Kena: Bridge of Spirits voelt verfrissend gedateerd
Reviews

Kena: Bridge of Spirits voelt verfrissend gedateerd

Games van het formaat van Kena: Bridge of Spirits worden niet vaak meer gemaakt. Het is een klassieke action-adventure met een oppervlakkig verhaal, omgevingspuzzels die je aandacht vereisen en een prachtige grafische stijl. In de tien uur die je ongeveer nodig hebt om dit avontuur te doorlopen is er gelukkig meer dan genoeg diepgang te vinden.

Vanaf het eerste moment dat je kennismaakt met de wereld van Kena: Bridge of Spirits, weet je dat je met iets bijzonders te maken hebt. Het eerste dorpje dat je aandoet laat direct zien wat je van de zorgvuldig vormgegeven omgevingen en diens personages kunt verwachten: oogstrelende graphics, zacht en fleurig kleurgebruik, een rustige uitstraling en detailwerk tot op klein niveau. Voor een action-adventure met afgebakende levels en duidelijke puzzelstructuren is dat derhalve belangrijk, omdat de vormgeving van de levels een belangrijke motivatie zijn om te willen blijven spelen. . Hoe mooier de omgevingen zijn, hoe fijner het is in zo’n wereld rond te lopen. Kena: Bridge of Spirits bevat geen uitgestrekte, open spelwereld, maar laat je wel goed verteerbare puzzels oplossen en brengt je zo in een fijne ‘flow’.

©GMRimport

Onrustige geesten

Dat eerste dorp staat centraal in dit third-person avontuur. Dit is waar Kena keer op keer terugkeert, nadat ze levende en overleden mensen in de naburige gebieden heeft geholpen. Als Spirit Guide heb je de taak om overleden mensen de brug naar het hiernamaals te laten oversteken. Kena moet daarvoor puzzels oplossen en relikwieën verzamelen, met als doel de ronddwalende en chaos aanrichtende geesten eindelijk de rust te geven die ze verdienen. Dat is noodzakelijk, aangezien onrustige geesten een spoor van vernieling achterlaten. Samen met je magische staf en de hulp van schattige en liefelijke beestjes genaamd Rot trek je de wereld in om iedereen te helpen.

De Rot helpen je bij het verslaan van vijanden, door ze af te leiden of neer te sabelen. De toegankelijke gevechten doet denken aan Starfox Adventures, waarin je eveneens met een staf rondloopt en slechteriken op hun muil slaat. Je hebt niet veel aanvallen in je arsenaal, maar de enkele upgrades die je ontgrendelt bieden genoeg variatie voor een avontuur van ongeveer tien uur. Mettertijd word je beter in het controleren van grote groepen vijanden, middels een draai-aanval en kun je meerdere pijlen tegelijkertijd schieten.

Kena: Bridge of Spirit overlaadt je niet met vijanden, maar op een hoge moeilijkheidsniveau kan het spel je het behoorlijk lastig maken. Vooral (eind)bazen zijn onvergefelijk en voelen bij vlagen oneerlijk aan. Wanneer ze op je af springen, maken ze op het allerlaatste moment nog een slag naar de richting waarin je opduikt. Dat valt erg op, omdat de animatie van die handeling niet helemaal aansluit op de landing. Upgraden is daardoor essentieel, ook al kan het spel je soms het idee geven dat het weinig uitmaakt in zo’n specifieke situatie. .

©GMRimport

Onduidelijke communicatie

Daarnaast helpen de Rot bij het oplossen van puzzels. Ze verplaatsen objecten, halen hendels over en kunnen de troep opruimen die de prachtige wereld om je heen vervuilt. Hoewel de puzzels over het algemeen goed verteerbaar zijn, kunnen ze zo nu en dan vrij stoef verlopen. Het spel communiceert soms vrij slecht wat het van je verwacht. Daardoor gaat er wat nuance verloren in het oplossen van de puzzels. Na verloop van tijd achterhaal je de oplossing wel (al dan niet met de tipfunctie van PlayStation Plus), maar het lange uitvogelen voelt alsof je bomen omhakt met een botte bijl. De trial and error-gameplay laat hier z'n gezicht zien, wat kenmerkend is voor het ouderwetse genre.

Voor alle puzzels is er namelijk één oplossing beschikbaar. En zie je die oplossing niet, of begrijp je simpelweg niet wat Kena: Bridge of Spirits van je verwacht omdat je iets over het hoofd ziet, dan is dat ook niet op te lossen met een proefneming. Op heel veel plekken zijn onzichtbare muren of zeer gladde oppervlakten geplaatst. En dat frustreert, want veel van die obstakels zijn vaak laag genoeg om overheen of juist op te springen. Het is de aard van het beestje, maar toch het benoemen waard. Want het spel heeft duidelijk twee soorten omgevingen: grote waarin je vrij kunt rondlopen en de nauwe, afgebakende levels waarin je precies moet doen wat er van je verwacht wordt.

©GMRimport

Fijne flow tot het volgende punt

Die gebieden verrassen nog wel eens met puzzelelementen die je niet ziet aankomen. Zo schiet je pijlen af op bergen stenen die daarna een pad vormen. Dat pad blijft tijdelijk beschikbaar, maar hebben soms een extra element waarmee je de positie aanpast. Zo opent zich een extra pad of bereik je juist hetgeen dat je wilde. De grotere gebieden laten Kena: Bridge of Spirits echter schitteren, en niet alleen door de weelderige omgevingen. Tijdens het puzzelen of onderweg naar een volgende puzzel kom je uitdagingen tegen waar je nog niet de juiste vaardigheden voor hebt. Een korte terugreis later opent een aantal nieuwe mogelijkheden, voor bijvoorbeeld verzamelbare objecten.

De open omgevingen bieden kortdurende puzzels, uitdagende gevechten en interesse opwekkende bouwwerken, die je heel intuïtief de wereld laten verkennen. Wanneer je eenmaal in de fijne flow van Kena: Bridge of Spirits terechtkomt, is het lastig de game weg te leggen. De behoefte om toch nog even een paar dingen te doen voordat je de controller neerlegt is constant sterk aanwezig en dat is compleet te danken aan de schoonheid en het benaderbare design van de wereld. Anders dan bij de afgebakende gebieden, krijg je hier wel het idee zelf oplossingen aan te kunnen dragen voor een probleem, maar dat komt deels omdat je op dat punt al bekend bent met de zojuist geïntroduceerde gameplay.

Vanaf het eerste moment dat je kennismaakt met de wereld van Kena: Bridge of Spirits, weet je dat je met iets bijzonders te maken hebt.

-

Niet origineel

Kena: Bridge of Spirits is geen originele game; het spel zit vol met elementen die we vooral kennen uit genregenoten ten tijde van van de PlayStation 2 en GameCube, maar dat is inmiddels twintig jaar geleden. Denk dan aan het eerdergenoemde Starfox Adventures of de Ratchet and Clank-serie. Het neemt niet weg dat dit spel al die mogelijkheden in een zeer fraaie verpakking presenteert, waardoor de kracht van de oude titels behouden blijft. De keerzijde is dat het spel op sommige momenten frustreert met gedateerde gameplay, wat een schaduw op de ervaring werpt. Maar omdat dit genre weinig aandacht krijgt op grote schaal, voelt de game daardoor juist verfrissend aan. Dit tien uur durende avontuur heeft diepgang, variatie en uitdaging en dat maakt hem het spelen waard.

Kena: Bridge of Spirits is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4 en pc. Voor deze recensie is de PS5-versie gespeeld

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!