Crowdfunding-campagne RAW stopgezet door Kickstarter
Nieuws

Crowdfunding-campagne RAW stopgezet door Kickstarter

Kickstarter heeft de online crowdfunding-campagne voor het spel RAW afgekapt.

RAW is een extreem ambitieuze mmorpg dat een hoop weg heeft van Grand Theft Auto. Een groot verschil met Grand Theft Auto zit hem in het beoogde bedrag dat de ontwikkelaars achtten nodig te hebben voor het ontwikkelen van de game. De ontwikkelkosten van GTA 5 worden geschat op ruwweg 137 miljoen dollar, terwijl de ontwikkeling van RAW bij eerste benadering slechts 79,000 dollar moest kosten.

Kickstarter heeft een logische verklaring naar buiten gebracht wat het annuleren van RAW's crowdfunding betreft. "De regels en richtlijnen van Kickstarter zijn simpel: Makers geven aan welk bedrag ze nodig hebben voor de volledige afronding van een project. Killerwhale Games, de ontwikkelaar van RAW, heeft in een update aangegeven dat er naast de crowdfunding via Kickstarter, ook aanvullende fondsen nodig zijn om het spel te voltooien". Kortom, RAW houdt zich niet aan regels van Kickstarter. Transparantie en eerlijkheid staan voorop bij Kickstarter.

"Natuurlijk hebben we meer dan 79,000 dollar nodig, er is minimaal 300,000 dollar nodig voor het complete project. Daarom hebben wij ook aangegeven dat Kickstarter fase 1 van het project was", stellen de ontwikkelaars van RAW. Met deze uitspraak erkennen de ontwikkelaars dat ze dus niet voldoen aan de reglementen van Kickstarter.

©GMRimport

Killerwhale Games vertelt dat ze te veel werk aan hun handen hebben doordat hun team te klein is. Het lijkt er zelfs op dat het team slechts uit twee ontwikkelaars bestaat. "Het is onze prioriteit om meer programmeurs en 3D artists aan te nemen. Wanneer we over de middelen beschikken, huren we daarnaast extra personeel in als shader artist, texture artist en map designers", gaan de ontwikkelaars verder.

Dat een project niet voltooid kan worden met enkel de opbrengsten van Kickstarter, gebeurt vaker. De ontwikkelaars van RAW gaven echter toe dat ze vanaf het begin wisten dat ze het met 79,000 dollar niet gingen redden. Ondanks het feit dat Killerwhale Games geen geld meer ontvangt vanuit Kickstarter, geven ze niet op. "We zijn enorm teleurgesteld, maar niet gebroken", vertelt Killerwhale Games aan hun fans.

Bekijk hieronder de Kickstarter-trailer van RAW:

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!