Logitech G915 TKL – Draadloos toetsenbord zonder vertraging
Nieuws

Logitech G915 TKL – Draadloos toetsenbord zonder vertraging

Eind vorig jaar kwam Logitech met de G915, met afstand het dunste toetsenbord in hun huidige assortiment. Nu volgt de G915 TKL die vrijwel identiek is aan de G915, maar waarbij de numerieke toetsen zijn weggelaten zodat er meer ruimte is voor de muis.

Logitech G915 TKL

  • Layout: ISO Tenkeyless

  • Gewicht: 810g

  • Batterijduur: 40 uur met RGB, 220 uur zonder RGB

  • Connectiviteit: Lightspeed, Bluetooth en micro-USB B

  • Switches: GL Clicky, GL Tactile of GL Linear

  • Adviesprijs: €229

De belangrijkste reden voor gamers om een G915 TKL te halen is de Lightspeed-technologie van Logitech, die in tegenstelling tot andere draadloze technologieën een geringe vertraging belooft. Bluetooth heeft bijvoorbeeld een vertraging van tientallen milliseconden, waardoor toetsenborden die hiervan afhankelijk zijn minder geschikt zijn voor gamen. Logitech noemt voor zijn technologie geen exact getal als het om vertraging gaat, maar benadrukt dat het verschil tussen Lightspeed en een bedraad toetsenbord onmerkbaar is.

©GMRimport

Twee weken de G915 TKL testen in verschillende games wijst uit dat deze claim grotendeels terecht is. In geen enkele game of toepassing was het verschil tussen een bedraad toetsenbord en de G915 TKL merkbaar, met name bij gebruik van een monitor die een verversingssnelheid van 120Hz of lager heeft.

Switches

Een snel toetsenbord heb je natuurlijk weinig aan als de switches niet fijn zijn om op te typen. Voor de G915 TKL heeft Logitech de Kailh Choc White-switches gekozen als basis. Deze hebben standaard een werkingsafstand van 1,5mm en een totale afstand van 3mm, maar Logitech heeft de switches enigszins aangepast voor de G915 door de totale afstand te verlagen naar 2,7mm.

©GMRimport

Het resultaat van deze relatief kleine wijzigingen noemt Logitech de GL-switch. De G915 is verkrijgbaar met GL Clicky-, GL Tactile- of GL Linear-switches, respectievelijk vergelijkbaar met Cherry MX Blue-, Brown- en Red-switches. De gecombineerde ervaring van Logitech en Kailh resulteert in switches die zeker niet onderdoen voor het aanbod van Cherry. Het recensie-exemplaar dat wij hebben getest is voorzien van de GL Clicky-switches. Het klikmechanisme hier zit ’m in een platte veer die tegen de toets aanleunt. Dit levert een fijne lineaire aanslag op, met een goed hoorbare en voelbare klik nét voordat de toetsaanslag wordt geregistreerd.

Omdat de Kailh Choc-switches een ander type steel gebruiken dan de Cherry MX-series, zit het wisselen van de toetsen of het aanbrengen van o-ringen om het geluid te dempen er niet in. Dat de toetsen niet te vervangen zijn is extra pijnlijk vanwege het gebruik van het goedkope ABS-plastic. Dit type plastic slijt relatief snel vergeleken met duurdere kunststoffen, zoals PBT of PC, waardoor de toetsen na verloop van tijd gaan glimmen. De legenda’s op de toetsen zullen gelukkig niet slijten, want de G915 TKL maakt gebruik van een tweede stuk plastic dat in de toets is gezet. Omdat dit plastic transparant is zijn de legenda’s lastig te lezen wanneer de RGB-verlichting uitstaat, wat een minpunt kan zijn voor gamers die niet blind typen.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De G915 TKL bestaat uit twee delen: een dunne topplaat van geborsteld aluminium en een chassis van plastic. Dankzij deze topplaat voelt hij bijzonder stevig aan en buigt hij nauwelijks mee, zelfs wanneer de pootjes uitgeklapt zijn. Om het toetsenbord op te tillen heeft de G915 TKL twee pootjes: één paar voor vier graden verhoging en één paar voor acht graden verhoging.

©GMRimport

Boven de F-toetsen zitten acht rubberen toetsen: links vier toetsen om verbinding te maken met de ontvanger of een Bluetooth-apparaat en rechts vier mediatoetsen. Naast deze mediatoetsen zit een volumeknop die nauwelijks weerstand geeft, waardoor het erg moeilijk is om het volume precies in te stellen. Met deze prijs had een luxere volumeknop zeker niet misstaan.

Afgezien van het inherente voordeel dat een TKL-toetsenbord minder ruimte in beslag neemt, heeft de TKL-versie van de G915 een ander voordeel ten opzichte van de 100%-uitvoering: er zijn geen macrotoetsen te vinden aan de linkerkant. De uitvoering met numerieke toetsen heeft helemaal links op het toetsenbord, naast de Tab-, Caps Lock- en Shift-toetsen, vijf macrotoetsen die met behulp van de Logitech G Hub-software een toetsaanslag of reeks toetsaanslagen kunnen simuleren.

Deze macrotoetsen kunnen handig zijn in sommige games, MMO’s vooral, maar in andere genres zitten ze juist in de weg, met name voor gamers die de WASD-toetsen vinden door de linker rand van het toetsenbord als referentiepunt te gebruiken.

Connectiviteit

De G915 TKL kan op drie manieren verbonden worden met een pc: via Lightspeed met de meegeleverde USB A-ontvanger, via Bluetooth, of via de eveneens meegeleverde micro USB B-kabel. Hier laat Logitech een pijnlijk steekje vallen door geen USB C te gebruiken; van randapparatuur die voor 230 euro over de toonbank gaat mag je dat eigenlijk wel verwachten.

©GMRimport

Opladen van het toetsenbord geschiedt via de micro USB B-kabel. Deze kabel kun je bovendien gebruiken om het toetsenbord direct aan te sluiten op een pc of laptop, om zo de G915 TKL tijdens het laden bedraad te gebruiken. In de doos zit een micro USB B-naar-USB A-adapter waarmee je de meegeleverde kabel aansluit op de Lightspeed-ontvanger. Hiermee kun je de ontvanger dichter bij het toetsenbord leggen, wat de kwaliteit van het signaal natuurlijk ten goede komt. De G915 TKL heeft bovendien een compartiment onderop waar de ontvanger bewaard kan worden, mocht je het toetsenbord mee willen nemen naar een LAN-party.

Gemiste kans

De G703 en G903, beide draadloze gamingmuizen van Logitech, hebben de mogelijkheid om draadloos op te laden via het ‘Powerplay’-syteem: een muismat met een spoel erin die de muis continu oplaadt. Deze muismat bevat bovendien de Lightspeed-ontvanger voor deze muizen, waardoor je maar één kabel tussen je bureau en pc hoeft te leggen.

De G915 TKL kan al verbinding maken met deze Lightspeed-ontvanger, waardoor je vanwege de geringe afstand tussen de zender en de ontvanger verzekerd bent van een stabiele verbinding. Logitech heeft hier wel de kans laten liggen om een brede versie te maken van de Powerplay-muismat, met aan de rechterkant een gebied om de muis op te laden en in het midden een grote spoel voor het toetsenbord. Dit zou de noodzaak van het opladen van beide apparaten volledig elimineren.

©GMRimport

Zo’n muismat zou niet alleen de zorgen wegnemen van een apparaat dat plots uitvalt tijdens het gamen, maar zou er ook voor zorgen dat je de RGB-verlichting kan gebruiken zonder zorgen over een kortere accuduur. Met name gezien de forse prijs van 230 euro zou een dergelijke innovatie niet misstaan; nu betaal je wél de hoofdprijs voor de Lightspeed-verbinding, maar heb je niet de voordelen van een oneindige accu.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers
Nieuws

Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers

In een inmiddels verwijderde video beantwoordde Aloy vragen

Sony experimenteert met door kunstmatige intelligentie aangedreven gamepersonages die daadwerkelijke vragen van spelers kunnen beantwoorden.

Dat blijkt uit een gelekte video op YouTube die inmiddels weer is verwijderd, maar wel wordt beschreven door The Verge. In de video is blijkbaar te zien hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen.

Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. In de video benadrukt Sony dat het om een prototype gaat die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.

De techdemo gebruikt Whisper van OpenAI, Llama 3, GPT-4 en Sony's eigen Emotional Voice Synthesis (EVS). Voor de gezichtsanimaties wordt Sony's Mockingbird-technologie gebruikt.

Hoewel de demo op een pc loopt, experimenteert Sony volgens de video ook op PlayStation 5, en zou dit weinig extra rekenkracht vergen. Volgens Sony's Sharwin Raghoebardajal, die aan het woord is in de video, is dit nog maar een "glimp" van wat mogelijk is met de technologie. Hoewel de demo nog niet heeft geresulteerd in echte toepassingen in games, is het mogelijk dat Sony dit in de toekomst in zijn spellen wil implementeren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie
Nieuws

Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie

De game moet spelers een eenzaam gevoel geven

Naughty Dogs Neil Druckmann heeft meer informatie gegeven over de nieuwe PlayStation 5-game Intergalactic: The Heretic Prophet. Zo legt het verhaal van de game een focus op religie.

In Sony's YouTube-reeks 'Creator to creator' praten twee creatievelingen met elkaar over hun werk. In een gisteren online gekomen video praat romanschrijver en filmregisseur en scriptschrijver Alex Garland (Civil War, 28 Days Later) met Neil Druckmann van ontwikkelaar Naughty Dog. Daarbij worden er ook wat meer details gegeven over de vorig jaar onthulde PS5-game Intergalactic: The Heretic Prophet.

Zo speelt de game zich tweeduizend jaar in de toekomst af, en is er een focus op religie. Druckmann: "Met The Last of Us: Part 2 maakten we bepaalde creatieve besluiten die veel haat opleverden. Een hoop mensen vonden het geweldig, maar een hoop mensen hadden er een hekel aan. De grap is dat we hebben besloten een game te maken met een onderwerp waar mensen weinig om geven. Laten we een game over geloof en religie maken", zo meldde Druckmann met een knipoog.

Volgens Druckmann speelt de game zich vele jaren af nadat er een nieuwe religie is opgericht die het universum overneemt. Naughty Dog heeft blijkbaar jaren de details van deze religie uitgewerkt en hoe het zich ontwikkelde door de jaren heen. "Vanaf de oorspronkelijke profeet, hoe het verbasterd werd, de evolutie, enzovoorts."

Daarbij moet Intergalactic spelers een eenzaam gevoel geven. "In veel van onze games is er altijd een metgezel bij je die praat. We willen spelers het gevoel geven dat ze verloren zijn op een plek die verwart over wat er is gebeurd. Wie zijn de mensen hier, wat is hun historie? Het hoofdpersonage moet dit zien uit te vogelen als ze wil ontsnappen."

Intergalactic: The Heretic Prophet werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards onthuld. De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted draait om Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Daarnaast wordt de soundtrack door Trent Reznor en Atticus Ross gecomponeerd. Het duo is niet alleen bekend van de industriële muziekformatie Nine Inch Nails, maar tegenwoordig vooral ook als makers van diverse prijswinnende soundtracks voor films en series, waaronder The Social Network, Watchmen en Gone Girl. Een releasedatum voor Intergalactic: The Heretic Prophet is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!