Interactieve Wedstrijdsim is gouden greep voor Fifa 21’s carrièremodus
Nieuws

Interactieve Wedstrijdsim is gouden greep voor Fifa 21’s carrièremodus

Een tijdje terug beloofde EA dat het dit jaar in Fifa 21 met de grootste aanpassingen aan de carrièremodus in jaren zou komen. Een flink statement, maar EA had de presentatie om die woorden te onderbouwen. Inmiddels hebben we de carrièremodus zelf ook een aantal dagen goed onder handen kunnen nemen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de introductie van de Interactieve Wedstrijdsimulatie verandert de carrièremodus compleet. Voorheen kon je altijd een wedstrijd óf simuleren, óf in zijn geheel zelf spelen. Simuleren bleek vaak zo onbetrouwbaar als een politicus in verkiezingstijd en geeft je bovendien geen enkele clou waaróm je met 3-0 tegen de hekkensluiter afgaat. Iedere wedstrijd dan maar zelf spelen kost echter veel tijd en dus wordt de Interactieve Wedstrijdsimulator een gouden middenweg.

©GMRimport

Nieuwe dynamiek door Interactieve Wedstrijdsimulator

Het concept is heel simpel. De wedstrijd wordt op twee keer de normale snelheid afgespeeld. In plaats van naar het echte veld, kijk je naar bewegende bolletjes en zie je overzichtelijk de fitheid en vorm van je spelers. Je kunt op ieder moment je tactiek aanpassen zoals dat normaal tijdens een wedstrijd ook kan, dus je behoudt controle om bijvoorbeeld een voorsprong te consolideren, of om specifieke wisselspelers een kans te geven.

Je kunt echter ook op ieder moment weer in de actie duiken, bijvoorbeeld om even zelf een penalty te verzilveren of proberen een wedstrijd om te draaien als het toch niet zo lekker loopt. Met hetzelfde gemak schakel je ook weer over naar de Interactieve Wedstrijdsimulator. Juist die mogelijkheid om ook tijdens wedstrijden van spelmodus te wisselen, geeft de interactieve wedstrijdsimulator bestaansrecht. Op belangrijke Champions League-duels en clashes tussen de top drie van de Eredivisie na, ging er geen wedstrijd voorbij zonder dat ik gebruik maakte van de nieuwe optie, al was het maar voor een deel van de wedstrijd. Die dynamiek geeft de carrièremodus echt wat nieuws.

©GMRimport

Wedstrijdscherpte

Een andere grote vernieuwing is de toevoeging van ‘scherpte’. Dit is een statistiek per speler, vergelijkbaar met hun fitheid en moreel. Je houdt die scherpte op pijl door tussen wedstrijden te trainen. Aangezien dat weer ten koste gaat van fitheid, is het voortdurend zoeken naar de juiste balans. Zeker wanneer er veel wedstrijden achtereenvolgend plaatsvinden is het een uitdaging om je spelers optimaal voor iedere wedstrijd voor te bereiden.

Die trainingen vormen echter een saai intermezzo in de carrièremodus, die dankzij de Interactieve Wedstrijdsimulatie juist zoveel vaart krijgt. De trainingen bestaan uit de minigames die je normaal voorgeschoteld krijgt als een wedstrijd wordt geladen. De rondo’tjes en dribbeluitdagingen zijn prima als veredeld laadscherm, maar worden snel eentonig. Simuleren is een optie, maar daarmee behaal je niet de maximale fitheid, ténzij je zelf al eens een goed resultaat in elke minigame hebt neergezet.

Het is lang geleden dat ik zo heb genoten van de carrièremodus in Fifa.

-

Het werd daardoor snel een vervelende exercitie om trainingen uit te voeren, zeker omdat de menu’s van Fifa 21 nog altijd zo extreem traag zijn. Elke extra handeling die je moet uitvoeren, is er daardoor eigenlijk eentje te veel. We kunnen alleen maar hopen dat het iets is dat met de komst van de nieuwe generatie consoles wordt opgelost.

Vooral omdat uiteindelijk die wedstrijdscherpte wel degelijk een rol van betekenis speelt. Het is moeilijk om de vinger te leggen op hoeveel invloed het nou heeft – geen wedstrijd is immers hetzelfde – maar ter experiment zoek ik de extremen op. Eerst mat ik mijn spelers af met onregelmatige en onlogische trainingen. Met de scherpte op een compleet dieptepunt is mijn team inderdaad overal te laat en ga ik kansloos ten onder tegen een degradatiekandidaat. Als ik even verderop in het seizoen de scherpte juist bijna volledig heb geoptimaliseerd, oogt mijn team aanzienlijk frisser, met als summum een gewonnen Klassieker.

©GMRimport

Blessures met meer impact

Die scherpte heeft bovendien nog een mooi bijeffect: blessures hebben grotere gevolgen. Een speler die in de eerste wedstrijden keer op keer het net vond, scheurde een spier en was drie maanden uit de roulatie. Terwijl andere spelers uitgroeiden tot basiskrachten en blaakten van zelfvertrouwen, kwam m’n spits zonder scherpte terug. Puur op basis van skill is hij nou eenmaal de beste keuze, dus in voorgaande jaren had je hem zo weer in de punt van de aanval kunnen zetten. Maar nu waren andere spelers beter en moest de speler echt weer even terugkomen, te beginnen met invalbeurten. Net als in het echt.

Het is lang geleden dat ik zo heb genoten van de carrièremodus in Fifa. Normaal gesproken verlies ik juist al snel mijn interesse, omdat er zoveel tijd in gaat zitten en je team zich zelden op een verrassende manier ontwikkelt. Nu zijn juist die punten aangepakt, waardoor ik best wel zin heb om over een paar weken ‘voor het echt’ te beginnen. Die trage menu’s zijn alleen wel een ding. Aangezien progressie in de carrièremodus, in tegenstelling tot FUT en Volta, níet meeverhuist naar de volgende generatie, is het misschien verstandig om nog even een maandje langer te wachten.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor de PlayStation 5- en Xbox Series X-versies zijn nog onbekend.

Meer hands-on:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!