Iron Man VR is geen hoogvlieger
Reviews

Iron Man VR is geen hoogvlieger

Iron Man is de perfecte superheld om in virtual reality te beleven. Het voelt volkomen natuurlijk om een held met een ijzeren masker te spelen terwijl je een onhandige vr-bril op je snufferd hebt. Al dat zweet na een intense vr-sessie moet Tony Stark vast ook voelen in zijn zware harnas.

Het is vooral de beweging die zich goed leent voor een overzetting naar vr en ontwikkelaar Camouflaj doet dat met verve. Stel je even voor hoe Iron Man vliegt in de films en comics, met jets die uit zijn palmen schieten. Dit is precies hoe het in de game ook werkt, en dat is glorieus. Je stijgt op door je armen omlaag te houden, je palmen naar onderen te richten en de trigger in te drukken. Zoef, daar zweef je als superheld het luchtruim in.

Dit besturingssysteem maakt je een flexibele en razendsnelle superheld. Wil je naar voren racen, dan draai je je palmen naar achteren. En moet je kogels ontwijken, dan houd je je handen aan de zijkant om naar rechts of links te strafen. Deze besturing is het grootste pluspunt van Iron Man VR en laat je echt voelen alsof je Tony Stark bent.

©GMRimport

I love you 3000

Het verhaal is amusant genoeg om je aandacht acht uur lang vast te houden. Het is enigszins voorspelbaar op die typische superheldenmanier. Tony Stark heeft zijn tijd als wapenfabrikant achter zich gelaten, maar een vijand uit zijn verleden heeft het nu op hem gemunt. Stark activeert daarom zijn oude kunstmatige intelligentie Gunsmith, die hem langzaam weer het wapenwereldje intrekt.

Ook het schieten is een genot en werkt precies zoals je zou verwachten. Je houdt je palmen naar voren om simpele kogels af te vuren. Als je je hand naar beneden kantelt, komt er een secundair wapen uit je pols tevoorschijn. Zo belaag je je vijand met doelzoekende raketten of clusterbommen. Gevechten zijn heerlijk chaotisch, waarbij je snel door het slagveld racet, kogels ontwijkt en de aanval kiest. Wij zijn nergens misselijk geworden, maar het moge duidelijk zijn dat je al wel vr-benen moet hebben om dit te doorstaan.

Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht.

-

Lange laadschermen

Een vr-game werkt pas echt goed als het je compleet onderdompelt in zijn wereld en je laat vergeten dat je een game speelt. Het is dan ook jammer dat Iron Man VR die illusie zo vaak verbreekt. Vooral de ellenlange laadschermen zijn een grote boosdoener. Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht. In virtual reality lijken laadtijden ook nog eens langer te duren, omdat je onderwijl niet even op je telefoon kan kijken.

Die laadschermen komen regelmatig op onhandige momenten. Zo zit je als Tony Stark in een vliegtuig wanneer je een drone door het raampje ziet. Er wordt geschoten en de zijkant van het vliegtuig breekt af. Dit kan een indrukwekkende scène zijn in vr, waarbij de brokstukken je om de oren vliegen. Maar nadat de drone schiet gaat het beeld op zwart, om je daarna pas het verwoeste toestel te laten zien. Dan denk je: aha, ik ben een game aan het spelen en de juiste asset moest worden ingeladen.

Verder is de game nogal eentonig. Op een paar baasgevechten na vecht Iron Man alleen tegen een legertje drones. Dat voelt niet bijzonder spannend, zeker niet omdat er maar zes verschillende vijanden zijn. Na een paar missies heb je alles wel gezien, maar de game rekt dit toch tot een uur of acht. De gevechten beginnen daardoor op elkaar te lijken, zeker als ze zich ook nog meerdere keren op dezelfde locaties afspelen.

©GMRimport

Move it, Move-controllers

Tot slot zijn er nog problemen die horen bij het feit dat dit een exclusieve PlayStation VR-game is. Je moet vaak goed en precies mikken om je staande te houden tussen al die drones, maar de hopeloos verouderde Move-controllers zijn daar niet altijd accuraat genoeg voor. Daarnaast kom je door al dat rondvliegen regelmatig in de knoop met de kabel van de headset. Vooral in optionele timetrials word je gevraagd om in lastige rondjes te vliegen, waarvoor je 360 graden om moet draaien. De game waarschuwt je wel als je helemaal bent omgedraaid en de kabel je mogelijk laat struikelen, maar als ontwikkelaars zo’n waarschuwing moeten maken, is er al iets fundamenteels mis met de opzet van het spel.

Ondanks deze nadelen is Iron Man VR een compleet pakket met heel wat content. Naast het verhaal zijn er nog optionele trainingsmissies en kun je je ijzeren pak opleuken met nieuwe wapens om uit te proberen. Ook is het de moeite waard om een hogere moeilijkheidsgraad te proberen, aangezien je vaardigheden dan tot het uiterste wordt getest. Het is alleen jammer dat je dan nog steeds diezelfde zes drones aan flarden moet schieten en je door al die laadschermen heen moet worstelen. Dan voel je je niet echt een superheld.

Iron Man VR is nu verkrijgbaar voor PSVR.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Het vliegen en schieten werkt wonderbaarlijk goed in Iron Man VR, maar de herhalende gevechten tegen telkens dezelfde drone-vijanden worden al snel voorspelbaar.

Plus- en minpunten
  • Vliegen en schieten werkt goed, leuk verhaal, genoeg content
  • Ellenlange laadtijden op nare momenten, weinig variatie in vijanden, gebruik van Move-controllers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!