Is Marvel’s Spider-Man: Remastered de moeite waard?
Nieuws

Is Marvel’s Spider-Man: Remastered de moeite waard?

Marvel’s Spider-Man: Remastered is, zoals de naam al impliceert, een remaster van de PlayStation 4-klassieker Marvel’s Spider-Man. De game verschijnt op 19 november samen met de PlayStation 5. Voor 20 euro extra ontvang je de remaster samen met het nieuwe Spider-Man: Miles Morales. De vraag is natuurlijk: moet je dat doen? Het antwoord is overwegend ‘ja’.

Allereerst: dit is geen recensie, omdat ondergetekende niet het hele spel opnieuw heeft uitgespeeld, aangezien de gameplay toch precies hetzelfde is - zo belooft Insomniac althans. Bij Gamer.nl recenseren we games niet zonder ze uit te spelen, of we moeten daar een gegronde reden voor hebben die we altijd vermelden in de tekst. In dit geval leek een cijfer dus niet gepast, maar het is wel de moeite waard de game uit te lichten. Best wel wat dingen zijn die de moeite van het vermelden waard.

©GMRimport

Geen gek gezicht

Wat er nou precies nieuw aan de remaster is, bijvoorbeeld. Allereerst Peter Parker zelf: hij heeft een nieuw gezicht gekregen. In de PlayStation 4-versie gebruikte ontwikkelaar Insomniac Games het hoofd van John Bubniak, in de PlayStation 5-versie is dat opeens het hoofd van Ben Jordan. Online waren veel zorgen over deze opmerkelijke transitie, maar het is allemaal niet zo spannend. Na een tussenfilmpje of twee ben je er aan gewend. En ja, hij lijkt misschien iets meer op Tom Holland. Ook correct: de nieuwe acteur oogt jonger. Maar het nieuwe gezicht van Spider-Man in de verhaallijn is absoluut niet storend.

Vanzelfsprekend gebruikt de remaster naast de fotomodus uit Miles Morales ook de haptische feedback en de adaptieve triggers op de DualSense-controller. De game doet dat op precies dezelfde wijze als Spider-Man: Miles Morales. Tijdens het slingeren voel je echt de weerstand in de triggers toenemen. Wanneer er een grote vijand zoals Rhino door het scherm dendert, voel je dat wel even in je klauwtjes. Maar een hoofdrol zoals in Astro’s Playroom spelen de functies allerminst. Ze zijn soms van toegevoegde waarde - dat valt dan direct op - maar dat is het wel.

©GMRimport

Het grootste verschil met het origineel is toch wel de pracht en praal. Het origineel oogde al prachtig, maar hemel, Spider-Man Remastered is écht een mooie game. De remaster is merkbaar opgepoetst met nieuwe textures, ray tracing en natuurlijk een hogere resolutie. Die termen zijn leuk en aardig, maar je ziet het verschil echt meteen. Daarbij heb je ook de keus om het grafisch detail en de ray tracing in te ruilen voor een framerate van zestig frames per seconde. Dat is zéér de moeite waard.

Wat je ook kiest, Spider-Man Remastered ziet er prachtig uit. In principe net zo mooi als Miles Morales, maar misschien zelfs wel iets mooier. Voor ons gevoel is het eerste deel iets kleurrijker. Het is overwegend zonnig in het New York van de eerste game. De hdr krijgt daarom echt de kans om te schitteren, in zowel letterlijke als figuurlijke zin. Je ziet het eigenlijk al meteen in de eerste scène van de game, op het pak van Peter Parker wanneer hij uit zijn slaapkamerraam duikt.

Spider-Man: Miles Morales speelt zich daarentegen af rond de feestdagen. New York is ondergesneeuwd. De game heeft daarom een erg Kerstachtige vibe. De witte sneeuw doet het natuurlijk goed in hdr, de regenplassen op de grond etaleren de ray tracing en de feestbelichting is bijkans gezellig. Maar uiteindelijk oogt ‘t ook een beetje eentonig. Het New York uit het eerste deel laat meer kanten van zichzelf zien. Dat waren we na vijftien uur aan Miles Morales een beetje vergeten.

Als je nooit het originele Marvel’s: Spider-Man hebt gespeeld, is dit alsnog een absolute no-brainer en moet je deze game ook zeker spelen vóór je Miles Morales speel

-

©GMRimport

Een ontzettend goede game

Wat we óók waren vergeten is hoe goed de pacing van Spider-Man: Miles Morales is. We schreven het al in de recensie van het vervolg, maar Miles Morales kakt simpelweg nooit in. Het verhaal is bijna de helft korter dan het eerste deel, maar ook veel beter uitgestreken over de rest van de game. Ieder moment voelt raak, waar je in de eerste Spider-Man veel vaker weinig interessante puzzeltjes en missies moet voltooien. Dat verschil valt met name op als je eerst Miles Morales hebt gespeeld.

Voor de duidelijkheid: als je nooit het originele Marvel’s: Spider-Man hebt gespeeld, is dit alsnog een absolute no-brainer en moet je deze game ook zeker spelen vóór je Miles Morales speelt. Dan komen de verhalende momenten in Miles Morales immers veel beter uit de verf. Als je de game wél al hebt gespeeld is het mogelijk om je savefile van de oude versie mee te nemen. Die optie moet ergens eind november via een update beschikbaar komen. Dan worden er ook drie nieuwe kostuums toegevoegd.

Maar het gaat eigenlijk niet zozeer over dit soort nieuwigheden. Het gaat erom dat je voor twee tientjes extra over misschien wel de beste debuterende superheldengame ooit beschikt. Een game die ook enorm goed is als je niets om superhelden geeft. Het zwieren en zwaaien door New York is een van de leukste manieren van door een spelwereld navigeren die we ooit in een game hebben ervaren, het verhaal en de personages zijn ijzersterk en jeetje, wat is deze game toch ontzettend mooi - zeker deze remaster.

Marvel’s Spider-Man Remastered is op 19 oktober verkrijgbaar op PlayStation 5 als onderdeel van Marvel’s Spider-Man: Miles Morales.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two start rechtszaak tegen verkoper van gehackte GTA Online-accounts
Nieuws

Take-Two start rechtszaak tegen verkoper van gehackte GTA Online-accounts

PlayerAuctions werd eerder dit jaar ook al aangeklaagd door Roblox

Take-Two Interactive, het moederbedrijf van Grand Theft Auto-ontwikkelaar Rockstar Games, klaagt PlayerAuctions aan, een online marktplaats dat gehackte GTA Online-accounts en in-game geld verkoopt.

Take-Two meent dat PlayerAuctions hiermee inbreuk maakt op de IP-rechten van het bedrijf. De accounts en het in-game geld zijn volgens de uitgever verkregen via cheats en hackingsoftware, en PlayerAuctions zou consumenten verleiden tot het kopen van "illegale content voor Grand Theft Auto 5".

Het Chinese bedrijf Paiao Network Technology is de eigenaar van PlayerAuctions. Take-Two claimt dat het herhaaldelijk contact heeft opgenomen met dit bedrijf en bewijs heeft geleverd van de hierboven beschreven situatie. Paiao Network Technology zou dan ook op de hoogte zijn van het feit dat ze zich schuldig maken aan illegaal gedrag en daar aan verdienen.

Eerder dit jaar werd PlayerAuctions al door Roblox aangeklaagd vanwege soortgelijke beschuldigingen. Zij willen dat het verkoop van aan Roblox gerelateerde producten via PlayerAuctions wordt stopgezet en eisen ook een schadevergoeding.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft zou met Microsoft en EA praten over verkoop van IP's
Nieuws

Ubisoft zou met Microsoft en EA praten over verkoop van IP's

Een aandeelhouder claimt dat de uitgever niet afdoende naar buiten communiceert

Een aandeelhouder van Ubisoft claimt dat Ubisoft gesprekken houdt met bedrijven als Electronic Arts en Microsoft over mogelijke verkoop van Ubisoft-franchises.

Afgelopen najaar bleek al dat de aandeelhouders van Ubisoft diverse opties, waaronder verkoop, overwegen nadat de waarde van aandelen van het bedrijf daalde door het uitstel van Assassin's Creed Shadows en de tegenvallende verkoop van Star Wars Outlaws. Begin dit jaar liet CEO Yves Guillemot weten adviseurs aan te stellen om alle opties te verkennen.

Kort daarna kwam via Bloomberg naar buiten dat de grootste aandeelhouders van Ubisoft - de Guillemot-familie en Tencent - gesprekken zouden houden over de mogelijkheid om een nieuw privébedrijf op te richten in verband met de dalende waarde van het huidige bedrijf. Een aantal van de belangrijkste franchises van Ubisoft zouden worden overgezet naar dit bedrijf en vervolgens gelicenseerd worden aan het bestaande Ubisoft, en andere IP's zouden mogelijk worden verkocht.

Aandeelhouder en CEO van AJ Investments Juraj Krúpa claimt nu aan IGN dat Ubisoft gesprekken voert met Microsoft, EA en andere bedrijven die interesse hebben in de overname van IP's van Ubisoft. Dit zou Ubisoft echter niet richting aandeelhouders hebben gecommuniceerd. Krúpa probeert dan ook een protest te organiseren buiten Ubisofts hoofdkwartier in Parijs.

Krúpa meldt daarbij dat Ubisoft "verschrikkelijk gemismanaged wordt door het huidige management". Hij eist "een helder stappenplan voor herstel", en dat leidinggevenden "de dalende waarde voor aandeelhouders, een gebrekkige operationele executie en het falen van het effectief aanpassen aan marktrends" aankaarten.

Naast dat Ubisoft niet open kaart zou spelen over gesprekken met andere bedrijven over het verkopen van IP's, zou het bedrijf ook "informatie achter hebben gehouden" over een samenwerking met het uit Saoedi-Arabië afkomstige Savvy Group voor een nog onaangekondigde uitbreiding op Assassin's Creed Mirage.

Ubisoft meldt in een statement aan IGN dat het eerder al heeft aangegeven "diverse transformationele strategische en kapitalistische opties" te onderzoeken. "Het bestuur heeft een ad hoc onafhankelijke commissie opgericht om dit formele en competitieve proces te overzien en zo de meeste waarde uit Ubisofts bezitten en franchises te verkrijgen voor alle aandeelhouders. Ubisoft stelt de markt met het oog op toepasbare regulaties op de hoogte als er een transactie plaatsvindt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!