Is waterkoeling beter dan luchtkoeling?
Gamer.nl
Nieuws

Is waterkoeling beter dan luchtkoeling?

Bij het bouwen van een nieuwe pc komen flink wat keuzes kijken. Misschien wel de lastigste daarvan is de keuze tussen waterkoeling en luchtkoeling. Die keuze wordt zeker niet makkelijker gemaakt door de slechte of verwarrende informatie die vaak op forums verschijnt over de verschillen tussen die twee. In dit artikel leggen we uit wat de verschillen zijn en welke je het beste kan kiezen voor je volgende build.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Cooler Master. Lees hier wat dat betekent.

Om verwarring te voorkomen eerst even wat definities. We spreken van luchtkoeling als de processor gekoeld wordt door een koelblok met daarop een ventilator, eventueel geholpen door heat pipes. Waterkoeling gebruikt eveneens een koelblok, maar pompt hier water langs om de hitte te vervoeren naar een radiator. Deze radiator is bijna altijd voorzien van een of meerdere ventilatoren, maar net zoals een luchtgekoeld koelblok kunnen deze ook passief hun warme kwijt aan de omgeving – al is dat ongebruikelijk voor game-pc’s.

Die koeling is nodig omdat processoren een klein oppervlakte hebben, maar toch veel stroom gebruiken. Al die stroom, gemeten in watts, wordt uiteindelijk omgezet in hitte, maar die hitte kan vanwege de kleine oppervlakte van de CPU nergens heen. Om dit probleem te omzeilen heb je een koeler nodig die beschikt over een manier om deze warmte weg te krijgen van de processor en een veel groter oppervlakte heeft dan de processor zelf.

©GMRimport

Luchtkoeling

Laten we beginnen met de vorm van koeling die verreweg de meeste mensen in hun pc zullen hebben: luchtkoeling. Het belangrijkste voordeel van deze vorm van koelen is dat het goedkoop is. Een luchtkoeler zoals de Hyper 212 kost vier tientjes, maar kan wel 150 watt aan processorvermogen koel houden. Met een forsere koeler zoals de MasterAir MA624 Stealth loopt dat zelfs op naar 240 watt, genoeg om elke courante desktop-CPU te temmen.

Luchtkoelers zijn volledig onderhoudsvrij, afgezien van wat stof eraf poetsen om de paar maanden. Mocht een luchtkoeler om een of andere reden wel falen, dan er is meestal weinig aan de hand. De processor wordt dan wel sneller heet, maar zal door zijn oververhittingsbeveiliging niet beschadigd raken. Een waterkoelingssysteem dat faalt kan wel desastreuze gevolgen hebben voor je hele pc, vanwege de koelvloeistof die op cruciale componenten kan belanden, om daar vervolgens kortsluiting te veroorzaken.

Luchtkoelers zijn over het algemeen makkelijker te installeren dan waterkoelingssystemen. Aan gamers die hun eerste pc gaan bouwen wordt dan ook vaak luchtkoeling aangeraden. De belangrijkste overweging daarbij is het feit dat luchtkoelers makkelijk te verwijderen zijn, mocht er een probleem zijn met het moederbord of processor.

De nadelen van luchtkoeling zijn redelijk beperkt, maar wel goed om in het achterhoofd te houden. Zo zijn luchtkoelers omvangrijk en zal niet elke koeler in elk chassis passen, met name als je een Micro-ATX- of Mini-ITX-kast hebt. Daarnaast krijg je in sommige gevallen een beter resultaat met waterkoeling dan met luchtkoeling, maar dat is eigenlijk alleen van toepassing op de meest stroomvretende processoren die nu verkrijgbaar zijn, zoals de Ryzen Threadrippers en Intels Core i9-lijn.

©GMRimport

Waterkoeling

Er zijn twee categorieën waterkoeling: ‘custom’ waterkoeling en ‘all-in-one’ (AIO) waterkoeling. Een custom waterkoelingssysteem is samengesteld uit losse componenten, eventueel van verschillende fabrikanten. Een dergelijk systeem bestaat op zijn minst uit een radiator, ventilators, pomp, koelblok en een aantal leidingen, maar bevat vaak ook een reservoir om het vullen van het systeem makkelijker te maken. Een custom loop kan gebruikt worden om alleen de CPU te koelen, maar het is gebruikelijk om zowel de CPU als de GPU te koelen.

Een all-in-one waterkoeler wordt daarentegen gebruikt om één component te koelen - en dan bijna altijd de CPU. Een AIO-koeler bestaat uit een koelblok met geïntegreerde pomp, die via semipermanente leidingen de koelvloeistof door een radiator pompt. Het voordeel van een AIO is dat deze geen onderhoud vereist, goedkoper is dan custom waterkoeling en véél makkelijker te installeren is. Met de Cooler Master ML240L V2 RGB ben je bijvoorbeeld na vier schroeven op het moederbord en twee ventilatoren op de radiator al klaar.

Het belangrijkste nadeel van AIO-koelers is dat ze niet per se beter zijn dan luchtkoelers uit dezelfde prijsklasse. In de meeste gevallen levert een AIO-koeler een paar graden winst op, maar bij voldoende luchtstroom zal het verschil met een luchtkoeler nihil zijn. Gelukkig zijn de prijzen van AIO-koelers flink afgenomen in de afgelopen jaren, waardoor de eerdergenoemde ML240L V2 RGB bijvoorbeeld al voor 65 euro verkrijgbaar is. Voor RGB-liefhebbers is er overigens ook nog de ML240 Illusion (in mei verkrijgbaar), die meer ARGB-opties bevat.

©GMRimport

Volledig custom waterkoeling is daarentegen wél beter dan luchtkoeling in de meeste gevallen, mits het systeem voorzien is van genoeg radiatoroppervlakte. De vuistregel is om 120mm aan radiator te nemen per gekoeld component, met daar bovenop 120mm als buffer. Een waterkoelingssysteem voor een CPU en GPU zou dus een 360x120mm radiator nodig hebben. Met genoeg radiatoroppervlakte kan custom waterkoeling temperaturen bereiken die tien tot twintig graden lager liggen dan met conventionele luchtkoeling haalbaar is. Bij custom waterkoeling komt wel een extra nadeel kijken: men moet de koelvloeistof regelmatig vervangen en de koelblokken om het jaar inspecteren en eventueel schoonmaken.

Nu zijn koelprestaties niet de enige reden om een waterkoeler te nemen. De kleinere omvang, eventuele RGB-verlichting en radiator zorgen ervoor dat een waterkoeler er volkomen anders uitziet dan een luchtkoeler. Dat uiterlijk past misschien beter bij jouw build. Een pc bouwen met een AIO-koeler maakt het bovendien makkelijker om de kabels op en rondom het moederbord weg te werken, omdat er geen groot blok aluminium in de weg zit. Ten slotte hebben sommige kasten simpelweg geen ruimte voor een grote luchtkoeler die honderd watt aankan, maar wel voor een AIO-koeler die zoveel hitte weg kan werken.

Waar kies je voor?

Het prestatieverschil tussen waterkoelers en luchtkoelers is tegenwoordig minimaal – de keuze voor de ene of de andere komt dan ook grotendeels neer op persoonlijke voorkeur en compatibiliteit met het chassis of moederbord. Het belangrijkste is dan ook om bij de fabrikant te controleren of de koeler die je op het oog hebt genoeg koelvermogen heeft voor je processor en fysiek in de kast past - afgezien daarvan ben je volledig vrij in je koelerkeuze.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!