James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie
Nieuws

James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie

De lang verloren gewaande remaster van GoldenEye 007 is nu niet alleen voor iedereen te zien, maar ook te spelen. Een gouden buitenkans voor James Bond-fanaten – al is het hopen dat er nu meer goeds volgt.

Met No Time To Die als nieuwe film had 2020 het jaar van James Bond moeten worden, maar corona gooide helaas roet in het eten. Zelfs nu 2021 al ruim een maand oud is, weten we nog steeds niet echt wanneer het langverwachte laatste optreden van Daniel Craig als 007 nou verschijnt. Officieel staat de film nu weliswaar met potlood gepland voor oktober van dit jaar, maar als de bioscoopzalen tegen die tijd nog steeds niet volgens ‘het oude normaal’ kunnen draaien, zal de gum er gauw weer aan te pas komen. Nog even en de pas recent aangekondigde nieuwe game ‘Project 007’ van Hitman-makers IO Interactive wordt de eerstvolgende grote Bond-productie waarvan we kunnen genieten.

Toch is er voor Bond-liefhebbers (en vooral legio gamers) nu enig soelaas. En wel uit compleet onverwachte hoek: afgelopen week dook plots een longplay van de nooit uitgebrachte remaster van GoldenEye 007 op. Wie het Bond-gamenieuws de afgelopen vijftien jaar een beetje gevolgd heeft, zal daarbij wellicht even de wenkbrauwen gefronst hebben. 

Het was al tijden geen geheim meer dát deze remaster ooit in de steigers werd gezet – maar ook dat deze nooit het daglicht zag door getouwtrek tussen Microsoft (als moederbedrijf van ontwikkelaar Rare), Nintendo (uitgever van het origineel), Activision (toenmalige rechtenhouder van de Bond-gameslicentie) en 007-franchisebezitter Metro-Goldwyn-Mayer. Zo greep niet alleen Xbox Live Arcade naast de opgepoetste versie van een van de beste Nintendo 64-titels, consoleshooters én licentiegames ooit, maar ontbrak dit meesterwerk ook in de Rare Replay-collectie van 2015. Rond die tijd l

Watch on YouTube

.

Watch on YouTube

GoldenEye never dies

Daags na plaatsing van de recente longplay, volgde er nog veel groter nieuws: iedereen kan nu namelijk zélf aan de slag met deze ‘verloren’ remaster. Tenminste, als je handig genoeg bent om de juiste bestanden bij elkaar te vinden. Hoe dan ook, wie deze uitgelekte remaster van GoldenEye 007 in actie meemaakt, zal vaststellen dat deze gesloten bètaversie eigenlijk zo goed als af is. Op een wat slordige menu-interface met tijdelijke afbeeldingen en een stel bugs na, is de game meer dan prima speelbaar. Dat is niet alleen tot vreugde van vele gamers, maar zelfs van de originele ontwikkelaars, zo meldt de BBC.

De verbeteringen ten opzichte van de N64-versie zijn grotendeels grafisch van aard. De resolutie is (ook afhankelijk van je eigen systeem nu) verhoogd, en belangrijker: de beeldverversing ligt nu rotsvast op zestig frames per seconde. Nog merkbaarder zijn de vernieuwde textures, mooiere achtergronden en compleet herontworpen personages, die nu daadwerkelijk goed op hun evenknieën uit de film lijken. Zo maakt deze versie van GoldenEye 007 het doel van een remaster nadrukkelijk waar: je beleeft de game zo mooi als ‘ie in je herinnering nog is, terwijl het origineel eigenlijk visueel flink achterhaald is. Dat blijkt te meer wanneer je op elk moment tijdens het spelen met een druk op de knop wisselt tussen de oude en de nieuwe grafische kwaliteit – een trucje dat we overigens kennen van de Halo-remasters.

©GMRimport

Dat de game qua gameplay nagenoeg ongewijzigd is, onderstreept wat een fenomenale shooter GoldenEye 007 nog steeds is. De levelopbouw is nog altijd divers en uitdagend, mede dankzij hogere niveaus met betere AI én extra doelstellingen per missie. Schieten voelt nog even bevredigend, dankzij de destijds innovatieve combinatie van trilfeedback en impact op vijandige lichamen en objecten. Toegegeven: de besturing lijdt nu onder het gemis van een N64-controller, waarmee strafen nog goed met knoppen geschiedde. Desondanks is dit nog steeds hét vlaggenschip van schietspellen op spelcomputers, met een ontnuchterende simpliciteit die wars is van luxeartikelen zoals alternatieve vuurfuncties en wapenverbeteringen.

No time to live

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sublieme multiplayer-speelstand van GoldenEye 007, die in deze bèta-remaster in elk geval functioneert voor lokale potjes. Online spelen blijkt getuige diverse lekkagevideo’s echter ook wel degelijk mogelijk, dus lijkt het een kwestie van tijd voordat de mod-community die functie op grotere schaal beschikbaar weet te maken. Ergens voelt het wel gek om daar zo mee bezig te zijn, zeker toen vrienden me erop attendeerden dat ik de PlayStation 5 nu links laat liggen, ten faveure van een ruim tien jaar oude opgepoetste versie van een game die ik twintig jaar terug al kapotspeelde. Toch wonderlijk wat zo’n ‘verboden vrucht’ met een beetje liefhebber doet.

©GMRimport

Of toch niet? GoldenEye 007 is immers niet voor niets alom geprezen en gekoesterd, als een stuk cultureel erfgoed voor vele miljoenen gamers - gezien de acht miljoen exemplaren die van het origineel werden verkocht, nog los van de gigantische hit die de game bleek op de huurmarkt. Daarom is het des te tragischer dat bestuurskamergeneuzel deze heruitgave in de weg zat. En omdat er sinds 1997 bijna geen écht goede Bond-game meer verschenen is, inclusief de halfbakken remake (die weliswaar nét mijn 007-toplijstje haalde) waarmee Activision in 2010 zelf op de proppen kwam. Boeiende fanprojecten, zoals GoldenEye: Source en en GoldenEye 25, werden eveneens juridisch keihard ondermijnd.

De vraag is of dat met deze gelekte remaster ook zal gebeuren, nu de gouden geest uit de fles is. Als liefhebbers kunnen we alleen maar juichen voor het feit dat James Bond in 2021 sowieso is teruggekeerd, hetzij via een schimmige, illegale omweg, als soort prachtige zombieverschijning. En nu ben ik vooral benieuwd wat IO Interactive daartegenover zal zetten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!