Jedi: Fallen Order lijkt de Star Wars-gamefranchise te redden
Nog een maand te gaan totdat Star Wars Jedi: Fallen Order in de winkels ligt en na een hands-on sessie mogen we best stellen dat het avontuurlijke element weer terug is in de Star Wars-franchise. Geen gedonder met laffe spin-offs en al helemaal geen gesodemieter met lootboxes. Ontwikkelaar Respawn lijkt het unieke Star Wars-gevoel écht te snappen, iets wat EA, als houder van de licentie, echt wel even nodig heeft.
Met titels als Titanfall en Apex Legends is Respawn Entertainment niet bepaald de meest voor de hand liggende ontwikkelaar die niet alleen met de Star Wars-licentie aan de slag mag, maar er ook nog eens een third-person, singleplayer, verhaalgedreven avonturengame van heeft gemaakt. Frappante keuze voor een ontwikkelaar van online multiplayer shooters. Na de toch niet bepaald vlekkeloos verlopen lancering van Star Wars Battlefront 2 van Dice en Criterion, eveneens voor EA, zijn de verwachtingen van Star Wars-fans dan ook hoog gespannen. Na de presentaties tijdens Star Wars Celebration en E3 hoor je gek genoeg wel vaak gezegd worden: "Als het minstens net zo goed wordt als The Force Unleashed, zijn we al tevreden". Een teken dat we allemaal snakken naar een fatsoenlijk avontuur in het universum dat, lang geleden en ver, ver weg is.
Gelukkig kan na het spelen van een flink aantal uren Jedi: Fallen Order gesteld worden dat die niet al te hoge Unleashed-lat ruimschoots gehaald wordt door Respawn. Het blijkt een intuïtieve, prettig spelende avonturengame die elementen weg heeft van klassiekers als Assassin’s Creed (zelfs Prince of Persia), Uncharted en Tomb Raider, maar bij vlagen ook flink wat gameplay-elementen bij From Software heeft afgekeken. Hardcore-rpg is de game niet te noemen, maar zaken als skill trees, het respawnen van vijanden na een save point (in dit geval een meditatiepunt) en overduidelijke patronen van eindbazen zijn zaken die een Dark Souls-speler gelijk gaat herkennen.
Daarnaast is Fallen Order niet zomaar een hack en slash; er zijn voldoende puzzels om je hersenen ook een beetje soepel te houden, vergelijkbaar met de eerder genoemde Tomb Raider- of Uncharted-games. Schuiven verplaatsen, ballen laten rollen, gebruik maken van je Force-krachten, en andere uitdagingen helpen je allemaal op weg om volgende levels, of feitelijk planeten te bereiken. Hoeveel planeten of levels dat in totaal zijn, is trouwens nog een raadsel. Wij kregen er drie te zien waaronder Zeffo, Dathomir (thuisplaneet van de Nightsisters en dus ook hoofd ‘baddy’ Second Sister) en het welbekende Kashyyk waar Wookiees vandaan komen. Laatstgenoemde was overigens ook de plek waarbij we een AT-AT moesten beklimmen om vervolgens de rest van het Imperial-tuig op zeer lekkere wijze overhoop te knallen.
©GMRimport
Canon
Los van het feit dat de gameplay tijdens onze demo ontzettend goed stand houdt, heeft Respawn daarnaast een heel duidelijk doel: ze willen je een verhaal vertellen en in dit geval dat van de jonge padawan (Jedi in opleiding) Cal Kestis. Fallen Order speelt zich af vlak na Order 66, het moment waarop The Emperor opdracht geeft om alle Jedi in het universum weg te poetsen. Cal werkt als scrapper, iemand die onderdelen van ruimteschepen recyclet die gesneuveld zijn tijdens de oorlogen. Hij houdt zich schuil en kan zijn kop niet boven het maaiveld uitsteken gezien het feit dat hij wordt opgejaagd door Inquisitors en Purge Troopers, die speciaal getraind om Jedi kopjes kleiner te maken. Toch wordt hij door bevlogen rebellen aangespoord om zich in te zetten voor het behoud van de Jedi.
Het verhaal wordt niet alleen uit de doeken gedaan door de ogen van Cal, maar ook via zijn metgezellen, zoals piloot Greez en zijn (feitelijk ons) ruimteschip Mantis, en Cere Junda, een mysterieuze dame die duidelijk een link heeft met de Jedi. Daarnaast beschikt de game over een fantastische database die zich gaandeweg het spelen opbouwt. Je trouwe robot BD1 - die tijdens de game zo zijn eigen skills opbouwt - scant omgevingen, buitenaardse teksten en lokale flora en fauna waardoor de wereld van Jedi: Fallen Order een enorme weelde krijgt qua diepgang. Daarnaast worden Echo’s, gesproken verslagen van NPC’s, ook in diezelfde Databank opgeslagen. En een beetje gamer die alles wat Star Wars aangaat wil lezen en weten, zal daar intens van genieten. Sterker nog, volgens Respawn is alles in deze game canon, oftewel goedgekeurd door LucasFilm. De fans hebben er dus een flinke nieuwe Star Wars-databron bij en ongetwijfeld zijn er een aantal onder ons die (net als sommigen in Assassin’s Creed 2) letterlijk álles willen weten over dit stukje van het universum.
Je lightsaber glijdt door sommige wezens als een warm mes door boter. Het voelt snel, soepel en intuïtief; maar vergis je niet; dit is geen makkelijke game.
-
©GMRimport
Baas vanaf het begin
Maar hoe intrigerend het verhaal kán zijn; de game moet meeslepend spelen en daar is bij Jedi: Fallen Order zonder enige twijfel sprake van. Vanaf het moment dat je via een tutorial je basisvaardigheden onder de knie hebt, voel je je dankzij de uitstekende balans van de gevechten en behendigheid van Cal meteen een baas. Het goed getimede pareren van een aanval, gevolgd door een tegenaanval wordt direct omgezet in een finish waar je van gaat grijnzen, vergelijkbaar met de soepele moves uit Assassin’s Creed. Het wegblazen van lullige stormtroopers met Force Push, of het bevriezen van vijanden of voorwerpen met Force Freeze zorgen voor een krachtig overwicht die je uit behoorlijk penibele situaties kan helpen. Je lightsaber glijdt door sommige wezens als een warm mes door boter. Het voelt snel, soepel en intuïtief; maar vergis je niet; dit is geen makkelijke game.
Natuurlijk zijn die withelmpjes van The Empire kanonnenvoer; ze kunnen niet eens mikken. Maar op het moment dat de Inquisitors en Purge Troopers in beeld komen, gaat het de speler zeker niet makkelijk meer af. De Inquisitors, onder leiding van de Second Sister, een Sith getrainde Jedi-moordenaar, beschikken over skills en wapens waar je als padawan niet zomaar even tegen kan knokken. Met een razende snelheid en indrukwekkende wapens maken ze korte metten met je. Natuurlijk heeft elk zijn of haar sterkte en zwakke punten en moet je dan ook een skillset opbouwen om zelfs maar in de buurt te komen van deze tegenstanders. En dat doe je middels een ‘ouderwetse’ skill tree, één die ons, gek genoeg, aan die van Ori and the Blind Forest deed denken.
©GMRimport
Vaardigheidboompjes
Tijdens gevechten krijgen je al snel skill points omdat je bijvoorbeeld zeer krachtige vijanden omlegt, maar ook omdat je met één slag met je lightsaber of een lekkere combo meerdere doelen uit weet te schakelen. Deze punten zijn te verdelen onder drie hoofdsegmenten (zover we konden zien in de demo): Force, Lightsaber en Survival. Deze spreken allen voor zich. Met Force krijg je de mogelijkheid om sneller je Force op te bouwen, extra krachten te krijgen voor bijvoorbeeld Force Push, Freeze en andere variaties die we in de demo nog niet hebben gezien.
Bij Lightsaber bouw je combo’s op die je naar believen kunt gebruiken, zoals Dash, of een springaanval. Het is wat betreft redelijk vergelijkbaar met God of War, waarin je combinaties ook automatisch verzameld en kunt gebruiken wanneer nodig. Net als in die game is het trouwens voor de hand liggend dat je gehecht raakt aan een bepaalde manier van spelen, ook al heb je krachtigere combinaties paraat. Een potje button-bashen kan dus altijd, maar dat is natuurlijk geheel aan de speler.
En als laatste is Survival een goede skill tree om te upgraden, aangezien vaak felle vijanden zoals de Inquisitors of irritante, aanvallende fauna zoals de Scazz makkelijker te verslaan zijn als je een beetje klappen kunt vangen. Verdediging is bij deze game bijzonder belangrijk.
©GMRimport
Tweaken
Het vette aan Jedi: Fallen Order is ook dat je flink kunt customizen. Zo zijn er outfits voor Cal te verzamelen waarbij je natuurlijk naar hartenlust kunt combineren. Ook je robot BD1 kan je voorzien van een nieuw uiterlijk en verschillende extra functies die passen bij je eigen speelstijl. En ook al is de Mantis niet echt van Cal; je kan het schip natuurlijk ook voorzien van een nieuw likje verf.
Het leukste is echter het feit dat je tijdens het spelen ook onderdelen verzamelt voor het tweaken van je lightsaber. Zo is de kleur te veranderen (wij zagen groen en blauw, maar hopelijk zijn geel, paars en natuurlijk rood ook beschikbaar), maar zijn ook het heft en andere kleine details van de lichtzwaarden aan te passen. Die aanpassingen zijn simpel door te voeren op het schip, maar ook in werkbanken die in verschillende levels voorbij komen.
Het ziet er dus naar uit dat liefhebbers van een goede avonturengame (met een laagje rpg) echt gaan genieten van Star Wars Jedi : Fallen Order. Vanaf het moment dat je speelt, wil je doorhalen en dat is een heel goed teken. Er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen zoals glitches, een aantal gekke gezichtsanimaties én een lichte vrees dat de game repetitief kan gaan worden. Het bleek lastig in te schatten hoe diepgaand Fallen Order uiteindelijk blijkt te zijn. Maar er kan nog een heel klein beetje geknutseld worden voordat de game Gold gaat.
Met andere woorden: dit heeft alle potentie om dé Star Wars-game te worden waar fans al jaren naar hunkeren. Het voelt goed, het zorgt voor een adrenalinekick, maar dat was nog maar alleen het tipje van de ijsberg. Nog een maandje geduld en we weten het zeker of dit dé titel is die Star Wars-games uit het slop trekt.
Star Wars Jedi: Fallen Order komt op 15 november uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.