Laat ons niet smeken om Persona 5 op Switch
Gamer.nl
Nieuws

Laat ons niet smeken om Persona 5 op Switch

Persona 5 was een van de beste games van 2017 en hoort bij de allerbeste jrpg’s ooit gemaakt. Maar als we die willen spelen op een van de snelst verkopende consoles ooit, de Nintendo Switch, moeten we daar kennelijk onophoudelijk om blijven smeken.

Community manager Ari Advincula van Atlas zei deze week dat Switch-gamers moeten blijven vragen om Persona 5. "Jullie willen wat jullie willen, en als jullie ons het niet laten weten kunnen we het nooit maken. Het is altijd belangrijk om je mening te laten horen. Blijf ons vertellen wat jullie willen”, zei ze. Ik kon alleen maar denken: serieus, zijn jullie er nog niet achter dan?

©GMRimport

Last suprise

Geruchten dat Persona 5 naar de Switch zou komen, zijn al een aantal jaar oud. Elk nieuwtje dat die richting op wijst wordt steevast met gejuich ontvangen, gevolgd door teleurgesteld gemopper als het toch weer een illusie blijkt te zijn.

De eerste keer dat Switch-gamers opveerden uit hun stoel, was toen Joker zijn opwachting maakte in Smash Bros. Dat moest toch zeker wel een teken zijn dat de geliefde jrpg binnenkort op de hybride-console uit zou komen? De Nintendo-fighter wordt vooral gevuld met personages uit games die je daadwerkelijk op hun consoles kunt spelen, en een versie van Persona 5 was vooralsnog nergens te bekennen. Helaas bleek het ijdele hoop.

Daarna werd een mysterieus product met de naam P5S geteased. Die S, die moest toch zeker wel voor Switch staan? Maar nee, het bleek te gaan om Persona 5 Scramble, een musou-achtige game in hetzelfde universum. Die game komt overigens wel op de Switch uit, wat het allemaal nog extra verwarrend maakt. Scramble gaat immers verder waar het originele P5 ophield. Het is best vreemd dat Switch-bezitters straks wel het vervolg kunnen ervaren, zonder het oorspronkelijke verhaal mee te krijgen.

Wellicht zijn ze wel helemaal klaar met die game en willen ze zich vooral concentreren op iets nieuws.

-

Wake up, get up

Elke keer werden de geruchten enthousiast ontvangen, en elke keer bleken ze niet waar te zijn. Toch vraagt een medewerker van Atlus ons nu om nog duidelijker kenbaar te maken dat we die game graag op Switch zouden zien. Hoe duidelijk moeten we het dan maken? Als je nu nog niet doorhebt dat we dat graag willen, wanneer dan wel?

Oh grote Atlus, verblijd ons alstublieft met deze prachtige game op de handheld/console van Nintendo. Ik zal een vuurwerkshow voor uw hoofdkantoor afsteken, met pijlen in de vorm van Morgana. Ik zal een parade opvoeren met Jokers en Anne’s, die vrolijk marcheren op de maat van een lied dat ik speciaal heb gecomponeerd, met de titel ‘Personanananana (op Switch)’. Ik stuur u een brief geschreven in mijn bloed, waarin mijn diepste wensen kenbaar worden gemaakt: Persona 5 op Switch.

©GMRimport

Life will change

Oké, dat is natuurlijk allemaal onzin. Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit of Atlus die game wel of niet op een ander platform uitbrengt - ik heb het immers allang gespeeld. Bovendien vind ik niet dat we op de een of andere manier recht hebben op een port. Als Atlus het niet wil maken, dan komt het niet. Simpel zat.

Natuurlijk gun ik mensen zonder PlayStation 4, of degenen die wachten totdat ze de game op een draagbare console kunnen ervaren, ook het genot van deze prachtige jrpg. Ik erger me echter vooral aan de houding van Atlus. Ze houden zich steeds stil terwijl het hele internet speurt naar hints voor een port, en vertellen ons daarna doodleuk dat we onze wensen moeten blijven delen.

©GMRimport

Beneath the mask

Persona 5 op de Switch zou een groot succes zijn en een logische keuze voor Atlas. Ze verzinnen allerlei spin-offs die op andere platformen uitkomen, zoals dansgames, fighters en dungeon crawlers. Er moet dus haast wel een andere reden zijn dat de mainline games in deze serie tot nu toe alleen op PlayStations zijn uitgekomen. Het is natuurlijk mogelijk dat er een contract is tussen Sega en Sony. Sony gaf vorig jaar in ieder geval aan dat de exclusiviteit van Persona erg belangrijk voor ze is. Dat zou ik dan wel een beetje een raar contract vinden. De hoofdserie waar Persona zelf een spin-off van is, Shin Megami Tensei, komt juist voornamelijk op Nintendo-consoles uit.

Het zou ook zo kunnen zijn dat de studio het gewoonweg niet ziet zitten. Atlus is een relatief kleine ontwikkelaar binnen Sega, en kan dus genoegen nemen met een kleiner publiek om toch winstgevend te zijn. Met het succes van Persona 5 hebben ze hun kosten al lang en breed terugverdiend. Wellicht zijn ze wel helemaal klaar met die game en willen ze zich vooral concentreren op iets nieuws.

Hoe dan ook, het is na al die jaren speculeren wel duidelijk dat de uitgever niet van plan is om een Switch-versie te maken. Nogmaals, als dat hun beslissing is, dan vind ik dat helemaal prima. Maar dan moet Atlus ook eens stoppen met het droppen van hints en definitief aangeven dat het er niet inzit. Niet ons vragen om maar hard genoeg te bedelen, want dat we het willen, mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel
Gamer.nl
Nieuws

Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel

'Wait a minute, let me do that one again'

Spelers van het deze week uitgekomen The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered zijn er achter gekomen dat een inmiddels bekende blooper uit het origineel intact is gebleven in de nieuwe versie van de game.

Toen de game eerder deze week werd aangekondigd en uitgebracht liet Bethesda al weten dat Remastered een combinatie van oude en nieuwe ingesproken stemmen bevat. Een blooper uit het origineel die onder de fans inmiddels welbekend is, blijkt nu nog altijd in de remake te zitten - waarschijnlijk bewust.

Het gaat ironisch genoeg om de Master Speechcraft-trainer Tandilwe. De stemactrice ging de fout in tijdens het inspreken van een zin en vroeg vervolgens of ze de zin opnieuw kon doen. De gehele blooper kwam echter in het origineel terecht en nu dus ook in Remastered, zoals in onderstaande tweet beluisterd kan worden.

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered werd afgelopen woensdag aangekondigd en kwam toen meteen uit op Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass. Er gingen echter al geruime tijd geruchten over de komst van de game en er waren voorheen zelfs screenshots gelekt.

De game kent veel grafische verbeteringen ten opzichte van het origineel uit 2006, mogelijk gemaakt door Unreal Engine 5. Gameplay is ook op de schop gegaan, met verbeterde gameplaysystemen en een aangepaste user interface. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Dialogen zijn zoals gezegd deels opnieuw opgenomen, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het origineel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als de meest complete versie van Oblivion. Alle verhalende uitbreidingen zitten ook bij het spel inbegrepen. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro met diverse extra's.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien
Gamer.nl
Nieuws

Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien

De game komt later dit jaar uit voor pc, Xbox Series-consoles en Game Pass

Unknown Worlds heeft eerder deze week de eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 aan de buitenwereld vertoond.

De beelden werden gedurende een video genaamd 'Road to Early Access' getoond, waarin ontwikkelaar Anthony Gallegos praat over de weg die het aflegt naar de early access-release van het vervolg. De beelden tonen wat lijkt op het equivalent van Safe Shallows uit de eerste game, een ondergronds gebied en een aantal waterwezens.

Vorig jaar werd er al een CGI-trailer van de game uitgebracht, alsmede enkele screenshots. In Subnautica 2 verkennen spelers een nieuwe spelwereld met een nieuwe oceaan. "Deze wereld is te gevaarlijk voor mensen om te overleven... tenzij je de definitie van een mens verandert." De game kan alleen of met drie vrienden in online co-op gespeeld worden. Zoals men gewend is van het origineel kan men ook basissen bouwen en zijn er diverse nieuwe soorten omgevingen om te verkennen.

De early access-versie van Subnautica 2 verschijnt in de loop van dit jaar in ieder geval op Xbox Series X en S en pc (via Steam en Epic Games Store). Ook komt het spel op release meteen op Xbox Game Pass te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!