Life is Strange 2: Episode 2 - Rules stapt op de rem
Reviews

Life is Strange 2: Episode 2 - Rules stapt op de rem

Ontwikkelaar Dontnod heeft ons flink laten wachten. De eerste aflevering van Life is Strange 2 kwam namelijk vorig jaar september al uit en nu pas mogen we verder met het verhaal van vluchtende broers Sean en Daniel en hun extreem schattige hondje.

Het is door de lange wachttijd toepasselijk dat het verhaal ook een sprongetje in de tijd maakt. De eerste aflevering eindigde met Sean die ontdekte dat zijn jongere broertje niet alleen een superkracht heeft, maar ook totaal niet weet hoe hij daar mee om moet gaan. De tweede aflevering start een tijdje later. De twee jongens hebben een leeg huis gevonden en zijn al een tijdje bezig met het trainen van de superkracht.

Dat gaat behoorlijk goed, maar toch moet het duo oppassen. Als iemand ziet dat Daniel zijn kracht gebruikt, is de kans groot dat de politie wordt gebeld. Dankzij de eerste aflevering weten we allemaal hoe slecht dat kan aflopen. Deze aflevering draait daarom, zoals de naam al verklapt, om regels. Sean moet duidelijk communiceren naar zijn broertje wat wel en niet mag. Hij moet zowel de ondersteunende broer als strenge vader spelen en dat valt niet mee.

©GMRimport

Broer en vader

Jij moet dus kiezen of je Daniel aanmoedigt als hij iets nieuws kan, waardoor je het risico loopt dat de jongen te overmoedig wordt. Of je wordt boos, waardoor er spanning op de relatie komt te staan en Daniel later wellicht minder goed luistert. Deze spanning is het meest interessante gedeelte van deze aflevering. Daarnaast heeft episode 2 helaas moeite om de aandacht van de speler te grijpen.

Het tempo ligt namelijk bijzonder laag en er gebeurt niet zoveel. Dat komt onder andere doordat de momenten waarop de broers door de natuur trekken niet interactief zijn. De engine van Life is Strange 2 is gemaakt voor kleine locaties waarin je rondstruint, dus de reizen die zo belangrijk zijn voor dit verhaal worden deze keer via een montage getoond. Dat is jammer, omdat tijdens een reis door de wilde natuur talloze interessante situaties mogelijk zijn waarin Daniel zijn krachten moet gebruiken om verder te komen.

Gelukkig heeft de aflevering ook zijn leuke kanten. In episode 2 wordt bijvoorbeeld de connectie met gratis prequel The Awesome Adventures of Captain Spirit duidelijk. Heb je die prequel nog niet gespeeld, dan is het absoluut de moeite waard om dat eerst te doen. De keuzes die je daarin maakt hebben niet zo'n grote rol in het overkoepelende verhaal, maar de personages wel. Episode 2 is gewoonweg een stuk leuker wanneer je hun achtergrond kent.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Overleven

Het grootste gedeelte van de game verblijft het duo bij andere nieuwe personages. Dat zijn lieve mensen die de broers weer een klein beetje kind laten zijn. Het voelt echter nog veel te vroeg voor zo'n rustpunt. De game komt net op gang en pas richting het einde van de tweede aflevering zit er weer een beetje schot in de zaak.

Natuurlijk hoeft Life is Strange 2 geen achtbaanrit te zijn en het verhaal van de broers blijft ook in een rustigere aflevering leuk om te volgen. Toch had iets meer spanning welkom geweest. Het verhaal heeft veel potentie, maar op deze manier komt dat niet helemaal uit de verf. De broers noemen zichzelf regelmatig wolven in de game, dus het is tijd om in de derde aflevering de schaapskleren uit te trekken.

Life is Strange 2: Episode 2 -Rules is vanaf 24 januari verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PS4-versie.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

De tweede aflevering van Life is Strange 2 heeft wat moeite om de aandacht van de speler erbij te houden. Ondanks de tijdsprong trappen de makers duidelijk op de rem en dat komt de game niet ten goede.

Plus- en minpunten
  • Superkracht speelt grotere rol, leuke connectie met Captain Spirit
  • Aan de saaie kant, mist tempo

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!