Interactieve Wedstrijdsim is gouden greep voor Fifa 21’s carrièremodus
Nieuws

Interactieve Wedstrijdsim is gouden greep voor Fifa 21’s carrièremodus

Een tijdje terug beloofde EA dat het dit jaar in Fifa 21 met de grootste aanpassingen aan de carrièremodus in jaren zou komen. Een flink statement, maar EA had de presentatie om die woorden te onderbouwen. Inmiddels hebben we de carrièremodus zelf ook een aantal dagen goed onder handen kunnen nemen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de introductie van de Interactieve Wedstrijdsimulatie verandert de carrièremodus compleet. Voorheen kon je altijd een wedstrijd óf simuleren, óf in zijn geheel zelf spelen. Simuleren bleek vaak zo onbetrouwbaar als een politicus in verkiezingstijd en geeft je bovendien geen enkele clou waaróm je met 3-0 tegen de hekkensluiter afgaat. Iedere wedstrijd dan maar zelf spelen kost echter veel tijd en dus wordt de Interactieve Wedstrijdsimulator een gouden middenweg.

©GMRimport

Nieuwe dynamiek door Interactieve Wedstrijdsimulator

Het concept is heel simpel. De wedstrijd wordt op twee keer de normale snelheid afgespeeld. In plaats van naar het echte veld, kijk je naar bewegende bolletjes en zie je overzichtelijk de fitheid en vorm van je spelers. Je kunt op ieder moment je tactiek aanpassen zoals dat normaal tijdens een wedstrijd ook kan, dus je behoudt controle om bijvoorbeeld een voorsprong te consolideren, of om specifieke wisselspelers een kans te geven.

Je kunt echter ook op ieder moment weer in de actie duiken, bijvoorbeeld om even zelf een penalty te verzilveren of proberen een wedstrijd om te draaien als het toch niet zo lekker loopt. Met hetzelfde gemak schakel je ook weer over naar de Interactieve Wedstrijdsimulator. Juist die mogelijkheid om ook tijdens wedstrijden van spelmodus te wisselen, geeft de interactieve wedstrijdsimulator bestaansrecht. Op belangrijke Champions League-duels en clashes tussen de top drie van de Eredivisie na, ging er geen wedstrijd voorbij zonder dat ik gebruik maakte van de nieuwe optie, al was het maar voor een deel van de wedstrijd. Die dynamiek geeft de carrièremodus echt wat nieuws.

©GMRimport

Wedstrijdscherpte

Een andere grote vernieuwing is de toevoeging van ‘scherpte’. Dit is een statistiek per speler, vergelijkbaar met hun fitheid en moreel. Je houdt die scherpte op pijl door tussen wedstrijden te trainen. Aangezien dat weer ten koste gaat van fitheid, is het voortdurend zoeken naar de juiste balans. Zeker wanneer er veel wedstrijden achtereenvolgend plaatsvinden is het een uitdaging om je spelers optimaal voor iedere wedstrijd voor te bereiden.

Die trainingen vormen echter een saai intermezzo in de carrièremodus, die dankzij de Interactieve Wedstrijdsimulatie juist zoveel vaart krijgt. De trainingen bestaan uit de minigames die je normaal voorgeschoteld krijgt als een wedstrijd wordt geladen. De rondo’tjes en dribbeluitdagingen zijn prima als veredeld laadscherm, maar worden snel eentonig. Simuleren is een optie, maar daarmee behaal je niet de maximale fitheid, ténzij je zelf al eens een goed resultaat in elke minigame hebt neergezet.

Het is lang geleden dat ik zo heb genoten van de carrièremodus in Fifa.

-

Het werd daardoor snel een vervelende exercitie om trainingen uit te voeren, zeker omdat de menu’s van Fifa 21 nog altijd zo extreem traag zijn. Elke extra handeling die je moet uitvoeren, is er daardoor eigenlijk eentje te veel. We kunnen alleen maar hopen dat het iets is dat met de komst van de nieuwe generatie consoles wordt opgelost.

Vooral omdat uiteindelijk die wedstrijdscherpte wel degelijk een rol van betekenis speelt. Het is moeilijk om de vinger te leggen op hoeveel invloed het nou heeft – geen wedstrijd is immers hetzelfde – maar ter experiment zoek ik de extremen op. Eerst mat ik mijn spelers af met onregelmatige en onlogische trainingen. Met de scherpte op een compleet dieptepunt is mijn team inderdaad overal te laat en ga ik kansloos ten onder tegen een degradatiekandidaat. Als ik even verderop in het seizoen de scherpte juist bijna volledig heb geoptimaliseerd, oogt mijn team aanzienlijk frisser, met als summum een gewonnen Klassieker.

©GMRimport

Blessures met meer impact

Die scherpte heeft bovendien nog een mooi bijeffect: blessures hebben grotere gevolgen. Een speler die in de eerste wedstrijden keer op keer het net vond, scheurde een spier en was drie maanden uit de roulatie. Terwijl andere spelers uitgroeiden tot basiskrachten en blaakten van zelfvertrouwen, kwam m’n spits zonder scherpte terug. Puur op basis van skill is hij nou eenmaal de beste keuze, dus in voorgaande jaren had je hem zo weer in de punt van de aanval kunnen zetten. Maar nu waren andere spelers beter en moest de speler echt weer even terugkomen, te beginnen met invalbeurten. Net als in het echt.

Het is lang geleden dat ik zo heb genoten van de carrièremodus in Fifa. Normaal gesproken verlies ik juist al snel mijn interesse, omdat er zoveel tijd in gaat zitten en je team zich zelden op een verrassende manier ontwikkelt. Nu zijn juist die punten aangepakt, waardoor ik best wel zin heb om over een paar weken ‘voor het echt’ te beginnen. Die trage menu’s zijn alleen wel een ding. Aangezien progressie in de carrièremodus, in tegenstelling tot FUT en Volta, níet meeverhuist naar de volgende generatie, is het misschien verstandig om nog even een maandje langer te wachten.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor de PlayStation 5- en Xbox Series X-versies zijn nog onbekend.

Meer hands-on:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!