Joe en Michel spelen ZombiU
Nieuws

Joe en Michel spelen ZombiU

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

©GMRimport

Woensdag 21 november,
Mijn naam is Joe, ik ben 24 jaar en waarschijnlijk een van de laatste levende mensen in London. Het is hier een puinhoop. Donkere wolken, verlaten straten. De stad ligt bezaaid met allerlei brokstukken en lichamen. Waar moet ik heen? Vanuit een steeg beland ik in een mistige winkelstraat. Domme zet. Uit grauwe nevel klinkt gekreun, gehijg, het geluid van slepende voetstappen. Zombies! Waar moet ik heen?

Een schelle stem uit een luidspreker roept me. "Vlug, het metrostation in!" Even twijfel ik, maar als een bloeddorstig gillend drietal op me afstormt, is de keuze snel gemaakt. Naar binnen, de roltrappen af, via een servicedeurtje een klein hokje in. Een ladder leidt me naar een vreemd ingerichte ruimte vol computers, werkbanken en zelfs een bed. "Kom op," zegt de stem, nu rustiger. "Je hebt werk te doen."

Donderdag 22 november,
Eindelijk weer veilig. Hoop ik. Ik lig op bed maar ik denk niet dat ik een oog dicht doe vannacht. Niet na wat ik vandaag heb gezien. De stem vertelde mij gisteren dat ik zonder de juiste hulpmiddelen niet lang zou overleven, dus moedigde hij mij aan buiten de veilige ruimte te gaan waar hij mij naartoe heeft geleid. Hij zei dat ik de spullen van mijn 'voorganger' moest pakken.

Mijn voorganger... hij lag dood op de toonbank van een verlaten receptie. Ik pak de spullen uit zijn rugzak. Een pasje, een cricketknuppel en een vreemd apparaat waarmee ik de omgeving kan scannen. Een soort tablet. Net nadat ik de spullen had gepakt, kwam hij overeind, als een zombie! Gelukkig zat hij vast tussen de toonbank en het half naar beneden gerolde rolluik, maar van schrik heb ik hem met de cricketknuppel geslagen. En nog eens, en nog eens! Ik denk niet dat ik het beeld van bloed en hersenen dat uit zijn hoofd spoot, ooit nog uit mijn gedachten krijg gewist. Staat hetzelfde lot mij te wachten?

In tranen rende ik terug naar mijn veilige ruimte, waar de stem mij de functies van de tablet uitlegde. Ik kan ruimtes scannen om allerlei verborgen boodschappen te vinden, waarschijnlijk achtergelaten door mijn voorgangers. En er zit een radar op, die gaat piepen als er iets in mijn buurt beweegt. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg toen hij net in mijn veilige haven begon te piepen. Een zombie onder mijn bed! Het bleek uiteindelijk een rat te zijn. Maar toch, ik voel mij nergens echt veilig. Ik moet proberen te slapen...

Vrijdag 23 november,
De nacht lijkt eeuwig. Donkere wolken hebben zich permanent samengepakt boven London. Toch kan ik niet blijven liggen. De stem, die zich heeft voorgesteld als The Prepper, heeft me gesommeerd naar een supermarkt te gaan om zijn communicatiesysteem terug in de lucht te helpen. Ik baan me een weg door het riool en beland in een verlaten woonwijk. Goddank heb ik een pistool gevonden, om de zombies aan te kunnen pakken. Alles om ze zo ver mogelijk bij me vandaan te houden.

Om bij de supermarkt te komen, moet ik een straat oversteken. Waar een handvol zombies doelloos over rondzwalken. Met zes kogels kan ik ze onmogelijk één voor één uitschakelen. Bovendien, de knallen zullen direct de aandacht van de rest trekken. Wat nou als ik de fakkel gebruik die ik onderweg heb opgepikt? Met een welgemikte worp belandt 'ie op een vat met brandstof. De levende lijken strompelen erop af als mieren op stroop. Met één kogel schakel ik ze allemaal uit. Ha!

Oh ja, de supermarkt. Alle deuren zijn gebarricadeerd. Ik klauter over het hek, naar de laadplek. Via het rolluik moet ik naar binnen kunnen. Shit, het alarm! Dat trekt een hele meute ondoden aan. Snel de deur door, naar binnen, de trap af naar de kelder. Met een vlugge scan van mijn tablet werken alle systemen weer. Terug naar m'n schuilplaats. Ik hoef alleen maar terug naar boven en-... aaah, AAAAH! NEE!!

©GMRimport

Zaterdag 24 november,
Ik ben Michel, 28 jaar en mogelijk de laatste overlevende in Londen. Een zombieplaag heeft de bevolking nagenoeg uitgeroeid en de straten zijn gevuld met ondoden die mij aan stukken willen scheuren. Nergens lijkt het veilig. De winkelstraat waar ik nu loop lijkt nog rustig... maar ik hoor ze! Uit de mist komen ze, de zombies. Waar moet ik heen? Dan hoor ik een korrelige stem ergens vandaan komen... "Schiet op, ga het metrostation in!" Ik vlucht zo snel mogelijk naar binnen, de roltrappen af, via een ladder naar een nauwelijks verlichte ruimte. "Zo, dit heb je overleefd", zegt de stem. "Maar je hebt maar een paar minuten voordat die rottende lijken deze plek bereiken. Bereid je voor, sluit de boel af!" Net wanneer ik een houten plank tegen het hek dat dit hok afsluit van de buitenwereld wil zetten, zie ik in de verte de eerste zombie aankomen. Hij heeft een rugzak waar een cricketknuppel uit steekt... en ergens lijkt hij naar mij en de ruimte achter mij te kijken... en het te herkennen. "Zie je?" zegt de stem. "Als je nu niet opschiet, ben jij de volgende!"


Later vandaag kun je de ZombiU-recensie lezen van Michel, die nog net lang genoeg in leven kon blijven om hem te schrijven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!