Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd
Reviews

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd

Na een goede start, trapte Life is Strange 2 met de tweede aflevering duidelijk op de rem. De broers kwamen bij hun grootouders terecht, waar ze weer even kinderen konden zijn. In de derde aflevering is het tijd om op te groeien.

In Wastelands maakt de game weer een kleine tijdsprong. In de tussentijd zijn Sean en Daniël de reizende jongeren van de kerstmarkt weer tegengekomen en leeft het duo al een maand met hen in een tentenkamp. Daar werken ze gezamenlijk op een wietplantage om wat geld te verdienen.

Zodra we de broers weer zien, blijkt hun relatie nog meer onder spanning te staan. Sean trekt namelijk veel op met zijn nieuwe vrienden en Daniël voelt zich daardoor achtergelaten. Dat gevoel komt niet uit het niets. De episode biedt namelijk een aardig kijkje in het verleden, maanden voor de eerste aflevering. Toen had Daniël al moeite met het feit dat Sean minder met hem wilde spelen.

©GMRimport

Moeilijke relatie

De toch al moeilijke relatie tussen de broers wordt lastiger gemaakt door het feit dat Daniël door zijn superkracht veel sterker is. Als de oudere broer is het aan jou om aan te geven wanneer hij zijn kracht mag gebruiken. Als Daniël echter slecht luistert, is het maar de vraag of hij onder controle gehouden kan worden.

Soms is het frustrerend wanneer je als speler in deze relatie het juiste wil zeggen, maar dat niet mag van de game. De makers willen logischerwijs de spanning tussen de twee opbouwen, maar dat voelt niet altijd aan als jouw keuze. Dat is het nadeel van een game die draait om het maken van keuzes, terwijl de schrijvers een verhaal willen vertellen. Het is gelukkig maar een kleine smet op een verder waanzinnige episode.

In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent

-

Misfits

Want hoewel Episode 3 maar beperkt is in het gebruik van locaties, weet maker Dontnod er een hoop uit te halen. Dat komt voornamelijk door het groepje jonge misfits waar de broers nu mee samenleeft. Dit zijn leuke en goed uitgewerkte personages die echt wat toevoegen aan het geheel.

Elk van deze kampleden heeft een eigen verhaal over waarom ze sneller moesten opgroeien dan ze wilden. Bijvoorbeeld door het verlies van een geliefde, of het verlies van hun geloof. Ze hebben daarnaast ideeën over het leven en bijvoorbeeld seksualiteit, waar Sean nog niet zoveel over nagedacht heeft. Daardoor leert hij ook veel over zichzelf.

©GMRimport

Meer van dit

De derde aflevering duurt weer zo'n drie uur, maar tel daar wat extra tijd bij op als je alle objecten in de game wil bekijken om zo meer over de personages te leren. In die tijd verveelt de episode geen moment. Onder andere omdat de makers je op meerdere momenten slim laten multitasken. Moet je bijvoorbeeld op de plantage aan de werk, dan dien je ondertussen ook op te letten wat er wordt gezegd om te reageren. Luister je naar verhalen rond het kampvuur, dan kun je ondertussen tekenen.

De vorige aflevering voelde te veilig, want pas richting het eind werd de spanning opgevoerd. In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent. Door een onzekere toekomst, nieuwe vrienden en werkgevers die niet te vertrouwen zijn, maar ook de manieren waarop de jongens opgroeien. Hopelijk houden de komende twee aflevering deze kwaliteit vast, want het verrassende einde smaakt sowieso naar meer.

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Na een wat trage tweede aflevering is Life is Strange 2 terug met een waanzinnig middenstuk. Omstandigheden dwingen de twee broers om op verschillende manieren op te groeien. Met nieuwe personages, een interessante setting en meer spanning, is Wastelands de beste aflevering tot nu toe.

Plus- en minpunten
  • Toffe nieuwe personages, tempo, spanning, muziekkeuzes
  • Soms machteloos door geforceerde slechte keuzes

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!