Life is Strange 2: Episode 4 - Faith verliest het geloof
Reviews

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith verliest het geloof

Het einde van de uitstekende derde aflevering van Life is Strange 2 liet ons achter met een bizarre cliffhanger. Sean leek levenloos op de grond te liggen, terwijl Daniel spoorloos is verdwenen. Episode 4 pakt het verhaal een tijdje later weer op.

Sean leeft nog, maar zijn superheldennaam zou vanaf nu Cyclops moeten zijn. Hij moet het namelijk met één oog doen. De oudere broer heeft een tijdje in een coma gelegen, maar in het ziekenhuis knapt hij langzaam weer op. De politie houdt hem daar wel nauw in de gaten, want na deze ziekenhuiskamer volgt een gevangeniscel.

Het ergste aan deze situatie is dat Sean nu zonder zijn jongere broertje is. Hij moest de kleine Daniel beschermen, maar na de explosieve gebeurtenissen aan het eind van de derde aflevering weet hij niet eens meer waar het jochie is. Alle hoop op een nieuw leven lijkt verloren, totdat Sean een hint krijgt over de locatie van Daniel.

©GMRimport

Racisme

Wat volgt is weer een uitstekende aflevering van Life is Strange 2, dat laat zien waarom deze games zo goed zijn. Je moet hartbrekende keuzes maken die het leven van jou en anderen beïnvloeden. De game durft uitgebreid de tijd te nemen om complexe personages uit te diepen en er worden zeer actuele onderwerpen aangeboord.

Hoewel racisme in het zuiden van de Verenigde Staten natuurlijk geen nieuw onderwerp is, vindt deze game duidelijk plaats in de VS van Donald Trump. Met de muur tussen Amerika en Mexico in de komende aflevering zal dat nog meer worden benadrukt, maar Episode 4 biedt al een voorproefje. In een van de meest heftige scènes van deze reeks moet je als Sean reageren op twee racisten die je compleet vernederen puur om wie je bent. Kies je voor veiligheid of je trots?

De keuzes in deze game zijn belangrijk. Daarom is het wel jammer dat ze niet altijd duidelijk worden gepresenteerd. Bij het bekijken van de keuzes die andere spelers hebben gemaakt en de uitleg daarvan, werd pas duidelijk wat er precies aan de hand was bij een van de laatste belangrijke keuzes.

De game durft uitgebreid de tijd te nemen om complexe personages uit te diepen en er worden zeer actuele onderwerpen aangeboord

-

©GMRimport

De kerk

Omdat de gamemakers mensen in het zuiden van de Verenigde Staten niet allemaal willen afschilderen als racisten, legt de game ook duidelijk de nadruk op goede mensen die willen helpen. Toch zijn die duidelijk in de minderheid. Ook in de kerk. De eerste keer dat je dit belangrijke gebouw tegenkomt met het grote kruis tegen de muur, weet je eigenlijk al dat het misgaat.

Dat zegt ook iets over de huidige tijd. Kerken in games waren voorheen voornamelijk plekken van rust en hoop, maar dat beeld klopt niet altijd meer. De game raakt onderwerpen aan als conversietherapie en het afwijzen van wetenschap en medicijnen. In alles wordt deze kerk neergezet als een plek waar je juist niet veilig bent.

Dat past goed bij het hele thema van deze aflevering. Hoewel Episode 4 ’Faith‘ heet, draait het niet om geloof, maar om hoop. Deze hoop is niet in de kerk te vinden, maar in de liefde tussen familie en de goede mensen die je tegenkomt.

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Met Episode 4 weet Life is Strange 2 de kwaliteit hoog te houden. Met meer moeilijke keuzes, actuele onderwerpen en nieuwe personages houdt Dontnod ons aan het scherm gekluisterd.

Plus- en minpunten
  • Veel nieuwe personages, actuele onderwerpen, keuzes met grote impact
  • Sommige keuzes worden onduidelijk gepresenteerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch
Nieuws

Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch

Een gecombineerde remaster van de eerste twee delen

Atari brengt op 5 december Rollercoaster Tycoon Classic naar Nintendo Switch.

De game kwam voorheen al uit op Steam, GOG, iOS en Google Play, en combineert remasters van de eerste twee Rollercoaster Tycoons - games die oorspronkelijk in 1999 en 2002 uitkwamen. Deze zijn daarbij aangevuld met diverse uitbreidingspakketten en scenario's.

In de Rollercoaster Tycoon-games bouwen spelers hun eigen pretpark, vol met achtbanen, andere attracties en kraampjes voor bezoekers om hun geld aan uit te geven. Daarbij krijgen spelers totale controle over allerlei aspecten van het park, waaronder de aankleding en de prijzen. Ook kunnen complete achtbanen ontworpen worden.

Eerder dit jaar kocht Atari overigens voor 7 miljoen dollar de rechten op Rollercoaster Tycoon 3 van Frontier Developments. Dat was de oorspronkelijke ontwikkelaar van het derde deel. Daarvoor had Atari echter al de rechten op de eerste twee games in handen, en nu dus van heel de franchise.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error