Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd
Reviews

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd

Na een goede start, trapte Life is Strange 2 met de tweede aflevering duidelijk op de rem. De broers kwamen bij hun grootouders terecht, waar ze weer even kinderen konden zijn. In de derde aflevering is het tijd om op te groeien.

In Wastelands maakt de game weer een kleine tijdsprong. In de tussentijd zijn Sean en Daniël de reizende jongeren van de kerstmarkt weer tegengekomen en leeft het duo al een maand met hen in een tentenkamp. Daar werken ze gezamenlijk op een wietplantage om wat geld te verdienen.

Zodra we de broers weer zien, blijkt hun relatie nog meer onder spanning te staan. Sean trekt namelijk veel op met zijn nieuwe vrienden en Daniël voelt zich daardoor achtergelaten. Dat gevoel komt niet uit het niets. De episode biedt namelijk een aardig kijkje in het verleden, maanden voor de eerste aflevering. Toen had Daniël al moeite met het feit dat Sean minder met hem wilde spelen.

©GMRimport

Moeilijke relatie

De toch al moeilijke relatie tussen de broers wordt lastiger gemaakt door het feit dat Daniël door zijn superkracht veel sterker is. Als de oudere broer is het aan jou om aan te geven wanneer hij zijn kracht mag gebruiken. Als Daniël echter slecht luistert, is het maar de vraag of hij onder controle gehouden kan worden.

Soms is het frustrerend wanneer je als speler in deze relatie het juiste wil zeggen, maar dat niet mag van de game. De makers willen logischerwijs de spanning tussen de twee opbouwen, maar dat voelt niet altijd aan als jouw keuze. Dat is het nadeel van een game die draait om het maken van keuzes, terwijl de schrijvers een verhaal willen vertellen. Het is gelukkig maar een kleine smet op een verder waanzinnige episode.

In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent

-

Misfits

Want hoewel Episode 3 maar beperkt is in het gebruik van locaties, weet maker Dontnod er een hoop uit te halen. Dat komt voornamelijk door het groepje jonge misfits waar de broers nu mee samenleeft. Dit zijn leuke en goed uitgewerkte personages die echt wat toevoegen aan het geheel.

Elk van deze kampleden heeft een eigen verhaal over waarom ze sneller moesten opgroeien dan ze wilden. Bijvoorbeeld door het verlies van een geliefde, of het verlies van hun geloof. Ze hebben daarnaast ideeën over het leven en bijvoorbeeld seksualiteit, waar Sean nog niet zoveel over nagedacht heeft. Daardoor leert hij ook veel over zichzelf.

©GMRimport

Meer van dit

De derde aflevering duurt weer zo'n drie uur, maar tel daar wat extra tijd bij op als je alle objecten in de game wil bekijken om zo meer over de personages te leren. In die tijd verveelt de episode geen moment. Onder andere omdat de makers je op meerdere momenten slim laten multitasken. Moet je bijvoorbeeld op de plantage aan de werk, dan dien je ondertussen ook op te letten wat er wordt gezegd om te reageren. Luister je naar verhalen rond het kampvuur, dan kun je ondertussen tekenen.

De vorige aflevering voelde te veilig, want pas richting het eind werd de spanning opgevoerd. In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent. Door een onzekere toekomst, nieuwe vrienden en werkgevers die niet te vertrouwen zijn, maar ook de manieren waarop de jongens opgroeien. Hopelijk houden de komende twee aflevering deze kwaliteit vast, want het verrassende einde smaakt sowieso naar meer.

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Na een wat trage tweede aflevering is Life is Strange 2 terug met een waanzinnig middenstuk. Omstandigheden dwingen de twee broers om op verschillende manieren op te groeien. Met nieuwe personages, een interessante setting en meer spanning, is Wastelands de beste aflevering tot nu toe.

Plus- en minpunten
  • Toffe nieuwe personages, tempo, spanning, muziekkeuzes
  • Soms machteloos door geforceerde slechte keuzes

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!