist in de weg, met name voor gamers die de WASD-toetsen vinden door de linker rand van het toetsenbord als referentiepunt te gebruiken.

Connectiviteit

De G915 TKL kan op drie manieren verbonden worden met een pc: via Lightspeed met de meegeleverde USB A-ontvanger, via Bluetooth, of via de eveneens meegeleverde micro USB B-kabel. Hier laat Logitech een pijnlijk steekje vallen door geen USB C te gebruiken; van randapparatuur die voor 230 euro over de toonbank gaat mag je dat eigenlijk wel verwachten.

©GMRimport

Opladen van het toetsenbord geschiedt via de micro USB B-kabel. Deze kabel kun je bovendien gebruiken om het toetsenbord direct aan te sluiten op een pc of laptop, om zo de G915 TKL tijdens het laden bedraad te gebruiken. In de doos zit een micro USB B-naar-USB A-adapter waarmee je de meegeleverde kabel aansluit op de Lightspeed-ontvanger. Hiermee kun je de ontvanger dichter bij het toetsenbord leggen, wat de kwaliteit van het signaal natuurlijk ten goede komt. De G915 TKL heeft bovendien een compartiment onderop waar de ontvanger bewaard kan worden, mocht je het toetsenbord mee willen nemen naar een LAN-party.

Gemiste kans

De G703 en G903, beide draadloze gamingmuizen van Logitech, hebben de mogelijkheid om draadloos op te laden via het ‘Powerplay’-syteem: een muismat met een spoel erin die de muis continu oplaadt. Deze muismat bevat bovendien de Lightspeed-ontvanger voor deze muizen, waardoor je maar één kabel tussen je bureau en pc hoeft te leggen.

De G915 TKL kan al verbinding maken met deze Lightspeed-ontvanger, waardoor je vanwege de geringe afstand tussen de zender en de ontvanger verzekerd bent van een stabiele verbinding. Logitech heeft hier wel de kans laten liggen om een brede versie te maken van de Powerplay-muismat, met aan de rechterkant een gebied om de muis op te laden en in het midden een grote spoel voor het toetsenbord. Dit zou de noodzaak van het opladen van beide apparaten volledig elimineren.

©GMRimport

Zo’n muismat zou niet alleen de zorgen wegnemen van een apparaat dat plots uitvalt tijdens het gamen, maar zou er ook voor zorgen dat je de RGB-verlichting kan gebruiken zonder zorgen over een kortere accuduur. Met name gezien de forse prijs van 230 euro zou een dergelijke innovatie niet misstaan; nu betaal je wél de hoofdprijs voor de Lightspeed-verbinding, maar heb je niet de voordelen van een oneindige accu.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!