Jedi: Fallen Order lijkt de Star Wars-gamefranchise te redden
Nieuws

Jedi: Fallen Order lijkt de Star Wars-gamefranchise te redden

Nog een maand te gaan totdat Star Wars Jedi: Fallen Order in de winkels ligt en na een hands-on sessie mogen we best stellen dat het avontuurlijke element weer terug is in de Star Wars-franchise. Geen gedonder met laffe spin-offs en al helemaal geen gesodemieter met lootboxes. Ontwikkelaar Respawn lijkt het unieke Star Wars-gevoel écht te snappen, iets wat EA, als houder van de licentie, echt wel even nodig heeft.

Met titels als Titanfall en Apex Legends is Respawn Entertainment niet bepaald de meest voor de hand liggende ontwikkelaar die niet alleen met de Star Wars-licentie aan de slag mag, maar er ook nog eens een third-person, singleplayer, verhaalgedreven avonturengame van heeft gemaakt. Frappante keuze voor een ontwikkelaar van online multiplayer shooters. Na de toch niet bepaald vlekkeloos verlopen lancering van Star Wars Battlefront 2 van Dice en Criterion, eveneens voor EA, zijn de verwachtingen van Star Wars-fans dan ook hoog gespannen. Na de presentaties tijdens Star Wars Celebration en E3 hoor je gek genoeg wel vaak gezegd worden: "Als het minstens net zo goed wordt als The Force Unleashed, zijn we al tevreden". Een teken dat we allemaal snakken naar een fatsoenlijk avontuur in het universum dat, lang geleden en ver, ver weg is.

Gelukkig kan na het spelen van een flink aantal uren Jedi: Fallen Order gesteld worden dat die niet al te hoge Unleashed-lat ruimschoots gehaald wordt door Respawn. Het blijkt een intuïtieve, prettig spelende avonturengame die elementen weg heeft van klassiekers als Assassin’s Creed (zelfs Prince of Persia), Uncharted en Tomb Raider, maar bij vlagen ook flink wat gameplay-elementen bij From Software heeft afgekeken. Hardcore-rpg is de game niet te noemen, maar zaken als skill trees, het respawnen van vijanden na een save point (in dit geval een meditatiepunt) en overduidelijke patronen van eindbazen zijn zaken die een Dark Souls-speler gelijk gaat herkennen.

Daarnaast is Fallen Order niet zomaar een hack en slash; er zijn voldoende puzzels om je hersenen ook een beetje soepel te houden, vergelijkbaar met de eerder genoemde Tomb Raider- of Uncharted-games. Schuiven verplaatsen, ballen laten rollen, gebruik maken van je Force-krachten, en andere uitdagingen helpen je allemaal op weg om volgende levels, of feitelijk planeten te bereiken. Hoeveel planeten of levels dat in totaal zijn, is trouwens nog een raadsel. Wij kregen er drie te zien waaronder Zeffo, Dathomir (thuisplaneet van de Nightsisters en dus ook hoofd ‘baddy’ Second Sister) en het welbekende Kashyyk waar Wookiees vandaan komen. Laatstgenoemde was overigens ook de plek waarbij we een AT-AT moesten beklimmen om vervolgens de rest van het Imperial-tuig op zeer lekkere wijze overhoop te knallen.

Canon

Los van het feit dat de gameplay tijdens onze demo ontzettend goed stand houdt, heeft Respawn daarnaast een heel duidelijk doel: ze willen je een verhaal vertellen en in dit geval dat van de jonge padawan (Jedi in opleiding) Cal Kestis. Fallen Order speelt zich af vlak na Order 66, het moment waarop The Emperor opdracht geeft om alle Jedi in het universum weg te poetsen. Cal werkt als scrapper, iemand die onderdelen van ruimteschepen recyclet die gesneuveld zijn tijdens de oorlogen. Hij houdt zich schuil en kan zijn kop niet boven het maaiveld uitsteken gezien het feit dat hij wordt opgejaagd door Inquisitors en Purge Troopers, die speciaal getraind om Jedi kopjes kleiner te maken. Toch wordt hij door bevlogen rebellen aangespoord om zich in te zetten voor het behoud van de Jedi.

Het verhaal wordt niet alleen uit de doeken gedaan door de ogen van Cal, maar ook via zijn metgezellen, zoals piloot Greez en zijn (feitelijk ons) ruimteschip Mantis, en Cere Junda, een mysterieuze dame die duidelijk een link heeft met de Jedi. Daarnaast beschikt de game over een fantastische database die zich gaandeweg het spelen opbouwt. Je trouwe robot BD1 - die tijdens de game zo zijn eigen skills opbouwt - scant omgevingen, buitenaardse teksten en lokale flora en fauna waardoor de wereld van Jedi: Fallen Order een enorme weelde krijgt qua diepgang. Daarnaast worden Echo’s, gesproken verslagen van NPC’s, ook in diezelfde Databank opgeslagen. En een beetje gamer die alles wat Star Wars aangaat wil lezen en weten, zal daar intens van genieten. Sterker nog, volgens Respawn is alles in deze game canon, oftewel goedgekeurd door LucasFilm. De fans hebben er dus een flinke nieuwe Star Wars-databron bij en ongetwijfeld zijn er een aantal onder ons die (net als sommigen in Assassin’s Creed 2) letterlijk álles willen weten over dit stukje van het universum.

Je lightsaber glijdt door sommige wezens als een warm mes door boter. Het voelt snel, soepel en intuïtief; maar vergis je niet; dit is geen makkelijke game.

-

Baas vanaf het begin

Maar hoe intrigerend het verhaal kán zijn; de game moet meeslepend spelen en daar is bij Jedi: Fallen Order zonder enige twijfel sprake van. Vanaf het moment dat je via een tutorial je basisvaardigheden onder de knie hebt, voel je je dankzij de uitstekende balans van de gevechten en behendigheid van Cal meteen een baas. Het goed getimede pareren van een aanval, gevolgd door een tegenaanval wordt direct omgezet in een finish waar je van gaat grijnzen, vergelijkbaar met de soepele moves uit Assassin’s Creed. Het wegblazen van lullige stormtroopers met Force Push, of het bevriezen van vijanden of voorwerpen met Force Freeze zorgen voor een krachtig overwicht die je uit behoorlijk penibele situaties kan helpen. Je lightsaber glijdt door sommige wezens als een warm mes door boter. Het voelt snel, soepel en intuïtief; maar vergis je niet; dit is geen makkelijke game.

Natuurlijk zijn die withelmpjes van The Empire kanonnenvoer; ze kunnen niet eens mikken. Maar op het moment dat de Inquisitors en Purge Troopers in beeld komen, gaat het de speler zeker niet makkelijk meer af. De Inquisitors, onder leiding van de Second Sister, een Sith getrainde Jedi-moordenaar, beschikken over skills en wapens waar je als padawan niet zomaar even tegen kan knokken. Met een razende snelheid en indrukwekkende wapens maken ze korte metten met je. Natuurlijk heeft elk zijn of haar sterkte en zwakke punten en moet je dan ook een skillset opbouwen om zelfs maar in de buurt te komen van deze tegenstanders. En dat doe je middels een ‘ouderwetse’ skill tree, één die ons, gek genoeg, aan die van Ori and the Blind Forest deed denken.

Vaardigheidboompjes

Tijdens gevechten krijgen je al snel skill points omdat je bijvoorbeeld zeer krachtige vijanden omlegt, maar ook omdat je met één slag met je lightsaber of een lekkere combo meerdere doelen uit weet te schakelen. Deze punten zijn te verdelen onder drie hoofdsegmenten (zover we konden zien in de demo): Force, Lightsaber en Survival. Deze spreken allen voor zich. Met Force krijg je de mogelijkheid om sneller je Force op te bouwen, extra krachten te krijgen voor bijvoorbeeld Force Push, Freeze en andere variaties die we in de demo nog niet hebben gezien.

Bij Lightsaber bouw je combo’s op die je naar believen kunt gebruiken, zoals Dash, of een springaanval. Het is wat betreft redelijk vergelijkbaar met God of War, waarin je combinaties ook automatisch verzameld en kunt gebruiken wanneer nodig. Net als in die game is het trouwens voor de hand liggend dat je gehecht raakt aan een bepaalde manier van spelen, ook al heb je krachtigere combinaties paraat. Een potje button-bashen kan dus altijd, maar dat is natuurlijk geheel aan de speler.

En als laatste is Survival een goede skill tree om te upgraden, aangezien vaak felle vijanden zoals de Inquisitors of irritante, aanvallende fauna zoals de Scazz makkelijker te verslaan zijn als je een beetje klappen kunt vangen. Verdediging is bij deze game bijzonder belangrijk.

Tweaken

Het vette aan Jedi: Fallen Order is ook dat je flink kunt customizen. Zo zijn er outfits voor Cal te verzamelen waarbij je natuurlijk naar hartenlust kunt combineren. Ook je robot BD1 kan je voorzien van een nieuw uiterlijk en verschillende extra functies die passen bij je eigen speelstijl. En ook al is de Mantis niet echt van Cal; je kan het schip natuurlijk ook voorzien van een nieuw likje verf.

Het leukste is echter het feit dat je tijdens het spelen ook onderdelen verzamelt voor het tweaken van je lightsaber. Zo is de kleur te veranderen (wij zagen groen en blauw, maar hopelijk zijn geel, paars en natuurlijk rood ook beschikbaar), maar zijn ook het heft en andere kleine details van de lichtzwaarden aan te passen. Die aanpassingen zijn simpel door te voeren op het schip, maar ook in werkbanken die in verschillende levels voorbij komen.

Het ziet er dus naar uit dat liefhebbers van een goede avonturengame (met een laagje rpg) echt gaan genieten van Star Wars Jedi : Fallen Order. Vanaf het moment dat je speelt, wil je doorhalen en dat is een heel goed teken. Er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen zoals glitches, een aantal gekke gezichtsanimaties én een lichte vrees dat de game repetitief kan gaan worden. Het bleek lastig in te schatten hoe diepgaand Fallen Order uiteindelijk blijkt te zijn. Maar er kan nog een heel klein beetje geknutseld worden voordat de game Gold gaat.

Met andere woorden: dit heeft alle potentie om dé Star Wars-game te worden waar fans al jaren naar hunkeren. Het voelt goed, het zorgt voor een adrenalinekick, maar dat was nog maar alleen het tipje van de ijsberg. Nog een maandje geduld en we weten het zeker of dit dé titel is die Star Wars-games uit het slop trekt.

Star Wars Jedi: Fallen Order komt op 15 november uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe scènes in Until Dawn-remake wijzen mogelijk op vervolg
Nieuws

Nieuwe scènes in Until Dawn-remake wijzen mogelijk op vervolg

Eerder gingen er al geruchten over de mogelijkheid dat Firesprite het vervolg maakt

Aan he t einde van de aankomende remake van Until Dawn zijn geheel nieuwe scènes te zien die wellicht suggereren dat er aan een vervolg op de game wordt gewerkt.

De remake van Until Dawn komt morgen pas officieel uit, maar gisteren bleek al dat mensen de game eerder in het bezit hebben en beelden van de game streamen. Inmiddels is ook het einde van het spel uitgezonden, en opvallend genoeg is er een nieuw einde beschikbaar dat naar een vervolg lijkt te hinten.

Let op: hierna volgen spoilers voor twee scènes die na de aftiteling van de Until Dawn-remake volgen.

Zoals in de beelden valt te zien, zijn er twee nieuwe scènes aan de game toegevoegd die af worden gespeeld na de aftiteling. In de eerste scène is te zien hoe het personage Josh het overleeft, en is de stem van Dr. Hill te horen die het over "redding" heeft. In de tweede scène is te zien hoe Sam jaren na de gebeurtenissen uit de game in haar appartement is en hallucineert - ze lijkt dan ook last te hebben van trauma's.

De mogelijkheid dat er een vervolg op Until Dawn wordt ontwikkeld werd eerder dit jaar al aangehaald toen er geruchten gingen dat Sony-studio Firesprite aan een vervolg werkt. Op de cv van een schrijver van de studio viel te lezen dat het team werkt aan een onaangekondigde horror-adventuregame. Daarbij wordt gemeld dat het om een bestaande IP gaat en er verhaallijn met vertakkingen in zit. Hoewel dat niet duidelijk maakt om wat voor bestaande IP het gaat, concludeerden veel fans dat er een grote kans is dat het om een vervolg op Until Dawn ging.

Until Dawn is opnieuw opgebouwd voor PS5 en pc - het origineel verscheen op PlayStation 4 - en bevat diverse toegankelijkheidsopties. Het proloog is vernieuwd, de game draait op Unreal Engine 5 en er zijn nieuwe verzamelbare items te vinden. Zoals gezegd verschijnt de game morgen.

In Until Dawn komt een groep jongvolwassenen vast te zitten in een skihut terwijl er iets jacht op hun maakt. Spelers kunnen diverse keuzes maken die invloed hebben op het verhaal en het lot van de personages. Diverse bekende acteurs vertolkten de rollen van de personages in de games, waaronder Rami Malek, Hayden Panettiere en Peter Stormare. Het origineel is ontwikkeld door Supermassive Games, ook bekend van de The Dark Pictures Anthology.

Onlangs bleek al dat de opnames van de Until Dawn-film zijn begonnen. De regie is in handen van David F. Sandberg, de maker van horrorfilm Annabelle: Creation en de Shazam-films. Ook is duidelijk dat Peter Stormare een rol heeft in de film. De acteur was al in de game te zien als Dr. Hill en de kans is groot dat hij deze rol opnieuw op zich neemt. Andere castleden zijn Ella Rubin, Michael Cimino, Ji-young Yoo en Odessa A’zion.

Begin september vielen er veel ontslagen bij Ballistic Moon, de ontwikkelaar van deze remake. "Terwijl de game-industrie te maken blijft hebben met complexe uitdagingen, worden we bij Ballistic Moon geconfronteerd met de harde realiteit", zo viel in een statement te lezen. "Met veel spijt en verdriet maken we de moeilijke beslissing om ons team significant te krimpen om de toekomst van onze studio veilig te stellen. Dit komt na de ontwikkeling van Until Dawn op PS5 en pc."

Hieronder kan de launchtrailer van de Until Dawn-remake worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom ruim 50 euro korting op PlayStation 5-consoles
Nieuws

Wederom ruim 50 euro korting op PlayStation 5-consoles

Ongeveer dan

De PlayStation 5 is wederom bij verschillende winkels met zo'n 50 tot 60 euro korting verkrijgbaar.

Zo kost de PlayStation 5 'Slim' Disc Edition bij onder andere bol, MediaMarkt , Amazon en Coolblue 489 euro, 60 euro onder de gebruikelijk adviesprijs van de console. De Digital Edition van het nieuwe model kost daarnaast bij bol, MediaMarkt , Amazon en Coolblue 399 euro, 50 euro onder de adviesprijs.

Het nieuwe model verscheen in november 2023 en is vooral kleiner en lichter dan het eerste model van de PlayStation 5. Ook bevat de console iets meer opslagruimte en ondersteunt het ontkoppelbare disk drives die ook passen op de PlayStation 5 Pro.

De kortingsactie loopt tot en met 17 oktober, zolang de voorraad strekt. Vorige week gingen ook de PlayStation 5 Pro en de 30th Anniversary-consoles in de verkoop bij PlayStation Direct.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De Sims-fans in rep en roer vanwege gelekte Project Rene-beelden
Nieuws

De Sims-fans in rep en roer vanwege gelekte Project Rene-beelden

Game zou veel aspecten van mobiele games er op nahouden

De afgelopen dagen zijn er screenshots online verschenen van Project Rene, de De Sims-achtige nieuwe game van Electronic Arts die achter de schermen al wordt getest. De beelden en bijbehorende informatie vallen niet in de smaak bij veel fans.

Eerdere beelden van Project Rene toonden een soort uitgebreidere versie van De Sims, maar nieuwe gelekte beelden uit de speeltest lijken te wijzen op aspecten die voornamelijk bij mobiele games de norm zijn, waaronder microtransacties genaamd 'Simoleons'. Ook worden er missies getoond die veel tijd kosten zodat spelers XP kunnen 'grinden'.

Op Reddit plaatste iemand die deelneemt aan een speeltest daarnaast een bericht over zijn ervaringen. Hij noemt het spel een "multiplayerervaring die om samenwerken draait" waarbij spelers banden creëren met andere spelers. Dit alles heeft voor veel kritiek bij Sims-fans gezorgd.

EA liet vorige maand al weten dat het bedrijf niet van plan is om De Sims 5 te ontwikkelen. In plaats daarvan blijft het bedrijf De Sims 4 ondersteunen met nieuwe updates en betaalde uitbreidingen, mede om er voor te zorgen dat de meer dan tachtig miljoen spelers niet over hoeven te stappen naar een nieuwe game. Daarnaast wordt er aan Project Rene gewerkt, dat dus niet bekend zal staan als De Sims 5.

EA kondigde Project Rene in 2022 aan. "We bouwen een next-generation Sims-game die tegelijk als creatief platform dient", aldus vicepresident van de franchise Lyndsay Pearson. "We vinden De Sims die jullie kennen en waar jullie van houden opnieuw uit met nieuwe manieren om te spelen. Dit is de toekomst van De Sims, gebouwd op de fundering van de charmante Sims, krachtige gereedschappen en betekenisvolle verhalen."

Uniek aan de game wordt dat spelers zowel alleen als met anderen kunnen samenwerken. Daarbij kunnen niet alleen patronen en kleuren van objecten zoals meubels aangepast worden, maar zelfs de vorm van objecten. Verder legt EA de nadruk op het feit dat dezelfde ervaring op alle beschikbare platforms aangeboden moet worden, inclusief mobiel. Ook werd eerder al bevestigd dat het spel free-to-play wordt.

View post on X
View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!