Interactieve Wedstrijdsim is gouden greep voor Fifa 21’s carrièremodus
Nieuws

Interactieve Wedstrijdsim is gouden greep voor Fifa 21’s carrièremodus

Een tijdje terug beloofde EA dat het dit jaar in Fifa 21 met de grootste aanpassingen aan de carrièremodus in jaren zou komen. Een flink statement, maar EA had de presentatie om die woorden te onderbouwen. Inmiddels hebben we de carrièremodus zelf ook een aantal dagen goed onder handen kunnen nemen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de introductie van de Interactieve Wedstrijdsimulatie verandert de carrièremodus compleet. Voorheen kon je altijd een wedstrijd óf simuleren, óf in zijn geheel zelf spelen. Simuleren bleek vaak zo onbetrouwbaar als een politicus in verkiezingstijd en geeft je bovendien geen enkele clou waaróm je met 3-0 tegen de hekkensluiter afgaat. Iedere wedstrijd dan maar zelf spelen kost echter veel tijd en dus wordt de Interactieve Wedstrijdsimulator een gouden middenweg.

©GMRimport

Nieuwe dynamiek door Interactieve Wedstrijdsimulator

Het concept is heel simpel. De wedstrijd wordt op twee keer de normale snelheid afgespeeld. In plaats van naar het echte veld, kijk je naar bewegende bolletjes en zie je overzichtelijk de fitheid en vorm van je spelers. Je kunt op ieder moment je tactiek aanpassen zoals dat normaal tijdens een wedstrijd ook kan, dus je behoudt controle om bijvoorbeeld een voorsprong te consolideren, of om specifieke wisselspelers een kans te geven.

Je kunt echter ook op ieder moment weer in de actie duiken, bijvoorbeeld om even zelf een penalty te verzilveren of proberen een wedstrijd om te draaien als het toch niet zo lekker loopt. Met hetzelfde gemak schakel je ook weer over naar de Interactieve Wedstrijdsimulator. Juist die mogelijkheid om ook tijdens wedstrijden van spelmodus te wisselen, geeft de interactieve wedstrijdsimulator bestaansrecht. Op belangrijke Champions League-duels en clashes tussen de top drie van de Eredivisie na, ging er geen wedstrijd voorbij zonder dat ik gebruik maakte van de nieuwe optie, al was het maar voor een deel van de wedstrijd. Die dynamiek geeft de carrièremodus echt wat nieuws.

©GMRimport

Wedstrijdscherpte

Een andere grote vernieuwing is de toevoeging van ‘scherpte’. Dit is een statistiek per speler, vergelijkbaar met hun fitheid en moreel. Je houdt die scherpte op pijl door tussen wedstrijden te trainen. Aangezien dat weer ten koste gaat van fitheid, is het voortdurend zoeken naar de juiste balans. Zeker wanneer er veel wedstrijden achtereenvolgend plaatsvinden is het een uitdaging om je spelers optimaal voor iedere wedstrijd voor te bereiden.

Die trainingen vormen echter een saai intermezzo in de carrièremodus, die dankzij de Interactieve Wedstrijdsimulatie juist zoveel vaart krijgt. De trainingen bestaan uit de minigames die je normaal voorgeschoteld krijgt als een wedstrijd wordt geladen. De rondo’tjes en dribbeluitdagingen zijn prima als veredeld laadscherm, maar worden snel eentonig. Simuleren is een optie, maar daarmee behaal je niet de maximale fitheid, ténzij je zelf al eens een goed resultaat in elke minigame hebt neergezet.

Het is lang geleden dat ik zo heb genoten van de carrièremodus in Fifa.

-

Het werd daardoor snel een vervelende exercitie om trainingen uit te voeren, zeker omdat de menu’s van Fifa 21 nog altijd zo extreem traag zijn. Elke extra handeling die je moet uitvoeren, is er daardoor eigenlijk eentje te veel. We kunnen alleen maar hopen dat het iets is dat met de komst van de nieuwe generatie consoles wordt opgelost.

Vooral omdat uiteindelijk die wedstrijdscherpte wel degelijk een rol van betekenis speelt. Het is moeilijk om de vinger te leggen op hoeveel invloed het nou heeft – geen wedstrijd is immers hetzelfde – maar ter experiment zoek ik de extremen op. Eerst mat ik mijn spelers af met onregelmatige en onlogische trainingen. Met de scherpte op een compleet dieptepunt is mijn team inderdaad overal te laat en ga ik kansloos ten onder tegen een degradatiekandidaat. Als ik even verderop in het seizoen de scherpte juist bijna volledig heb geoptimaliseerd, oogt mijn team aanzienlijk frisser, met als summum een gewonnen Klassieker.

©GMRimport

Blessures met meer impact

Die scherpte heeft bovendien nog een mooi bijeffect: blessures hebben grotere gevolgen. Een speler die in de eerste wedstrijden keer op keer het net vond, scheurde een spier en was drie maanden uit de roulatie. Terwijl andere spelers uitgroeiden tot basiskrachten en blaakten van zelfvertrouwen, kwam m’n spits zonder scherpte terug. Puur op basis van skill is hij nou eenmaal de beste keuze, dus in voorgaande jaren had je hem zo weer in de punt van de aanval kunnen zetten. Maar nu waren andere spelers beter en moest de speler echt weer even terugkomen, te beginnen met invalbeurten. Net als in het echt.

Het is lang geleden dat ik zo heb genoten van de carrièremodus in Fifa. Normaal gesproken verlies ik juist al snel mijn interesse, omdat er zoveel tijd in gaat zitten en je team zich zelden op een verrassende manier ontwikkelt. Nu zijn juist die punten aangepakt, waardoor ik best wel zin heb om over een paar weken ‘voor het echt’ te beginnen. Die trage menu’s zijn alleen wel een ding. Aangezien progressie in de carrièremodus, in tegenstelling tot FUT en Volta, níet meeverhuist naar de volgende generatie, is het misschien verstandig om nog even een maandje langer te wachten.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor de PlayStation 5- en Xbox Series X-versies zijn nog onbekend.

Meer hands-on:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error