Life is Strange 2: Episode 4 - Faith verliest het geloof
Reviews

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith verliest het geloof

Het einde van de uitstekende derde aflevering van Life is Strange 2 liet ons achter met een bizarre cliffhanger. Sean leek levenloos op de grond te liggen, terwijl Daniel spoorloos is verdwenen. Episode 4 pakt het verhaal een tijdje later weer op.

Sean leeft nog, maar zijn superheldennaam zou vanaf nu Cyclops moeten zijn. Hij moet het namelijk met één oog doen. De oudere broer heeft een tijdje in een coma gelegen, maar in het ziekenhuis knapt hij langzaam weer op. De politie houdt hem daar wel nauw in de gaten, want na deze ziekenhuiskamer volgt een gevangeniscel.

Het ergste aan deze situatie is dat Sean nu zonder zijn jongere broertje is. Hij moest de kleine Daniel beschermen, maar na de explosieve gebeurtenissen aan het eind van de derde aflevering weet hij niet eens meer waar het jochie is. Alle hoop op een nieuw leven lijkt verloren, totdat Sean een hint krijgt over de locatie van Daniel.

©GMRimport

Racisme

Wat volgt is weer een uitstekende aflevering van Life is Strange 2, dat laat zien waarom deze games zo goed zijn. Je moet hartbrekende keuzes maken die het leven van jou en anderen beïnvloeden. De game durft uitgebreid de tijd te nemen om complexe personages uit te diepen en er worden zeer actuele onderwerpen aangeboord.

Hoewel racisme in het zuiden van de Verenigde Staten natuurlijk geen nieuw onderwerp is, vindt deze game duidelijk plaats in de VS van Donald Trump. Met de muur tussen Amerika en Mexico in de komende aflevering zal dat nog meer worden benadrukt, maar Episode 4 biedt al een voorproefje. In een van de meest heftige scènes van deze reeks moet je als Sean reageren op twee racisten die je compleet vernederen puur om wie je bent. Kies je voor veiligheid of je trots?

De keuzes in deze game zijn belangrijk. Daarom is het wel jammer dat ze niet altijd duidelijk worden gepresenteerd. Bij het bekijken van de keuzes die andere spelers hebben gemaakt en de uitleg daarvan, werd pas duidelijk wat er precies aan de hand was bij een van de laatste belangrijke keuzes.

De game durft uitgebreid de tijd te nemen om complexe personages uit te diepen en er worden zeer actuele onderwerpen aangeboord

-

©GMRimport

De kerk

Omdat de gamemakers mensen in het zuiden van de Verenigde Staten niet allemaal willen afschilderen als racisten, legt de game ook duidelijk de nadruk op goede mensen die willen helpen. Toch zijn die duidelijk in de minderheid. Ook in de kerk. De eerste keer dat je dit belangrijke gebouw tegenkomt met het grote kruis tegen de muur, weet je eigenlijk al dat het misgaat.

Dat zegt ook iets over de huidige tijd. Kerken in games waren voorheen voornamelijk plekken van rust en hoop, maar dat beeld klopt niet altijd meer. De game raakt onderwerpen aan als conversietherapie en het afwijzen van wetenschap en medicijnen. In alles wordt deze kerk neergezet als een plek waar je juist niet veilig bent.

Dat past goed bij het hele thema van deze aflevering. Hoewel Episode 4 ’Faith‘ heet, draait het niet om geloof, maar om hoop. Deze hoop is niet in de kerk te vinden, maar in de liefde tussen familie en de goede mensen die je tegenkomt.

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Met Episode 4 weet Life is Strange 2 de kwaliteit hoog te houden. Met meer moeilijke keuzes, actuele onderwerpen en nieuwe personages houdt Dontnod ons aan het scherm gekluisterd.

Plus- en minpunten
  • Veel nieuwe personages, actuele onderwerpen, keuzes met grote impact
  • Sommige keuzes worden onduidelijk gepresenteerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!