Indie-ontwikkelaars: G2A net zo slecht als illegaal downloaden
Gamer.nl
Nieuws

Indie-ontwikkelaars: G2A net zo slecht als illegaal downloaden

Indie-ontwikkelaar Mike Rose moedigt spelers aan om geen games te kopen op de grijze markt van G2A. In plaats hiervan heeft hij nog liever dat zijn spellen illegaal worden gedownload.

Mike Rose, de oprichter van indie-uitgever No More Robots, heeft op Twitter zijn onvrede geuit over de digitale marktplaats G2A. Hij roept spelers zelfs op om games illegaal te downloaden, in plaats van deze te kopen op de grijze markt. "In beide gevallen verdient de ontwikkelaar niks, dus dan hebben we liever dat G2A ook niks verdient", aldus Rose.

De onvrede van Rose komt door betaalde advertenties van G2A op Google, waarin onder andere het spel Descenders van No More Robots wordt geadverteerd. Wanneer spelers nu echter zoeken naar het spel, krijgen ze bovenaan eerst de G2A-advertentie te zien en daaronder pas de links naar de officiële retailers. Bovendien is het niet mogelijk om de advertentie uit te schakelen.

Rage Squid, de ontwikkelaar van Descenders, sluit zich aan bij de uitspraak van Mike Rose. ook Rami Ismail, mede-oprichter van de Nederlandse ontwikkelaar Vlambeer, zegt op Twitter liever te willen dat spelers zijn games illegaal downloaden, dan dat ze deze kopen via een grijze markt als G2A. Ismail vult hierbij aan dit soort grijze markten zorgen voor veel tijdverlies bij ontwikkelaars, door het moeten onderzoeken van klachten over neppe codes en spelers die hun geld terugvragen.

G2A is een digitale marktplaats dat wordt omschreven als een grijze markt. Dit houdt in dat het mogelijk is om downloadcodes voor games aan te schaffen die worden aangeboden door tussenpersonen, vaak voor een goedkopere prijs. Door de slechte controle van G2A komt het echter regelmatig voor dat codes op een dubieuze manier zijn verkregen of niet werken. Bovendien verdienen de ontwikkelaars van de spellen niks aan de verkopen op G2A.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!