Horizon Forbidden West grote winnaar op Dutch Game Awards
Gamer.nl
Nieuws

Horizon Forbidden West grote winnaar op Dutch Game Awards

Horizon Forbidden West was de grote winnaar op de Dutch Game Awards. Guerrilla Games mocht maar liefst vier prijzen in ontvangst nemen tijdens de uitreiking in Hilversum.

Forbidden West won de prijzen voor Best Game, Best Audio, Best Technology en Best Art. Geen enkele andere game ging met zoveel prijzen naar huis. "We glimmen van trots dat deze console-hit en meesterwerk in hartje Amsterdam is ontwikkeld", laat de jury weten. "Deze game zet Nederland op de kaart van de wereldwijde game-industrie en ver daarbuiten in de bredere media."

De prijs voor Best Innovation ging naar Stacklands van Sokpop Collective, Best Game Design ging naar We Were Here Forever van Total Mayhem Games en de prijs voor Best Debut Game ging naar Cat Cafe Manager van Roost Games. 

Tot slot pakte Hackshield in de klas van HackShield Future Cyber Heroes de prijs voor Best Applied Game en won All Hands on Deck van Studio Mantasaur, bestaande uit studenten van de HKU, de prijs voor Best Student Game

Ook werden er Special Awards uitgedeeld voor studio's, personen en initiatieven die wat meer op de achtergrond zijn gebleven, maar wel een belangrijke invloed uitoefenen op de Nederlandse game-industrie. Code Glue won Best Studio, de Inclusion Award ging naar Emily Jacometti, Career Achievement werd gewonnen door Alessandra van Otterlo en Sokpop Collective sleepte Awesome Achievement in de wacht. 

De twaalfde editie van de Dutch Game Awards vond donderdagavond plaats tijdens de Dutch Media Week in Beeld & Geluid in Hilversum. De winnaars krijgen een plek in de collectie van Beeld & Geluid en worden op die manier voor altijd bewaard als cultureel erfgoed. 

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!