James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie
Nieuws

James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie

De lang verloren gewaande remaster van GoldenEye 007 is nu niet alleen voor iedereen te zien, maar ook te spelen. Een gouden buitenkans voor James Bond-fanaten – al is het hopen dat er nu meer goeds volgt.

Met No Time To Die als nieuwe film had 2020 het jaar van James Bond moeten worden, maar corona gooide helaas roet in het eten. Zelfs nu 2021 al ruim een maand oud is, weten we nog steeds niet echt wanneer het langverwachte laatste optreden van Daniel Craig als 007 nou verschijnt. Officieel staat de film nu weliswaar met potlood gepland voor oktober van dit jaar, maar als de bioscoopzalen tegen die tijd nog steeds niet volgens ‘het oude normaal’ kunnen draaien, zal de gum er gauw weer aan te pas komen. Nog even en de pas recent aangekondigde nieuwe game ‘Project 007’ van Hitman-makers IO Interactive wordt de eerstvolgende grote Bond-productie waarvan we kunnen genieten.

Toch is er voor Bond-liefhebbers (en vooral legio gamers) nu enig soelaas. En wel uit compleet onverwachte hoek: afgelopen week dook plots een longplay van de nooit uitgebrachte remaster van GoldenEye 007 op. Wie het Bond-gamenieuws de afgelopen vijftien jaar een beetje gevolgd heeft, zal daarbij wellicht even de wenkbrauwen gefronst hebben. 

Het was al tijden geen geheim meer dát deze remaster ooit in de steigers werd gezet – maar ook dat deze nooit het daglicht zag door getouwtrek tussen Microsoft (als moederbedrijf van ontwikkelaar Rare), Nintendo (uitgever van het origineel), Activision (toenmalige rechtenhouder van de Bond-gameslicentie) en 007-franchisebezitter Metro-Goldwyn-Mayer. Zo greep niet alleen Xbox Live Arcade naast de opgepoetste versie van een van de beste Nintendo 64-titels, consoleshooters én licentiegames ooit, maar ontbrak dit meesterwerk ook in de Rare Replay-collectie van 2015. Rond die tijd l

Watch on YouTube

.

Watch on YouTube

GoldenEye never dies

Daags na plaatsing van de recente longplay, volgde er nog veel groter nieuws: iedereen kan nu namelijk zélf aan de slag met deze ‘verloren’ remaster. Tenminste, als je handig genoeg bent om de juiste bestanden bij elkaar te vinden. Hoe dan ook, wie deze uitgelekte remaster van GoldenEye 007 in actie meemaakt, zal vaststellen dat deze gesloten bètaversie eigenlijk zo goed als af is. Op een wat slordige menu-interface met tijdelijke afbeeldingen en een stel bugs na, is de game meer dan prima speelbaar. Dat is niet alleen tot vreugde van vele gamers, maar zelfs van de originele ontwikkelaars, zo meldt de BBC.

De verbeteringen ten opzichte van de N64-versie zijn grotendeels grafisch van aard. De resolutie is (ook afhankelijk van je eigen systeem nu) verhoogd, en belangrijker: de beeldverversing ligt nu rotsvast op zestig frames per seconde. Nog merkbaarder zijn de vernieuwde textures, mooiere achtergronden en compleet herontworpen personages, die nu daadwerkelijk goed op hun evenknieën uit de film lijken. Zo maakt deze versie van GoldenEye 007 het doel van een remaster nadrukkelijk waar: je beleeft de game zo mooi als ‘ie in je herinnering nog is, terwijl het origineel eigenlijk visueel flink achterhaald is. Dat blijkt te meer wanneer je op elk moment tijdens het spelen met een druk op de knop wisselt tussen de oude en de nieuwe grafische kwaliteit – een trucje dat we overigens kennen van de Halo-remasters.

©GMRimport

Dat de game qua gameplay nagenoeg ongewijzigd is, onderstreept wat een fenomenale shooter GoldenEye 007 nog steeds is. De levelopbouw is nog altijd divers en uitdagend, mede dankzij hogere niveaus met betere AI én extra doelstellingen per missie. Schieten voelt nog even bevredigend, dankzij de destijds innovatieve combinatie van trilfeedback en impact op vijandige lichamen en objecten. Toegegeven: de besturing lijdt nu onder het gemis van een N64-controller, waarmee strafen nog goed met knoppen geschiedde. Desondanks is dit nog steeds hét vlaggenschip van schietspellen op spelcomputers, met een ontnuchterende simpliciteit die wars is van luxeartikelen zoals alternatieve vuurfuncties en wapenverbeteringen.

No time to live

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sublieme multiplayer-speelstand van GoldenEye 007, die in deze bèta-remaster in elk geval functioneert voor lokale potjes. Online spelen blijkt getuige diverse lekkagevideo’s echter ook wel degelijk mogelijk, dus lijkt het een kwestie van tijd voordat de mod-community die functie op grotere schaal beschikbaar weet te maken. Ergens voelt het wel gek om daar zo mee bezig te zijn, zeker toen vrienden me erop attendeerden dat ik de PlayStation 5 nu links laat liggen, ten faveure van een ruim tien jaar oude opgepoetste versie van een game die ik twintig jaar terug al kapotspeelde. Toch wonderlijk wat zo’n ‘verboden vrucht’ met een beetje liefhebber doet.

©GMRimport

Of toch niet? GoldenEye 007 is immers niet voor niets alom geprezen en gekoesterd, als een stuk cultureel erfgoed voor vele miljoenen gamers - gezien de acht miljoen exemplaren die van het origineel werden verkocht, nog los van de gigantische hit die de game bleek op de huurmarkt. Daarom is het des te tragischer dat bestuurskamergeneuzel deze heruitgave in de weg zat. En omdat er sinds 1997 bijna geen écht goede Bond-game meer verschenen is, inclusief de halfbakken remake (die weliswaar nét mijn 007-toplijstje haalde) waarmee Activision in 2010 zelf op de proppen kwam. Boeiende fanprojecten, zoals GoldenEye: Source en en GoldenEye 25, werden eveneens juridisch keihard ondermijnd.

De vraag is of dat met deze gelekte remaster ook zal gebeuren, nu de gouden geest uit de fles is. Als liefhebbers kunnen we alleen maar juichen voor het feit dat James Bond in 2021 sowieso is teruggekeerd, hetzij via een schimmige, illegale omweg, als soort prachtige zombieverschijning. En nu ben ik vooral benieuwd wat IO Interactive daartegenover zal zetten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Consoleversie Baldur's Gate 3 krijgt limiet van honderd mods per savefile
Nieuws

Consoleversie Baldur's Gate 3 krijgt limiet van honderd mods per savefile

Anders worden laadtijden lang en vinden er crashes plaats

De consoleversie van Baldur's Gate 3 heeft nu een limiet van honderd mods per savefile.

Dat heeft Larian Studios laten weten. Het bedrijf heeft dit aangekondigd omdat een kleine groep spelers meer dan honderd mods tegelijk aan heeft staan, en dit zorgt voor lange laadtijden en diverse crashes.

"In tegenstelling tot pc kunnen consoles maar een beperkt aantal bestanden tegelijkertijd draaien. Hoe meer mods je hebt geïnstalleerd, des te sneller je deze limiet bereikt." Larian raadt spelers daarbij aan om alleen mods te installeren die spelers echt bereiken.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Larian op dit moment aan twee nieuwe games werkt. Aan Baldur's Gate 4 gaat de studio niet werken, al staat het natuurlijk vrij voor de eigenaar van de franchise om daar een andere ontwikkelaar voor te zoeken. Hier zijn enkele van de beste Baldur's Gate 3 mods te vinden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe maps en verbeteringen voor Manor Lords op komst
Nieuws

Nieuwe maps en verbeteringen voor Manor Lords op komst

De game bevindt zich sinds afgelopen voorjaar in Early Access

Er zijn nieuwe maps en diverse verbeteringen voor Manor Lords op komst middels een nieuwe patch.

Dat werd via Steam aangekondigd. Zo worden er via een aankomende patch twee nieuwe maps en diverse upgrades voor gebouwen toegevoegd, waarvan op Steam ook screenshots te zien zijn.

Ook zal de manier waarop water en bier aan dorpen wordt geleverd aangepast worden, waardoor tavernes en putten beter zullen functioneren. Verder zal ook de werking van marktplaatsen in de game verbeterd worden. Het is niet bekend wanneer de nieuwe patch precies verschijnt.

Manor Lords plaatst spelers in het Europa uit de veertiende eeuw, oftewel tijdens de Middeleeuwen. Het is aan spelers om een nieuwe stad voor hun volk te bouwen. Naast dat men zich bezighoudt met het bouwen, worden er ook real-time tactische gevechten gehouden. Ruilhandel met nabijgelegen regionen is belangrijk, en verschillende seizoenen, ziektes en wilde dieren hebben invloed op het spelverloop. De game kwam afgelopen voorjaar uit op pc via Early Access.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!