Life is Strange 2: Episode 2 - Rules stapt op de rem
Reviews

Life is Strange 2: Episode 2 - Rules stapt op de rem

Ontwikkelaar Dontnod heeft ons flink laten wachten. De eerste aflevering van Life is Strange 2 kwam namelijk vorig jaar september al uit en nu pas mogen we verder met het verhaal van vluchtende broers Sean en Daniel en hun extreem schattige hondje.

Het is door de lange wachttijd toepasselijk dat het verhaal ook een sprongetje in de tijd maakt. De eerste aflevering eindigde met Sean die ontdekte dat zijn jongere broertje niet alleen een superkracht heeft, maar ook totaal niet weet hoe hij daar mee om moet gaan. De tweede aflevering start een tijdje later. De twee jongens hebben een leeg huis gevonden en zijn al een tijdje bezig met het trainen van de superkracht.

Dat gaat behoorlijk goed, maar toch moet het duo oppassen. Als iemand ziet dat Daniel zijn kracht gebruikt, is de kans groot dat de politie wordt gebeld. Dankzij de eerste aflevering weten we allemaal hoe slecht dat kan aflopen. Deze aflevering draait daarom, zoals de naam al verklapt, om regels. Sean moet duidelijk communiceren naar zijn broertje wat wel en niet mag. Hij moet zowel de ondersteunende broer als strenge vader spelen en dat valt niet mee.

©GMRimport

Broer en vader

Jij moet dus kiezen of je Daniel aanmoedigt als hij iets nieuws kan, waardoor je het risico loopt dat de jongen te overmoedig wordt. Of je wordt boos, waardoor er spanning op de relatie komt te staan en Daniel later wellicht minder goed luistert. Deze spanning is het meest interessante gedeelte van deze aflevering. Daarnaast heeft episode 2 helaas moeite om de aandacht van de speler te grijpen.

Het tempo ligt namelijk bijzonder laag en er gebeurt niet zoveel. Dat komt onder andere doordat de momenten waarop de broers door de natuur trekken niet interactief zijn. De engine van Life is Strange 2 is gemaakt voor kleine locaties waarin je rondstruint, dus de reizen die zo belangrijk zijn voor dit verhaal worden deze keer via een montage getoond. Dat is jammer, omdat tijdens een reis door de wilde natuur talloze interessante situaties mogelijk zijn waarin Daniel zijn krachten moet gebruiken om verder te komen.

Gelukkig heeft de aflevering ook zijn leuke kanten. In episode 2 wordt bijvoorbeeld de connectie met gratis prequel The Awesome Adventures of Captain Spirit duidelijk. Heb je die prequel nog niet gespeeld, dan is het absoluut de moeite waard om dat eerst te doen. De keuzes die je daarin maakt hebben niet zo'n grote rol in het overkoepelende verhaal, maar de personages wel. Episode 2 is gewoonweg een stuk leuker wanneer je hun achtergrond kent.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Overleven

Het grootste gedeelte van de game verblijft het duo bij andere nieuwe personages. Dat zijn lieve mensen die de broers weer een klein beetje kind laten zijn. Het voelt echter nog veel te vroeg voor zo'n rustpunt. De game komt net op gang en pas richting het einde van de tweede aflevering zit er weer een beetje schot in de zaak.

Natuurlijk hoeft Life is Strange 2 geen achtbaanrit te zijn en het verhaal van de broers blijft ook in een rustigere aflevering leuk om te volgen. Toch had iets meer spanning welkom geweest. Het verhaal heeft veel potentie, maar op deze manier komt dat niet helemaal uit de verf. De broers noemen zichzelf regelmatig wolven in de game, dus het is tijd om in de derde aflevering de schaapskleren uit te trekken.

Life is Strange 2: Episode 2 -Rules is vanaf 24 januari verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PS4-versie.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

De tweede aflevering van Life is Strange 2 heeft wat moeite om de aandacht van de speler erbij te houden. Ondanks de tijdsprong trappen de makers duidelijk op de rem en dat komt de game niet ten goede.

Plus- en minpunten
  • Superkracht speelt grotere rol, leuke connectie met Captain Spirit
  • Aan de saaie kant, mist tempo

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!