'Intel Arc' onthuld; Intels gpu-divisie voor gamers en creators
Nieuws

'Intel Arc' onthuld; Intels gpu-divisie voor gamers en creators

Intel heeft hun eigen gpu-divisie voor gamers en creators officieel uit de doeken gedaan. Onder de Intel Arc-noemer richt de chipgigant zich geheel op gamers en content creators, met nieuwe hardware, software en services in het verschiet — waarvan de eerste begin 2022 worden verwacht.

Intel startte begin dit jaar met een voorzichtige lancering van hun eerste desktopvideokaarten; de DG1-reeks. Deze was destijds vooral gericht op milde grafische productiviteit. Voor de zogenaamde DG2-generatie had Intel toegezegd ook op gaming-prestaties te focussen — die reeks videokaarten komt nu dus onder Intel Arc te vallen.

Watch on YouTube

Intels eerste gpu's draaien op de Intel Xe-HPG (High-Performance Graphics) architectuur, voorheen bekend onder de codenaam 'Alchemist'. De generaties daarop zijn alvast omgedoopt tot 'Battlemage', 'Celestial' en 'Druid'.

Precieze specificaties over de gpu's blijven nog uit — een gelekte benchmark daargelaten — maar Intel heeft aangegeven dat de eerste generatie Intel Arc-producten hardware-gedreven raytracing en ai-gedreven super sampling ondersteunt. Daarnaast moet de architectuur volledig compatibel zijn met in ieder geval DirectX 12.

©GMRimport

Los van specificaties, belooft Intel ook direct de laptopmarkt te bespelen. Naast desktopvideokaarten moet het Intel Arc-merk ook mobiele gpu's leveren. Ook daarvoor geldt het eerste kwartaal van 2022 als de verwachte lanceringsdatum. Intel heeft nog geen namen genoemd van laptoppartners die de gpu potentieel in willen bouwen.

Van officiële benchmarks of meetbare beloftes was in deze mediaronde evenals geen sprake. Wel leverde Intel een

Watch on YouTube

met de Arc-gpu's, al bieden de korte flarden weinig houvast over de daadwerkelijke prestaties:

Watch on YouTube

Intel heeft een officiële Intel Arc-website ingericht om geïnteresseerde gamers op de hoogte te houden van nieuws rondom de gpu's. Daar is meer informatie en videomateriaal te vinden over het ontstaan van Intel Arc. 

Wat betreft specificaties en verdere gameplay-demonstraties zegt Intel toe "binnenkort" meer te kunnen tonen. Eerder werd al verwacht dat Intel hun DG2-kaarten pas op CES 2022 écht uit de doeken zouden doen. Die kans zit er nog steeds in, gezien het grote tech-evenement van 7 tot 10 januari 2022 loopt; nog vroeg in het eerste kwartaal.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!