James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie
Nieuws

James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie

De lang verloren gewaande remaster van GoldenEye 007 is nu niet alleen voor iedereen te zien, maar ook te spelen. Een gouden buitenkans voor James Bond-fanaten – al is het hopen dat er nu meer goeds volgt.

Met No Time To Die als nieuwe film had 2020 het jaar van James Bond moeten worden, maar corona gooide helaas roet in het eten. Zelfs nu 2021 al ruim een maand oud is, weten we nog steeds niet echt wanneer het langverwachte laatste optreden van Daniel Craig als 007 nou verschijnt. Officieel staat de film nu weliswaar met potlood gepland voor oktober van dit jaar, maar als de bioscoopzalen tegen die tijd nog steeds niet volgens ‘het oude normaal’ kunnen draaien, zal de gum er gauw weer aan te pas komen. Nog even en de pas recent aangekondigde nieuwe game ‘Project 007’ van Hitman-makers IO Interactive wordt de eerstvolgende grote Bond-productie waarvan we kunnen genieten.

Toch is er voor Bond-liefhebbers (en vooral legio gamers) nu enig soelaas. En wel uit compleet onverwachte hoek: afgelopen week dook plots een longplay van de nooit uitgebrachte remaster van GoldenEye 007 op. Wie het Bond-gamenieuws de afgelopen vijftien jaar een beetje gevolgd heeft, zal daarbij wellicht even de wenkbrauwen gefronst hebben. 

Het was al tijden geen geheim meer dát deze remaster ooit in de steigers werd gezet – maar ook dat deze nooit het daglicht zag door getouwtrek tussen Microsoft (als moederbedrijf van ontwikkelaar Rare), Nintendo (uitgever van het origineel), Activision (toenmalige rechtenhouder van de Bond-gameslicentie) en 007-franchisebezitter Metro-Goldwyn-Mayer. Zo greep niet alleen Xbox Live Arcade naast de opgepoetste versie van een van de beste Nintendo 64-titels, consoleshooters én licentiegames ooit, maar ontbrak dit meesterwerk ook in de Rare Replay-collectie van 2015. Rond die tijd l

Watch on YouTube

.

Watch on YouTube

GoldenEye never dies

Daags na plaatsing van de recente longplay, volgde er nog veel groter nieuws: iedereen kan nu namelijk zélf aan de slag met deze ‘verloren’ remaster. Tenminste, als je handig genoeg bent om de juiste bestanden bij elkaar te vinden. Hoe dan ook, wie deze uitgelekte remaster van GoldenEye 007 in actie meemaakt, zal vaststellen dat deze gesloten bètaversie eigenlijk zo goed als af is. Op een wat slordige menu-interface met tijdelijke afbeeldingen en een stel bugs na, is de game meer dan prima speelbaar. Dat is niet alleen tot vreugde van vele gamers, maar zelfs van de originele ontwikkelaars, zo meldt de BBC.

De verbeteringen ten opzichte van de N64-versie zijn grotendeels grafisch van aard. De resolutie is (ook afhankelijk van je eigen systeem nu) verhoogd, en belangrijker: de beeldverversing ligt nu rotsvast op zestig frames per seconde. Nog merkbaarder zijn de vernieuwde textures, mooiere achtergronden en compleet herontworpen personages, die nu daadwerkelijk goed op hun evenknieën uit de film lijken. Zo maakt deze versie van GoldenEye 007 het doel van een remaster nadrukkelijk waar: je beleeft de game zo mooi als ‘ie in je herinnering nog is, terwijl het origineel eigenlijk visueel flink achterhaald is. Dat blijkt te meer wanneer je op elk moment tijdens het spelen met een druk op de knop wisselt tussen de oude en de nieuwe grafische kwaliteit – een trucje dat we overigens kennen van de Halo-remasters.

©GMRimport

Dat de game qua gameplay nagenoeg ongewijzigd is, onderstreept wat een fenomenale shooter GoldenEye 007 nog steeds is. De levelopbouw is nog altijd divers en uitdagend, mede dankzij hogere niveaus met betere AI én extra doelstellingen per missie. Schieten voelt nog even bevredigend, dankzij de destijds innovatieve combinatie van trilfeedback en impact op vijandige lichamen en objecten. Toegegeven: de besturing lijdt nu onder het gemis van een N64-controller, waarmee strafen nog goed met knoppen geschiedde. Desondanks is dit nog steeds hét vlaggenschip van schietspellen op spelcomputers, met een ontnuchterende simpliciteit die wars is van luxeartikelen zoals alternatieve vuurfuncties en wapenverbeteringen.

No time to live

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sublieme multiplayer-speelstand van GoldenEye 007, die in deze bèta-remaster in elk geval functioneert voor lokale potjes. Online spelen blijkt getuige diverse lekkagevideo’s echter ook wel degelijk mogelijk, dus lijkt het een kwestie van tijd voordat de mod-community die functie op grotere schaal beschikbaar weet te maken. Ergens voelt het wel gek om daar zo mee bezig te zijn, zeker toen vrienden me erop attendeerden dat ik de PlayStation 5 nu links laat liggen, ten faveure van een ruim tien jaar oude opgepoetste versie van een game die ik twintig jaar terug al kapotspeelde. Toch wonderlijk wat zo’n ‘verboden vrucht’ met een beetje liefhebber doet.

©GMRimport

Of toch niet? GoldenEye 007 is immers niet voor niets alom geprezen en gekoesterd, als een stuk cultureel erfgoed voor vele miljoenen gamers - gezien de acht miljoen exemplaren die van het origineel werden verkocht, nog los van de gigantische hit die de game bleek op de huurmarkt. Daarom is het des te tragischer dat bestuurskamergeneuzel deze heruitgave in de weg zat. En omdat er sinds 1997 bijna geen écht goede Bond-game meer verschenen is, inclusief de halfbakken remake (die weliswaar nét mijn 007-toplijstje haalde) waarmee Activision in 2010 zelf op de proppen kwam. Boeiende fanprojecten, zoals GoldenEye: Source en en GoldenEye 25, werden eveneens juridisch keihard ondermijnd.

De vraag is of dat met deze gelekte remaster ook zal gebeuren, nu de gouden geest uit de fles is. Als liefhebbers kunnen we alleen maar juichen voor het feit dat James Bond in 2021 sowieso is teruggekeerd, hetzij via een schimmige, illegale omweg, als soort prachtige zombieverschijning. En nu ben ik vooral benieuwd wat IO Interactive daartegenover zal zetten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit
Nieuws

Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit

Een soort tabletop rpg in gamevorm

Sunderfolk, de debuutgame van Dreamhaven, het bedrijf van Blizzard-medeoprichter Mike Morhaime, verschijnt op 23 april.

Sunderfolk is een tactische game geïnspireerd door tabletop rpg's die met smartphones wordt bestuurd. De game komt echter wel op consoles en pc uit - smartphones zijn puur de controllers en de televisie dient in feite als het speelbord.

Spelers bezoeken in het spel de Sunderlands, waar ze vechten tegen monsters en allerlei dierlijke personages ontmoeten. Gevechten zijn turn-based, waarbij spelers een deck aan kaarten hebben waarmee ze kunnen aanvallen. De gevechten spelen zich af in levels op een grid bestaande uit hexagonen.

Het geheel moet daarbij als een tabletop rpg aanvoelen, maar dan toegankelijker omdat iedereen het met een smartphone of tablet via een pc of console kan spelen. Daarbij is de game wel specifiek bedoeld voor lokale co-op, in feite net zoals echte tabletop rpg's.

Tussen missies door bezoeken spelers het stadje Arden. Dit dorpje kan van upgrades voorzien worden, er kan items en uitrusting bij winkeliers gekocht worden en er kunnen vriendschappen gesloten worden met bewoners, wat weer extra beloningen oplevert.

Sunderfolk verschijnt op 23 april voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch.

Dreamhaven is het bedrijf van Mike Morhaime, een van de oprichters van Blizzard. Hij werkte 28 jaar voor het bedrijf, maar vertrok en richtte in 2020 Dreamhaven op. Dit bedrijf bestaat uit twee ontwikkelteams die los van elkaar games ontwikkelen: Moonshot en Secret Door. Laatstgenoemde werkt aan Sunderfolk. Dit team wordt geleid door Chris Sigaty, die voorheen aan Hearthstone, Starcraft 2 en Heroes of the Storm heeft gewerkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Destiny 2-cosmetics nu beschikbaar in Sea of Thieves
Nieuws

Destiny 2-cosmetics nu beschikbaar in Sea of Thieves

Een opvallende cross-over

Er zijn nu cosmetische items gebaseerd op Destiny 2 verkrijgbaar in Sea of Thieves.

Spelers kunnen met de Lightbearer-items hun schip en piratencrew uitrusten met items en uitrusting gebaseerd op Destiny 2. Denk bijvoorbeeld aan een outfit gebaseerd op de Drifter. In onderstaande video vallen de cosmetische items te bekijken.

Via de Pirate Emporium kunnen de items gekocht worden. De Lightbearer Big Bundle kost 4999 Ancient Coins - oftewel zo'n 40 tot 50 euro, afhankelijk van of men Game Pass heeft of niet.

De cross-over is opvallend, omdat Sea of Thieves een Microsoft-game betreft en Destiny 2-ontwikkelaar Bungie onderdeel uitmaakt van Sony. Tegelijkertijd is Sea of Thieves tegenwoordig ook verkrijgbaar op PlayStation 5.

Volgens Rare's Adam Park is de cross-over op het eerste gezicht misschien geen logische keuze, maar beide games bevatten een "crew-achtige" samenwerking. Ook de "opvallende iconografie, levendige grafische stijl en een mythische toon en schaal" van beide games zou een goede match zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!