In Other Waters vergt een fikse duik
Reviews

In Other Waters vergt een fikse duik

Sommige games komen precies op het juiste moment uit. In deze tijden van wereldwijde kommer denken veel mensen dan aan het luchtige Animal Crossing: New Horizons, maar ook In Other Waters hoort thuis in het illustere, bijna onmogelijke rijtje van ‘goed getimede producten in 2020’.

In Other Waters is beschikbaar op Steam en op de Nintendo Switch, maar in mijn optiek komt In Other Waters beter uit de verf op de Switch. In Other Waters laat zich meer lezen dan spelen. Dit is meer boek dan game. De draagbaarheid van de Switch is dan mooi meegenomen. Waar je normaal met een boek op de bank zou neerploffen, kun je nu gewoon je Switch pakken.

©GMRimport

Interactieve fictie

In In Other Waters volg je een mariene bioloog die rondzwemt in een vreemde waterwereld. Jij speelt de AI die haar pak bestuurt. De bioloog praat tegen jou in tekstvensters, en samen verkennen jullie de letterlijke krochten van een mysterieuze oceaan die is gevuld met bizarre planten en wonderlijke ruimtewezens.

Althans, dat ‘bizarre en wonderlijke’ neem je veelal maar aan: deze game bestaat vrijwel geheel uit tekst. Tell, don’t show.

Planten worden omschreven als gigantische staken met pollen die deinzen in de stroming, maar in de game zien ze eruit als gele bolletjes. Het is moeilijk uit te leggen, maar In Other Waters bestaat eigenlijk vooral uit sonarbeelden. Je wordt zo gedwongen je verbeelding te gebruiken, maar de game is erg goed geschreven, dus dat moet ook een beginnend lezer prima afgaan.

Het voelt raar om te zeggen dat In Other Waters mooi is, maar het is een prettige game om naar te kijken - en sfeervol is het zeker.

-

De gameplay bestaat uit het scannen van de omgeving en een punt kiezen waar je heen wilt zwemmen. Af en toe is er wat meer input nodig, bijvoorbeeld tijdens het vergaren van proefmonsters of in enkele beklemmende situaties. Bovendien keer je meermaals terug naar een soort van hub: een onderwaterbasis waar je bijeengesprokkelde monsters verder onderzoekt en je zo informatie vrijspeelt over de spelwereld.

In Others Waters is eigenlijk een text adventure, of interactieve fictie. Ik zeg ‘eigenlijk’, want zoals de screenshots laten zien heeft de game wel degelijk stijl. Het gele en blauwe kleurenpallet van de spelwereld wordt in alle facetten van de game doorgetrokken, tot aan de interface aan toe. Het voelt raar om te zeggen dat In Other Waters mooi is, maar het is een prettige game om naar te kijken - en sfeervol is het zeker.

Ook de onderwatergeluiden en mooie soundtrack dragen enorm bij aan de unheimliche onderwaterwereld. Het is allemaal erg subtiel, trance-opwekkend bijna. Bijvoorbeeld tijdens het wegklikken van dialoogvensters, dat gepaard gaat met een zacht pianodeuntje dat subtiel opgaat in de rest van de muziek. In Other Waters begrijpt het charme van minimalistisch speldesign.

©GMRimport

Traag

Als game is In Other Waters uitermate basaal, maar je bent wel continu ‘bezig’. Je moet immers aangeven waar je heen wilt zwemmen, welke monsters je wilt vergaren, hoe je die monsters inzet om de spelwereld te beïnvloeden - en soms dien je als pak zelfs terug te praten. Nu is dat allemaal niet erg, ware het niet dat de game bij bijna alles een behoorlijk onhandige reeks aan handelingen vergt.

Zowel via het touchscreen als middels de knoppen is bijna alle interactie met de spelwereld een ambetante klus. Het scannen, het zwemmen, het onderzoeken van monsters: het vergt allemaal meerdere handelingen en verloopt dus indirect. Soit, deze game draait niet om vloeiende gameplay. Het is overigens ook erg tof dat de geluiden van al die handelingen heel mooi resoneren met de geluiden van de spelwereld. En hé, als deze game zich superdirect liet besturen, zou je er waarschijnlijk te snel klaar mee zijn.

Maar ja, dat wil niet zeggen dat vereiste handelingen per se vermakelijk zijn. Neem de knoppenbesturing. Als je van punt A naar punt B wilt, moet je eerst punt B scannen, erop klikken, wachten tot de tekst is uitgerold, op een knop drukken om te wisselen naar de pijlbesturing, de pijl richting punt B draaien met je pookje en vervolgens op een knop drukken om te bevestigen. In Other Waters is een gevalletje ‘weet waar je aan begint’. Maar na ongeveer drie uur spelen was ik wel degelijk blij dat ik eraan begonnen was.

©GMRimport

De combinatie van onderwater- en sonargeluid, goed schrijfwerk en prachtige muziek maakt deze game oprecht bijzonder. In Other Waters voelt iedere speelsessie aan als een warm bad. Het is een bijna meditatieve ervaring. Als je nu denkt, ik heb daar geen geduld voor: begin er niet eens aan. Dit is geen walking simulator, dit is geen Abzu.

Dit is een interactief verhaal dat je met alle kenmerken van een game probeert onder te dompelen. Daarmee is In Other Waters zelfs binnen het genre van interactieve fictie behoorlijk uniek.

In Other Waters is nu verkrijgbaar voor pc en Nintendo Switch. De game werd getest op een Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

In Other Waters is niet voor iedereen. De spelelementen zijn bewust omslachtig en het ontrafelen van de mysterieuze spelwereld vergt veel lezen. Dat gezegd hebbende: een boek kan met muziek en sfeer niet doen wat In Other Waters wél doet.

Plus- en minpunten
  • Geluiden en muziek, fijne stijl en sfeer, interessant geschreven
  • Besturing is indirect, gameplaygedeelte na verloop van tijd frustrerend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!