Is Marvel’s Spider-Man: Remastered de moeite waard?
Nieuws

Is Marvel’s Spider-Man: Remastered de moeite waard?

Marvel’s Spider-Man: Remastered is, zoals de naam al impliceert, een remaster van de PlayStation 4-klassieker Marvel’s Spider-Man. De game verschijnt op 19 november samen met de PlayStation 5. Voor 20 euro extra ontvang je de remaster samen met het nieuwe Spider-Man: Miles Morales. De vraag is natuurlijk: moet je dat doen? Het antwoord is overwegend ‘ja’.

Allereerst: dit is geen recensie, omdat ondergetekende niet het hele spel opnieuw heeft uitgespeeld, aangezien de gameplay toch precies hetzelfde is - zo belooft Insomniac althans. Bij Gamer.nl recenseren we games niet zonder ze uit te spelen, of we moeten daar een gegronde reden voor hebben die we altijd vermelden in de tekst. In dit geval leek een cijfer dus niet gepast, maar het is wel de moeite waard de game uit te lichten. Best wel wat dingen zijn die de moeite van het vermelden waard.

©GMRimport

Geen gek gezicht

Wat er nou precies nieuw aan de remaster is, bijvoorbeeld. Allereerst Peter Parker zelf: hij heeft een nieuw gezicht gekregen. In de PlayStation 4-versie gebruikte ontwikkelaar Insomniac Games het hoofd van John Bubniak, in de PlayStation 5-versie is dat opeens het hoofd van Ben Jordan. Online waren veel zorgen over deze opmerkelijke transitie, maar het is allemaal niet zo spannend. Na een tussenfilmpje of twee ben je er aan gewend. En ja, hij lijkt misschien iets meer op Tom Holland. Ook correct: de nieuwe acteur oogt jonger. Maar het nieuwe gezicht van Spider-Man in de verhaallijn is absoluut niet storend.

Vanzelfsprekend gebruikt de remaster naast de fotomodus uit Miles Morales ook de haptische feedback en de adaptieve triggers op de DualSense-controller. De game doet dat op precies dezelfde wijze als Spider-Man: Miles Morales. Tijdens het slingeren voel je echt de weerstand in de triggers toenemen. Wanneer er een grote vijand zoals Rhino door het scherm dendert, voel je dat wel even in je klauwtjes. Maar een hoofdrol zoals in Astro’s Playroom spelen de functies allerminst. Ze zijn soms van toegevoegde waarde - dat valt dan direct op - maar dat is het wel.

©GMRimport

Het grootste verschil met het origineel is toch wel de pracht en praal. Het origineel oogde al prachtig, maar hemel, Spider-Man Remastered is écht een mooie game. De remaster is merkbaar opgepoetst met nieuwe textures, ray tracing en natuurlijk een hogere resolutie. Die termen zijn leuk en aardig, maar je ziet het verschil echt meteen. Daarbij heb je ook de keus om het grafisch detail en de ray tracing in te ruilen voor een framerate van zestig frames per seconde. Dat is zéér de moeite waard.

Wat je ook kiest, Spider-Man Remastered ziet er prachtig uit. In principe net zo mooi als Miles Morales, maar misschien zelfs wel iets mooier. Voor ons gevoel is het eerste deel iets kleurrijker. Het is overwegend zonnig in het New York van de eerste game. De hdr krijgt daarom echt de kans om te schitteren, in zowel letterlijke als figuurlijke zin. Je ziet het eigenlijk al meteen in de eerste scène van de game, op het pak van Peter Parker wanneer hij uit zijn slaapkamerraam duikt.

Spider-Man: Miles Morales speelt zich daarentegen af rond de feestdagen. New York is ondergesneeuwd. De game heeft daarom een erg Kerstachtige vibe. De witte sneeuw doet het natuurlijk goed in hdr, de regenplassen op de grond etaleren de ray tracing en de feestbelichting is bijkans gezellig. Maar uiteindelijk oogt ‘t ook een beetje eentonig. Het New York uit het eerste deel laat meer kanten van zichzelf zien. Dat waren we na vijftien uur aan Miles Morales een beetje vergeten.

Als je nooit het originele Marvel’s: Spider-Man hebt gespeeld, is dit alsnog een absolute no-brainer en moet je deze game ook zeker spelen vóór je Miles Morales speel

-

©GMRimport

Een ontzettend goede game

Wat we óók waren vergeten is hoe goed de pacing van Spider-Man: Miles Morales is. We schreven het al in de recensie van het vervolg, maar Miles Morales kakt simpelweg nooit in. Het verhaal is bijna de helft korter dan het eerste deel, maar ook veel beter uitgestreken over de rest van de game. Ieder moment voelt raak, waar je in de eerste Spider-Man veel vaker weinig interessante puzzeltjes en missies moet voltooien. Dat verschil valt met name op als je eerst Miles Morales hebt gespeeld.

Voor de duidelijkheid: als je nooit het originele Marvel’s: Spider-Man hebt gespeeld, is dit alsnog een absolute no-brainer en moet je deze game ook zeker spelen vóór je Miles Morales speelt. Dan komen de verhalende momenten in Miles Morales immers veel beter uit de verf. Als je de game wél al hebt gespeeld is het mogelijk om je savefile van de oude versie mee te nemen. Die optie moet ergens eind november via een update beschikbaar komen. Dan worden er ook drie nieuwe kostuums toegevoegd.

Maar het gaat eigenlijk niet zozeer over dit soort nieuwigheden. Het gaat erom dat je voor twee tientjes extra over misschien wel de beste debuterende superheldengame ooit beschikt. Een game die ook enorm goed is als je niets om superhelden geeft. Het zwieren en zwaaien door New York is een van de leukste manieren van door een spelwereld navigeren die we ooit in een game hebben ervaren, het verhaal en de personages zijn ijzersterk en jeetje, wat is deze game toch ontzettend mooi - zeker deze remaster.

Marvel’s Spider-Man Remastered is op 19 oktober verkrijgbaar op PlayStation 5 als onderdeel van Marvel’s Spider-Man: Miles Morales.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!