Kirby en de Vergeten Wereld is om op te eten
Gamer.nl
Nieuws

Kirby en de Vergeten Wereld is om op te eten

Het is geen geheim dat de Kirby-games vooral zijn bedoeld voor jongere spelers. Over het algemeen voert eenvoudige platformactie de boventoon, al kan het aanstekelijke Nintendo-sfeertje alle fans bekoren. Dat is in Kirby en de Vergeten Wereld niet heel anders: de charme van de inmiddels twintig jaar oude franchise spat van het scherm. Zeker met de komst van Kirby’s ‘mondvol-vorm’ is het haast onmogelijk om je lach in te houden tijdens het spelen, al laat de gameplay hier en daar wat te wensen over.

Dat ontwikkelaar HAL Laboratory het in al die jaren vaak behoorlijk veilig heeft gespeeld met Kirby, is een understatement. Vrijwel alle games in de hoofdreeks bevatten dezelfde (simpele) opzet van een tweedimensionale wereld waarin spelers zich vrij eenvoudig een weg banen door schattige vijanden in verschillende levels. Zeker na de haast geruisloze release van Kirby Star Allies in 2018 werd het hoog tijd voor verandering. Na jarenlang gebonden te zijn geweest aan eenvoudige, tweedimensionale platformactie, kunnen we in Kirby en de Vergeten Wereld eindelijk eens vrij in drie dimensies bewegen. Oh, en dat onze vriendelijke roze blob zich plots in een post-apocalyptische wereld begeeft is ook wel opvallend.

©GMRimport

Alleseter

Direct na een recentelijk getoonde trailer was er veel te doen rondom Kirby en de Vergeten Wereld. Deels doordat er een grootschalige Kirby-game onderweg is naar de Switch, maar vooral doordat we moesten toekijken hoe Kirby een volledige auto door de slokdarm liet glijden. Na een paar uur spelen kijk je er niet meer van op: verkoopautomaten, verkeerskegels en zelfs complete trappen: je kunt het zo gek niet bedenken of Kirby heeft er trek in.

Ieder doorgeslikt object brengt een unieke vaardigheid met zich mee. Zo kun je gemarkeerde stukken grond openbreken door er op te springen als verkeerskegel en kun je onbereikbare plekken verkennen door jezelf tot trap te eten. En ja, dat speelt net zo komisch als dat het eruit ziet - mede doordat de besturing van bepaalde mondvol-vormen wat knullig aanvoelt.

Het doel van de game is om alle Waddle Dees te bevrijden uit de klauwen van een schurk waarvan we diens identiteit nog even geheim houden. De spelopzet is verder weinig verrassend. Zo beschikken spelers over een centrale spelwereld waarin zij door middel van een Warp Star kunnen rondzweven om verschillende werelden en levels te selecteren. Per level zijn er een aantal Waddle Dees te bevrijden en dat doe je door de levels goed door te speuren en verschillende missies te voltooien. Zo kan het zijn dat je een geheime weg moet vinden, of dat je een viertal bloemen tot bloei moet brengen. Dan zijn er nog een aantal minigames die beroep doen op één en dezelfde mondvol-vaardigheid. Vaak hangt hier een time trial aan vast. De game kan daarnaast op twee verschillende niveaus worden gespeeld: makkelijk en moeilijk(er). 

©GMRimport

Zij aan zij

Een post-apocalyptische spelwereld komt past echt goed tot uiting als de protagonist er niet alleen voor staat. Kijk maar naar The Last of Us, Wall-E, I Am Legend en elke andere film of game met een vergelijkbaar thema. Dat maakt het extra fijn dat de co-op van Kirby en de Vergeten Wereld als volwaardig beschouwd kan worden. Je kunt samen met een andere spelen aan je zijde de complete spelwereld verkennen, al kun je als tweede speler geen levenloze objecten of vijanden opslikken - dat is nou eenmaal iets wat alleen Kirby kan. Dat is helemaal geen probleem, want het is hilarisch om mee te liften op Trapkirby of Autokirby. Dat biedt de tweede speler overigens ook meer gelegenheid om wat meer te genieten van het wereldje dat HAL Laboratory heeft neergezet, want die ziet er alles behalve lelijk uit.

De game lijkt tot dusver prima te lopen, zowel in handheld- als dockmodus. Daarnaast zorgt het zachte kleurenpalet ervoor dat de ruwe randjes van de textures wat minder opvallen. Wel zakt de framerate soms in wanneer je in een moordtempo over het speelveld raast als Autokirby. Daarnaast kan de besturing van Kirby’s verschillende vormen wat klungelig aanvoelen, wat de platformactie op den duur in de weg kan zitten. Vooralsnog komt het vooral grappig over, maar laten we hopen dat dit op lange termijn geen frustraties oproept. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Glimlach gegarandeerd

Gemiddels genomen ziet het er goed uit voor Kirby en de Vergeten Wereld. De sfeer zit er lekker in, de wereld oogt fraai en de gameplay is vermakelijk. Het spel moet verderop wel erg de mist in gaan om echt teleur te stellen, al zetten we nog onze vraagtekens bij de wat klungelige besturing van sommige Kirby-transformaties en de soms wat haperende framerate. Maar de keuze om Kirby in drie dimensies rond te laten lopen in plaats van de gebruikelijke 2D-avonturen lijkt de juiste te zijn geweest: ondanks dat de opzet niet heel vernieuwend is, voelt Kirby en de Vergeten Wereld bij wijlen verfrissend aan.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij
Gamer.nl
Nieuws

Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion bijna officieel uit de doeken.

De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt. De livestream is ook hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Er gaan al wekenlang geruchten rond dat Oblivion Remastered 'op ieder moment' uit kan komen middels een shadowdrop. De verwachting is dan ook dat de game tijdens of in ieder geval vlak na de presentatie beschikbaar wordt, gezien de geruchten al langer stellen dat het spel deze week nog beschikbaar moet worden.

Volgens eerdere geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien
Gamer.nl
Nieuws

Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien

De game is vanaf 5 juni speelbaar via Switch Online

Via de Nintendo Today-app heeft Nintendo nieuwe beelden getoond van Soulcalibur 2, dat straks speelbaar wordt via Nintendo Switch Online op Switch 2.

Toen de Switch 2-releasedatum en de eerste games onlangs uit de doeken werden gedaan, werd ook bekendgemaakt dat GameCube-games speelbaar worden via Nintendo Switch Online op de nieuwe Nintendo-console. Daar is ook een abonnement op het uitbreidingspakket voor nodig.

Wanneer de Switch 2 op 5 juni uitkomt, zullen er drie GameCube-games op de betreffende app staan: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX en Soulcalibur 2. Van die laatstgenoemde game zijn nu dus nieuwe beelden verschenen via Nintendo's app, die vervolgens op YouTube zijn geüpload.

De fighter Soulcalibur 2 verscheen oorspronkelijk in 2002 in de Japanse arcade en kwam een jaar later op consoles uit, waaronder op GameCube. Daarbij had elke consoleversie een ander exclusief personage - op de GameCube was dat Link uit de Zelda-reeks. Die is ook aanwezig in de versie voor Nintendo Switch Online.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!