Kirby en de Vergeten Wereld is om op te eten
Nieuws

Kirby en de Vergeten Wereld is om op te eten

Het is geen geheim dat de Kirby-games vooral zijn bedoeld voor jongere spelers. Over het algemeen voert eenvoudige platformactie de boventoon, al kan het aanstekelijke Nintendo-sfeertje alle fans bekoren. Dat is in Kirby en de Vergeten Wereld niet heel anders: de charme van de inmiddels twintig jaar oude franchise spat van het scherm. Zeker met de komst van Kirby’s ‘mondvol-vorm’ is het haast onmogelijk om je lach in te houden tijdens het spelen, al laat de gameplay hier en daar wat te wensen over.

Dat ontwikkelaar HAL Laboratory het in al die jaren vaak behoorlijk veilig heeft gespeeld met Kirby, is een understatement. Vrijwel alle games in de hoofdreeks bevatten dezelfde (simpele) opzet van een tweedimensionale wereld waarin spelers zich vrij eenvoudig een weg banen door schattige vijanden in verschillende levels. Zeker na de haast geruisloze release van Kirby Star Allies in 2018 werd het hoog tijd voor verandering. Na jarenlang gebonden te zijn geweest aan eenvoudige, tweedimensionale platformactie, kunnen we in Kirby en de Vergeten Wereld eindelijk eens vrij in drie dimensies bewegen. Oh, en dat onze vriendelijke roze blob zich plots in een post-apocalyptische wereld begeeft is ook wel opvallend.

©GMRimport

Alleseter

Direct na een recentelijk getoonde trailer was er veel te doen rondom Kirby en de Vergeten Wereld. Deels doordat er een grootschalige Kirby-game onderweg is naar de Switch, maar vooral doordat we moesten toekijken hoe Kirby een volledige auto door de slokdarm liet glijden. Na een paar uur spelen kijk je er niet meer van op: verkoopautomaten, verkeerskegels en zelfs complete trappen: je kunt het zo gek niet bedenken of Kirby heeft er trek in.

Ieder doorgeslikt object brengt een unieke vaardigheid met zich mee. Zo kun je gemarkeerde stukken grond openbreken door er op te springen als verkeerskegel en kun je onbereikbare plekken verkennen door jezelf tot trap te eten. En ja, dat speelt net zo komisch als dat het eruit ziet - mede doordat de besturing van bepaalde mondvol-vormen wat knullig aanvoelt.

Het doel van de game is om alle Waddle Dees te bevrijden uit de klauwen van een schurk waarvan we diens identiteit nog even geheim houden. De spelopzet is verder weinig verrassend. Zo beschikken spelers over een centrale spelwereld waarin zij door middel van een Warp Star kunnen rondzweven om verschillende werelden en levels te selecteren. Per level zijn er een aantal Waddle Dees te bevrijden en dat doe je door de levels goed door te speuren en verschillende missies te voltooien. Zo kan het zijn dat je een geheime weg moet vinden, of dat je een viertal bloemen tot bloei moet brengen. Dan zijn er nog een aantal minigames die beroep doen op één en dezelfde mondvol-vaardigheid. Vaak hangt hier een time trial aan vast. De game kan daarnaast op twee verschillende niveaus worden gespeeld: makkelijk en moeilijk(er). 

©GMRimport

Zij aan zij

Een post-apocalyptische spelwereld komt past echt goed tot uiting als de protagonist er niet alleen voor staat. Kijk maar naar The Last of Us, Wall-E, I Am Legend en elke andere film of game met een vergelijkbaar thema. Dat maakt het extra fijn dat de co-op van Kirby en de Vergeten Wereld als volwaardig beschouwd kan worden. Je kunt samen met een andere spelen aan je zijde de complete spelwereld verkennen, al kun je als tweede speler geen levenloze objecten of vijanden opslikken - dat is nou eenmaal iets wat alleen Kirby kan. Dat is helemaal geen probleem, want het is hilarisch om mee te liften op Trapkirby of Autokirby. Dat biedt de tweede speler overigens ook meer gelegenheid om wat meer te genieten van het wereldje dat HAL Laboratory heeft neergezet, want die ziet er alles behalve lelijk uit.

De game lijkt tot dusver prima te lopen, zowel in handheld- als dockmodus. Daarnaast zorgt het zachte kleurenpalet ervoor dat de ruwe randjes van de textures wat minder opvallen. Wel zakt de framerate soms in wanneer je in een moordtempo over het speelveld raast als Autokirby. Daarnaast kan de besturing van Kirby’s verschillende vormen wat klungelig aanvoelen, wat de platformactie op den duur in de weg kan zitten. Vooralsnog komt het vooral grappig over, maar laten we hopen dat dit op lange termijn geen frustraties oproept. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Glimlach gegarandeerd

Gemiddels genomen ziet het er goed uit voor Kirby en de Vergeten Wereld. De sfeer zit er lekker in, de wereld oogt fraai en de gameplay is vermakelijk. Het spel moet verderop wel erg de mist in gaan om echt teleur te stellen, al zetten we nog onze vraagtekens bij de wat klungelige besturing van sommige Kirby-transformaties en de soms wat haperende framerate. Maar de keuze om Kirby in drie dimensies rond te laten lopen in plaats van de gebruikelijke 2D-avonturen lijkt de juiste te zijn geweest: ondanks dat de opzet niet heel vernieuwend is, voelt Kirby en de Vergeten Wereld bij wijlen verfrissend aan.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!