In-game aankopen Hearthstone moeten voortaan met Runestones gekocht worden
Er is een nieuwe currency onderweg naar Hearthstone, Runestones genaamd.
Dat meldt Blizzard in een blogpost. Runestones zijn een extra betaalmiddel die huidige valuta’s in het spel dus niet zullen vervangen; Gold zal blijven bestaan en werken zoals het nu al werkt. Spelers kunnen Runestones aanschaffen via het spel zelf of via de Battle.net-shop, met echt geld. Er is geen manier om via gameplay de Runestones te bemachtigen.
Runestones worden gebruikt om dingen te kopen die nu nog met echt geld gekocht moeten worden, zoals Hero-skins en Battlegrounds-borden. Ze vervangen dus eigenlijk de mogelijkheid om direct spullen te kopen met geld; alle prijzen blijven gelijk, ze worden geconverteerd naar Runestones. Duurdere in-game spullen en uitbreidingen zullen wel nog gewoon met geld gekocht kunnen worden, al bestaat de mogelijkheid die met Runestones te kopen.
Hearthstone-spelers laten op onder andere Twitter en het officiële forum hun ongenoegen blijken. Enkelen zijn bang dat Runestones gebruikt worden om extra geld te verdienen aan het succes dat de game kent na het uitkomen van onder andere de Battlegrounds-modus, door bijvoorbeeld Runestones-bundels beschikbaar te maken die net niet genoeg zijn om bepaalde spullen te kunnen kopen. Daardoor zouden spelers omgerekend meer geld kwijt zijn dan wanneer ze direct met geld zouden kunnen betalen.
Chadd Nervig, Features lead bij Hearthstone, reageert op dat ongenoegen met een serie tweets, waarin hij verduidelijkt waarom is gekozen voor Runestones. Zo belooft hij dat de prijzen (een dollar per 100 Runestones) duidelijk gecommuniceerd worden, en zegt hij dat de grootte van de Runestones-bundels gelijk zijn gesteld aan de “best verkochte producten” in het spel om “verspilde Runestones” te minimaliseren. Ook benadrukt hij dat door Runestones “kleinere producten” aangeboden kunnen worden, zoals individuele Battlegroundsskins en emotes.