Hyrule Warriors: Age of Calamity is veel meer dan een zoethoudertje
Reviews

Hyrule Warriors: Age of Calamity is veel meer dan een zoethoudertje

Hyrule Warriors: Age of Calamity speelt zich af in de wondere wereld van The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Aan de hand van dezelfde wereldkaart knokken Link en andere bekende Zelda-personages uit de laatste hoofdgame zich een ongeluk. Spelers moeten zich niet laten misleiden door de Breath of the Wild-saus, want Age of Calamity is uiteraard alternatieve Zelda-game. Anderzijds is het veel meer dan een zoethoudertje voor Breath of the Wild 2.

Het verhaal van Hyrule Warriors: Age of Calamity zoomt in op de beruchte oorlog, die Hyrule honderd jaar voor Breath of the Wild consumeerde. Dat betekent een hoop veldslagen, oorlogshelden maar bovenal oneindig veel vijanden. Perfect voor een musou-game, zo dacht Koei Tecmo. Na een kort introductiefilmpje wordt spelers direct opgedragen om met Link de eerste grote aanval op Hyrule Field af te slaan. Switch-bezitters kregen de kans om het eerste hoofdstuk te doorlopen door de demo te downloaden en hebben dus een idee hoe de game speelt. Wat daaruit niet duidelijk wordt is dat het slechts het topje van de ijsberg qua gevechten en verhaal betreft.

Meerwaarde

De grootste vooruitgang, ten opzichte van de eerste Hyrule Warriors-game, is namelijk het samenhangende verhaal. In tegenstelling tot het vorige deel is het doel van de game te allen tijde duidelijk, en dat heeft alles te maken met de meeslepende tussenfilmpjes in de game. Net als in The Legend of Zelda: Breath of the Wild blijft het gek om ingesproken stemmen te horen in de game. De stemmen maken de tussenfilmpjes echter een levendig geheel en zorgen ervoor dat je in de fictieve wereld wordt gezogen.

Elke zwaai met het slagzwaard van Link, of klap met de knots van Daruk, voelt als een stap richting de overwinning. Aan het einde van elke missie worden liefhebbers van Breath of the Wild dan ook beloond met een interessant stukje achtergrondverhaal. Deze lore voegt in zekere mate ook echt wat toe. Denk aan wat er precies fout is gegaan tijdens de voorbereiding op de oorlog met Calamity Ganon. Daarnaast worden de sleutelpersonages en hun verleden een stuk beter uitgelicht, en dat biedt spelers zelfs een reden om terug te keren naar The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Door de veldslagen aan elkaar vast te knopen met een lopend verhaal is het grootste gebrek van het eerste deel dus in één klap verholpen. Het tweede aspect waar Hyrule Warriors in tekortschiet, zijn de weinig sfeervolle omgevingen. Zoals eerder benoemd is ook dit probleem deels verholpen. Natuurlijk hebben we nog steeds te maken met afgebakende speelvelden, maar de cartoon-achtige levels en iconische plekken wekken toch de illusie dat je rondloopt in de omvangrijke wereld van Breath of the Wild. Dat terwijl er op gebied van gameplay maar weinig overeenkomt met de openwereldgame.

Variatie

Wanneer de gameplay van een game volledig rust op hack ‘n slash, is het wel zo belangrijk dat er genoeg variatie aanwezig is. Wanneer je urenlang dezelfde aanvalscombinatie uitvoert op groepjes vijanden, gaat dat immers snel vervelen. Van verveling is in Hyrule Warriors: Age of Calamity amper sprake. Niet alleen kunnen spelers in de huid kruipen van uiteenlopende helden, maar zijn er voor deze personages ook nog onderscheidende combo’s vrij te spelen. Door lichte aanvallen af te wisselen met zware aanvallen, kunnen verschillende aanvalspatronen worden uitgevoerd. Hoe verder je in de game komt, hoe meer opties er worden vrijgespeeld.

Dat geldt overigens niet alleen voor de combo’s. Gaandeweg worden er namelijk ook nieuwe personages vrijgespeeld. Personages waar je niet altijd van had verwacht dat je ermee mocht gaan vechten, Hestu bijvoorbeeld. Telkens als je het idee hebt een personage onder de knie te hebben, verschijnt er wel weer een nieuwe held om te trainen. Ondanks dat je negen van de tien keer tegen dezelfde hordes vijanden vecht, wordt de game daarom niet herhalend.

Dan zijn er ook nog de Sheikah Slate-aanvallen; Stasis, Remote Bombs, Magnesis en Cryonis. Deze runes zijn een goede aanvulling op de standaardaanvallen en openen deuren naar allerlei verschillende combo’s. Het is heerlijk om eerst een paar lichte klappen uit te delen aan een Moblin, dan de tijd stil te zetten met Stasis om hem vervolgens na een paar rake zware aanvallen door de lucht te zien vliegen. Een ander voorbeeld is om je mannetje te staan wanneer er een Lynel op je afstormt, om vervolgens een ijsblok tevoorschijn te toveren met Cronis om jezelf te lanceren. In andere woorden: het grote aanbod aan aanvallen doet een beroep op je creativiteit en gaandeweg leer je welke combo’s wel of niet voor jou werken.

Focus

Natuurlijk is het leuk om je als een bezetene een weg te banen door tientallen Bokoblins en Lizalfos, maar een beetje uitdaging is op lange termijn ook wel prettig. Net als in het vorige deel, kunnen spelers zich wagen aan verschillende uitdagingen die diens vaardigheden flink op de proef stellen. Gedurende het hoofdverhaal maken een hoop bekende minibazen hun opwachting, op plekken waar je ze verwacht. Zonder te veel te verklappen is het belangrijk dat je tijdens deze gevechten écht geconcentreerd bent en dat de verschillende combo’s in de vingers hebt.

Verder is het belangrijk dat de speelbare personages op hetzelfde niveau blijven. Vanzelfsprekend ontstaat er een voorkeur wat de verschillende personages betreft. Het is immers ontzettend verleidelijk om telkens Link te selecteren. Gelukkig kunnen de andere personages ook worden getraind zonder dat je telkens hoeft te selecteren. Voortgang kan namelijk worden gekocht met rupees in de militaire basis. Dat betekent overigens niet dat de andere helden afschreven mogen worden, want oefening baart kunst. Urbosa is bijvoorbeeld ongeëvenaard wat crowd control betreft. Bovendien verplicht de game spelers bij vlagen om met een bepaald personage te spelen.

Het grote aanbod aan aanvallen doet een beroep op je creativiteit en gaandeweg leer je welke combo’s wel of niet voor jou werken.

-

Knullig en storend

Toch is Hyrule Warrior: Age of Calamity verre van perfect. Op het technisch vlak schiet de nieuwste game van Koei Tecmo echt tekort. De veelvoudige framedrops en de onhandige camera kunnen simpelweg niet door de vingers worden gezien. Een direct gevolg van deze tekortkoming is onnodig sterven. Wanneer de camera zich vakkundig achter een boom positioneert, zie je letterlijk door de bomen het bos niet meer. Je hebt dan dus geen idee welke kant je op loopt. Afgaan door willekeurige framedrops, tijdens een intensief gevecht, voelt daarnaast oneerlijk aan en werkt flink demotiverend. Het vervelendste is echter dat de matige techniek afdoet aan de immersie, hetgeen wat juist de boventoon hoort te voeren in een Zelda-game.

Nee, Hyrule Warriors: Age of Calamity is niet de volgende grote Zelda-game, maar dat is dan ook niet het bestaansrecht van de game. Wat het wel is, is een uiterst vermakelijk spel en een flinke stap in de goede richting voor alternatieve Zelda-games. Uitvoerige veldslagen waar techniek en tactisch inzicht geboden zijn worden afgewisseld met fijne en betekenisvolle tussenfilmpjes. Het is jammer dat de game technisch wat steken laat vallen, anders hadden we te maken met de perfecte Zelda spin-off.

Hyrule Warriors: Age of Calamity verschijnt op 20 november voor Nintendo Switch.

Lees de laatste reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Killing Time: Resurrected arriveert later deze maand
Nieuws

Killing Time: Resurrected arriveert later deze maand

Voor PlayStation- en Xbox-consoles, Nintendo Switch en pc

Killing Time: Resurrected komt op 17 oktober uit, zo heeft Nightdive Studios aangekondigd.

Het gaat om een eerder dit jaar aangekondigde remaster van de klassieke first-person shooter Killing Time. Het origineel verscheen in 1995 op 3DO en een jaar later op pc, en draait om een student egyptologie die in het landgoed van de rijke Tess Conway belandt. Zij wilde het geheim achter eeuwig leven achterhalen, maar dit is helemaal fout gegaan, en het landgoed zit nu vol met bovennatuurlijke vijanden. De game houdt het midden tussen horror en comedy.

De remaster laat spelers schakelen tussen de oorspronkelijke graphics en verbeterde beelden, en heeft ook verbeterde besturing. Het spel komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc (via Steam, GOG en Humble Store).

Nightdive Studios staat bekend om hun remakes en remasters, waaronder van System Shock, de Turok-games, Doom 64, Shadow Man en Blade Runner. Ook werkt de studio aan een remaster van The Thing.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Retro-survivalhorrorgame Crow Country komt naar Switch en PS4
Nieuws

Retro-survivalhorrorgame Crow Country komt naar Switch en PS4

Game is al verkrijgbaar voor pc, PS5 en Xbox Series

De survivalgame Crow Country verschijnt op 16 oktober voor Nintendo Switch en PlayStation 4.

Dat heeft ontwikkelaar SFB Games - onder andere bekend van Switch-launchgame Snipperclips - aangekondigd. De game kwam afgelopen mei al uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam.

Crow Country is geïnspireerd door de survivalhorrorgames die voornamelijk op de eerste PlayStation verschenen. In de game bezoeken spelers een ogenschijnlijk verlaten pretpark. Ze besturen Mara Forest, een "jonge vrouw die onderzoekt waarom de mysterieuze Edward Crow zijn beroemde pretpark heeft gesloten en hoe hij daarna is verdwenen".

De game legt de nadruk op de schaarse beschikbaarheid van items. Daarnaast moeten er puzzels opgelost worden en komen spelers logischerwijs angstaanjagende vijanden tegen. De graphics doen daarbij denken aan de survivalhorrorgames en rpg's van weleer die voorgerenderde achtergronden toonden - al kan men in deze game de camera bewegen en daardoor zien dat het hier wel om 3D-omgevingen gaat.

Daarbij kan de game met expres omslachtige besturing gespeeld worden die doet denken aan de oude Resident Evil-games, al is er ook een optie voor moderne besturing. Daarnaast is er een zogeheten Exploration-modus waarbij alle vijanden en andere gevaren worden uitgeschakeld.

Hieronder kan een nieuwe trailer bekeken worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Windblown van Dead Cells-makers verschijnt later deze maand
Nieuws

Windblown van Dead Cells-makers verschijnt later deze maand

Ook komt er vlak voor release een demo beschikbaar

De Early Access-versie van Windblown, de nieuwe game van Dead Cells-ontwikkelaar Motion Twin, verschijnt op 24 oktober.

Dat heeft de ontwikkelaar deze week aangekondigd. Het spel verschijnt via Steam Early Access, en van 14 tot en met 21 oktober komt er alvast een demo met de eerste levels van het spel beschikbaar. Dan wordt de nieuwe editie van Steam Next Festival gehouden. Geboekte progressie tijdens deze demo kan naar de Early Access-versie worden meegenomen.

De Early Access-versie zelf zal vijf verschillende omgevingen en twaalf hoofdwapens bevatten. Waar de demo alleen voor singleplayerervaringen bedoel is, kan de game zelf door drie spelers doorlopen worden. De game moet minstens een jaar in Early Access blijven en in de tussentijd diverse nieuwe omgevingen, levels en wapens ontvangen.

Windblown werd afgelopen december tijdens The Game Awards aangekondigd. De game wordt omschreven als een pijlsnelle roguelite met combat, waarbij waarbij spelers in hun eentje of teams bestaande uit drie spelers online kunnen spelen. De game moet daarbij volgens de makers "uitdagend, maar eerlijk" worden.

Spelers besturen personages genaamd Leapers. Deze personages nemen het op tegen de Vortex en hun Sentinel-minions. De Leapers zijn enorm snel, mede dankzij de stuwraketten die ze met zich meedragen. Er wordt voornamelijk een isometrisch cameraperspectief aangehouden. Ook vallen de cel-shaded graphics van de personages in de spelwereld op.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!