James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie
Nieuws

James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie

De lang verloren gewaande remaster van GoldenEye 007 is nu niet alleen voor iedereen te zien, maar ook te spelen. Een gouden buitenkans voor James Bond-fanaten – al is het hopen dat er nu meer goeds volgt.

Met No Time To Die als nieuwe film had 2020 het jaar van James Bond moeten worden, maar corona gooide helaas roet in het eten. Zelfs nu 2021 al ruim een maand oud is, weten we nog steeds niet echt wanneer het langverwachte laatste optreden van Daniel Craig als 007 nou verschijnt. Officieel staat de film nu weliswaar met potlood gepland voor oktober van dit jaar, maar als de bioscoopzalen tegen die tijd nog steeds niet volgens ‘het oude normaal’ kunnen draaien, zal de gum er gauw weer aan te pas komen. Nog even en de pas recent aangekondigde nieuwe game ‘Project 007’ van Hitman-makers IO Interactive wordt de eerstvolgende grote Bond-productie waarvan we kunnen genieten.

Toch is er voor Bond-liefhebbers (en vooral legio gamers) nu enig soelaas. En wel uit compleet onverwachte hoek: afgelopen week dook plots een longplay van de nooit uitgebrachte remaster van GoldenEye 007 op. Wie het Bond-gamenieuws de afgelopen vijftien jaar een beetje gevolgd heeft, zal daarbij wellicht even de wenkbrauwen gefronst hebben. 

Het was al tijden geen geheim meer dát deze remaster ooit in de steigers werd gezet – maar ook dat deze nooit het daglicht zag door getouwtrek tussen Microsoft (als moederbedrijf van ontwikkelaar Rare), Nintendo (uitgever van het origineel), Activision (toenmalige rechtenhouder van de Bond-gameslicentie) en 007-franchisebezitter Metro-Goldwyn-Mayer. Zo greep niet alleen Xbox Live Arcade naast de opgepoetste versie van een van de beste Nintendo 64-titels, consoleshooters én licentiegames ooit, maar ontbrak dit meesterwerk ook in de Rare Replay-collectie van 2015. Rond die tijd l

Watch on YouTube

.

Watch on YouTube

GoldenEye never dies

Daags na plaatsing van de recente longplay, volgde er nog veel groter nieuws: iedereen kan nu namelijk zélf aan de slag met deze ‘verloren’ remaster. Tenminste, als je handig genoeg bent om de juiste bestanden bij elkaar te vinden. Hoe dan ook, wie deze uitgelekte remaster van GoldenEye 007 in actie meemaakt, zal vaststellen dat deze gesloten bètaversie eigenlijk zo goed als af is. Op een wat slordige menu-interface met tijdelijke afbeeldingen en een stel bugs na, is de game meer dan prima speelbaar. Dat is niet alleen tot vreugde van vele gamers, maar zelfs van de originele ontwikkelaars, zo meldt de BBC.

De verbeteringen ten opzichte van de N64-versie zijn grotendeels grafisch van aard. De resolutie is (ook afhankelijk van je eigen systeem nu) verhoogd, en belangrijker: de beeldverversing ligt nu rotsvast op zestig frames per seconde. Nog merkbaarder zijn de vernieuwde textures, mooiere achtergronden en compleet herontworpen personages, die nu daadwerkelijk goed op hun evenknieën uit de film lijken. Zo maakt deze versie van GoldenEye 007 het doel van een remaster nadrukkelijk waar: je beleeft de game zo mooi als ‘ie in je herinnering nog is, terwijl het origineel eigenlijk visueel flink achterhaald is. Dat blijkt te meer wanneer je op elk moment tijdens het spelen met een druk op de knop wisselt tussen de oude en de nieuwe grafische kwaliteit – een trucje dat we overigens kennen van de Halo-remasters.

©GMRimport

Dat de game qua gameplay nagenoeg ongewijzigd is, onderstreept wat een fenomenale shooter GoldenEye 007 nog steeds is. De levelopbouw is nog altijd divers en uitdagend, mede dankzij hogere niveaus met betere AI én extra doelstellingen per missie. Schieten voelt nog even bevredigend, dankzij de destijds innovatieve combinatie van trilfeedback en impact op vijandige lichamen en objecten. Toegegeven: de besturing lijdt nu onder het gemis van een N64-controller, waarmee strafen nog goed met knoppen geschiedde. Desondanks is dit nog steeds hét vlaggenschip van schietspellen op spelcomputers, met een ontnuchterende simpliciteit die wars is van luxeartikelen zoals alternatieve vuurfuncties en wapenverbeteringen.

No time to live

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sublieme multiplayer-speelstand van GoldenEye 007, die in deze bèta-remaster in elk geval functioneert voor lokale potjes. Online spelen blijkt getuige diverse lekkagevideo’s echter ook wel degelijk mogelijk, dus lijkt het een kwestie van tijd voordat de mod-community die functie op grotere schaal beschikbaar weet te maken. Ergens voelt het wel gek om daar zo mee bezig te zijn, zeker toen vrienden me erop attendeerden dat ik de PlayStation 5 nu links laat liggen, ten faveure van een ruim tien jaar oude opgepoetste versie van een game die ik twintig jaar terug al kapotspeelde. Toch wonderlijk wat zo’n ‘verboden vrucht’ met een beetje liefhebber doet.

©GMRimport

Of toch niet? GoldenEye 007 is immers niet voor niets alom geprezen en gekoesterd, als een stuk cultureel erfgoed voor vele miljoenen gamers - gezien de acht miljoen exemplaren die van het origineel werden verkocht, nog los van de gigantische hit die de game bleek op de huurmarkt. Daarom is het des te tragischer dat bestuurskamergeneuzel deze heruitgave in de weg zat. En omdat er sinds 1997 bijna geen écht goede Bond-game meer verschenen is, inclusief de halfbakken remake (die weliswaar nét mijn 007-toplijstje haalde) waarmee Activision in 2010 zelf op de proppen kwam. Boeiende fanprojecten, zoals GoldenEye: Source en en GoldenEye 25, werden eveneens juridisch keihard ondermijnd.

De vraag is of dat met deze gelekte remaster ook zal gebeuren, nu de gouden geest uit de fles is. Als liefhebbers kunnen we alleen maar juichen voor het feit dat James Bond in 2021 sowieso is teruggekeerd, hetzij via een schimmige, illegale omweg, als soort prachtige zombieverschijning. En nu ben ik vooral benieuwd wat IO Interactive daartegenover zal zetten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GeForce Now-spelers krijgen maandelijkse limiet van honderd uur
Nieuws

GeForce Now-spelers krijgen maandelijkse limiet van honderd uur

Voor huidige abonnees gaat de limiet pas in 2026 in

Nvidia gaat een maandelijkse limiet voor leden van GeForce Now instellen - zij kunnen de dienst vanaf 2025 nog maar honderd uur per maand gebruiken.

Het gaat daarbij specifiek om leden van de Performance (voorheen Priority)- en Ultimate-abonnementen. Wanneer men meer dan honderd uur wil gebruiken per maand, kan men voor drie dollar vijftien uur erbij kopen voor Performance en voor zes dollar vijftien uur voor Ultimate.

Leden kunnen daarnaast vijftien ongebruikte uren meenemen naar de volgende maand. Founders-leden blijven overigens voor de rest van hun leven een oneindige hoeveelheid speeltijd houden.

Overigens geldt deze limiet in eerste instantie alleen voor mensen die vanaf 1 januari 2025 lid worden. Mensen die nu al lid zijn of voor 2025 lid worden krijgen een jaar uitstel - die krijgen in 2026 dus pas met de maandelijkse limiet te maken.

Volgens Nvidia zorgt de limiet van honderd uur er voor dat het bedrijf een kwalitatief hoogstaande streamingdienst aan kan blijven bieden zonder prijsverhoging. Ook moet dit kortere wachttijden voor gebruikers opleveren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marcus- en Dom-stemacteurs keren terug voor Gears of War: E-Day
Nieuws

Marcus- en Dom-stemacteurs keren terug voor Gears of War: E-Day

De game komt op een nog onbekend moment naar Xbox Series-consoles en pc

John DiMaggio en Carlos Ferro, die respectievelijk Marcus Fenix en Dominic Santiago inspreken in eerdere Gears of War-games, zullen ook weer te horen zijn in het aankomende Gears of War: E-Day.

Dat werd via een tweet via het officiële kanaal van de gamereeks bevestigd. Beide heren hebben de stemmen van de personages in elk hoofddeel van de reeks ingesproken en zullen dat dus ook voor de aankomende prequel doen. Op social media werd daarnaast een foto van het tweetal gedeeld.

Gears of War: E-Day speelt zich op Emergence Day af, de gebeurtenis die het verhaal van de Gears-reeks in gang zet. De game speelt zich dan ook veertien jaar voor de eerste Gears of War af en toont hoe de mensheid kennis maakt met de Locust op Sera. Aangezien de game zich ver voor de eerdere games afspeelt, keert ook Marcus Fenix weer terug. Ook Dom is te zien in de eerste trailer. Hun vriendschap is een belangrijk element van de game. Het spel komt op een nog onbekend moment naar Xbox Series-consoles en pc.

Onlangs onthulde Rod Fergusson, die tot en met Gears 5 aan alle games in de Gears of War-reeks heeft gewerkt, zijn ideeën voor een Gears 6.  "Het was de bedoeling dat spelers in Gears 6 Sera zouden verlaten. Als je het verhaal volgt - in Gears 5 halen we rakettechnologie aan, waarmee we de zaden plantten voor de toekomst. Ik wilde dat spelers Sera zouden vertalen en zouden achterhalen wat dit allemaal voor de rest van het universum betekent, of in ieder geval voor de rest van het zonnestelsel. Niet dat je verschillende planeten zou bezoeken, maar om je naar een nieuwe plek te brengen om een nieuwe setting te introduceren en het zo nog grootser te maken." Het is niet bekend of Gears 6 alsnog ontwikkeld wordt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!