Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves eindigt bij Trumps muur
Reviews

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves eindigt bij Trumps muur

Het was al vroeg duidelijk dat het verhaal van Life is Strange 2 een specifieke richting op zou gaan: de muur van president Donald Trump tussen de Verenigde Staten en Mexico. Veel mensen willen een beter leven ten noorden van deze muur, maar de Diaz-broers zoeken hun heil juist aan de andere kant.

Zodra de vijfde aflevering begint is er ongeveer een maand verstreken. De broers leven bij hun moeder in een kamp waar men vrij is om te zijn wie men is. Zo is er een kunstenaar die ontsnapt van de geldwolven in haar omgeving, en een ouder homopaar dat zonder gevaar van de buitenwereld samen wil zijn.

Het is een mooie plek waar een hoop te ontdekken valt, maar het is ook een verrassend trage start voor de laatste aflevering. Dat is een beetje frustrerend, omdat je nu wel naar die conclusie toe wil. Maar zodra de aflevering op gang komt, is het tempo hoog.

©GMRimport

Trump

Wat er precies bij de muur gebeurt moet je zelf maar ondervinden, maar de makers willen duidelijk nog wat extra nadruk leggen op het huidige politieke klimaat in de Verenigde Staten. Dat gebeurt met een verhaal van mensen uit Mexico en waarom ze zo graag naar de Verenigde Staten willen. Maar ook met rednecks die alles op alles zetten om buitenlanders te stoppen, omdat ze de banen van (witte) Amerikanen zouden stelen.

Deze laatste aflevering van Life is Strange 2 is dus niet bepaald subtiel in zijn commentaar, maar dat is ook niet nodig. De game is uniek met het behandelen van zo'n actueel onderwerp zonder het enkel daarover te hebben. De game vertelt namelijk bovenal een emotioneel verhaal over twee broers.

Bij elkaar genomen vertelt Life is Strange 2 een van de sterkste en belangrijkste verhalen van dit jaar.

-

©GMRimport

Held of schurk

Bij de eerste Life is Strange hangt het einde volledig af van één laatste keuze. Bij Life is Strange 2 ligt het iets complexer. Door de game heen heb jij als Sean de keuzes voor Daniel gemaakt, maar je broertje heeft ook een eigen wil. Wat je hem hebt geleerd heeft invloed op hoe de allerlaatste keuze uitpakt en welk einde je krijgt. Welk moraal heb jij hem meegegeven?

Er zijn vier verschillende eindes. Als we kleine variaties meerekenen zijn er zelfs zeven verschillende eindes. Het ene einde heeft wel duidelijk meer impact dan de ander, maar geen conclusie doet netjes een strik om het verhaal waarna alles goed is. Zo makkelijk is het echte leven immers ook niet.

Bij elkaar genomen vertelt Life is Strange 2 een van de sterkste en belangrijkste verhalen van dit jaar. Een verhaal dat zeer actueel is, met sterke personages en hartverscheurende keuzes. De manier waarop al die keuzes terugkomen op het eind kan erg confronterend zijn, maar dat maakt deze hele reis ook extra betekenisvol.

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

De afsluiter van Life is Strange 2 heeft een trage start, maar zodra de aflevering op gang komt is het plankgas naar de conclusie. De politieke thema's worden deze keer niet zo subtiel behandeld, maar de game weet het verhaal van de Diaz-broers op een verrassende en betekenisvolle manier af te sluiten.

Plus- en minpunten
  • Complete game heeft invloed op het einde, actueel verhaal, emotioneel
  • Trage start

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!