Joe en Michel spelen ZombiU
Nieuws

Joe en Michel spelen ZombiU

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Woensdag 21 november,
Mijn naam is Joe, ik ben 24 jaar en waarschijnlijk een van de laatste levende mensen in London. Het is hier een puinhoop. Donkere wolken, verlaten straten. De stad ligt bezaaid met allerlei brokstukken en lichamen. Waar moet ik heen? Vanuit een steeg beland ik in een mistige winkelstraat. Domme zet. Uit grauwe nevel klinkt gekreun, gehijg, het geluid van slepende voetstappen. Zombies! Waar moet ik heen?

Een schelle stem uit een luidspreker roept me. "Vlug, het metrostation in!" Even twijfel ik, maar als een bloeddorstig gillend drietal op me afstormt, is de keuze snel gemaakt. Naar binnen, de roltrappen af, via een servicedeurtje een klein hokje in. Een ladder leidt me naar een vreemd ingerichte ruimte vol computers, werkbanken en zelfs een bed. "Kom op," zegt de stem, nu rustiger. "Je hebt werk te doen."

Donderdag 22 november,
Eindelijk weer veilig. Hoop ik. Ik lig op bed maar ik denk niet dat ik een oog dicht doe vannacht. Niet na wat ik vandaag heb gezien. De stem vertelde mij gisteren dat ik zonder de juiste hulpmiddelen niet lang zou overleven, dus moedigde hij mij aan buiten de veilige ruimte te gaan waar hij mij naartoe heeft geleid. Hij zei dat ik de spullen van mijn 'voorganger' moest pakken.

Mijn voorganger... hij lag dood op de toonbank van een verlaten receptie. Ik pak de spullen uit zijn rugzak. Een pasje, een cricketknuppel en een vreemd apparaat waarmee ik de omgeving kan scannen. Een soort tablet. Net nadat ik de spullen had gepakt, kwam hij overeind, als een zombie! Gelukkig zat hij vast tussen de toonbank en het half naar beneden gerolde rolluik, maar van schrik heb ik hem met de cricketknuppel geslagen. En nog eens, en nog eens! Ik denk niet dat ik het beeld van bloed en hersenen dat uit zijn hoofd spoot, ooit nog uit mijn gedachten krijg gewist. Staat hetzelfde lot mij te wachten?

In tranen rende ik terug naar mijn veilige ruimte, waar de stem mij de functies van de tablet uitlegde. Ik kan ruimtes scannen om allerlei verborgen boodschappen te vinden, waarschijnlijk achtergelaten door mijn voorgangers. En er zit een radar op, die gaat piepen als er iets in mijn buurt beweegt. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg toen hij net in mijn veilige haven begon te piepen. Een zombie onder mijn bed! Het bleek uiteindelijk een rat te zijn. Maar toch, ik voel mij nergens echt veilig. Ik moet proberen te slapen...

Vrijdag 23 november,
De nacht lijkt eeuwig. Donkere wolken hebben zich permanent samengepakt boven London. Toch kan ik niet blijven liggen. De stem, die zich heeft voorgesteld als The Prepper, heeft me gesommeerd naar een supermarkt te gaan om zijn communicatiesysteem terug in de lucht te helpen. Ik baan me een weg door het riool en beland in een verlaten woonwijk. Goddank heb ik een pistool gevonden, om de zombies aan te kunnen pakken. Alles om ze zo ver mogelijk bij me vandaan te houden.

Om bij de supermarkt te komen, moet ik een straat oversteken. Waar een handvol zombies doelloos over rondzwalken. Met zes kogels kan ik ze onmogelijk één voor één uitschakelen. Bovendien, de knallen zullen direct de aandacht van de rest trekken. Wat nou als ik de fakkel gebruik die ik onderweg heb opgepikt? Met een welgemikte worp belandt 'ie op een vat met brandstof. De levende lijken strompelen erop af als mieren op stroop. Met één kogel schakel ik ze allemaal uit. Ha!

Oh ja, de supermarkt. Alle deuren zijn gebarricadeerd. Ik klauter over het hek, naar de laadplek. Via het rolluik moet ik naar binnen kunnen. Shit, het alarm! Dat trekt een hele meute ondoden aan. Snel de deur door, naar binnen, de trap af naar de kelder. Met een vlugge scan van mijn tablet werken alle systemen weer. Terug naar m'n schuilplaats. Ik hoef alleen maar terug naar boven en-... aaah, AAAAH! NEE!!

Zaterdag 24 november,
Ik ben Michel, 28 jaar en mogelijk de laatste overlevende in Londen. Een zombieplaag heeft de bevolking nagenoeg uitgeroeid en de straten zijn gevuld met ondoden die mij aan stukken willen scheuren. Nergens lijkt het veilig. De winkelstraat waar ik nu loop lijkt nog rustig... maar ik hoor ze! Uit de mist komen ze, de zombies. Waar moet ik heen? Dan hoor ik een korrelige stem ergens vandaan komen... "Schiet op, ga het metrostation in!" Ik vlucht zo snel mogelijk naar binnen, de roltrappen af, via een ladder naar een nauwelijks verlichte ruimte. "Zo, dit heb je overleefd", zegt de stem. "Maar je hebt maar een paar minuten voordat die rottende lijken deze plek bereiken. Bereid je voor, sluit de boel af!" Net wanneer ik een houten plank tegen het hek dat dit hok afsluit van de buitenwereld wil zetten, zie ik in de verte de eerste zombie aankomen. Hij heeft een rugzak waar een cricketknuppel uit steekt... en ergens lijkt hij naar mij en de ruimte achter mij te kijken... en het te herkennen. "Zie je?" zegt de stem. "Als je nu niet opschiet, ben jij de volgende!"


Later vandaag kun je de ZombiU-recensie lezen van Michel, die nog net lang genoeg in leven kon blijven om hem te schrijven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan
Nieuws

Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan

De waarde van aandelen van Ubisoft is de afgelopen weken gekelderd

Volgens Ubisoft-aandeelhouder AJ Investments zou inmiddels tien procent van alle aandeelhouders van het bedrijf achter de verkoop van Ubisoft aan andere bedrijven of aan een private equity firma staan.

Dat blijkt uit een brief van AJ Investments die door Reuters werd gedeeld. AJ Investments, dat minder dan één procent van Ubisoft bezit, gaf onlangs al aan voorstander te zijn van de verkoop van Ubisoft nadat de waarde van de aandelen van het Franse bedrijf kelderde. De verkoop van Star Wars Outlaws viel tegen en deze week werd daarnaast aangekondigd dat Assassin's Creed Shadows is uitgesteld naar februari 2025.

In de nieuwe brief benadrukt AJ Investments nogmaals dat het voorstander is van de verkoop van Ubisoft aan een ander bedrijf of een private equity firma "voor een eerlijk bedrag". Daarbij benadrukt de brief dat er kosten moeten worden bespaard, het bedrijf eventueel privé moet gaan in plaats van beursgenoteerd en dat de huidige CEO Yves Guillemot moet worden vervangen.

Zo'n tien procent van alle aandeelhouders van Ubisoft zouden hier inmiddels achter staan, al onthult AJ Investments niet om welke aandeelhouders het gaat. De grootste aandeelhouder van Ubisoft is de Guillemot-familie met vijftien procent van het totaal aantal aandelen, gevolgd door het Chinese Tencent, dat iets minder dan tien procent aan aandelen bezit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!