Hoogtepunten: Schokkende overname van Activision Blizzard door Microsoft
Nieuws

Hoogtepunten: Schokkende overname van Activision Blizzard door Microsoft

Heb je wat gemist of wil je nog even alles op een rijtje hebben? Wij hebben voor jouw gemak een overzicht gemaakt van alle hoogtepunten van deze week!

Microsoft koopt Activision Blizzard op 

Microsoft gaat Activision Blizzard overnemen.

Dat heeft Microsoft aangekondigd. Er zou 68,7 miljard dollar met de deal gemoeid gaan, de duurste aankoop binnen de game-industrie ooit. Duidelijk is dat de deal op dit moment nog niet volledig rond is - dat zou in 2023 pas gebeuren. Tot die tijd blijven beide bedrijven afzonderlijk van elkaar opereren. Het plan is om wanneer de deal rond is zoveel mogelijk Activision Blizzard-games aan te bieden via Xbox Game Pass.

Activision Blizzard ligt sinds vorig jaar onder vuur vanwege aanhoudend giftig en seksueel intimiderend gedrag op de werkvloer. Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick zou volgens reportages jarenlang hebben geweten van de situatie en onvoldoende hebben gedaan om de situatie te veranderen. Kotick blijft tot de overname aangesteld als CEO - wat daarna gebeurt is minder duidelijk. The Wall Street Journal zegt te hebben vernomen dat hij na de overname vertrekt.

Lees hier verder

©GMRimport

Huidige Activision Blizzard-content wordt niet van andere platforms gehaald 

Huidige games en content van Activision Blizzard worden na de overname door Microsoft niet van concurrerende platforms gehaald.

Dat blijkt uit een FAQ van Activition Blizzard die naar de US Securities and Exchange Commission is gestuurd. Daarin wordt uitgelegd hoe de aankoop van het bedrijf door Microsoft content op platforms van Sony, Google en Apple beïnvloedt.

"We zullen alle bestaande afspraken na de overname in ere houden. Net zoals bij Microsofts aankoop van Minecraft zijn we niet van plan om content dat op dit moment bestaat van andere platforms te halen." Verwacht wordt dat de aankoop ergens in 2023 wordt afgerond.

Lees hier verder

©GMRimport

Aandelen Sony met dertien procent gezakt na overname Activision Blizzard door Microsoft 

De aandelen van Sony zijn dertien procent in waarde gezakt na de overname van Activision Blizzard door Microsoft.

Daarmee is het bedrijf zo'n 20 miljard dollar minder waard, zo merken The Financial Times en Bloomberg op. Andere bedrijven, zoals Square Enix, Konami en Capcom, stegen grofweg vijf procent - Ubisoft zelfs elf procent. Mogelijk heeft het te maken met speculatie rondom een eventuele volgende aankoop van Microsoft.

Lees hier verder

©GMRimport

Microsoft: 'We willen Call of Duty op PlayStation houden' 

Xbox-hoofd Phil Spencer heeft laten weten dat hij Call of Duty graag ook PlayStation-consoles uit wil blijven brengen.

Dat laat hij weten op Twitter. "Ik heb goede gesprekken met de bazen van Sony gehad deze week. Ik heb bevestigd dat we de intentie hebben om alle bestaande afspraken na te komen wanneer we Activision Blizzard hebben gekocht, alsmede onze wil om Call of Duty op PlayStation te houden. Sony is een belangrijk onderdeel van onze industrie en we hechten waarde aan onze relatie."

Lees hier verder

©GMRimport

Tijdelijke 'zombiemodus' aan Battlefield 2042 toegevoegd 

Er is een tijdelijke, zombieachtige modus aan Battlefield 2042 toegevoegd via Battlefield Portal.

De modus heet Zombie Survival en is gemaakt door speler StoneMounain64. In de modus nemen vier spelers het op tegen golven aan 'zombies'. Ze moeten overleven tot ze gered worden.

De zombies zijn in feite computerbestuurde soldaten, maar om het gevoel te creëren dat het om zombies gaat, kunnen ze niet rennen en gebruiken ze alleen messen om aan te vallen. Wanneer een teamgenoot sterft, moet de rest van het team een bepaald aantal van deze zombies doden om er voor te zorgen dat de gestorven speler weer respawnt. 

Lees hier verder

©GMRimport

Warner Bros. bevestigt dat Hogwarts Legacy dit jaar verschijnt 

Warner Bros. heeft bevestigd dat Hogwarts Legacy toch wel nog dit jaar verschijnt.

Het bedrijf plaatste een bericht op de officiële Wizarding World-website waarin wordt verteld wat Harry Potter-fans dit jaar kunnen verwachten. Daar wordt benadrukt dat Hogwarts Legacy dit jaar uitkomt.

Lees hier verder

©GMRimport

CEO Take-Two: 'GTA Trilogy heeft het geweldig gedaan' 

Grand Theft Auto: The Trilogy Definitive Edition heeft het volgens Take-Two Interactive-CEO Strauss Zelnick 'geweldig' gedaan.

Dat vertelt Zelnick in een interview met CNBC. "We hadden bij aanvang een glitch, maar die glitch is verholpen. En de titel heeft het gewoon geweldig gedaan voor het bedrijf."

Daarmee refereert de CEO naar de problemen die aan het licht kwamen toen de trilogie van remasters afgelopen december verscheen voor consoles en pc. Zo bevatten de games bugs en klaagden veel fans over de personagemodellen. 

Lees hier verder

©GMRimport

Europeanen kunnen PlayStation 5 vanaf nu direct bij Sony bestellen 

Mensen uit diverse Europese landen kunnen de PlayStation 5 vanaf nu direct bij Sony bestellen.

De online winkel werd in 2019 al geopend in de Verenigde Staten en verkoopt allerlei PlayStation-producten, waaronder de DualSense-controller en de PlayStation 5-console zodra deze beschikbaar is. Vorig jaar kondigde Sony al aan dat de winkel ook in Europa beschikbaar zou komen.

Lees hier verder

©GMRimport

PlayStation-ontwikkelaars wilden games massaal naar pc brengen 

Ontwikkelaars werkzaam bij PlayStation Studios bleven Sony vragen of exclusieve PlayStation-games naar pc te brengen.

Dat laat God of War-regisseur Cory Barlog weten in een interview met Game Informer. "Ik denk dat het komt omdat alle studio's (van PlayStation) het een erg goed idee vonden. Op een gegeven moment kwam er een omslagpunt. Zoveel ontwikkelaars suggereerden het, dat (Sony) zoiets had van: 'We zijn het beu om er over te horen. We doen het wel.'"

Lees hier verder

©GMRimport

Stemacteur Troy Baker bekritiseerd vanwege samenwerking met NFT-bedrijf 

Stemacteur Troy Baker kon afgelopen week op kritiek rekenen toen hij aangekondigde samen te werken met een bedrijf achter NFT's.

Baker, bekend voor zijn rollen in games als The Last of Us, InFamous, Uncharted en God of War, onthulde afgelopen week dat hij gaat samenwerken met VoiceverseNFT. Dat bedrijf levert NFT's bestaande uit stemmen die met AI zijn gemaakt en worden ingezet voor onder andere podcasts en scripts.

Lees hier verder

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!