Laat ons niet smeken om Persona 5 op Switch
Nieuws

Laat ons niet smeken om Persona 5 op Switch

Persona 5 was een van de beste games van 2017 en hoort bij de allerbeste jrpg’s ooit gemaakt. Maar als we die willen spelen op een van de snelst verkopende consoles ooit, de Nintendo Switch, moeten we daar kennelijk onophoudelijk om blijven smeken.

Community manager Ari Advincula van Atlas zei deze week dat Switch-gamers moeten blijven vragen om Persona 5. "Jullie willen wat jullie willen, en als jullie ons het niet laten weten kunnen we het nooit maken. Het is altijd belangrijk om je mening te laten horen. Blijf ons vertellen wat jullie willen”, zei ze. Ik kon alleen maar denken: serieus, zijn jullie er nog niet achter dan?

©GMRimport

Last suprise

Geruchten dat Persona 5 naar de Switch zou komen, zijn al een aantal jaar oud. Elk nieuwtje dat die richting op wijst wordt steevast met gejuich ontvangen, gevolgd door teleurgesteld gemopper als het toch weer een illusie blijkt te zijn.

De eerste keer dat Switch-gamers opveerden uit hun stoel, was toen Joker zijn opwachting maakte in Smash Bros. Dat moest toch zeker wel een teken zijn dat de geliefde jrpg binnenkort op de hybride-console uit zou komen? De Nintendo-fighter wordt vooral gevuld met personages uit games die je daadwerkelijk op hun consoles kunt spelen, en een versie van Persona 5 was vooralsnog nergens te bekennen. Helaas bleek het ijdele hoop.

Daarna werd een mysterieus product met de naam P5S geteased. Die S, die moest toch zeker wel voor Switch staan? Maar nee, het bleek te gaan om Persona 5 Scramble, een musou-achtige game in hetzelfde universum. Die game komt overigens wel op de Switch uit, wat het allemaal nog extra verwarrend maakt. Scramble gaat immers verder waar het originele P5 ophield. Het is best vreemd dat Switch-bezitters straks wel het vervolg kunnen ervaren, zonder het oorspronkelijke verhaal mee te krijgen.

Wellicht zijn ze wel helemaal klaar met die game en willen ze zich vooral concentreren op iets nieuws.

-

Wake up, get up

Elke keer werden de geruchten enthousiast ontvangen, en elke keer bleken ze niet waar te zijn. Toch vraagt een medewerker van Atlus ons nu om nog duidelijker kenbaar te maken dat we die game graag op Switch zouden zien. Hoe duidelijk moeten we het dan maken? Als je nu nog niet doorhebt dat we dat graag willen, wanneer dan wel?

Oh grote Atlus, verblijd ons alstublieft met deze prachtige game op de handheld/console van Nintendo. Ik zal een vuurwerkshow voor uw hoofdkantoor afsteken, met pijlen in de vorm van Morgana. Ik zal een parade opvoeren met Jokers en Anne’s, die vrolijk marcheren op de maat van een lied dat ik speciaal heb gecomponeerd, met de titel ‘Personanananana (op Switch)’. Ik stuur u een brief geschreven in mijn bloed, waarin mijn diepste wensen kenbaar worden gemaakt: Persona 5 op Switch.

©GMRimport

Life will change

Oké, dat is natuurlijk allemaal onzin. Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit of Atlus die game wel of niet op een ander platform uitbrengt - ik heb het immers allang gespeeld. Bovendien vind ik niet dat we op de een of andere manier recht hebben op een port. Als Atlus het niet wil maken, dan komt het niet. Simpel zat.

Natuurlijk gun ik mensen zonder PlayStation 4, of degenen die wachten totdat ze de game op een draagbare console kunnen ervaren, ook het genot van deze prachtige jrpg. Ik erger me echter vooral aan de houding van Atlus. Ze houden zich steeds stil terwijl het hele internet speurt naar hints voor een port, en vertellen ons daarna doodleuk dat we onze wensen moeten blijven delen.

©GMRimport

Beneath the mask

Persona 5 op de Switch zou een groot succes zijn en een logische keuze voor Atlas. Ze verzinnen allerlei spin-offs die op andere platformen uitkomen, zoals dansgames, fighters en dungeon crawlers. Er moet dus haast wel een andere reden zijn dat de mainline games in deze serie tot nu toe alleen op PlayStations zijn uitgekomen. Het is natuurlijk mogelijk dat er een contract is tussen Sega en Sony. Sony gaf vorig jaar in ieder geval aan dat de exclusiviteit van Persona erg belangrijk voor ze is. Dat zou ik dan wel een beetje een raar contract vinden. De hoofdserie waar Persona zelf een spin-off van is, Shin Megami Tensei, komt juist voornamelijk op Nintendo-consoles uit.

Het zou ook zo kunnen zijn dat de studio het gewoonweg niet ziet zitten. Atlus is een relatief kleine ontwikkelaar binnen Sega, en kan dus genoegen nemen met een kleiner publiek om toch winstgevend te zijn. Met het succes van Persona 5 hebben ze hun kosten al lang en breed terugverdiend. Wellicht zijn ze wel helemaal klaar met die game en willen ze zich vooral concentreren op iets nieuws.

Hoe dan ook, het is na al die jaren speculeren wel duidelijk dat de uitgever niet van plan is om een Switch-versie te maken. Nogmaals, als dat hun beslissing is, dan vind ik dat helemaal prima. Maar dan moet Atlus ook eens stoppen met het droppen van hints en definitief aangeven dat het er niet inzit. Niet ons vragen om maar hard genoeg te bedelen, want dat we het willen, mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'
Nieuws

GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'

Dat wil niet zeggen dat er nooit een PS5-versie uitkomt

GSC Game World geeft aan dat het bedrijf zich richt op het ondersteunen van de bestaande versies van Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Tech4Gamers sprak regisseur Ievgen Grygorovych over de mogelijkheid van een PS5-versie van Stalker 2. De game kwam eerder dit najaar uit op Xbox Series X en S en pc. Op de vraag of gamers een PS5-versie kunnen verwachten, antwoordde hij het volgende: "We hebben ons volledig gerucht op het ontwikkelen (en nu ondersteunen) van de pc- en Xbox Series-versies."

Eerder lekte uit documenten dat er voor zover bekend een afspraak met Microsoft is gemaakt om Stalker 2 drie maanden console-exclusief voor Xbox te houden. Tech4Gamers vroeg aan Grygorovych of hij op die geruchten kon reageren. Hij weigerde daar echter op in te gaan.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert." GSC Game World heeft inmiddels al meerdere patches voor de game uitgebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online
Nieuws

Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online

Een uitgebreid document over de plannen is gelekt

Er zijn documenten gelekt over de Grand Theft Auto-franchise waaruit blijkt dat er in 2001 al plannen waren over een online game of modi binnen de Grand Theft Auto-reeks.

Door een hack op ontwikkelaar Rockstar Games enkele jaren geleden lekten er eerder al vroege beelden en bestanden van Grand Theft Auto 6, en vorig jaar rond de feestdagen verscheen de broncode van GTA 5 en bestanden over diverse geannuleerde projecten online.

Nu zijn er tijdens Kerstmis weer documenten over de geschiedenis van de GTA-franchise gelekt. In documenten over de ontwikkeling van onder andere GTA Online, Vice City Stories, San Andreas en GTA Advance, die zijn geüpload via Internet Archive, zijn allerlei details te vinden.

Zo werd er aan het begin van dit millennium al gewerkt aan de voorloper van GTA Online. Er is een ontwerpdocument van 58 pagina's te vinden voor een project genaamd 'GTA: Online' waarin diverse details worden beschreven, waaronder de mogelijkheid om online te spelen met een zelfgemaakt personage.

Voormalige Rockstar-ontwikkelaar Obbe Vermeij heeft inmiddels bevestigd dat sommige van deze documenten inderdaad echt zijn. Sterker nog: hij werkte ooit aan een online deathmatch-modus voor de online game. De documenten kunnen hier gevonden worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!