Laatste details AMD Radeon RX 6600 (XT) uitgelekt
Nieuws

Laatste details AMD Radeon RX 6600 (XT) uitgelekt

Hardnekkige geruchten voorspellen dat AMD binnenkort de nieuwe Radeon RX 6600- en Radeon RX 6600 XT-videokaarten uit de doeken zal doen. De Duitse hardware-veteraan achter href="https://www.igorslab.de/en/amd-radeon-rx-6600-xt-with-8-gb-memory-same-bandwidth-limit-as-the-rx-5500-xt/4/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Igor's LAB</a> besloot daarom vrijwel alle details over de nieuwe gpu's alvast uit te lekken. 

Igor heeft het eindproduct zelf nog niet in bezit, maar blijkt wel over een flinke hoeveelheid interne documenten van AMD te beschikken. Daarin wordt onder meer de transistorplaat van de Radeon RX 6600 (XT) duidelijk afgebeeld, maar staan ook andere relevante details opgesomd. 

©GMRimport

Die specificaties onderstrepen vooral wat er eerder uitlekte over AMD's nieuwe videokaart. Zowel de RX 6600 als de RX 6600 XT beschikken over 8GB aan GDDR6-geheugen, over een 128-bit geheugenbus. De geheugenklok topt af op 16 Gbps — identiek aan de gehele RX 6000-lijn van AMD.

Wel is de snellere Infinity Cache, zoals evenals eerder verwacht werd, gekrompen tot 64MB. Deze telt 96MB op de RX 6700 XT en topt af op 128MB voor de drie topmodellen in AMD's aanbod. 

De inbegrepen Navi 23-chip is een geval apart. Deze draait wederom op een 7nm procedé, maar is ditmaal 236 mm² groot en wordt diagonaal op de printplaat gefreesd. In het geval van de RX 6600 telt de plaat 28 CU's; de RX 6600 XT doet het met 32 CU's. Omgerekend zijn dat respectievelijk 1792 en 2048 stream-processoren. 

©GMRimport

Igor's LAB concludeert op voorhand dat de Navi 23-chip niet de beste desktop-kaart zal zijn. Op papier zouden deze specificaties 1080p-gameplay niet misstaan, maar het lage stroomverbruik, nauwere bandbreedte en slechts 8 benutte PCIe-banen zouden de kaart flink kunnen limiteren. 

Des te interessanter is de hybride aard van de Navi 23-gpu's. De chips zouden, met minimale ingrepen, ook in gamelaptops geplaatst kunnen worden. Daar komen de specificaties (en het vermoedelijk sterke rendement) beter uit de verf, aldus Igor. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!