Humankind bevat toch geen controversiële Denuvo-DRM
Nieuws

Humankind bevat toch geen controversiële Denuvo-DRM

Ontwikkelaar Amplitude Studios heeft nog voor release de gehekelde Denuvo-DRM uit de strategiegame Humankind gehaald.

De ontwikkelaar meldt dit in een forumpost. Amplitude-oprichter Romain de Waubert meldt dat de beslissing is gemaakt na diverse berichten van spelers van de bètaversie van de game. Zo zouden er mensen zijn die het spel wilden reserveren op Steam, maar dat niet hebben gedaan omdat Humankind gebruikmaakt van Denuvo.

DRM, oftewel Digital Rights Management, wordt in diverse games geïmplementeerd om er voor te zorgen dat het moeilijk is een game te kraken en zo illegale kopieën te verspreiden. Denuvo is één van de programma's die hier voor worden ingezet, wat voor de nodige controverse bij spelers zorgt. Zo kan de software invloed hebben op de prestaties van games, zoals onlangs bleek bij de pc-versie van Resident Evil Village.

"Onze prioriteit is altijd de best mogelijke ervaring leveren aan de spelers die onze games kopen en ons ondersteunen", aldus De Waubert. "Denuvo zou nooit de prestaties mogen beïnvloeden, en we willen niet de kwaliteit in geding brengen. We geloven dat met de juiste integratie dat mogelijk is - wat we wilden testen tijdens de gesloten bèta. We kwamen er achter dat de manier waarop we het gebruikten niet juist was, en het is niet iets wat we voor release kunnen oplossen. Dus halen we het er uit."

In Humankind kunnen spelers de geschiedenis van de mensheid zelf herschrijven, van de oertijd en de middeleeuwen tot de toekomst. Spelers kunnen roem vergaren door morele keuzes te maken en goede daden te doen. Daarbij komen er diverse echte historische gebeurtenissen op het pad van de speler. Het spel biedt vergelijkbare gameplay met de Civilization-reeks. De game komt op 17 augustus uit op pc, Mac en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!