Lego Star Wars: The Skywalker Saga is voor fans en verzamelaars
Reviews

Lego Star Wars: The Skywalker Saga is voor fans en verzamelaars

Nadat vorige Lego Star Wars-games een heuse cultstatus bereikten, kon TT Games er niet mee wegkomen om de kantjes er vanaf te lopen met The Skywalker Saga. Deze ultieme verzameling van Star Wars-films in gamevorm stelt dan ook niet teleur, mits je niet te veel verwacht op het gebied van gameplay.

In essentie is Lego Star Wars: The Skywalker Saga hetzelfde als elke andere Lego-game: een kinderspel met enorm laagdrempelige gameplay, een lachwekkende moeilijkheidsgraad en een hoog pick-up-and-play-gehalte. Toch is het ook meer dan dat. Dit is ook een spel waar ontwikkelaar TT Games onwijs veel liefde in heeft gestopt, blijkens de talloze referenties naar vijftig jaar aan Star Wars-media en de bijna duizelingwekkende hoeveelheid details en collectibles. Een ultieme viering van Star Wars met de beperkingen van Lego. 

©GMRimport

Voor iedereen…

Enerzijds is The Skywalker Saga dus ontzettend toegankelijk. Co-op is een kwestie van drop-in, drop-out, doodgaan heeft nagenoeg geen consequenties en de puzzels zijn zo simpel dat je achtjarige neefje ze zonder moeite oplost. Oké, je kunt niet meer compleet hersenloos op de knoppen rammen om de zeeën aan Storm- en Clone Troopers te lijf te gaan, doordat zij herhalende aanvallen nu kunnen blokkeren. En dat je in gevechten met eindbazen aanvallen kan ontwijken en blokkeren met een lightsaber zou tactischere gameplay uit moeten lokken, maar door het gebrek aan een ‘straf’ is het telkens vooral een kwestie van ‘de aanhouder wint’.

De camera kijkt voor het eerst over de schouder mee, met een grotere nadruk op schieten tot gevolg. Overschakelen naar een blaster zorgt daardoor niet voor rare bewegingen van de camera. Ook niet in co-op, waarin het scherm altijd gesplitst blijft, maar je elkaar door handige icoontjes op de (mini-)map en op het beeld makkelijk weer kunt vinden.

Een cruciaal onderdeel van elke Lego-game zit ook weer goed in elkaar: de humor. Ook dat kent twee kanten. Het is vaak laagdrempelig, heeft een hoog slapstickgehalte en tovert bij mensen van alle leeftijden regelmatig een lach op het gezicht. Vaak haakt het in filmpjes goed in op de huidige situatie, zoals wanneer een stel Stormtroopers de Millennium Falcon binnendringt en de helden niet kan vinden, ondanks dat Luke erg opzichtig in een pot springt en zich voordoet als bloem. Anderzijds zitten er veel grappen in die menig speler zal ontgaan.

©GMRimport

…maar vooral voor fanatieke fans

Lego Star Wars: The Skywalker Saga is namelijk ook een game voor de fanatieke fans. Het is bedoeld voor de mensen die met grote regelmaat de live-action films, series én de geanimeerde Star Wars-media verorberen. Degenen die internetfora afstruinen om hun favoriete franchise te bespreken of dagelijks memes delen waarin Anakin Skywalker kinderen afslacht, robotjes ‘GONK’ zeggen en Obi-Wan niet moedig genoeg is voor politiek. Het spel zit vol obscure verwijzingen die alleen de grootste Star Wars-fans snappen, zoals wanneer een droid praat over een Tuskan-kamp dat niet alleen geschikt is voor mannen, maar ook voor vrouwen en kinderen.

The Skywalker Saga reflecteert zelfs op de kritieken die de films over de jaren te verduren hebben gekregen, en op de scènes die met grote regelmaat belachelijk worden gemaakt of waar ophef over bestaat. Zo wordt een moment dat acteur Mark Hamill (Luke Skywalker in de films) “elke keer laat cringen” uitvergroot door Luke in het gevaarlijke gedeelte van zijn lightsaber te laten kijken. Het ‘wie schoot eerst’-vraagstuk is omzeild door Han Solo en alien Greedo aan weerszijde van de tafel te laten schuilen en volledig langs elkaar te laten schieten. En Kylo Rens woedeaanvallen passeren ook uitgebreid de revue, terwijl de ‘Ben Swolo’-meme de aandacht krijgt wanneer hij zijn ‘I <3 Vader’-t-shirt kapotscheurt door zijn spieren aan te spannen.

Het zijn dat soort knipogen naar de héle Star Wars-canon en alles daaromheen, die Lego Star Wars: The Skywalker Saga uiteindelijk eenzelfde cultstatus binnen de Star Wars-fandom laat behalen als Lego Star Wars: The Complete Saga. Zeker in combinatie met de gesproken dialogen, die vaak direct uit de film zijn geplukt en waar een zeker respect voor de franchise uit blijkt. Maar dan altijd met een nodige knipoog. Waar de fanbasis van Star Wars normaal gesproken gefragmenteerd is – prequel-, OT- en sequel-fans – kan iedereen dus van de gehele game genieten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verzameldrang

Die fanatieke fans kunnen ook genieten van de enorme omvang van het spel. Er zijn 24 planeten, elk met openwereldsegmenten, tal van NPC’s om mee te praten en onwijs veel collectibles om te verzamelen. Die collectibles zijn zeker niet allemaal op even originele wijze verstopt. Doordat de openwereldsegmenten niet allemaal even overtuigend zijn ingevuld, kan niet iedereen het geduld opbrengen om bijvoorbeeld de 1166 Kyber Bricks, 380 personages of 119 ruimteschepen te verzamelen. De twintig uur die het kost om het verhaal uit te spelen is voor menig speler al genoeg, maar verzamelaars beginnen dan pas net met de modus waar het voor hen allemaal om draait: Free Play.

The Skywalker Saga heeft een grote valkuil: er is zóveel te doen, zien en te verzamelen dat het menig speler gaat duizelen – of vervelen. Al die blokjes zitten immers aan elkaar met weinig interessante gameplay die zelden uitdaagt. Blokjes die je pas echt kunt waarderen als je een grote fan bent van (Lego) Star Wars. Of als je een zoon, dochter, neefje of nichtje hebt om mee te spelen, verspreid over enkele weken. Of een vriend(in) natuurlijk, die het heerlijk vindt om onderuitgezakt als iconische personages door iconische locaties te rennen, of zelfs voor het eerst een game aanraakt. In co-op komt The Skywalker Saga immers het best tot zijn recht, en houdt het bij beide spelers lang genoeg een glimlach op het gezicht.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Voor deze recensie is gespeeld op een Xbox Series X. 

Uitstekend
Conclusie

De grootste Lego-game ooit is ook de veelomvattendste Star Wars-game ooit. The Skywalker Saga biedt tientallen uren plezier, mits je een gigantische Star Wars-fan of fanatieke verzamelaar bent, óf hem achterover hangend speelt met een zoon, dochter of vriend(in). Voor uitdagende gameplay ben je aan het verkeerde adres.

Plus- en minpunten
  • Grootste Lego-game ooit, zee van herkenning voor Star Wars-fans, heerlijk hersenloos co-op-plezier
  • Weinig uitdagend, openwereldsegmenten wisselend in kwaliteit

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!