Indies op de Switch eShop worden slachtoffer van hun eigen succes
De eShop gaat in rap tempo Steam achterna
Het succes van de Nintendo Switch is een fijne bevestiging dat Nintendo niets van zijn magie is kwijtgeraakt. De console is als handheld of aangesloten op een tv even fijn en prima in staat om een breed scala aan games te spelen. Ondersteuning van uitgevers zoals Bethesda was op de vorige consoles ondenkbaar; nu bieden games als Doom en Wolfenstein een verfrissend alternatief op de familievriendelijke games van Nintendo zelf.
Consoles van Nintendo hadden traditiegetrouw altijd een probleem met de toevoer van nieuwe games. Dat had vooral te maken met het feit dat er naast Nintendo zelf maar weinig andere ontwikkelaars waren die de apparaten een blik waardig gunden. Hierdoor zaten er vaak behoorlijke gaten in de releaselijst van nieuwe games. Eens in de twee maanden verscheen er een nieuwe game van Nintendo en in de tu entijd was het stil. Sinds Nintendo indies omarmd heeft is dat een ander verhaal.
Indiemachine
Werp op een willekeurige week een blik op de lijst van bestverkochte games in de eShop en je ziet verra end weinig games van Nintendo zelf staan. De Fifa’s en Minecrafts van deze wereld doen het altijd goed, maar games van onafhankelijke ontwikkelaars — denk Golf Story, Stardew Valley en Hollow Knight — staan ook hoog genoteerd. Deze games slaan zo aan op de Switch omdat ze vaak inspiratie halen uit oude games van Nintendo zelf en wat kwaliteit betreft niet onder doen voor de kla iekers.
De ene na de andere kleine ontwikkelaar laat ondertu en doorschemeren hoe goed hun (oude) games op de Switch verkopen. Super Meat Boy deed het op Nintendo’s nieuwste bijna net zo goed als bij zijn debuut op de Xbox 360 acht jaar geleden. Steamworld Dig 2 verkocht beduidend beter op de Switch dan op Steam. En Wonder Boy verkocht op de Switch meer exemplaren dan alle andere versies voor andere platformen bij elkaar.
Door deze succesverhalen zou je bijna denken dat de eShop een soort wonderland voor indie-ontwikkelaars is. In tegenstelling tot op Steam en in de App Store is de concurrentie er niet zo moordend dat het veel moeite kost om nog enigszins op te vallen. Toch heb ik het gevoel dat deze glorietijd zijn einde nadert. De Switch eShop lijkt namelijk helemaal niet gemaakt voor het succes van de console.
Beperkt in de aandacht
De aankleding van de Switch is opvallend spartaans. De vorige consoles hadden nog prettige muziek en geluidjes voor iedere actie, maar op de Switch is het stil. De eShop is het grootste slachtoffer van deze nieuwe minimalistische aanpak. Op de Wii U waren er tal van manieren om nieuwe games te ontdekken met sales rondom een thema, categorieën voor verschillende genres en ruimte voor nieuwe releases. Meer dan een jaar later ontbreekt dit alles nog op de Switch.
De Switch eShop heeft sinds kort een apart tabje waarin dagelijks nieuwe games uitgelicht worden, maar die ingreep zet nog weinig zoden aan de dijk. Wekelijks komen er tientallen nieuwe games uit die titels van een paar dagen oud uit het zicht drukken. De lijst van nieuwe releases laat maar een beperkt aantal games zien waardoor een heleboel games vlak na de release verdwijnen. Ze zijn alleen nog te vinden wanneer je op naam zoekt. Ontwikkelaars zijn daarom genoodzaakt om games in de aanbieding te gooien met kortingen van een paar procent. Op die manier zijn ze namelijk weer even in het zich van potentiële kopers.
Een fatsoenlijke manier om oudere games te ontdekken zou al veel schelen, maar wie een beetje bekend is op Steam weet dat dat het probleem nog niet oplost. Enkele hoge piefen bij Nintendo gaven in een recent interview aan graag 20 tot 30 nieuwe games per week te zien. Dat komt per maand al snel neer op 100 nieuwe games. Zit daar een nieuwe Celeste onder? Of een waardige opvolger op Enter the Gungeon? Dat is zeker mogelijk, maar een influx van matige ports van minstens zulke matige mobiele games is op deze manier onvermijdelijk. Zelf nu al zijn er genoeg games van twijfelachtige kwaliteit in de eShop te vinden.
Met dit tempo duurt het niet lang meer voordat Nintendo’s eShop dezelfde kant opgaat als Steam en dat is voor zowel gamers als indie-ontwikkelaars geen goed nieuws. Op Steam zie je door de bomen het bos niet meer en worden goede games niet opgemerkt omdat ze verdrinken in de moordende concurrentie. Als liefhebber van indies merk ik nu al dat ik veel minder de eShop bezoek en vooral speur naar potentiële intere ante games op fora en subreddits.
Nintendo stond decennialang bekend uitzonderlijk kritisch te zijn over welke games werden toegelaten op het platform. De Nintendo Seal of Quality is een begrip in de industrie. Die vorm van kwaliteitscontrole hoeft niet in zijn oude vorm terug te keren, maar het indieparadijs dat de Switch nu is houdt niet lang stand als Nintendo Steam achternaloopt. Daarom, Nintendo: zet asjeblieft de rem erop. Dat is beter voor gamers én ontwikkelaars.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en in de game-industrie.