Little Nightmares 2 verdubbelt de nachtmerries maar innoveert weinig
Nieuws

Little Nightmares 2 verdubbelt de nachtmerries maar innoveert weinig

Aanwezig op Gamescom Opening Night Live is ook Little Nightmares 2, het vervolg op een vermakelijke doch erg simpele horror-platformer die het vooral van z’n unieke sfeer moest hebben. Na een eerste hands-on met het vervolg is duidelijk dat die sfeer weer van het beeldscherm afdruipt, maar de weinig vernieuwende platformelementen imponeren (nog) niet.

Little Nightmares verdiende een 8 door z’n indrukwekkende monster- en leveldesign en de lugubere sfeer die vanaf de eerste minuut van elke pixel en muzieknoot afspat. De game was, exclusief de uitbreiding Secrets of the Maw, binnen slechts vier tot vijf uurtjes uit te spelen en had ook niet veel langer moeten duren. Want achter alle horror en groteske verschrikkingen die de game rijk is, schuilt een voorspelbare platformer vol simpele puzzels. Als er iets is wat Little Nightmares 2 aan de franchise moet toevoegen, dan is het dus wel uitdagende en interessante platformelementen. En juist op dat vlak schiet de hands-on-versie tekort.

©GMRimport

It’s dangerous to go alone!

Vernieuwing is er zeker wel, want de naargeestige wereld van Little Nightmares 2 trotseer je niet alleen. De hands-on begint met een nieuwe protagonist, een klein jongetje met een zak over zijn hoofd genaamd Mono, die zich een weg door enkele omgevingspuzzels baant en al snel tegen een mysterieus, uit elkaar vallend huis aanloopt. Eenmaal binnen ontdekt hij een grotesk familiediner, waarbij het hoofd van papalief bijna van zijn lichaam valt, moeder door haar dichtgenaaide gezicht onmogelijk een hap door haar keel krijgt en zoonlief met een uitpuilend oog het tafereel in de gaten houdt.

Gelukkig voor Mono hebben ze alleen oog voor de ranzigheid die op de eettafel ligt, en is er van dreiging geen sprake. Het is een typische scene uit Little Nightmares; de lugubere beelden spatten van het scherm terwijl je er zelf rustig aan voorbij kunt lopen. Later in de hands-on neemt de dreiging zeker toe, maar eerst zien we een bekend, vriendelijk gezicht: Six. De protagonist uit de eerste game loopt nu als een AI-gestuurd personage achter Mono aan, en samen moeten ze heelhuids bij een mysterieuze toren zien aan te komen. Al dan niet hand in hand.

©GMRimport

Dubbel de personages, dubbel het plezier?

Het krijgen van een nachtmerriepartner ontgrendelt enkele nieuwe mechanieken. Met Six aan je zijde kun je namelijk hoger klimmen en over grotere afgronden springen, en ze kan geheimen in de levels aanwijzen. Ook leidt de samenwerking tot complexere puzzels, al is het in dit opzicht jammer dat je zelf geen controle krijgt over Six. Zij doet namelijk vrijwel direct wat er van haar verwacht wordt, en als je dus even vastzit bij een puzzel kan het soms al genoeg zijn om haar goed in de gaten te houden.

De puzzels en platformmechanieken zijn in deze hands-on in ieder geval nog erg voorspelbaar. Mono slaat met een stok in een bladerdek om berenvallen op te sporen, hij hakt met een bijl door een muur om een kamer te ontdekken en trekt even later aan een touw om een brug overeind te houden. Six volgt op de voet en rent naar de andere kant van de afgrond om een springende Mono op te vangen, waarna het klassieke klimmen en klauteren weer verdergaat. Je kunt lopen, springen en dingen vasthouden, met veel van dit soort simpele ‘puzzels’ als gevolg.

ls er iets is wat Little Nightmares 2 aan de franchise moet toevoegen, dan is het dus wel uitdagende en interessante platformelementen. En juist op dat vlak schiet de hands-on-versie tekort.

-

Vallen en opstaan

Het tweede deel van de hands-on neemt wél een interessante wending en mondt uit in een hectische achtervolgingsscene. Een van de groteske en over de kinderen uittorende wezens, een soort vogelverschrikker met een jachtgeweer, komt met zijn lantaarn en wapen achter Mono en Six aan. De kinderen moeten snel van dekking naar dekking rennen en niet geraakt worden door de shotgun; één misstap en de speler begint weer van voor af aan.

Loop je in het licht, dan ga je dood. Loop je tegen een kraai aan, dan word je gesnapt. Met vallen en opstaan baan je je zo een weg door de achtervolgingsscène, en dat doet denken aan de beste scène uit de eerste Little Nightmares (met de over elkaar heen klimmende veelvraten). Maar dan met meer mechanieken die je op het puntje van je stoel houden. Hopelijk zitten dit soort scenes ook in de rest van de game verwerkt, want het zorgt voor de nodige spanning en actie tussen de vele rustige momenten die we al wel kennen uit het eerste deel.

©GMRimport

Balans

Het is ook te hopen dat Little Nightmares 2 nog enkele nieuwe mechanieken achter de hand houdt, want van innovatie is tot nu toe weinig te bekennen. De aanwezigheid van Six zorgt er wel voor dat ontwikkelaar Tarsier Studios nieuwe puzzels kan proberen te maken, maar ook daar hebben we nog weinig van kunnen zien. Ook de extra kwetsbaarheid die Six oplevert in de achtervolgingsscènes levert genoeg potentie op om je hartslag flink te verhogen - je moet immers rekening houden met twee personages in plaats van één. En ze zijn ook nog eens verdomd schattig.

Potentie genoeg dus, zeker in de nog altijd even fantastische als groteske wereld waar Little Nightmares om bekend staat. Maar Tarsier moet een balans zien te vinden tussen het rustige puzzelen en platformen en hartslag verhogende sequenties zoals de achtervolgingsscene. Die balans, hoewel die in de anderhalf uur durende hands-on wel in orde is, kan Little Nightmares 2 maken en breken.

Little Nightmares 2 staat gepland voor 2021 en komt uit op PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One en pc. Later krijgt de game een gratis update voor PS5 en Xbox Series X.

Meer hands-on:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!