Little Nightmares 2 verdubbelt de nachtmerries maar innoveert weinig
Nieuws

Little Nightmares 2 verdubbelt de nachtmerries maar innoveert weinig

Aanwezig op Gamescom Opening Night Live is ook Little Nightmares 2, het vervolg op een vermakelijke doch erg simpele horror-platformer die het vooral van z’n unieke sfeer moest hebben. Na een eerste hands-on met het vervolg is duidelijk dat die sfeer weer van het beeldscherm afdruipt, maar de weinig vernieuwende platformelementen imponeren (nog) niet.

Little Nightmares verdiende een 8 door z’n indrukwekkende monster- en leveldesign en de lugubere sfeer die vanaf de eerste minuut van elke pixel en muzieknoot afspat. De game was, exclusief de uitbreiding Secrets of the Maw, binnen slechts vier tot vijf uurtjes uit te spelen en had ook niet veel langer moeten duren. Want achter alle horror en groteske verschrikkingen die de game rijk is, schuilt een voorspelbare platformer vol simpele puzzels. Als er iets is wat Little Nightmares 2 aan de franchise moet toevoegen, dan is het dus wel uitdagende en interessante platformelementen. En juist op dat vlak schiet de hands-on-versie tekort.

©GMRimport

It’s dangerous to go alone!

Vernieuwing is er zeker wel, want de naargeestige wereld van Little Nightmares 2 trotseer je niet alleen. De hands-on begint met een nieuwe protagonist, een klein jongetje met een zak over zijn hoofd genaamd Mono, die zich een weg door enkele omgevingspuzzels baant en al snel tegen een mysterieus, uit elkaar vallend huis aanloopt. Eenmaal binnen ontdekt hij een grotesk familiediner, waarbij het hoofd van papalief bijna van zijn lichaam valt, moeder door haar dichtgenaaide gezicht onmogelijk een hap door haar keel krijgt en zoonlief met een uitpuilend oog het tafereel in de gaten houdt.

Gelukkig voor Mono hebben ze alleen oog voor de ranzigheid die op de eettafel ligt, en is er van dreiging geen sprake. Het is een typische scene uit Little Nightmares; de lugubere beelden spatten van het scherm terwijl je er zelf rustig aan voorbij kunt lopen. Later in de hands-on neemt de dreiging zeker toe, maar eerst zien we een bekend, vriendelijk gezicht: Six. De protagonist uit de eerste game loopt nu als een AI-gestuurd personage achter Mono aan, en samen moeten ze heelhuids bij een mysterieuze toren zien aan te komen. Al dan niet hand in hand.

©GMRimport

Dubbel de personages, dubbel het plezier?

Het krijgen van een nachtmerriepartner ontgrendelt enkele nieuwe mechanieken. Met Six aan je zijde kun je namelijk hoger klimmen en over grotere afgronden springen, en ze kan geheimen in de levels aanwijzen. Ook leidt de samenwerking tot complexere puzzels, al is het in dit opzicht jammer dat je zelf geen controle krijgt over Six. Zij doet namelijk vrijwel direct wat er van haar verwacht wordt, en als je dus even vastzit bij een puzzel kan het soms al genoeg zijn om haar goed in de gaten te houden.

De puzzels en platformmechanieken zijn in deze hands-on in ieder geval nog erg voorspelbaar. Mono slaat met een stok in een bladerdek om berenvallen op te sporen, hij hakt met een bijl door een muur om een kamer te ontdekken en trekt even later aan een touw om een brug overeind te houden. Six volgt op de voet en rent naar de andere kant van de afgrond om een springende Mono op te vangen, waarna het klassieke klimmen en klauteren weer verdergaat. Je kunt lopen, springen en dingen vasthouden, met veel van dit soort simpele ‘puzzels’ als gevolg.

ls er iets is wat Little Nightmares 2 aan de franchise moet toevoegen, dan is het dus wel uitdagende en interessante platformelementen. En juist op dat vlak schiet de hands-on-versie tekort.

-

Vallen en opstaan

Het tweede deel van de hands-on neemt wél een interessante wending en mondt uit in een hectische achtervolgingsscene. Een van de groteske en over de kinderen uittorende wezens, een soort vogelverschrikker met een jachtgeweer, komt met zijn lantaarn en wapen achter Mono en Six aan. De kinderen moeten snel van dekking naar dekking rennen en niet geraakt worden door de shotgun; één misstap en de speler begint weer van voor af aan.

Loop je in het licht, dan ga je dood. Loop je tegen een kraai aan, dan word je gesnapt. Met vallen en opstaan baan je je zo een weg door de achtervolgingsscène, en dat doet denken aan de beste scène uit de eerste Little Nightmares (met de over elkaar heen klimmende veelvraten). Maar dan met meer mechanieken die je op het puntje van je stoel houden. Hopelijk zitten dit soort scenes ook in de rest van de game verwerkt, want het zorgt voor de nodige spanning en actie tussen de vele rustige momenten die we al wel kennen uit het eerste deel.

©GMRimport

Balans

Het is ook te hopen dat Little Nightmares 2 nog enkele nieuwe mechanieken achter de hand houdt, want van innovatie is tot nu toe weinig te bekennen. De aanwezigheid van Six zorgt er wel voor dat ontwikkelaar Tarsier Studios nieuwe puzzels kan proberen te maken, maar ook daar hebben we nog weinig van kunnen zien. Ook de extra kwetsbaarheid die Six oplevert in de achtervolgingsscènes levert genoeg potentie op om je hartslag flink te verhogen - je moet immers rekening houden met twee personages in plaats van één. En ze zijn ook nog eens verdomd schattig.

Potentie genoeg dus, zeker in de nog altijd even fantastische als groteske wereld waar Little Nightmares om bekend staat. Maar Tarsier moet een balans zien te vinden tussen het rustige puzzelen en platformen en hartslag verhogende sequenties zoals de achtervolgingsscene. Die balans, hoewel die in de anderhalf uur durende hands-on wel in orde is, kan Little Nightmares 2 maken en breken.

Little Nightmares 2 staat gepland voor 2021 en komt uit op PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One en pc. Later krijgt de game een gratis update voor PS5 en Xbox Series X.

Meer hands-on:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Het openingsfilmpje van Civilization 7
Nieuws

Het openingsfilmpje van Civilization 7

Game verschijnt op 11 februari voor pc en consoles

Het openingsfilmpje van Sid Meier's Civilization 7 is online gedeeld en valt nu te bekijken.

De cinematische beelden maken de Civilization-fan alvast lekker voor wat komen gaat, met verschillende samenlevingen die door de tijd heen uitgelicht worden.

Civilization 7 verschijnt op 11 februari 2025 op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Mensen die de Deluxe of Founders Edition van de game reserveren kunnen vanaf 6 februari aan de slag met de game.

De Civilization-reeks bestaat al sinds 1991 en inmiddels zijn er meer dan 65 miljoen exemplaren van games uit de serie verkocht. Civilization 6 verscheen in 2016 en is de bestverkochte game in de reeks. In de turn-based strategiegames bouwen spelers hun eigen samenleving op door de jaren heen.

Marvin Toepoel speelde tijdens Gamescom alvast een vroege versie van de game: "Als er één ding duidelijk wordt in onze drie uur in Civilization 7, is dat er veel meer keuzes zijn die juist de doorgewinterde Civ-speler de mogelijkheid geven om hun beschaving te sturen, en er iets unieks van te maken. In die eerste pakweg zeventig beurten zijn er al te veel keuzes om hier allemaal op te kunnen schrijven. ’Narrative keuzes, bijvoorbeeld: wat voor soort toespraak houdt jouw eerste gouverneur? Hoe reageert jouw stad op de eerste natuurramp? Maar er komen ook allerlei quests langs, vaak op basis van jouw speelstijl."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!