Live A Live is een oude game die het genre vernieuwt
Reviews

Live A Live is een oude game die het genre vernieuwt

Even een geschiedenislesje: Live A Live werd in september 1994 uitgebracht door Square, precies tussen Final Fantasy 6 en Chrono Trigger in. En alhoewel het misschien wel net zo belangrijk is in de gamegeschiedenis als die klassiekers, verscheen de game nooit buiten Japan.

Het westerse publiek heeft het spel dus nooit kunnen spelen, naast fanvertalingen heeft het ook geen Engelstalige uitgave gehad. Het is daardoor een van de minder bekende jrpg's, al is de invloed van Live A Live overal voelbaar, ook nu nog. Van Chrono Trigger tot modernere games als Undertale, 13 Sentinels: Aegis Rim of Octopath Traveler: allemaal haalden ze inspiratie uit dit vergeten pareltje.

Maar goed, dat weet je pas als je het speelt, en dankzij een nieuwe remake kan dat nu eindelijk. Het eerste wat nieuwe spelers zullen opvallen, is hoe ongelooflijk fris dit bijna dertig jaar oude spel voelt. Dat komt niet alleen door het nieuwe uiterlijk, maar vooral door de bijzondere opzet die ook nu nog verbluffend goed uitpakt.

©GMRimport

Leef zeven lives

Live A Live bestaat uit zeven losstaande verhalen die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben. Ze spelen zich af in allerlei verschillende tijdperken en omgevingen, van de prehistorie tot het Wilde Westen en de verre toekomst. Allemaal geven ze een verrassende twist aan het genre, met boeiende spelmechanieken of interessante vormen van verhaalvertelling.

In het Wilde Westen speel je bijvoorbeeld als cowboy die een klein dorpje moet redden van een stel rovers, die de volgende ochtend de boel kort en klein komen slaan. In je eentje kun je nooit alle vijanden verslaan, maar je hebt tot zonsopgang om de hulp van de bewoners in te schakelen en allerlei vallen te zetten. Geef een man een schep, en hij graaft een gat waar een paard in valt. Hoe meer vallen je succesvol weet te plaatsen, hoe minder tegenstanders je uiteindelijk tegenover je hebt.

Of wat te denken van het prehistorische hoofdstuk, waarin taal nog niet is uitgevonden en het hele verhaal wordt verteld zonder een woord te gebruiken? Het is komisch om te zien hoe de personages toch met elkaar communiceren, en vooral knap hoe goed je alsnog het verhaal meekrijgt.

©GMRimport

Lekker snel

Misschien wel een van de leukste twists aan dit toch vaak langdradige genre, is dat al die hoofdstukken gemiddeld een uurtje of twee duren. Live A Live maakt erg efficiënt gebruik van zijn tijd en zet een verhaal nooit langer door dan nodig is. Het hele spel heb je daardoor in zo'n twintig uur uitgespeeld, ook weleens fijn voor een jrpg.

Dat helpt ook om te verbloemen dat niet elk hoofdstuk even goed uit de verf komt. Een verhaal over een oude vechtkunstenaar die een opvolger zoekt begint zelfs in die kleine twee uur te trekken, omdat je elke kandidaat meerdere keren moet verslaan. Ook de bestorming van een kasteel in het oude Japan begint te vervelen, want dat kasteel is soms een frustrerend doolhof.

Gelukkig is Live A Live altijd een genot om naar te kijken. De bijzondere ‘HD-2D’-stijl, waarmee Square Enix eerder al Octopath Traveler en Triangle Strategy opfleurde, schittert ook hier weer. De perfecte pixel-sprites en prachtige achtergronden, die een beetje wazig worden als de camera er niet op focust, spatten van het scherm.

Ook de soundtrack verdient het om genoemd te worden, want die behoort tot een van de klassiekers uit het genre. De muziek moet veel werk doen, omdat elk hoofdstuk en elk tijdperk weer een ander gevoel nodig heeft. In het Wilde Westen krijg je een western-achtige achtergrond, maar in het oude Japan worden er veel traditionelere noten geraakt. Het is een enorm gevarieerde muzieklijst die altijd de juiste sfeer weet te vangen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Alsof het je laatste dag is

Zeven losstaande verhaaltjes, was dat dan alles? Nee, Live A Live heeft een aantal verrassingen in petto om de game mee af te sluiten. Zonder al te veel te verklappen, komt alles op een bijzondere manier samen en zijn er meerdere eindes vrij te spelen. Na de experimenten van al die losse hoofdstukken, is het einde van Live A Live een zeer memorabel hoogstandje dat nog een paar stappen verder denkt dan je had verwacht.

Het is alleen jammer dat in de laatste hoofdstukken de random encounters uit de kast worden gehaald, een cliché uit het genre dat de rest van de game juist zo vakkundig weet te ontwijken. De dreiging van een willekeurig gevecht dat op elk moment kan beginnen, weerhoudt je ervan om de mooie omgevingen verder te verkennen. Het duurt gewoon te lang, en het haalt het tempo volledig uit het spel. Dit is iets dat in de remake wel aangepakt had mogen worden.

In dat stuk wordt ook pijnlijk duidelijk dat het vechtsysteem niet bepaald van het hoogste niveau is. Je personages staan op een grid, en hebben een balk die zich vult om aan te geven wanneer ze aan de beurt zijn. Vijanden hebben diezelfde balk, waardoor je altijd kunt zien of je bijna wordt aangevallen. Je kunt vrijuit over het grid lopen, maar elke zet laat de tijd ietsje verder gaan en vult dus ook de balk van je tegenstander.

©GMRimport

Het is op zich een aardig idee, maar het wordt nooit echt heel moeilijk, juist omdat je altijd kunt zien wanneer het gevaar dreigt. Voor de meeste hoofdstukken komt de game er prima mee weg, omdat vechten meestal niet de grootste focus van het spel is. In die laatste paar uur verdwijnt het knokplezier echter door de overdaad aan confrontaties. Hier begin je de leeftijd van de game echt te voelen.

Toch blijft aan het einde het gevoel van een bijzonder verfrissende jrpg hangen. Met meerdere geslaagde experimenten, nieuwe invalshoeken voor het genre en een perfecte lengte valt het nauwelijks op dat Live A Live al bijna dertig jaar oud is. Op veel punten voelt het moderner aan dan genregenoten die nu verschijnen. Deze remake is niet alleen aan te raden om zijn grote rol in de geschiedenis van het genre, maar ook voor iedereen die Japanse rpg's een warm hart toedraagt.

Live A Live is nu verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Uitstekend
Conclusie

Met een knap uitgevoerde remake verschijnt Live A Live eindelijk buiten Japan. De obscure jrpg verdient een plekje in de schijnwerpers, want de invloed van deze unieke game is nog altijd voelbaar. Met nieuwe inzichten en invalshoeken weet Live A Live het genre op te schudden, ook al is de game al 28 jaar oud.

Plus- en minpunten
  • Bijzondere experimenten, geweldige graphics en soundtrack, een razend tempo, een frisse wind in het genre
  • Tempo verdwijnt in de laatste paar uur, vechtsysteem is niet erg uitgebreid

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!