Iron Man VR is geen hoogvlieger
Reviews

Iron Man VR is geen hoogvlieger

Iron Man is de perfecte superheld om in virtual reality te beleven. Het voelt volkomen natuurlijk om een held met een ijzeren masker te spelen terwijl je een onhandige vr-bril op je snufferd hebt. Al dat zweet na een intense vr-sessie moet Tony Stark vast ook voelen in zijn zware harnas.

Het is vooral de beweging die zich goed leent voor een overzetting naar vr en ontwikkelaar Camouflaj doet dat met verve. Stel je even voor hoe Iron Man vliegt in de films en comics, met jets die uit zijn palmen schieten. Dit is precies hoe het in de game ook werkt, en dat is glorieus. Je stijgt op door je armen omlaag te houden, je palmen naar onderen te richten en de trigger in te drukken. Zoef, daar zweef je als superheld het luchtruim in.

Dit besturingssysteem maakt je een flexibele en razendsnelle superheld. Wil je naar voren racen, dan draai je je palmen naar achteren. En moet je kogels ontwijken, dan houd je je handen aan de zijkant om naar rechts of links te strafen. Deze besturing is het grootste pluspunt van Iron Man VR en laat je echt voelen alsof je Tony Stark bent.

©GMRimport

I love you 3000

Het verhaal is amusant genoeg om je aandacht acht uur lang vast te houden. Het is enigszins voorspelbaar op die typische superheldenmanier. Tony Stark heeft zijn tijd als wapenfabrikant achter zich gelaten, maar een vijand uit zijn verleden heeft het nu op hem gemunt. Stark activeert daarom zijn oude kunstmatige intelligentie Gunsmith, die hem langzaam weer het wapenwereldje intrekt.

Ook het schieten is een genot en werkt precies zoals je zou verwachten. Je houdt je palmen naar voren om simpele kogels af te vuren. Als je je hand naar beneden kantelt, komt er een secundair wapen uit je pols tevoorschijn. Zo belaag je je vijand met doelzoekende raketten of clusterbommen. Gevechten zijn heerlijk chaotisch, waarbij je snel door het slagveld racet, kogels ontwijkt en de aanval kiest. Wij zijn nergens misselijk geworden, maar het moge duidelijk zijn dat je al wel vr-benen moet hebben om dit te doorstaan.

Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht.

-

Lange laadschermen

Een vr-game werkt pas echt goed als het je compleet onderdompelt in zijn wereld en je laat vergeten dat je een game speelt. Het is dan ook jammer dat Iron Man VR die illusie zo vaak verbreekt. Vooral de ellenlange laadschermen zijn een grote boosdoener. Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht. In virtual reality lijken laadtijden ook nog eens langer te duren, omdat je onderwijl niet even op je telefoon kan kijken.

Die laadschermen komen regelmatig op onhandige momenten. Zo zit je als Tony Stark in een vliegtuig wanneer je een drone door het raampje ziet. Er wordt geschoten en de zijkant van het vliegtuig breekt af. Dit kan een indrukwekkende scène zijn in vr, waarbij de brokstukken je om de oren vliegen. Maar nadat de drone schiet gaat het beeld op zwart, om je daarna pas het verwoeste toestel te laten zien. Dan denk je: aha, ik ben een game aan het spelen en de juiste asset moest worden ingeladen.

Verder is de game nogal eentonig. Op een paar baasgevechten na vecht Iron Man alleen tegen een legertje drones. Dat voelt niet bijzonder spannend, zeker niet omdat er maar zes verschillende vijanden zijn. Na een paar missies heb je alles wel gezien, maar de game rekt dit toch tot een uur of acht. De gevechten beginnen daardoor op elkaar te lijken, zeker als ze zich ook nog meerdere keren op dezelfde locaties afspelen.

©GMRimport

Move it, Move-controllers

Tot slot zijn er nog problemen die horen bij het feit dat dit een exclusieve PlayStation VR-game is. Je moet vaak goed en precies mikken om je staande te houden tussen al die drones, maar de hopeloos verouderde Move-controllers zijn daar niet altijd accuraat genoeg voor. Daarnaast kom je door al dat rondvliegen regelmatig in de knoop met de kabel van de headset. Vooral in optionele timetrials word je gevraagd om in lastige rondjes te vliegen, waarvoor je 360 graden om moet draaien. De game waarschuwt je wel als je helemaal bent omgedraaid en de kabel je mogelijk laat struikelen, maar als ontwikkelaars zo’n waarschuwing moeten maken, is er al iets fundamenteels mis met de opzet van het spel.

Ondanks deze nadelen is Iron Man VR een compleet pakket met heel wat content. Naast het verhaal zijn er nog optionele trainingsmissies en kun je je ijzeren pak opleuken met nieuwe wapens om uit te proberen. Ook is het de moeite waard om een hogere moeilijkheidsgraad te proberen, aangezien je vaardigheden dan tot het uiterste wordt getest. Het is alleen jammer dat je dan nog steeds diezelfde zes drones aan flarden moet schieten en je door al die laadschermen heen moet worstelen. Dan voel je je niet echt een superheld.

Iron Man VR is nu verkrijgbaar voor PSVR.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Het vliegen en schieten werkt wonderbaarlijk goed in Iron Man VR, maar de herhalende gevechten tegen telkens dezelfde drone-vijanden worden al snel voorspelbaar.

Plus- en minpunten
  • Vliegen en schieten werkt goed, leuk verhaal, genoeg content
  • Ellenlange laadtijden op nare momenten, weinig variatie in vijanden, gebruik van Move-controllers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error