In laboratorium gekweekte breincellen kunnen Pong spelen
Nieuws

In laboratorium gekweekte breincellen kunnen Pong spelen

Wetenschappers hebben in een laboratorium gekweekte breincellen geleerd om de klassieke game Pong te spelen.

Het experiment van Cortical Labs is onderdeel van een studie om meer te weten te komen over breincellen en de opgedane kennis uiteindelijk mogelijk toe te passen op AI. 

Brett Kagan, de schrijver van de studie, laat weten dat breincellen beter zijn in het leren van nieuwe taken in onbekende omgevingen dan onze hedendaagse technologie. Hij noemt als voorbeeld het maken van een kopje thee in iemands anders huis. "Zolang je de ingrediënten hebt lukt je dat, maar een erg krachtige computer zou moeite hebben met die taak in een onbekende omgeving."

In het experiment hebben de wetenschappers ongeveer 800.000 menselijke breincellen - minder dan de hoeveelheid breincellen die in een kakkerlak zitten - verbonden aan een versimpelde versie van Pong. De breincellen kregen vervolgens de informatie waar het balletje zich in het spel bevindt. 

In eerste instantie hadden de breincellen geen reden om te 'spelen', maar via elektrische schokken - bijvoorbeeld een patroon voor het raken van de bal en random schokken voor het missen van een bal - werd getracht het brein te motiveren het spel zoals bedoeld te spelen. 

Uiteindelijk kregen de breincellen het voor elkaar de bal vaker te raken dan te missen. Een soortgelijk experiment werd eerder al uitgevoerd met de breincellen van een muis, maar de menselijke breincellen presteerden beter.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error